Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو - ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای به سازوکار تحقیق سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد حمله شیمیایی خان شیخون سوریه، اعتراض و اعلام کرد: این سازمان بین المللی در جریان تحقیقات خود حقوق سوریه به عنوان کشور عضو کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی را نقض کرده است.

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز جمعه اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه آمده است: وضعیت تحقق حقوق سوریه به عنوان کشور عضو کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی برای دریافت نمونه های برداشته شده از محل حادثه شیمیایی در این کشور حیرت آور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این بیانیه افزود: چند ماه زمان صرف شد تا دفتر فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد تامین بخشی از خواسته طرف سوری تصمیم بگیرد و وعده داد نه فقط آنالیز نمونه های برداشته شده از خان شیخون بلکه خود نمونه ها نیز که در آزمایشگاه این سازمان نگهداری می شود، در اختیار دولت سوریه قرار گیرد.
بیانیه تصریح کرد: سازمان منع تسلیحات شیمیایی به وعده خود عمل نکرد و به بهانه اینکه تحویل نمونه ها ممکن است برای مصدومان شیمیایی با توجه به شناسایی هویت آنها از طرف سوریه خطرناک باشد از تحویل آن خودداری کرد. اما اگر نام افرادی که نمونه ها به آنها تعلق داشت اعلام نمی شد آیا باز برای آنها خطری در برداشت.چنین بهانه ای غیرمنطقی و عجیب به نظر می رسد.
وزارت امورخارجه روسیه خاطرنشان کرده است: دفتر فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی از این سوال که آیا نمونه هایی که فرانسه و انگلیس به این سازمان تحویل داده اند بطور مستقیم توسط آنها از محل حادثه خان شیخون برداشته شده است، طفره می رود.
مطابق مفاد کنوانسیون منع تحقیقات شیمیایی، نمونه هایی که از محل حوادث شیمیایی برداشته می شود باید به کشوری که برداشته شده تحویل داده شود.
روسیه در بیانیه خود افزود: تصویری به وجود می آید که تعدادی از کشورها دائما با استناد به بروز شرایط ویژه خواسته های بیشتری از سوریه مطرح می کنند و مهلت کمی برای اجرای این خواسته ها تعیین می کنند. در همین حال حقوق سوریه به عنوان کشور عضو پیمان منع تسلیحات شیمیایی نقض می شود.
وزارت امورخارجه روسیه در پایان بیانیه نتیجه گیری کرده است: با توجه به تنش آفرینی آمریکا و متحدانش در پرونده شیمیایی سوریه، رویکردهای دوگانه از سوی سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در باره سوریه نیز افزایش می یابد.
کشورهای غربی با طرح ادعای حمله شیمایی نیروهای دولتی سوریه در 15 فروردین ماه به شهروندان و غیرنظامیان شهرک خان شیخون در استان ادلب، دولت سوریه را محکوم کردند و ارتش آمریکا پیش از تحقیق در باره این حادثه و مشخص شدن عامل آن، پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را هدف حملات موشکی قرار داد.
بر اساس گزارش رسانه های روسی، گزارش هیات مشترک تحقیقاتی در خصوص حادثه خان شیخون روز پنجشنبه در شرایطی منتشر شد که روسیه این هیات را به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم کرد.
«میخاییل اولیانوف» مدیر بخش منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امورخارجه روسیه، به تازگی به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود که اعضای هیات تحقیقاتی مشترک، برخی فعالیت‌ها را از دفتر‌های کار خود در لاهه و نیویورک انجام داده‌ و از نمونه برداری صحیح از مراکز مورد تحقیق خودداری کرده‌اند.
نکته بسیار مهم در حوادث شیمیایی سوریه که آمریکا و متحدان غربی این کشور عمدی و آگاهانه نادیده می گیرند، کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست های ضد سوری است.
اروپام**391*شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۵۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

سرگئی ریابکوف هشدار داد که روسیه تسلیحات هسته‌ای خارجی در لهستان را به عنوان یک هدف نظامی اولیه در نظر خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، ورشو در حال مذاکره با واشنگتن در مورد میزبانی احتمالی تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از برنامه ناتو است و «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان بر تمایل لهستان برای میزبانی از این سلاح‌ها تاکید کرده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه و در واکنش به این تحولات گفت که مسکو هرگونه گسترش توافق هسته‌ای ناتو را ماهیت «بی‌ثبات‌کننده» و «در واقع تهدیدکننده» روسیه می‌داند.

او گفت که این امر در مورد مأموریت‌های مشترک، جایی که اعضای غیرهسته‌ای بلوک تحت رهبری ایالات متحده برای استفاده از سخت‌افزار آمریکایی آموزش می‌بینند و حتی بیشتر از آن در مورد استقرار دائمی چنین تسلیحاتی که سر‌های داغ در ورشو درباره آن صحبت می‌کنند، صدق می‌کند.

ریابکوف تاکید کرد سیاستمداران لهستانی که برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود رقابت می‌کنند، «باید درک کنند که هرگونه تغییر در آن جهت، امنیت بیشتری را برای لهستان فراهم نخواهد کرد، زیرا سایت‌های مربوطه قطعاً به هدف تبدیل خواهند شد».

این دیپلمات ارشد افزود: برنامه ریزان نظامی ما آن‌ها را در اولویت قرار خواهند داد.

دودا روز دوشنبه به روزنامه فکت گفت که شخصاً از ایالات متحده خواسته است تا بخشی از زرادخانه هسته‌ای خود را در لهستان مستقر کند. وی گفت: «اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای در خاک ما برای تقویت امنیت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما برای آن آماده‌ایم.»

«دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان که به یک نیروی سیاسی رقیب تعلق دارد، اظهارات رئیس‌جمهور دودا در همان روز را کم اهمیت جلوه داد و گفت که مایل است دودا روشن کند که قصدش از بیان آن‌ها چیست. او با توضیح اینکه لهستان هیچ برنامه خاصی برای میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای خارجی ندارد، افزود: «این ایده بسیار عظیم است، من می‌گویم بسیار جدی است».

به گفته منابع، آمریکا برخی از بمب‌های گرانشی هسته‌ای خود را در پنج کشور غیرهسته‌ای ناتو نگهداری می‌کند: بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه. دولت محافظه‌کار قبلی لهستان به رهبری قانون و عدالت (PiS) که دودا به آن تعلق دارد، سال‌ها به دنبال پذیرش در این باشگاه بوده است. تاسک رهبر پلتفرم مدنی است و دسامبر گذشته به عنوان نخست وزیر به قدرت بازگشت.

ریابکوف همچنین گفت که روسیه در صورت اتخاذ اقدامات عملی برای مصادره دارایی‌های این کشور، گزینه کاهش وضعیت روابط دیپلماتیک با آمریکا را بررسی می‌کند.

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • نامه سرگشاده محسن رضایی خطاب به محمد خاتمی/ بیانیه فلاحیان در مورد ارتکاب به قتل فرزندش
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟