Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- محسن بهرامي ارض اقدس رييس کميسيون تسهيل تجارت اتاق تهران و مشاور عالي وزير صنعت، معدن و تجارت با حضور در غرفه خبرگزاري آريا در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها، پاسخگوي سئوال هاي خبرنگار آريا بود.
بهرامي ارض اقدس در مورد اظهارنظر اخير وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر ايجاد قطب سوم خودروسازي توسط اتاق بازرگاني و فعالين بخش خصوصي، به خبرنگار آريا گفت: با توجه به شناختي که بنده از ايشان دارم و سابقه طولاني فعاليت با ايشان، هدف وزير کوچک سازي دولت و به کار گيري توان بخش خصوصي در فعاليت هاي صنعتي و توليدي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: از سويي با توجه به اينکه بخش صنعت، معدن و تجارت کشور از جمله بخش هايي است که بيشترين ميزان فعاليت هاي صنعتي و همچنين بنگاه هاي توليدي در آن قرار دارد، توصيه ايشان اين بود که دولت سهم کوچکي در سهام ايران خودرو و سايپا دارد، اما دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم بسيار عمده و بزرگي را در مديريت اين دو خودروساز دارند و قبل از اينکه مديريت را خصوصي کنيم، مالکيت را خصوصي کرديم، اين در حالي است که هدف از اجراي قانون اصل 44 خصوصي سازي مديريت مقدم بر خصوصي مالکيت است و يکي از گرفتاري هايي که بنگاه هايي که مديريت دولتي بر آن ها حاکم است، نگاه غير بهره ور حاکم بر آن ها است که خود منشا بسياري از مشکلات است.
وي تصريح کرد: وقتي که وزير صنعت ايجاد قطب سوم خودروسازي توسط بخش خصوصي را مطرح کرد، اين موضوع به دنبال خود چندين پيام دارد، اول اينکه وزير صعت به عنوان نماينده دولت اعلام کرده، دولت نبايد پيشگام سرمايه گذاري باشد و اگر پتانسيل و ظرفيتي وجود دارد که مي تواند ارزش افزوده اي وجود دارد و امکان توان صادراتي را بالا مي برد حتما بايد از اين پتانسيل استفاده شود.
وي ادامه داد: دوم اينکه دولت مايل نيست خودروسازان فعلي با همين مجموعه عملکردي و توليدي قطب سوم را ايجاد کنند، سوم هم اينکه دولت به دنبال اين است که شبه انحصاري که از طريق دو خودروسازي که ايجاد کرده است، با ايجاد قطب سوم اين شبه انحصار از بين رود و فضا رقابتي شود.
وي در مورد پيامد هاي اجراي اين طرح به خبرنگار آريا گفت: ايجاد قطب سوم همراه با انتقال دانش، تکنولوژي و سرمايه گذاري خارجي خواهد بود که با مديريت بخش خصوصي همراه است و با نگاه افزايش توان صادراتي، متنوع کردن محصولات، کم کردن هزينه هاي سربار توليد و افزايش نگاه بهره ور همراه خواهد شد. از سويي يکي از مزيت هاي مديريت بخش خصوصي افزايش بهره وري خواهد بود.
وي تصريح کرد: منظور وزير اين نبوده است که اتاق بازرگاني ايران به عنوان پارلمان بخش خصوصي خود خودروسازي ايجاد کند، بلکه اتاق با توجه به جايگاهي که در ساختار ايران دارد، بلکه وظيفه اتاق در اين باره دعوت از سرمايه گذاران داخلي و خارجي و ايجاد جوينت ونچر هاي قوي و کارآمد و بزرگ با خودروسازان بزرگ جهان،تسهيل فضا و ايجاد شرايط براي جذب سرمايه گذاري خارجي است.
وي قطب سوم مد نظر وزير صنعت را مشارکت با يک برند و خودروسازان مشهور جهاني به منظور توليد صادرات محور دانست.
وي با اشاره به موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو از معدود صنايع توليدي در کشور است که اولا قاچاق پذير نخواهد بود چرا که بايد شماره گذاري شود و شما هر کالايي را که تعرفه آن را بالا ببريد، قاچاق آن افزايش پيدا مي کند، اما خودرو حتي با تعرفه 120 درصد نيز قاچاق نمي شود، به همين توليد داخل با اتکا به يک حمايت بلند مدت و برخورداري از يک ديوار بلند تعرفه اي هيچ نگراني از توليد محصولات خود ندارد و مطمئن است که هر نوع محصولي را توليد کند خيالش جمع است که آن محصول را با يک قيمت مناسب مشتريان مي خرند.
وي افزود: اگر يک خودروي مشابه بخواهد وارد کشور شود بايد تعرفه 120 و حتي 150 درصدي را بپردازد، در صورتي که اگر تعرفه واردات خودرو به صفر برسد، ديگر توليد کنندگان و خودروسازان داخلي ما ديگر توان رقابت با محصولات خارجي را نخواهند داشت.
وي ادامه داد: خودروسازان خاطرشان جمع است که هر محصولي که توليد کنند، در بازار به فروش مي رسد. اما اگر قطب سوم ايجاد شود فضاي فعلي صنعت خودرو را از اين حالت شبه انحصار در مي آورد.
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار آريا مبني بر اينکه اگر قطب سوم خودروسازي در کشور با اين مختصاتي که شما به آن اشاره کرديد، ايجاد شود، وضعيت صادرات خودرو در کشورمان چگونه خواهد شد؟، گفت: قيمت تمام شده توليدات فعلي خودروسازي ما، بسيار زياد است و حداقل قيمت خودروي داخلي ما چهل ميليون تومان است و هيچ کسي در بازارهاي صادراتي حاضر نمي شود براي خودروي توليد کشورمان ده هزار دلار بپردازد.
وي افزود: بنده فکر مي کنم بايد تلاش کنيم يک قطب سوم خودروسازي با سرمايه گذاري خارجي و همچنين مديريت بخش خصوصي از طريق مشارکت و جوينت ونچر شدن با خودروسازان بزرگ جهاني بتواند محصولاتي با کيفيت و قابل رقابت در بازارهاي صادراتي را توليد کند.
وي در مورد رفتار دولت در قبال خودروسازان کشور بعد از ايجاد قطب سوم گفت: در صورتيکه مي خواهيم قطب سوم خودروسازي را ايجاد کنيم، بايد ساير خودروسازان نيز بهره ور شوند تا شاهد يک فضا رقابتي باشيم و کم کم حمايت خود را مدت دار و جهت دار کنيم، اينکه در چند سال گذشته براي واردات خودرو بايد خودرو هاي فرسوده را واردکنندگان اسقاط مي کردند و از سويي با پرداخت عوارض گمرکي و...، هزينه واردات خودرو تا دو سه برابر افزايش پيدا مي کرد، در چنين صورتي اگر مقداري تعرفه واردات خودرو کاهش پيدا کند، خودروسازان نگران اين موضوع مي شوند.
وي تصريح کرد: وزارت صنعت، معدن وتجارت براي خودروسازان فعلي بايد به سمت واگذاري مديريت خودروسازان به بخش خصوصي برود و در حالي که مديريت دولتي است که اما سهامداران خصوصي هستند و مديراني بايد انتخاب شوند که بتوانند فضاي رقابتي را ايجاد کنند، از سويي دولت بايد در يک برنامه ريزي مدت دار تعرفه را کاهش دهد، چرا که اين موضوع سبب مي شود خودروسازان به سمت بهره وري و کاهش هزينه هاي توليد گام بردارند.
وي خاطر نشان کرد: تنها در چنين شرايطي صنعت خودروي ايران به سمت بهبود و افزايش کيفيت پيش خواهد رفت و گرنه مسير فعلي ادامه پيدا مي کند، اما در صورتي که تعرفه ها آرام آرام کاهش پيدا کند، اما خودروسازان خود را با شرايط تطبيق ندهند و توليد با کيفيت و با قيمت رقابتي توليد نکنند از چرخه رقابت حذب خواهند شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۵۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟

به گزارش تابناک، تاسیسات LNG 2 قطب شمال به مدیریت شرکت نواتک در دریای یخی کارا، بخش مهمی از برنامه های مسکو برای تقویت صادرات و پر کردن خزانه است. اکنون ماه هاست که آماده ارسال گاز طبیعی مایع به بازارهای جدید، جایگزینی برای تجارت پردرآمد اروپایی با خط لوله بوده است.

  با این وجود، عملیات جدید 25 میلیارد دلاری اساساً غیرفعال باقی مانده است، تولید انرژی روسیه که به طور قابل توجهی با محدودیت های ایالات متحده مهار شده است.   روسیه مدت هاست که به دنبال افزایش سهم خود از بازار جهانی LNG بوده است، اما جنگ و کاهش شدید صادرات زمینی به اروپا به دنبال آن اهمیت این جاه طلبی ها را تقویت کرده است. مسکو می خواهد تولید LNG را تا سال 2030 سه برابر کند و حداقل 35 میلیارد دلار به درآمد سالانه اضافه کند.   روسیه در حال حاضر چهارمین صادرکننده بزرگ LNG در جهان است   مالت هامپرت، بنیانگذار مؤسسه قطب شمال، که بیش از ده سال است توسعه  روسیه در منطقه را زیر نظر دارد، اظهار داشت که "تحریم های ایالات متحده به طرز شگفت آوری خوب عمل می کند. آنها از همان ابتدا تولید LNG 2 قطب شمال را متوقف کردند و از تحویل کشتی ها جلوگیری کردند.   از زمانی که دولت بایدن در سال گذشته کارخانه LNG 2 قطب شمال را تحریم کرد، خریداران در چین و هند که قبلاً نفت روسیه را خریداری کرده و با محدودیت‌های قانونی معامله می‌کردند، از خرید LNG خودداری کردند، حتی با تخفیف.    حفظ صادرات LNG دشوارتر از صادرات نفت است، که علیرغم محدودیت های قیمتی و سایر محدودیت ها به لطف "ناوگان سایه"  ثابت مانده است. این بیشتر به دلیل تجهیزات پیچیده تر مورد نیاز برای بارگیری و انتقال سوخت فوق خنک است.   اکنون اتحادیه اروپا که هنوز به LNG روسیه متکی است و تمایلی به محدود کردن واردات ندارد، در حال آماده شدن برای اجرای برخی اقدامات خود است. اروپا صراحتاً سوخت را ممنوع نمی‌کند، اما بحث‌های بلوک نشان می‌دهد که با ورود به سومین سال جنگ، گاز دیگر محدود نیست. 

دیگر خبرها

  • استارت سرد خودروسازی
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • به عراق صادرات داریم اما بخاطر مسائل بانکی نمی توانیم پولش را بگیریم
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی
  • منطقه آزاد چابهار برای توسعه روابط با سرمایه گذاران سریلانکا تفاهم‌نامه امضا کرد
  • ◄ رفع انحصار ریلی با ایجاد یک نهاد رگولاتوری