ابراهیم داروغهزاده: دیگر کاخ جشنواره فیلم فجر نداریم/ به عنوان دبیر دستمزدی نمیگیرم
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۵۰۰۶
فرهنگ > سینما - مهر نوشت: دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر تاکید کرد دیگر جایی به نام کاخ جشنواره که در دورههای قبلی این رویداد سینمایی وجود داشت، نخواهیم داشت.
ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی عصر امروز شنبه ششم آبان با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها گفت: «در این دوره از جشنواره بیشک کاخ جشنواره به مفهوم قبل نخواهیم داشت چراکه هیچ جای دنیا نیز چنین مفهومی وجود ندارد که یک سالن نمایشی وجود داشته باشد که در آن هم هنرمندان و هم شرکتکنندگان و هم رسانهها و هم مدیران فرهنگی- هنری با یکدیگر فیلمها را ببینند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: «قرار است در این دوره از جشنواره مانند همه جشنوارههای حرفهای دنیا یک سالن خاص رسانهها داشته باشیم. در این سالن عوامل فیلمها در روزی که فیلمشان نمایش دارد، حضور پیدا کرده و بعد از نمایش فیلم با رسانهها گفتگو میکنند. در چنین شرایطی رسانهها این فرصت را دارند که در سالن خاص خود و در یک فضای حرفهای و بدون تنش فیلمها را ببینند و با یکدیگر گفتگو کنند و نقدهای خود را در فضای مناسب بنویسند.»
دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با تاکید بر اینکه برنامه ریزی در مسیر رفاه اهالی رسانه است، عنوان کرد: «ما تمام تلاش خود را میکنیم که در این دوره بیشترین تمرکزمان روی خود فیلمها باشد تا رسانهها زمان بیشتری برای دیدن و نقد کردن فیلمها داشته باشند تا بتوانند به جشنواره و فیلمها کمک کنند و کمتر در این دوره شاهد حواشی باشیم.»
داروغهزاده با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را میکنیم تا بهترین مکان را برای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر در نظر بگیریم، گفت: «مکان مورد نظر باید جایی باشد که تمام امکانات لازم را داشته باشد و همچنین از دسترسی مناسب برخوردار باشد. این مکان نیازمند فضایی مناسب و امکانات کافی و حرفهای برای خبرنگاران است. در حال حاضر چند گزینه مدنظر داریم که در حال بررسی است که در نهایت یکی را انتخاب میکنیم. در این زمینه روابطعمومی جشنواره بیشک با اهالی رسانه گفتگو و مشورت لازم را دریافت می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.»
او در پاسخ به این پرسش که چه گزینههایی برای بررسی در نظر دارند بیان کرد: «دو پردیس ملت و چارسو جزو گزینههای اصلی به شمار میروند و این دو گزینه بیشترین شانس را برای انتخاب دارند البته پیش از این به باغ کتاب نیز سر زده و امکانات آن را بررسی کردیم. باز هم تأکید میکنم که همه گزینهها باید مدنظر قرار گیرد تا انتخاب درستی صورت گیرد و در نهایت رضایت رسانهها جلب شود.»
دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در جواب این نقد که پردیس ملت دسترسی مناسب و پارکینگ کافی ندارد، توضیح داد: «یک پارکینگ در این منطقه در حال ساخت است که با شهرداری در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که حداقل یک طبقه از این پارکینگ برای جشنواره آماده و قابل استفاده باشد. اگر شهرداری این قول را به ما بدهد که پارکینگ مورد نظر آماده میشود، یکی از دلنگرانیها درمورد پردیس ملت برطرف میشود.»
داروغهزاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد ۲۲ فیلم اعلام شده برای نمایش در جشنواره فیلم فجر ثابت میماند یا مانند دورههای گذشته در روزهای پایانی این تعداد افزایش پیدا میکند بیان کرد: «با توجه به جشنوارههایی که در سالهای گذشته داشته ایم به این نتیجه رسیده ایم که تعداد فیلمهای خوب و استانداردی که میتواند در بخش مسابقه جشنواره ورود پیدا کند بین ۲۰ تا ۲۲ فیلم است و دوره هایی که فیلمها از این تعداد بالاتر رفتهاند، استانداردها پایین آمده و تعداد فیلمهایی که کیفیت استانداردی ندارند، بیشتر شده است در نتیجه با این پیشبینی که معمولاً بیشتر از ۲۰ تا ۲۲ فیلم در سطح استاندارد برای حضور در بخش مسابقه جشنواره وجود ندارند، به این عدد رسیدهایم.»
او اضافه کرد: «اگر تعداد فیلمهای خیلی خوب که میتوانستند در بخش مسابقه شرکت کنند بیشتر بود، بیشک خود رسانهها نیز از این حجم تعداد فیلم شکایت نمیکردند. ما تمام تلاش خود را میکنیم که فیلمهای بدون صلاحیت وارد بخش مسابقه نشوند.
این مدیر سینمایی ادامه داد: «ما تمام تلاش خود را میکنیم که تعداد فیلمها از ۲۲ اثر بیشتر نشود، اما ممکن است که تعداد فیلمها کمتر شود.»
او در پاسخ به این پرسش که انجمن سینماداران نسبت به پرداخت نشدن سهم سینماها از حضور در جشنواره فیلم فجر معترض بودهاند، توضیح داد: «سینماهایی که از جشنواره سی و پنجم طلبکار هستند، میتواند از طریق سازمان سینمایی طلبهای خود را دریافت کند. درست است که دبیرهای یک جشنواره تغییر میکنند، اما سازمان برگزارکننده جشنواره، سازمان سینمایی است. انجمن سینماداران میتوانند با مکاتبه و با توجه به قراردادهایی که در دست دارند، درخواستهای مالی خود را اعلام کنند.»
داروغهزاده ادامه داد: «اگر بتوانیم سهم گیشه یا سهم فروش بلیت روزانه که در دورههای قبل ۱۰ درصد بود، افزایش داده و به ۳۰ درصد برسانیم بخش عمدهای از این مشکلات برطرف میشود.»
او همچنین درباره شفافسازی در زمینه بودجه اختصاص یافته به جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: «فکر میکنم این شفافسازی مساله مشکلی نیست و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. سرفصلهای هزینههای جشنوارهها کاملاً مشخص است. فکر میکنم در دورههای قبل نیز تخلفی در این زمینه صورت نگرفته و این مساله را کاملاً بعید میدانم چراکه تمام عملیاتها و فعالیتهایی که سازمان سینمایی انجام میدهد، حسابرسی و بازرسی میشود. این رقم ۲۰ میلیارد تومان هزینه جشنواره در کنار کل اقتصاد سینمای ایران که بسیار نحیف است این گونه به چشم آمده است، اما این نیز کاملاً طبیعی است که هر سال با توجه به تورمی که وجود دارد، بودجهها اضافه شود.»
دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فجر افزود: «نباید فراموش کرد که بخش اعظمی از افزایش هزینه جشنوارهها مربوط به برنامههایی است که هر سال به جشنواره اضافه میشود. به عنوان مثال سال گذشته جشنواره فجر به کل کاندیداها جایزه داده و مراسمی را برای آنها برگزار کرده و یا در همه استانها نمایش فیلم داشته است. هر کدام از برنامههایی که به جشنواره اضافه میشوند و همچنین با افزایش تعداد مهمانها، هزینه های کلی برگزاری جشنواره اضافه میشود.»
او همچنین تصریح کرد: «در این دوره از جشنواره دو مأموریت برای خود در جهت کاهش هزینهها در نظر گرفتهایم که شامل این است که تا آنجا که امکان دارد از تمام ظرفیتهای موجود برای کاهش هزینه استفاده کنیم و بیشک آخر جشنواره اعلام میکنیم که هزینهها چگونه صورت گرفته است. مساله دیگر انضباط مالی در جشنواره است که این امر از خود من به عنوان دبیر جشنواره شروع میشود به گونهای که برای این جشنواره به عنوان دبیر هیچ قرارداد مالی نخواهم داشت و این به آن معناست که هیچ دریافت مالی ندارم.»
داروغهزاده افزود: «همچنین با همکاران خودم نیز به توافق رسیدهام که سقف دستمزدهایشان نسبت به گذشته کمتر شود و این دستمزدها حتما به رسانهها اعلام شود.»
دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پایان در پاسخ به اینکه آیا تا امروز برآورد هزینهای برای جشنواره صورت گرفته است یا خیر گفت: «همه هزینهها بازمیگردد به سرفصلهای کارهایی که قرار است انجام دهیم. به عنوان مثال اگر قرار باشد افتتاحیه برگزار کنیم، هزینههای اضافی دارد و یا اگر قرار باشد به کاندیداها جایزه بدهیم و یا اینکه استانها بخواهند از بودجه سازمان سینمایی استفاده کنند، هزینههای مختلفی را دربر دارد، اما بیشک تمام تلاش خود را میکنیم علیرغم تورمهایی که وجود دارد، هزینه برگزاری جشنواره نسبت به دوره گذشته به شکل معناداری کاهش پیدا کند.»
58242
کلید واژهها : سینمای ایران -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۵۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیستویکم افزود: برگزارکنندگان در این دوره مجموعهای از عناصر هنری در بخشهای مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.
اسماعیلی افزود: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشتهها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.
وی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرینکوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علیبن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهندهی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و بهطور کلی هر جامعهای که میخواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دورهای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.
اسماعیلی با اشاره به نگاه بینالمللی در بنیاد امام رضا گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه میکردند.
وی افزود: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمهاطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.
اسماعیلی در پایان با آرزوی بهرهمندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.
جلسه دبیران و مدیران بیستویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) ۸ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.
تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای این جلسه بود.
سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیستویکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.