Web Analytics Made Easy - Statcounter

وین - ایرنا - اتحادیه اروپا و دولت های آلمان و فرانسه روز جمعه با اعلام استقلال کاتالونیا مخالفت و حمایت خود را از تمامیت ارضی اسپانیا و ماریانو راخوی نخست وزیر این کشور اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، به دنبال تصویب مجلس محلی کاتالونیا مبنی بر استقلال این ایالت از اسپانیا ، دونالد توسک رئیس شورای اروپا با رد این مصوبه تاکید کرد که دولت اسپانیا تنها مخاطب شورای اروپا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسک در پیام توییتری خود اعلام کرد: برای اتحادیه اروپا چیزی تغییر نکرده و دولت اسپانیا تنها مخاطب و طرف تعامل ما است. وی در ادامه خواستار پرهیز دولت اسپانیا از توسل به زور شد و تاکید کرد: امیدوارم که دولت اسپانیا منطق و استدلال را بر زور ترجیح دهد.
** رئیس پارلمان اروپا: اعلام استقلال کاتالونیا نقض قانون است
آنتونیو تایانی رئیس پارلمان اروپا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اعلامیه استقلال کاتالونیا که امروز در پارلمان این ایالت به تصویب رسید، نقض حکومت قانون، قانون اساسی اسپانیا و شروط خودمختاری کاتالونیا است که بخشی از چهارچوب حقوقی اتحادیه اروپا هستند.
تایانی افزود: هیچ کس در اتحادیه اروپا این اعلامیه را به رسمیت نخواهد شناخت و اکنون بیش از هر زمان دیگری، ضروری است که مبنای قانونی را به عنوان پایه اصلی گفت وگو قرار دهیم و آزادی ها و حقوق همه شهروندان کاتالونیا را به رسمیت بشناسیم.
** آلمان: اعلام یکجانبه استقلال را به رسمیت نمی شناسیم
'اشتفان زایبرت' سخنگوی دولت آلمان نیز با صدور بیانیه ای حمایت برلین از دولت اسپانیا را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد که آلمان استقلال کاتالونیا را به رسمیت نمی شناسد.
در این بیانیه با اشاره به اینکه آلمان شرایط را با نگرانی دنبال می کند،آمده است: اعلامیه یکجانبه استقلال ناقض اصول حق حاکمیت و تمامیت ارضی اسپانیا است.
زایبرت افزود: دولت آلمان چنین اعلامیه یکجانبه استقلال را به رسمیت نمی شناسد و برلین از 'موضع روشن' ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا برای احیای آرامش و نظم حمایت می کند.
سخنگوی دولت آلمان ابراز امیدواری کرد که تمام طرف ها از امکان های موجود برای گفت وگو و تنش زدایی استفاده کنند.
** فرانسه: از نخست وزیر اسپانیا حمایت می کنم
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز روز جمعه تاکید کرد که در ارتباط با تحولات کاتالونیا بطور کامل از ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا حمایت می کند.
مکرون گفت: من همواره گفته ام که تنها یک مخاطب و طرف گفت وگو در اسپانیا دارم و او نخست وزیر راخوی است.
وی افزود: در اسپانیا حکومت قانون و مقررات قانون اساسی وجود دارد و راخوی خواستار محترم شمرده شدن این مقررات می باشد و از حمایت کامل من برخوردار است.
** رئیس کمیسیون اروپا: باید از شکاف در اتحادیه اروپا خودداری کنیم
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز تاکید کرد که ضروری است از هرگونه شکاف و اختلاف در اتحادیه اروپا خودداری شود.
وی افزود: ما نمی خواهیم شاهد شرایطی باشیم که فردا اتحادیه اروپا از 95 کشور مختلف تشکیل شده باشد؛ ما باید از شکاف خودداری کنیم زیرا در حال حاضر شکاف و اختلافات کافی داریم و به اختلافات بیشتر نیاز نداریم.
به گزارش ایرنا، اکثریت استقلال طلبان نمایندگان مجلس محلی ایالت نیمه خودمختار کاتالونیای اسپانیا بعد از ظهر جمعه به پیشنهاد تشکیل جمهوری کاتالان به عنوان کشوری مستقل و جدا شده از اسپانیا رای داد.
تصویب طرح استقلال کاتالونیا در مجلس محلی در حالی‌ صورت گرفت که احزاب مخالف استقلال، در اعتراض به اقدام پارلمان، قبل از رای گیری نشست را ترک کرده بودند.
کاتالونیا ایالتی نیمه خودمختار با هفت میلیون و 523 هزار جمعیت در شمال شرق اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی است و از لحاظ مالی و بانکی و امور بندری، مهم ترین بخش اسپانیا به شمار می‌رود. ایالت کاتالونیا در اول اکتبر (9 مهر ماه) همه پرسی‌ برگزار کرد که بر اساس قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در هفتم سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد. ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم این دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست. در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
اروپام**1078*شبس*1488 * خبرنگار: بابک جعفری* انتشار دهنده: بهمن بامداد**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، قبلا این داروساز انگلیسی- سوئدی مجوز بازاریابی واکسنی به نام Vaxzevria را در اتحادیه اروپا پس داده است. مجوز مذکور تاییدیه ای برای بازاریابی دارو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و این شرکت اعلام کرده بود دلیل پس دادن مجوز نیز اشباع بازار با واکسن های به روز رسانی شده برای مقابله با شاخه های جدید ویروس کرونا است.

درخواست جمع آوری واکسن از اتحادیه اروپا در ۵ مارس سال جاری میلادی ثبت شده و از هفتم ماه می( دیروز) نیز اجرایی شده است. آسترازنکا در بیانیه ای اعلام کرد: از آنجا که نسخه های متعددی از واکسن های کووید۱۹ توسعه یافته اند، در بازار مازاد واکسن وجود دارد.

این شرکت اخیرا اعتراف کرد یکی از واکسن های آن به نام کووید شیلد ممکن است در مواردی نادر به ایجاد لخته خونی و کاهش پلاکت های خون منجر شود.

البته پس از آنکه شکایتی دسته جمعی از این شرکت در انگلیس ثبت شد، آسترازنکا به این عارضه جانبی اعتراف کرد. در شکایت ثبت شده، آمده بود واکسن به مرگ و میر و جراحت هایی منجر می شود و شاکیان خواستار حدود ۱۰۰ میلیون پوند غرامت برای ۵۰ قربانی شده بودند.

کد خبر 6100113 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • راهپیمایی کارکنان نهادهای اروپایی در حمایت از فلسطین
  • آریگو ساکی: رم برای غلبه بر لورکوزن و صعود به فینال لیگ اروپا به یک معجزه نیاز دارد
  • اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب می‌کند
  • روایت حسن روحانی از مخالفت امام خمینی با مرتبط کردن سازمان اطلاعاتی با رهبری و بیت ایشان
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • واکنش اتحادیه اروپا به حمله اسرائیل علیه رفح
  • پیشنهادهای بزرگ به بایرن مونیخ؛ پپ گواردیولا را برگردانید!
  • کارکنان شرکت مخابرات آلمان اعتصاب می‌کنند
  • هشدارهای آمریکا درباره سفر به آلمان جدی شد
  • مقام فرانسوی انفعال دولت را در برابر نسل کشی در غزه محکوم کرد