Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، عطاردی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و الیاسی معاون سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ششم آبان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تولید ثروت از علم پرداختند.

 مجتبی عطاردی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه در اقتصاد چقدر ظرفیت پیشرفت داریم، گفت: برای ۳ تا ۵ سال آینده ۶۰ هزار میلیارد تومان بازار داخلی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با بیان اینکه باید بودجه کافی در اختیار صنعت قرار داده شود تا در برخی از صنایع خاص تجاری سازی صورت گیرد، افزود: تولید تکنولوژی در داخل کشور داریم، ولی ۹۰ درصد بازار مثلاً در حوزه کار‌های هوشمند از خارج تامین می‌شود.

 این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در بسیاری از محصولات مشکل اصلی نبودن بازار داخلی است لذا، تا بازار جهانی را برای کالای خاص در نظر نگیریم نمی‌توانیم تجاری سازی را داشته باشیم.

عطاردی تاکید کرد: دولت و حاکمیت مصرف‌کننده‌های بزرگی هستند که عمدتا با شرکت‌های خارجی کار می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در صنعت خاص میکرو الکترونیک تحریم جهانی هستیم، گفت: تحریم جهانی به لحاظ ورود تکنولوژی هستیم و باید خودمان خلق تکنولوژی کنیم به طوری که بازار جهانی بر روی ما بسته است.

عطاردی با اشاره به تحریم تکنولوژی خارجی و در اختیار گذاشتن بازار داخلی برای محصولات دانش بنیان افزود: یکی از مصرف کنندگان صنایع الکترونیک دولت است به طوری که این صنعت در اختیار دولت قرار دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بازار تمام کارت‌های شناسایی، بیمه، سلامت، ملی و گواهینامه که قرار است هوشمند باشند در اختیار دولت است ادامه داد: بنابراین مشتری دولت است، در صنایع نظامی موفق هستیم، زیرا می‌دانستیم که بودجه کافی داریم و دیگران به ما تکنولوژی نمی‌دهند و ما نیز به آن نیاز داریم.

 عطاردی گفت: در برخی از صنایع احتیاج به بازار داریم، زیرا محصول وجود دارد به طوری که در بحث دارو و نرم افزار بسیار موفق هستیم، در حوزه نرم افزار گروه‌هایی هستند که برای آمریکا به صورت غیرمستقیم محصول صادر می‌کنند.

 مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان را نباید به اقتصاد دولت ربط داد اگرچه دولت خود مصرف کننده است، گفت: اقتصاد دانش بنیان اقتصاد مصرف است لذا، اشتباه است که اقتصاد دانش بنیان را اقتصاد دولتی تعریف کنیم.

 معاون سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ دولت و مصرف کننده عمومی باید تغییر پیدا کنند، اظهار داشت: عنصر کارآفرینی نباید از اقتصاد دانش‌بنیان حذف شود لذا شکل‌گیری شرکت باید بر مبنای بازار باشد.

 وی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان تعریف بسیط دارد، گفت: دولت پروژه‌های بزرگی از جمله راه‌آهن و مخابرات را در دست دارد لذا دولت‌ها دوست دارند که اقتصاد دانش بنیان را دنبال کنند پس باید فرهنگ مشارکت در کشور نهادینه شود.

 الیاسی با اشاره به اینکه در بخش غذای کشور مهمترین نقش دولت باید سخت گرفتن استاندارد باشد افزود: متاسفانه سختگیری به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد لذا باید نقش دولت نقش تنظیم کنندگی باشد.

 وی با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که بازار به درستی تشخیص داده اند موفق هستند، شرکت‌های دانش بنیان موفق در کشور تجربیات خوبی دارند، ولی تعداد این شرکت‌ها زیاد نیست لذا باید در مسیر تکامل قرار بگیرند.

 معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه سینه زدن دور شرکت‌های دانش‌بنیان نتیجه‌بخش نخواهد بود، اظهار کرد: نباید مانع پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان شویم، در این مسیر خلأ قانونی داریم.

 وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یک بیمار در اقتصاد ایران بستری هستند ادامه داد: موانع کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان را باید برطرف کرد.

 آقاپور علیشاهی در ادامه برنامه با طرح این سوال که چرا شرکت‌های دانش بنیان عمر ۳-۴ ساله دارند افزود: جهش شرکت‌های دانش بنیان آسانسوری است لذا، در این راستا مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی وجود دارد.

 وی با اشاره به بومی سازی و دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان افزود: همیشه در کشور بحث بودجه می‌شود، آیا کشور فقط به پول نیاز دارد؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید میان دانشگاه ها، شرکت‌های دانش بنیان و بخش سنتی کشور آشتی برقرار شود بیان کرد: در بیمه مرکزی برای بخش سرمایه گذاری شرکت‌های دانش بنیان بیمه تعریف شده است.

انتهای پیام/

موانع کسب و کار شرکت های دانش بنیان را باید برطرف کرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با آغاز هفته گرامیداشت کار و کارگر، مراسم اعطای نشان «اقتصاد مقاومتی» به واحد‌های تولیدی نمونه کشور با حضور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم مرتضوی ضمن تبریک هفته کار و کارگر گفت: کار و تولید عزت و اقتدار  مردم است. بیش از ۵ هزار نیرو در یک کارگاه تولیدی فعال هستند که بیش از نیمی از این جمعیت را زنان نخبه، تحصیل کرده و فعال تشکیل داده است.

وزیر کار گفت: از ۱۶ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی در بخش کارگری، حدود ۳میلیون و ۷۹۰هزار  زن بیمه تامین اجتماعی هستند.

مرتضوی با توجه به جهش تولید با مشارکت مردم گفت: اساسا در حوزه اقتصاد اسلامی و اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی اقتصاد دولتی، خصوصی وتعاونی تقسیم می شود که باید بالغ بر ۸۰درصد کل اقتصاد در دست بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: جهش تولید نیاز به تلاش دولت با مشارکت مردم دارد.

وزیر کار گفت: مانع زدایی از تولید و جلوگیری از مداخلات ادارات دولتی  از زنجیره تولید، از اقدامات مهم در راستای تحقق شعار سال است.جهش‌تولید بدون مشارکت مردم اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: امروز مردم در عرصه های مختلف اقتصادی خوش درخشیدند و در راستای حفظ و ارتقاء تولیدات داخلی پیشتاز بوده اند.

پیگیری امنیت شغلی زنان هستیم

همچنین در این مراسم نرجس بختیار خلج مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان گفت: در دولت سیزدهم توجه به بانوان بیشتر شده است و به عنوان اولویت کاری وزارت کار قرار گرفته است.

وی گفت:کمیته مشاور زنان و خانواده در دولت سیزدهم تشکیل و امور مرتبط با این کمیته به طور جدی در حال پیگیری است.

خلج ادامه داد: این کمیته امنیت زنان در اشتغال در راستای ازدواج و فرزند آوری را  در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم