Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا-رییس جهاد دانشگاهی خواستار حمایت دولت از حضور مراکز تحقیقاتی و پژوهشی درآفریقا شد و گفت: زمینه خوبی برای برگزاری آموزش های مهارتی ، دوره های متقابل ارشد و دکترا و فروش فناوری ها در حوزه نفت، گاز ، پتروشیمی و کشاورزی ، برق ،کشاورزی و انتقال فناوری درآفریقا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حمید رضا طبیبی یکی از اعضای هیات عالیرتبه اقتصادی و تجاری همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درسفر دوره ای به کشورهای آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای سفر به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر افزود: فعالیت جهاد دانشگاهی در عرصه تحقیقات آموزشی کاربردی و مهارت آفرینی، تولید و تجاری سازی فناوری است و جهاد دانشگاهی توفیق های خوبی در این زمینه و همچنین در حوزه های فنی ، مهندسی و پزشکی و کشاورزی کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبیبی این سفر را بسیار خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که با پیگیری های بعدی زمینه خوبی برای برگزاری آموزش های مهارتی ، برگزاری دوره های متقابل ارشد و دکترا و فروش فناوری های در حوزه های نفت، گاز ، پتروشیمی و کشاورزی ،صنعت برق ، شیمی کشاورزی و انتقال فناوری فراهم شود.
رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: دولت نیز باید از حضور مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در قاره آفریقا حمایت کند.
وی یادآور شد که در نشست های تخصصی در آفریقای جنوبی شرکت های بسیار خوب ایرانی مقیم در این کشورها حضور داشتند که سال ها در این کشور فعالیت می کنند . این شرکت ها از بازاریابی فناوری های جهاد دانشگاهی بسیار استقبال کردند.
طبیبی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در نشست ها در آفریقای جنوبی با چهار شرکت مذاکره کرد که هر کدام از آنها ابراز علاقه کردند تا در حوزه انتقال فناوری ها و کاربرد آن، نمایندگی جهاد دانشگاهی در آفریقای جنوبی را اخذ کنند.
وی افزود: در اوگاندا شرایط برای جهاد دانشگاهی متفاوت بود، در این کشور این فرصت وجود داشت که توانمندی های این مرکز را تشریح کنیم، رییس اتاق بازرگانی اوگاندا از من خواست که جلسه ای با پرفسور کویسیکو رییس مرکز تحقیقات صنعتی این کشور داشته باشم و فعالیت جهاد دانشگاهی را ارائه دهم.
رییس جهاد دانشگاهی همچنین گفت: در این جلسه رییس این مرکز به حدی تحت تاثیر فعالیت های جهاددانشگاهی قرار گرفت که در تماس با نخست وزیر اوگاندا اعلام کرد ما می توانیم همکاری خوبی با جهاد دانشگاهی ایران داشته باشیم.
طبیبی ادامه داد: براین اساس مقرر شد جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات صنعتی اوگاندا متن تفاهم همکاری در زمینه انتقال فناوری و همکاری های متقابل را تهیه کنند.
وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی نیز از رییس مرکز تحقیقات صنعتی اوگاندا دعوت کرد ضمن سفر به ایران از فعالیت های این مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی بازدید کند.
رییس جهاد دانشگاهی یادآور شد: ما امیدواریم در زمینه فعالیت های صنعتی و فناورانه بتوانیم با اوگاندا همکاری خوبی داشته باشیم .
طبیبی از دیگر برنامه های جهاد دانشگاهی در اوگاندا را دیدار با دو نفر از محققان انستیتو سرطان شناسی این کشور بیان کرد و گفت: آنها در این دیدار نسبت به همکاری با جهاد دانشگاهی بسیار استقبال کردند.
وی تصریح کرد: در ایران در زمینه سرطان پستان ما توانمندی زیادی داریم، متاسفانه آمار ابتلا به این سرطان در زنان بسیار بالا است و جهاد دانشگاهی در این زمینه فعالیت های علمی خوبی انجام داده است و همچنین معالجه بیماران را انجام می دهد.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: در این سفر مقرر شد جهاد دانشگاهی ایران و اوگاندا در بخش سرطان پستان تفاهم نامه همکاری امضا کنند.
طبیبی یادآور شد: یکی از دانشگاه های اوگاندا نیز ابراز علاقه کرد که با جهاد دانشگاهی در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا و انجام تحقیقات همکاری کند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت ها و موسسات تحقیقاتی اوگاندا خواستار مذاکره با جهاد دانشگاهی بودند که فرصت گفت و گو با آنها نبود و قرار شد زمینه های همکاری را به این مرکز اعلام کنند.
رییس جهاد دانشگاهی درمورد دستاوردهای سفر به نیجر نیز گفت: سه دانشگاه و موسسه خصوصی و دو شرکت نسبت به فعالیت های پژوهشی و علمی و مهارت آموزی جهاد دانشگاهی در این کشور ابراز علاقه کردند که این مرکز این آمادگی همکاری را دارد.
طبیبی ادامه داد: یک شرکت نیجری نیز علاقمندی خود را برای اخذ نمایندگی جهاد دانشگاهی در نیجر در حوزه های مختلف اعلام کرد که قرار شد این ارتباطات ادامه یابد و نمایندگی این مرکز به آنها داده شود.
وی افزود: در این سفر، بیشتر شرکت های تحقیقاتی و پژوهشی آفریقایی به تشریح فعالیت های خود پرداختند و فرصتی برای ارائه موسسات و شرکت های پژوهشی ایرانی نبود.
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه 29 مهرماه سفر خود به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر را آغاز کرد.
شرکت در مجمع تجاری ایران در این سه کشور، سیزدهمین نشست کمیسیون اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به همراه هیات عالیرتبه اقتصادی و تجاری و دیدار با مقامات کشورهای آفریقای جنوبی ، اوگاندا و نیجر از برنامه های وزیر امور خارجه در این سفر بود.
هیات عالیرتبه اقتصادی ایران در حاشیه دیدارهای ظریف در نشست های تخصصی با شرکت ها و موسسات آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر شرکت کردند و با آنها مذاکره کردند.
سیام. 1336
خبرنگار: مهرنوش خانزائی
انتشار: کتایون لامع زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۴۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .
وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .
وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند .
وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.


سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .
لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • زمان بازگشت به جنوب خط استوا
  • اجلاس بین المللی ایران و قاره آفریقا
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا