Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهردار تهران با تاکيد بر اينکه «روش‌ها، سياست‌ها و برنامه‌هاي گذشته ديگر کارساز نيست»، گفت: با روش‌هاي گذشته و اتکا به درآمدهاي ناپايدار که عمدتاً از طريق فروش تراکم حاصل مي‌شود، نمي‌توان شهر را اداره کرد و حتي اگر بخواهيم اين کار را انجام دهيم، در شرايط فعلي ديگر امکان پذير نيست.
به گزارش ايسنا، محمد علي نجفي طي سخناني در ديدار با جمعي از مديران جديد شهرداري تهران با اشاره به سابقه و رزومه منصوبان جديد، ابراز کرد: بسيار خوشحال هستم که داراي سوابق درخشاني در مسايل علمي و مديريتي هستيد؛ اميدواريم با کمک و انرژي شما، مسايل شهرداري با سرعت بيشتري نسبت به گذشته مورد حل و فصل قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد: قبول مسئوليت در اين شرايط کشور حاکي از ميزان علاقه شما براي خدمت به مردم و کشور است؛ خدمت در جمهوري اسلامي و خدمت مستقيم به مردم هم عبادت و افتخار محسوب مي‌شود و هم فرصتي است تا انسان ذخائر اخروي خود را افزايش داده و دين خود را به جامعه، نظام و انقلاب اسلامي ادا کند.
نجفي در ادامه ضمن تشکر از مديران پيشين شهرداري تهران، گفت: از بعضي از مديران سابق به صورت حضوري تشکر کرده و مراتب قدرداني خود از برخي ديگر از مديران را به صورت مکتوب اعلام کردم.
شهردار تهران در ادامه مديريت را به عنوان مؤثرترين عامل بهره وري عنوان کرد و گفت: با بررسي سازمان‌ها، بنگاه‌ها و نهادهاي موفق در مي‌يابيم که يکي از اصلي‌ترين مؤلفه‌ها در موفقيت اين مؤسسات و نهاد ها، وجود يک يا چند مدير با ارزش و توانمند در رأس آن سازمان بوده است.
وي با بيان اين که «مديران در کارآمدي و کارآيي سيستم نقش بسيار تعيين کننده‌اي دارند»، تصريح کرد: شهرداري در تهران و اکثر نقاط کشور با مشکلات بسيار زيادي دست و پنچه نرم مي‌کند اما شايد اولين قدم براي حل مسايل، پيدا کردن مديران صاحب صلاحيت و با انگيزه براي ورود به آن حيطه مديريتي و کار براي حل مشکلات است.
نجفي با اشاره به برگزاري اجلاس شهرداران کلانشهرهاي کشور در مشهد مقدس، ابراز کرد: وقتي مشکلات شهرهاي مختلف در اين اجلاس مطرح شد، شاهد بودم حدود 80 درصد مشکلات با هم يکسان هستند، هر چند که ممکن است حجم مشکلات در شهرها متفاوت باشد. به اين ترتيب اگر بتوانيم برنامه‌هايي براي حل مشکلات شهرداري تهران تنظيم کرده و به اجرا بگذاريم، مي‌توانيم ادعا کنيم که براي 80 درصد از مشکلات بقيه شهرها نيز راه حل تجويز کرده‌ايم.
شهردار تهران با بيان اينکه «روش‌ها، سياست‌ها و برنامه‌هاي گذشته ديگر کارساز نيست» عنوان کرد: ممکن است روزي اين روش‌ها خيلي خوب و درست بوده باشد اما در بسياري از موارد بايد طرح‌هاي نو در اندازيم. يکي از انگيزه‌ها براي انتخاب مديران جديد از داخل سيستم يا دعوت از مديران براي همکاري نيز براي همين است که نوآوري، خلاقيت و فکرهاي جديدي داشته باشيم؛ حتي اگر افکار و برنامه‌هاي قبلي کارايي داشته، هم اکنون عمر آن‌ها گذشته است.
وي از مسئله درآمد شهرداري در کلانشهرها به عنوان يکي از نمونه‌هاي بارز در ضرورت تغيير نگرش در مديريت ياد کرد و گفت: با روش‌هاي گذشته و اتکا به درآمدهاي ناپايدار که عمدتاً از طريق فروش تراکم حاصل مي‌شود نمي‌توان شهر را اداره کرد و حتي اگر بخواهيم اين کار را انجام دهيم، در شرايط فعلي ديگر امکان پذير نيست.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: براساس محاسبات و گزارش‌هاي مختلف بارگذاري که روي شهر تهران و خصوصاً اماکن تجاري صورت گرفته، يک و نيم برابر باري است که در برنامه‌هاي طرح جامع و تفصيلي پيش بيني شده است. اين امر مشخص مي‌کند حتي اگر بخواهيم بعضي از مسايل را طبق سياست‌هاي گذشته دنبال کنيم، اين کار عملي نيست به همين منظور مجبور هستيم به سياست‌هاي جديد روي بياوريم.
وي با تاکيد بر تحول در برنامه‌ها و سياست‌ها در شهرداري تهران، گفت: رزومه و سابقه مديران جديد به همه ما دلگرمي مي‌دهد که تيم خوبي در شهرداري تدارک ديده شده و مي‌توانيم مشکلات را حل و فصل کنيم؛ چراکه مسايل و مشکلات شهر هر چقدر هم که بزرگ باشند، قابل حل است.
نجفي بر ضرورت وجود درک مشترک نسبت به مسائل و همچنين محور مشترک براي کار تاکيد و تصريح کرد: بخشي از اين امر به موضوع فرهنگ سازماني بر مي‌گردد که در شهرداري تهران در اين حوزه ضعف‌هاي جدي وجود دارد.
شهردار تهران با اشاره به شعار «تهران، شهر اميد، مشارکت و شکوفايي» اظهار کرد: مي‌توان شعارهاي ديگري همچون «تهران، شهر زندگي و اخلاق» را به کار برد اما مهم آن است که شعار، واقع بينانه و قابل دسترس باشد و آرمان‌ها و ايده‌آل‌ها در آن وجود داشته باشد؛ نکته مهم‌تر نيز آن است که همه در جهت تحقق اين شعار بر اساس فهم مشترکي که از آن دارند، تلاش کنند.
وي افزود: همه نخبگان و کساني که درگير کار و فعاليت هستند بايد روي محور مشترک اجماع کرده و همه با هم به دنبال آن برويم. شفافيت نيز از جمله مسايلي است که اگر با هم روي آن توافق کنيم، مي‌توان ذيل شعار «مشارکت، اميد و شکوفايي» برنامه‌ها را بهتر تدارک ديد و فعاليت‌ها را تنظيم کرد.
نجفي يادآور شد: هر مديري بايد در بخش خودش يک برنامه داشته باشد که چگونه سازمان را به سهم خودش متحول کند؛ اين برنامه‌ها نيز بايد در کنار هم قرار گرفته و برنامه کلي شهرداري را تشکيل دهد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بيان مهم‌ترين رويکردها و اولويت‌هاي سازمان‌ها و ادارات کل شهرداري تهران پرداخت.
نجفي سازمان مديريت پسماند را يکي از سازمان‌هاي مهم شهرداري توصيف کرد و گفت: اگر در چهار سال پيش رو در سازمان مديريت پسماند تحول اساسي انجام ندهيم، در واقع بخش مهمي از کارهاي خود را انجام نداده‌ايم. در کوتاه مدت نيز مي‌توان يکسري از طرح‌ها را به صورت پايلوت در بعضي از محلات اجرايي کرد.
شهردار تهران با اشاره به اهميت تکفيک زباله از مبدأ، گفت: پيش از اين نيز سابقه دارد که به سراغ موضوع تفکيک از مبدأ رفتند اما در اين زمينه موفق نبودند؛ به همين دليل با شناخت دلايل شکست‌هاي قبلي ضروري است موضوع تفکيک زباله در کنار مسئله آموزش به شهروندان دنبال شود.
وي بر ضرورت استفاده بهينه از زباله به عنوان طلاي کثيف نيز تاکيد و ابراز کرد: ممکن است بسياري از کارها نياز به سرمايه زيادي نداشته باشد، در مقابل قطعاً بعشي از کارها نياز به سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي دارد که اميدواريم با اين اقدامات يک کار اساسي و قابل لمسي براي مردم اتفاق بيفتد.
نجفي در ادامه به اولويت‌هاي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار نيز اشاره کرد و گفت: مسئله توسعه پايدار، محيط زيست و مشکلات زيست محيطي کشور از دولت يازدهم بسيار مطرح شده است که اميدواريم در اين زمينه شهرداري بتواند کار اساسي انجام دهد.
وي بر ضرورت اجراي کارهاي کوتاه مدت در زمينه آلودگي هوا همچون برگزاري مانور براي شهروندان تاکيد کرد تا به اين ترتيب مسئله براي مردم قابل لمس باشد.
نجفي مهم‌ترين اولويت‌هاي اداره کل منابع انساني را نيز برشمرد و ابراز داشت: تشکيلات شهرداري تهران بيش از حد وسيع است و تداخل و موازي کاري زيادي هم دارد؛ نتيجه آن خودش را در منابع انساني شهرداري نشان مي‌دهد که بيش از 68 هزار نفر کارمند دارد. در اين ميان مسئله منابع انساني از اهميت بالايي برخوردار است و بايد براي نيروي انساني برنامه ريزي مناسبي داشته باشيم.
شهردار تهران همچنين به تشريح اولويت‌هاي پيش رو در حوزه مشاور شهردار در امور بانوان نيز پرداخت و گفت: ضروري است برنامه‌هايي براي ارتقاي کارکنان خانم در داخل شهرداري داشته باشيم که جمعيت بزرگي را تشکيل مي‌دهند. بايد کاري کرد که توانمندي بانوان افزايش پيدا کند تا نيازي به سهميه براي انتصاب بانوان نباشد. همچنين در مراحل قبل از مديريت نيز مهم است که قابليت‌ها و ظرفيت‌هايي موجود در بانوان را تقويت کنيم تا بانوان شهرداري احساس اعتماد به نفس داشته باشند.
وي افزود: 50 درصد جمعيت شهر را خانم‌ها تشکيل مي‌دهند که بايد براي آنها فکري شود و مسئله امنيت رواني بانوان در شهر مورد توجه قرار گيرد تا اوضاع بهتر شود.
شهردار تهران ادامه داد: يکي از بزرگ‌ترين ضعف‌هاي تهران آن است که براي بعضي از گروه‌هاي جامعه مثل معلولان و کم توانان غير قابل زيست است. همچنين گروه‌هايي همچون بانوان در تهران مغفول واقع شدند که بايد مورد توجه قرار گيرند.
وي در ادامه بر ضرورت بازنگري در تشکيلات شهرداري در حوزه کاري ارزشيابي و کارگزيني مديران تاکيد کرد.
شهردار تهران با اشاره به انتصاب يک چهره فرهنگي به عنوان سرپرست سازمان بهشت زهرا، از اين سازمان به عنوان يکي از بخش‌هاي مهم شهرداري ياد کرد.
نجفي همچنين فرنوش نوبخت را از نيروهاي قديم شهرداري با سوابق خوبي در بخش مترو واحدهاي وابسته دانست و گفت: ايشان جزو برادران اهل سنت هستند که در شهرداري به خوشنامي معروف بوده و از حضور ايشان استقبال شد.
وي بر ضرورت توجه به فضاهاي اجتماعي و فرهنگي در ايستگاه‌هاي مترو، ساماندهي وضعيت ايستگاه‌ها را مورد تاکيد قرار داد.
شهردار تهران با اشاره به اولويت‌هاي اداره کل تدوين و مقررات و امور شوراها، گفت: دفتر حقوقي شهرداري بخشي مهمي از لوايح را تنظيم مي‌کند، در ادامه امور شورا از اهميت زيادي برخوردار است چرا که شوراها يک نهاد انقلابي و برخواسته از انقلاب هستند و مظهري از مردم سالاري در نظام ما تلقي مي‌شوند.
نجفي از شوراها به عنوان يکي از دستاوردهاي خوب و بزرگ دولت اصلاحات ياد کرد و گفت: با وجود آنکه شوراها در قانون اساسي ديده شده‌اند اما خيلي‌ها مخالف تشکيل شوراها در کشور بودند؛ با اين وجود کار بزرگي از آن زمان شروع شد و از جهات مختلف مهم است که با شورا همکاري خوبي داشته باشيم.
وي بر ضرورت توجه به آموزش هدفمند در اداره کل برنامه ريزي و آموزش شهرداري تهران تاکيد کرد و گفت: در گذشته بسياري از کارهاي بي ارتباط با شهرداري تهران انجام مي‌شده است. در حوزه آموزش نيز بايد فعاليت شهرداري را به سمت استنباط‌هاي آموزشي و آموزش شهروندان درباره مسائل شهروندي، اخلاق و حقوق شهروندي هدايت کنيم.
شهردار تهران به فعاليت مرکز علمي و کاربردي شهرداري نيز اشاره و تصريح کرد: بخشي از برنامه‌هاي اين مرکز خاص شهرداري بوده که قابل دفاع است اما بخش عمومي‌تري در مرکز علمي کاربردي فايده‌اي براي مديريت شهري ندارد.
نجفي از سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات نيز به عنوان يکي از مهم‌ترين سازمان‌هاي شهرداري تهران نام برد و ضمن تاکيد بر ضرورت تقويت اين سازمان، گفت: مهم‌تر از فعاليت‌هاي فعلي سازمان فناوري اطلاعات، موضوع حرکت به سمت شهر هوشمند است که از اين به بعد بايد به عنوان يک پروژه خاص آن را دنبال کنيم.
وي به مسئله فناوري اطلاعات در داخل شهرداري نيز اشاره کرد و گفت: با هماهنگي کاملي که بين دستگاه‌هاي دولتي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات وجود دارد مي‌توانيم فناوري اطلاعات در شهر تهران را تقويت کنيم؛ اما مسئله اصلي‌تر موضوع شهر هوشمند است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به ضرورت توجه به موضوع بي سيم شهرداري، گفت: شبکه فيبر نوري موجود در شهر بستري است که مي‌توان به عنوان يکي از منابع درآمدهاي پايدار شهرداري تبديل شود.
شهردار تهران به اولويت‌هاي بخش تشکيلات و بهبود روش‌ها نيز اشاره کرد و گفت: با توجه به وسعت و تعدد پست‌هاي مديريتي در شهرداري، لازم است بررسي‌هاي لازم صورت گيرد تا با منطق و هدف مشخصي بتوانيم کارهاي اساسي را در اين زمينه طراحي کرده و پيرامون آن تصميم بگيريم.
به گزارش شهرنوشت، در ادامه اين جلسه مديران منتخب جديد در شهرداري تهران تشريح برنامه‌ها، به بيان چالش‌ها و رويکردهاي پيش رو در حوزه کاري خود پرداختند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۵۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست

نماینده کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس بیان کرد: تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است. - اخبار سیاسی -

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در کلانشهرها ، گفت: ریشه‌ی بسیاری از مشکلات کلانشهرها، تراکم جمعیت در یک جغرافیای محدود است

روندی که درصورت تداوم، چالش‌های مزمن اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و فرهنگی را تشدید و تاب‌آوری را متلاشی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یافته‌های متعدد و تجربه در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که کدام سبک زندگی و کدام الگوی مسکن و شهرسازی سازگاری بیشتری با آرامش آدمی دارد، گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با افزایش طبقات آپارتمان‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری افزایش می‌یابد!حتی آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نیز نشان می‌دهد که تراکم جمعیت (باوجود تأمین تمام نیازهای دیگر) به پرخاشگری، اصطکاک، افزایش مرگ و میر و نهایتا فروپاشی کامل جمعیت می‌انجامد.

نماینده کرج و فردیس در مجلس با بیان اینکه سندرم تراکم بلای جان کلانشهرها است،گفت: تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است، که با وجود مصوبه اخیر مجلس در برنامه هفتم، (افزایش 25درصدی مساحت سکونتگاهی کشور) تکلیفی است که باید با نظارت مجلس و اهتمام دولت، با جدیت دنبال شود.

عسگری در همین راستا اضافه کرد: این پیشنهاد که در کمیته احیاء اراضی آماده و به تصویب مجلس رسید، بستر قانونی برای توزیع متوازن جمعیت در کشور، مبتنی بر آمایش سرزمین و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه را فراهم کرده است.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • مرکز عمده فروشی جوراب در بازار تهران کجاست؟
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • پایان کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر
  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ