Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، غلام حیدر ذورقی نماینده مجری طرح و معاون اجرایی طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار اظهار داشت: هزار و ۵۳۰ هکتار از ۴۶ هزار هکتار طرح آبیاری دشت سیستان بزودی افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: هچنین ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان به محض اتصال برق به شبکه ایستگاه‌های پمپاژ به بهره برداری می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذورقی  ادامه داد: با شرکت سهامی برق منطقه‌ای و شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان رایزنی‌هایی انجام شده تا برق تاسیسات ۱۰ هزار هکتار از ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان را از شبکه موجود برق تامین شود.

وی تصریح کرد: چنانچه برق ایستگاه‌های پمپاژ آب آماده شود در سال زراعی ۹۶- ۹۷، طرح انتقال آب با لوله در ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه سیستان به بهره برداری می‌رسد.

هزار و ۵۰ میلیارد تومان برای این طرح تاکنون  هزینه شده است

نماینده مجری طرح و معاون اجرایی طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان بوسیله لوله گفت: هزار و ۵۰ میلیارد تومان تا کنون برای اجرای طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری دشت سیستان به وسیله لوله هزینه شده است.

ذورقی اظهار داشت: هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر برای اتمام طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان مورد نیاز است.

وی بیان کرد: با اعتبار کنونی که در اختیار مجری این طرح است تنها ۲۱ هزار هکتار از مجموع ۴۶ هزار هکتار آبیاری دشت سیستان با لوله تکمیل می‌شود.

وی افزود: دشت سیستان به ۱۶ ناحیه عمرانی تقسیم شده و برای آن ۲ خط اصلی و ۲ ایستگاه پمپاژ اصلی در نظر گرفته شده است.

نماینده مجری طرح و معاون اجرایی طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار با بیان اینکه میزان آب پیش بینی شده برای این طرح از ۲ چاه نیمه سیستان ۴۰۰ میلیون متر مکعب به صورت سالانه است گفت: ۶۰ درصد آب این طرح از چاه نیمه چهار و ۴۰ درصد از چاه نیمه یک تامین خواهد شد.

چاه نیمه‌ها گودال‌های بزرگ طبیعی در منطقه سیستان هستند که برای ذخیره آب مورد نیاز شهرستان‌های پنج گانه شمال سیستان و بلوچستان و زاهدان استفاده می‌شود، آب این منابع یا گودال‌ها از طریق رودخانه هیرمند و بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب‌های ناشی از این بارندگی‌ها که به دشتمال معروف است، تامین می‌شود.

آب جمع آوری و ذخیره شده در این گودال‌های بزرگ که به چاه نیمه‌های شماره یک، ۲، سه و چهار معروفند در سال‌های خشکی و قطع جریان آب رودخانه هیرمند، برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی شهر‌ها و روستا‌های منطقه سیستان و آشامیدنی شهر زاهدان استفاده می‌شود.

به گفته کارشناسان منابع آبی چاه نیمه‌های شماره یک، ۲، سه و چهار در مجموع ظرفیت ذخیره سازی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

فعالیت ۲۱ کارگاه با ۲۱ پیمانکار در منطقه سیستان 

نماینده مجری طرح و معاون اجرایی طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان بوسیله لوله گفت: ۲۱ کارگاه با ۲۱ پیمانکار در منطقه سیستان شامل شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان مشعول بکار هستند.

ذورقی اظهار داشت: پیمانکاران در ۱۶ ناحیه عمرانی، ۲ ایستگاه پمپاژ اصلی و ۲ مسیر خط اصلی در حال اجرای عملیات طرح انتقال آب هستند.

وی افزود: براساس برآورد‌های سال ۹۴ برای اجرای کل طرح ۴۶ هزار هکتاری، ۲۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال (۲ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان) اعتبار مورد نیاز است که تا کنون سهم وزارت جهاد کشاورزی ۱۲ هزار میلیارد ریال (هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) بوده که تامین اعتبار شده است.

وی بیان کرد: ۱۳۰ هزار هکتار زمین قابل کشت در منطقه سیستان وجود دارد که تنها این طرح در ۴۶ هزار هکتار آن اجرایی می‌شود.

وی خاطر نشان: تکمیل ۴۶ هزار هکتار آبیاری با لوله در دشت سیستان ۷۰ هزار بهره بردار را در این منطقه زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: به طور متوسط ۶۵ صدم هکتار سهم هر بهره بردار از این ۴۶ هزار هکتار است.

 طرح ۴۶ هزار هکتار انتقال آب با لوله در دشت سیستان در سال ۹۳ بعد از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

با توجه به خشکسالی‌های ۱۹ سال سیستان و بلوچستان این طرح می‌تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

انتهای پیام /ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۶۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از 80 درصد کشت های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ آبیاری می شود و با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت های بهاره هستیم.

 علی دیانتی افزود: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی نزدیک به 50 درصدی در مصرف آب، موجب بهبود فرآیند آبرسانی در زمینهای کشاورزی وافزایش تولیدمی‌شود.

                                                                                  

دیانتی بیان کرد: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.                                                                                                

وی گفت: در این سیستم  آبیاری، آب به منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شده که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک  از مزایای حفاظت خاک در این سیستم است.

   دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری گفت: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی است.                   

   وی ادامه داد:  این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و کلیه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی می باشند، استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • بازدید استاندار از اراضی ده هکتاری واقع در پهنه شمالی شهر زاهدان (شهرک شهریار)
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • پیشرفت ۴۶ درصدی بوستان ۵ هکتاری بانوان طُرق مشهد
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • پیشرفت فیزیکی مسکن ملی سیستان و بلوچستان به ۵۰ درصد رسید
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند