Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وام نمی‌دهند، ضامن می‌خواهند و پروسه طولانی اداری باید طی شود؛ اینها مهمترین مشکلاتی است که شرکت‌های دانش بنیان برای تامین منابع مالی خود با آن مواجه هستند از سوی دیگر اما صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان در تکمیل پرونده‌های خود برای گرفتن وام تعلل می‌کنند و همچنین از آنجایی که این صندوق، به شکل سرمایه‌ای و نه هزینه‌ای ایجاد شده است، توانایی لازم را ندارد تا بتواند به جوانان نخبه‌ای که در این شرکت‌ها حضور دارند وام بدون ضامن پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وام‌هایی که داد شرکت‌های دانش بنیان را در آورده است

موضوعی که قریب به اتفاق شرکت‌های دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  از آن اعلام نارضایتی کرده‌اند موضوع تامین مالی و وام‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان برای به راه انداختن خط تولید خود به آن احتیاج دارند؛ وام‌هایی بسیار کم که طی مدت زمانی طولانی و با درگیری بسیار شاید به آن‌ها تعلق گیرد.

در شرایطی که شرکت‌های دانش بنیان با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، معاونت علمی و فناوری از ۱۱۰ خدمتی می‌گوید که به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافته است. معاونت علمی درخواست وام شرکت‌های دانش بنیان را به صندوق نوآوری و شکوفایی واگذار کرده و صندوق هم تاکید دارد که اگر شرکتی وام می‌خواهد حتما باید ضامن معتبر بدهد و بدون تضمین هیچ وامی به شرکت‌‎ها  داده نمی‌شود.

 مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده دارو در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه نهاد‌های مسئول و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور در بحث وام و بودجه پاسخگوی نیاز شرکت‌های دانش بنیان نیستند اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش دارو و راه انداختن خط تولید آن به سرمایه بسیار زیادی احتیاج دارد. با وجود اینکه معاونت، وام را به عنوان یکی از تسهیلات خود  قرار داده است اما  وام‌ها بسیار سخت و بدون کارشناسی به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شوند.

وی با طرح این ادعا که مقدار وامی که به یک شرکت صنعتی بزرگ داده می‌شود با مقدار وامی که شرکت‌های صنعتی کوچکتر می‌گیرند یکسان است، تصریح کرد: این موضوع  که شرکت بزرگ به همان میزان پولی احتیاج داشته باشد که شرکت کوچکتر به آن نیاز دارند به هیچ وجه عادلانه و منطقی نیست. 

این مدیر شرکت دانش‌بنیان در خصوص مدت زمانی که طول می‌کشد تا وام به شرکت‌ها داده شود اظهار کرد: شرکت برای رشد و راه انداختن خط تولید خود به پول نیاز دارد و به همین جهت تحویل سریع وام ضروری است، اما متاسفانه  این موضوع در کشور ما به درستی انجام نمی‌شود و مدت زمان زیادی باید درگیر باشیم تا بتوانیم وام را تحویل بگیریم. برای مثال در حال حاضرخواهان ساخت کارخانه هستیم و سریعا به وام احتیاج داریم، اما باید مدت طولانی صبر کنیم تا نوبت به ما برسد و مقدار کمی وام داده شود.

 

 

شرکت‌های دانش‌بنیان مدارک خود را کامل کنند، وام بگیرند

در شرایطی که شرکت‌های دانش بنیان از روند تحویل وام و مقدار آن ناراضی هستند، از سوی دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی توپ را به زمین شرکت‌های دانش بنیان می‌اندازد و قویا بر این نکته تاکید دارد که این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که با ارائه دیرهنگام مدارکشان سبب طولانی شدن روند اعطای وام می‌شوند.

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص یکسان بودن مبلغ وام‌هایی که به شرکت‌های دانش بنیان تعلق می‌گیرد گفت: بحث یکسان بودن مبالغ را قویا تکذیب می‌کنم؛ این تصور اشتباهی است که برخی از شرکت‌های دانش بنیان دارند و گمان می‌کنند که به همه آن‌ها وام‌هایی با مبالغ یکسان داده می‌شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه اگر شرکتی محصولات بیوتکنولوژی را به خط تولید خود اضافه کند قطعا مقدار وامی که به او تعلق می‌گیرد هم بیشترمی‌شود و حتی تا ۲۰ میلیارد می‌رسد اما اگر شرکت کوچک باشد و خط تولید محدود داشته باشد به ۳۰ میلیون اکتفا می‌کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این موضوع که این شرکت‌ها هستند که می‌گویند به چه مقدار پول احتیاج دارند گفت: شرکت‌ها مبلغ پیشنهادی را به صندوق ارائه می‌کنند و پس از آن ارزیابی‌ها انجام می‌گیرد تا مشخص شود  آیا شرکت دانش بنیان به همان میزان پولی که درخواست کرده احتیاج دارد یا خیر.

وی با تاکید براینکه هیچ یک از شرکت‌ها وامی با مبلغ یکسان دریافت نمی‌کنند خاطرنشان کرد: البته گاهی اوقات پیش آمده است که یک شرکت کوچک و محدود به دلیل بزرگی طرح، وامی با مبلغ بالا هم دریافت کرده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان دلیل اصلی طولانی شدن تحویل وام‌ها

وی در خصوص شکایت شرکت‌های دانش بنیان از طولانی بودن مدت تحویل وام به آنها اظهار کرد: شاید در گذشته این زمان طولانی بود و حتی تا ۲ سال هم طول می‌کشید اما امروزه این روند تغییر کرده است و اگر شرکت مدارک خود را به درستی و بطور کامل به صندوق نوآوری و شکوفایی تحویل دهد حداکثر پس از گذشت ۳ ماه وام به آن‌ها تحویل داده می‌شود.

سلطانی با بیان اینکه اگر روند تحویل وام طولانی است دلیلش شرکت‌های دانش‌بنیان هستند اظهار کرد: شرکت‌ها در ابتدای کار ادعا می‌کنند که تمامی مدارک را دارند اما هنگامی که صندوق مدارک را طلب می‌کند آنها تحویل را به تعویق می‌اندازند و حتی گاهی ۵ ماه صندوق منتظر می‌ماند تا شرکت استاندارد طرح را تحویل دهند و همین باعث طولانی شدن روند ارائه وام می‌شود. در اینجاست که آن‌ها قصور خود را به گردن صندوق می‌اندازند و دیرکرد آن‌ها به نام صندوق نوآوری و شکوفایی نوشته می‌شود.

اگر تضمینی برای بازگشت پول وجود نداشته باشد وامی هم داده نمی‌شود

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص دیر کرد شرکت‌ها در ارایه مدارک تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی را با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اشتباه می‌گیرند و به این نکته توجه نمی‌کنند که اینجا یک سازمان سرمایه‌ای است و اگر قرار است وامی داده شود باید در مقابلش تضمینی هم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه صندوق مقدار مشخصی سرمایه دارد و وام را از یک شرکت دریافت می‌کند و به یک شرکت دیگرتحویل می‌دهد اظهار کرد: اگر تضمینی برای بازگشت پول وجود نداشته باشد وامی هم داده نمی‌شود.

اکنون به نظر می‎‌رسد شرکت‌های دانش بنیان با مشکل بزرگی درگیر هستند از سویی معاونت علمی که مدام صحبت از تسهیلات می‌کند، صندوق نوآوری و شکوفایی را تنها نهاد پاسخگو به این شرکت‌ها می‌داند و از سوی دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی هم یکی از موارد مهم و اساسی را تضمین می‌داند و قویا بر این نکته تاکید دارد که اگر شرکتها تضمین ندهند وامی به آنها تعلق نخواهد گرفت؛ حال سوال اینجاست شرکتی که توسط چند جوان نخبه تشکیل شده چگونه می‌تواند تضمین مناسبت صندوق نوآوری و شکوفایی را تامین کند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۳۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به همراه شماری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شرکت می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، پاویون شرکت‌های عضو خانواده پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برپا می‌شود.

ششمین دوره این نمایشگاه از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه، بزرگ‌ترین رویداد صادراتی جمهوری اسلامی ایران است که در آن بیش از ۲ هزار بازرگان از ۱۰۰ کشور جهان برای حضور در آن دعوت شده‌اند.

پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت نیز به همراه تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، در سالن ۳۸B نمایشگاه میزبان بازرگانان، متخصصان و صادرکنندگان فعال در این حوزه خواهد بود.

از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان که در پاویون پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور دارند می توان به شرکت  ارگ تجهیز پارسیان، شریف نانو پارس، پارس پرداز، پیک فرزانه پویا، پارت آریا نیرو پانیر، داتیس لیان آریا و تجارت اکسیر انرژی کیان اشاره کرد.

این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی در حوزه صادرات ایران می‌تواند زمینه را برای صادرات محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی-مهندسی در صنعت نفت و به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

دیگر خبرها

  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ‌خدمات مالی به متقاضیان صندوق پژوهش و فناوری زنجان
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور