Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نيويورک- ايرنا- قطعنامه پيشنهادي ايران درباره خلع سلاح هسته اي به رغم مخالف آمريکا و همپيمانانش با راي مثبت 112 کشور در کميته خلع سلاح مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ايرنا، اين قطعنامه که خواستار اجراي تعهدات کشورهاي هسته اي درباره خلع سلاح هسته اي در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان پي تي) است، با رأي مثبت 112 کشور تصويب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عنوان اين قطعنامه پيگيري اجراي تعهدات پذيرفته شده در کنفرانس‌هاي بازنگري دولت‌هاي عضو ان پي تي در سال‌هاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي است که پيش نويس آن توسط هيئت ايران به کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي سازمان ملل ارائه شد.
اين قطعنامه با وجود مخالفت آمريکا، رژيم صهيونيستي، کشورهاي عضو اتحاديه اروپايي و چند هم‌پيمان عمدتاً غربي آمريکا، با آراي مثبت اکثريت قريب به اتفاق کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تصويب شد. همچنين، 44 کشور به اين قطعنامه رأي منفي و 15 کشور نيز به آن رأي ممتنع دادند.
اين قطعنامه از کشورهاي داراي سلاح هسته‌اي مي‌خواهد به اقدامات لازم جهت اجراي تعهداتشان مبني بر انهدام کامل زرادخانه تسليحات اتمي خود بر اساس اصول شفافيت، برگشت‌ناپذيري و نظارت بين‌المللي سرعت بخشند.
بر اساس پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته‌اي، کليه دولت‌هاي داراي سلاح هسته‌اي متعهد شده‌اند تمام تسليحات اتمي خود را منهدم کنند. بعلاوه، آنها از نظر حقوقي موظف‌اند نه تنها از هرگونه اقدام براي ساخت سلاح هسته‌اي خودداري کنند، بلکه بايد از انتقال اينگونه سلاح‌ها به ديگر کشورها، استقرار آنها در خارج از خاک خويش و همکاري با ديگر دولتها براي ساخت سلاح اتمي نيز بپرهيزند.
دولتهاي هسته‌اي پس از دهه‌ها عدم پاي‌بندي به اين تعهدات حقوقي مصرح خود، در قالب اسناد نهائي کنفرانس‌هاي بازنگري پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در سالهاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي مجدداً متعهد شده‌اند گام‌هاي عملي مؤثري را براي امحاي سلاح‌هاي هسته‌اي بردارند.
در اعتراض به عدم پايبندي کشورهاي هسته اي به اين تعهدات و در واکنش به اظهارات نماينده آمريکا که اعلام کرده بود خلع سلاح هسته اي به صبر بيشتري احتياج دارد، نماينده دائم ايران در سخنراني خود در نشست امسال کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي اعلام داشت که پس از هفتاد سال درخواست مستمر جهانيان براي امحاي کامل سلاح هاي هسته‌اي، آمريکا که خود مسابقه تسليحات هسته اي جديد را نيز شروع کرده است، اعلام مي کند خلع هسته اي به زمان و صبر بيشتري نياز دارد!
در بخشي از قطعنامه پيشنهادي ايران که در نشست بعدازظهر جمعه کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي تصويب شد، بر اجراي قطعنامه کنفرانس بازنگري ان پي تي در سال 1995 در خصوص ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته‌اي نيز تأکيد شده است. قطعنامه سال 1995 در مورد خاورميانه خواستار پيوستن رژيم اسرائيل به ان پي تي و قرار دادن تأسيسات هسته‌اي خويش تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است. آمريکا، فرانسه، انگليس، رژيم صهيونيستي و کشورهاي غربي، از جمله به دليل وجود اين بخش به قطعنامه پيشنهادي ايران رأي منفي دادند.
در قطعنامه پيشنهادي ايران همچنين بر ضرورت ارائه تضمين‌هاي امنيتي به کشورهاي غيرهسته‌اي مبني بر عدم به کارگيري و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته‌اي عليه آنها تأکيد شده است.
اگرچه بعد از جنگ سرد تعداد سلاح هاي هسته اي در دنيا به ميزان زيادي کاهش يافته و بر اساس آخرين تخمين ها به 15 هزار کلاهک رسيده است، ولي با توجه به اينکه قدرت انفجاري سلاح هاي هسته اي جديد هزاران بار بيشتر از سلاح هاي هسته اي قديمي است، بنابراين خطر سلاح هاي هسته اي موجود براي زندگي بشر و کره زمين اگر از سلاح هاي هسته اي قديمي بيشتر نباشد، کمتر نيست.
اين در حالي است که بر اساس گزارشات مراکز رسمي آمريکا، ميزان بودجه اختصاص داده شده در زمان اوباما براي مدرن‌سازي سلاح‌هاي اتمي آمريکا و توليد نسل جديد سلاح‌هاي هسته‌اي بسيار بيشتر از زمان بوش بوده و جديداً نيز ترامپ اعلام کرده است زرادخانه هسته اي اين کشور را مستمراً توسعه خواهد داد تا تضمين نمايد که آمريکا از نظر تعداد سلاح هاي هسته اي و قدرت انفجاري آنها در صدر کشورهاي هسته اي قرار دارد.
بعلاوه، گزارشات جديد مراکز مطالعاتي ذيربط در جهان حاکي است که همه کشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي به صورت جدي در حال نوسازي زرادخانه سلاح هاي اتمي خود مي‌باشند.
نماينده دائم ايران در نشست امسال کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي سازمان ملل، با اشاره به روند مسابقه جديد تسليحات هسته اي و روند نوسازي اين سلاح ها، از آنها به عنوان روندهاي هشدار دهنده ياد کرده و خواستار خاتمه دادن به اينگونه اقدامات شد.
اکثر کشورهاي جهان، وجود سلاح هاي هسته‌اي را اصلي ترين تهديد صلح و امنيت جهان مي‌دانند و معتقدند تنها راه رهايي از اين خطر امحاي کليه اين سلاح‌ها و ايجاد جهان عاري از سلاح هسته‌اي است. در اين راستا، جنبش عدم تعهد با برخورداري از 120 دولت عضو، امحاي تمام سلاح‌هاي اتمي را اولين اولويت خود در زمينه خلع سلاح مي‌داند.
در همين راستا در سال 1392، رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي از کشورهاي عدم تعهد پيشنهاد تدوين کنوانسيون جامع خلع سلاح را به سازمان ملل ارائه داد که متعاقباً به تصويب مجمع عمومي رسيد.
در راستاي تلاشهاي جهاني براي عاري سازي کره زمين از اين سلاح ها، معاهده ممنوعيت سلاح هاي هسته اي با رأي مثبت 122 کشور، از جمله ايران، در تابستان امسال در نيويورک تصويب شد.
ايران معتقد است امنيت جهاني با وجود سلاح هسته‌اي يا ساير سلاح‌هاي کشتار جمعي تقويت نمي‌شود و بنابراين ايجاد جهاني امن مستلزم انهدام کامل اين سلاح‌ها و در صدر آنها تسليحات هسته‌اي است.
در راستاي اين سياست، ايران پيشنهاد ايجاد منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي در خاورميانه را ارائه داده و چند سال پيش نيز دو کنفرانس بين‌المللي در زمينه خلع سلاح را با حضور وزراي خارجه و کارشناسان عالي‌رتبه بيش از60 کشور و سازمان منطقه‌اي و بين‌المللي برگزار کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي طي پيامي به اولين کنفرانس خلع سلاح که در فروردين 1389 در تهران برگزار شد، فرمودند: «به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌اي، ديگر انواع سلاح‌هاي کشتار جمعي، نظير سلاح شيميايي و سلاح ميکروبي نيز تهديدي جدي عليه بشريت تلقي مي‌شوند. ملت ايران که خود قرباني کاربرد سلاح شيميايي است، بيش از ديگر ملت‌ها خطر توليد و انباشت اين گونه سلاح‌ها را حس مي‌کند و آماده است همه‌ي امکانات خود را در مسير مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد اين سلاح‌ها را حرام، و تلاش براي مصونيت بخشيدن ابناء بشر از اين بلاي بزرگ را وظيفه‌ي همگان مي‌دانيم.» لازم به ذکر است که متن اين پيام به عنوان سند سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است.
قطعنامه پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در خصوص پيگيري اجراي تعهدات دولتهاي هسته‌اي براي خلع سلاح که به تصويب کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي مجمع عمومي سازمان ملل رسيد، از اين ديدگاه قابل ارزيابي است.
قرار است اين قطعنامه حدود يک ماه ديگر به صحن مجمع عمومي سازمان ملل ارائه و در آنجا به صورت نهايي به تصويب برسد.
1429**3404**انتشار: محسن اسماعيلي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۵۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد

عربستان سعودی قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به نمایندگی از گروه کشورهای عربی سازمان ملل با هدف برقراری آتش‌بس در غزه، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «ایندیپندنت عربی» به نقل از «عبدالعزیز الواصل» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل نوشت گروه عربی که عربستان طی ماه جاری ریاست آن را بر عهده دارد، در نشست دوشنبه خود درباره این طرح بحث و رایزنی خواهد کرد.

الواصل در ادامه افزود، پیش‌نویس این قطعنامه ممکن است شامل ارائه مجدد درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل به شورای امنیت باشد، چراکه واشنگتن درخواست مشابهی را هفته گذشته وتو کرد.

پیشتر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد سخنانی در اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین وجود دارد. وی این سخنان را بسیار مثبت و مهم توصیف کرد.

پیشتر آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر را که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل می‌شد، وتو کرد.

آمریکا پیشتر تهدید کرده بود قطعنامه را وتو می‌کند. تصویب این قطعنامه به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بود.

پیشتر نیز اخباری درخصوص تلاش آمریکا برای اعمال فشار به دیگر کشورها درخصوص ارائه رای منفی به عضویت فلسطین در سازمان ملل منتشر شده بود. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. این چهارمین وتوی آمریکا در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه است.

تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت آمریکا با عضویت کامل آن در سازمان ملل را محکوم و آن را «ناعادلانه و غیرموجه» توصیف کرد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اما از این اقدام آمریکا استقبال کرد و مدعی شد پیشنهاد به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین پس از عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر «هدیه‌ای برای تروریسم» است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد