Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: معیشت و تنها راه کسب درآمد بیشتر کشاورزان خوزستان از راه کشاورزی از این رو ممنوعیت کشت برخی محصولات باعث مشکلات فراوان برای آنها می شود.

کیخسرو جنگلوائی شنبه در گفت و گو با ایرنا درخصوص کشت پاییزه اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی در سال 2 نوبت الگوی کشت تابستان و پاییزه را به کشاورزان ابلاغ می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی الگوی کشت هر منطقه را براساس شاخص هایی همچون شهرستان، نوع بازه، نوع محصول، سطح زیر کشت هر محصول و میزان آب مصرفی برشمرد و افزود: الگوی کشت محصولاتی مانند چغندر قند و کلزا از اهمیت بالایی برخوردار است
وی ادامه داد:متاسفانه هم اکنون مشکل اصلی در ذخایر آبی به ویژه در حوضه های زهره، خیرآباد و مارون است.
وی با بیان اینکه برخی کشاورزان خوزستان چهارسال است که کشت تابستانه نداشته اند، یادآور شد: باید تمام امکانات را بکار گرفت تا کشت پاییزه صورت گیرد در غیر این صورت کشاورزان بیکار و به سمت جمعیت حاشیه نشینی شهرها افزوده می شوند.
چنگلوائی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته بدترین شرایط خشکسالی در خوزستان بود افزود: اما با این وجود بارش به موقع باران سبب شد تا میزان تولیدات کشاورزی خوزستان به سطح قابل قبولی برسد.
وی با اشاره به پیش بینی کاهش 10 تا 20درصدی باران در سال زراعی جاری گفت: به طور قطع با اقدامات مدیریتی در این حوزه می توان اثرات کم آبی را جبران کرد ضمن آنکه طبق پیش بینی هواشناسی در نیمه آبان شاهد بارش باران خواهیم بود که در صورت تحقق نیاز اولیه زمین های کشاورزی به آبیاری را کاهش می دهد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: در سال زراعی گذشته در حوضه زهره و خیرآباد تولید 27هزار تن گندم به ارزش 330 میلیارد ریال و در حوضه مارون 33 هزار تن گندم به ارزش 420 میلیارد ریال را از دست دادیم.
چنگلوائی در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم پرداخت خسارت کشاورزان اشاره و گفت: خسارت زمین های کشاورزی بیمه شده تا پایان سال 1394 پرداخت شده است. در جلسه ای که با اعضای هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی داشتیم دغدغه کشاورزان در این خصوص را مطرح کردیم تا بدهی کشاورزان هرچه زودتر پرداخت شود.
خوزستان که آن را به نام استان زرخیز می شناسند با دارا بودن یک میلیون و 200هزار هکتار زمین مستعد کشت، قطب کشاورزی کشور بوده و با 14میلیون و 200هزار تن مجموع محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات رتبه نخست را در کشور دارد.
با توجه به تولید 110نوع محصول زراعی و باغی، تنوع شرایط اقلیمی در خوزستان این امکان را می دهد که دستکم سالانه 25میلیون تن انواع محصولات در این استان در آینده ای نه چندان دور تولید شود.
بحران کم آبی در این استان چند سالی است که گریبان آن را گرفته چه با اجرای طرح ها و پروژه های انتقال آب از سرچشمه رودخانه های ان به دیگر استان های کشور، چه با روبه رو شدن با عوامل طبیعی چون خشکسالی به طوریکه در برخی مناطق جنوبی این استان زمین های حاصل خیز آن رفته رفته غیر قابل کشت شده و مشکلات جبران ناپذیری را متوجه اقتصاد و کشاورزی خوزستان که حرف نخست را در بسیاری از موارد در کشور می زند کرده است.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان پیش از این درباره کشت تابستان گذشته در خوزستان گفته بود: سطح زیر کشت نشاکاری برنج در تابستان امسال 70 درصد و ذرت 24 درصد کاهش یافته است.
محمد قاسمی نژاد، با اشاره به اینکه کشت تابستانه امسال سطح زیرکشت محصولاتی که آب زیاد مصرف می کنند به شدت کاهش یافته، اظهار کرد: سطح زیر کشت نشای برنج در تابستان جاری 70 درصد کاهش یافته است و از 50 هزار تا 80 هزار هکتار در سال های نرمال به حدود 30 هزار هکتار رسیده است.
وی خشکسالی و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش سطح زیر کشت محصولات پرمصرف را از دلایل کاهش سطح نشاکاری برنج و ذرت عنوان کرد و افزود: در جاهایی که سطح نشاکاری کاهش یافته، محصولات کم مصرف مانند حبوبات و یا کشت های دیگر جایگزین شده اند.
وی گفت: نشاکاری در حوضه های مارون- جراحی و زهره ممنوع شده است اما از سایر محصولات کم مصرف به مقدار بسیار محدود اجازه کشت داده شده است.
استاندار خوزستان هفتم خرداد امسال در شورای کشاورزی استان، با اشاره به تبعات اجتماعی ممنوعیت کشت در این استان، مخالفت خود را با ممنوعیت کشت شلتوک اعلام کرده و گفته بود: مسائل اجتماعی و سیاسی و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد و دلیلی ندارد که تصمیم گیری وزارت جهاد کشاورزی برای خوزستان با سایر استان ها یکسان باشد زیرا شرایط این استان با اصفهان و فارس متفاوت است.
حوضه آبی مارون- جراحی (به جز نخیلات و یونجه که کشت های دائم هستند)40 هزار هکتار مساحت دارد. سطح زمین های کشاورزی در هندیجان نیز 23 هزار هکتار است که در سال های نرمال بیش از 6 هزار هکتار زیر کشت محصولات تابستانه می رفت.
2.5 میلیون اصله نخل در شادگان همیشه با مشکل کمبود آب روبه روست.
6037
خبرنگار:ندا رضاپور ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۶۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان

 به گزارش خبر گزاری صداو سیمای استان لرستان؛گردهمایی کارشناسان،کشاورزان و مدیران جهاد کشاورزی لرستان در گرامیداشت روز مزرعه دانه های روغنی در روستای الماس آباد سلسله برگزار شد .
 روز مزرعه آسان ترین روش برای انتقال دانش فنی و تجربه کشاورزان پیشرو است .
امسال در شهرستان سلسله یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت کلزا اختص اص یافته که 25 درصد کل سطح زیر کشت دانه های روغنی استان است .
۶ هزار هکتار دانه روغتی در استان  کشت شده ۳ هزار و ۵۰۰ کلزا کشت شده است.میانگین برداشت کلزا در استان و کشور سه تا سه و نیم تن است. 
 کارشناسان جهاد کشاورزی لرستان یش بینی می‌کنند امسال ۸ هرار تن انواع  دانه‌های روغنی در استان برداشت شود که هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خریدبیش از ۷۷۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خوزستان
  • حمایت دانشجویان خوزستانی از اعتراضات ضد صیهونیستی در دانشگاه های آمریکا+فیلم
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • بیش از ۵۰ مربی و معلم خوزستانی با رهبری دیدار می‌کنند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی تا ابتدای هفته آینده
  • انتقاد از برگزاری جلسات هیات مدیره باشگاه‌های خوزستانی در تهران
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان