Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:00:19 GMT

دست درازی متقلبان به شیره هزاوه

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۶۲۵۶

دست درازی متقلبان به شیره هزاوه

قدیم ترها زمستان ها خیلی سردتر از امروز بود، مخصوصا در مناطق سردسیر و البته در روستاهایی که هنوز هم خاطره خوش و ناخوش هجوم زمستان را به خاطر دارند، خوش از آن جهت که بارش رحمت الهی بی وقفه بود و ناخوش از آن جهت که تا بهار کمتر امکانی برای دسترسی به امکاناتی که عموما در شهرها یافت می شد وجود داشت و بسته شدن راه ها و کولاک و کوران گاه خاطرات غم انگیزی را برای خانواده ها به جا می گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنروزها تنوع خوراکی ها بسیار کمتر از امروز بود، اما آنچه بود قطعا سالم و حتما مقوی و کارآمد بود. در چنین زمستان هایی ساکنان مناطق سردسیر به غذایی گرم و انرژی زا نیاز داشتند و آنچه در زمستان می توانست استخوان ها را گرم کند و خون را با قدرت در رگ ها به جریان درآورد معجونی بود که از سخاوت تابستان حاصل می شد. معجونی که گاه با برف، همان سخاوت زمستان ترکیب می شد و خوراکی لذت بخش را در سرمای زمستان بر سفره می نشاند.

نقاط بسیاری در ایران و استان مرکزی، امروزه و در گذشته شاهد سخاوت تابستان در پرورش میوه ای جادویی به نام انگور بوده و هستند. انگور میوه ای بهشتی است و برای اثبات برکت بهشتی آن نیاز چندانی به تلاش و بحث و دلایل عقلی و نقلی نیست. انگور مصداق مسلم حکمت و سخاوت خداوند عالمیان در انفاق روزی به بندگان است و مردم این خطه و بسیاری دیگر از نقاط ایران که به تولید محصولات جانبی این میوه ارزشمند می پردازند، از دیرباز به خوبی به این مهم پی برده اند.

کشمش مشهورترین محصول حاصل از فرآوری انگور است، اما محصول دیگری که می توان آنرا معجزه خاصیت و نمونه بارزی از خلاقیت بشر در تولید محصولات مفید دانست شیره انگور است.

شیره انگور مایعی سیاه رنگ یا به قول سازندگانش "عسلی" یا گاه کرم رنگ است که در خواصش سخن‌ها گفته اند و از آنجمله اینکه تقویت بنیه بدن در جریان بیماری و بعد از زایمان، انرژی‌زایی بویژه در بیمارانی که بر اثر عمل جراحی نحیف و ضعیف شده‌اند، چاقی و رفع ضعف عمومی، گرم کردن بدن، خون سازی، جوانی پوست و از بین بردن لک‌ها، غلیظ کردن شیر مادر، افزایش حجم عضلات بدن، درمان التهاب معده، چربی خون، بیماری‌های قلبی، نقرس، صرع، تپش قلب، درد سینه و سرفه‌های مزمن، تسکین دردهای رماتیسمی و بیماری‌های شریانی و وریدی و کاهش نفخ معده است.

از درمان برخی بیماری ها با ترکیب شیره ‌انگور و دیگر مواد و عصاره‌های گیاهی نیز بسیار گفته می شود، برای مثال گفته شده است که مخلوط این شیره با سرکه در درمان بیماری یرقان بکار می‌رود یا می توان با مصرف ترکیب این ماده با مقداری پودر زعفران به درمان افسردگی و ضعف اعصاب کمک کرد .

می گویند مصرف ترکیب شیره و سرکه انگور در جلوگیری از انسداد مجاری کبدی اثرگذار است و کسانی که در فصل زمستان دچار التهاب در ناحیه حلق می‌شوند و مدام سرفه می‌کنند می توانند شیره انگور و آب را با هم غرغره کنند زیرا این ماده خاصیت نرم‌کنندگی گلو نیز دارد .

کسانی که نباید شیره انگور بخورند !

 با اینکه شیره‌انگور یک ترکیب مغذی است و در درمان بیماری‌ها نیز به‌کار می‌رود اما خوردن این ماده به همه افراد توصیه نمی‌شود زیرا مصرف آن در برخی از افراد مضراتی را به دنبال دارد.

افردای که چاق هستند و دوست دارند لاغر شوند، بهتر است شیره انگور نخورند زیرا این ماده دارای کالری بالایی است و یک ماده غذایی رژیمی محسوب نمی‌شود .

کسانی که بیماری دیابت دارند به دلیل میزان بالای قند آن و کسانی که طبیعت گرم دارند به دلیل اینکه صفرای آنها غلیظ می‌شود و افزایش حرارت بدن، سردرد و جوش صورت و بدن را در پی دارد باید در مصرف شیره محتاط باشند و البته کسانی که تحرک کمی دارند شیره را با احتیاط مصرف کنند زیرا موجب چاقی و عوارض ناشی از آن می‌شود.

جادوی انگور شوکه شده!

به گزارش ایسنا، هزاوه یکی از روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی و از روستاهایی است که به تولید انگور و البته شیره جادویی آن شهره است.

بادکوبه یکی از اهالی روستای هزاوه که سالهاست به همراه خانواده دستی در پخت و فروش شیره دارد در خصوص نحوه پخت این اکسیر جادویی به ایسنا گفت: چند روز مانده به پاییز کار را آغاز می کنیم، البته باید صبر کنیم هوا کمی خنک شود چراکه در این فصل از سال شب ها سرد و روزها گرم می شود و اگر صبر کنیم تا کمی هوا خنک تر شود، اختلاف دمای میان شب و روز بیشتر شده و در این شرایط انگور دچار شوک می شود.

به گفته وی، از انگور شوکه شده شیره بیشتری حاصل می شود.

هزاوه ای ها پس از برداشت انگور یا خرید آن، محصول را به کارگاه پخت شیره منتقل کرده و آنرا در حوضی سیمانی و شیب‌دار که برای آبگیری انگور ساخته شده می‌ریزند.

در این مرحله با چکمه داخل حوض سیمانی شده و انگور را له می‌کنند تا آب انگور حاصل شود. در صورت تمایل به استفاده از رب انگور در این مرحله بخشی از آب انگور را برمی دارند و در ادامه انجام مراحل پخت شیره به آب انگور باقیمانده خاک مخصوصی که حاوی آهک است اضافه می شود. این خاک هم از ترش شدن شیره جلوگیری می کند و هم باعث ته نشین شدن گل انگور می‌شود.

این خاک که در گویش محلی به آن "خاک‌شیره" می‌گویند در همین منطقه وجود دارد، هزاوه ای ها یک شب پس از استراحت آب انگور محتوی خاک شیره، آب انگور را در دیگ گرم می کنند تا گل ته نشین شود سپس آب صاف شده را در تشت ریخته و روی آتش می گذارند و کف ایجاد شده را نیز از آن جدا می کنند و در نهایت آب انگور به شیره ای که در این مرحله سیاه رنگ است و به آن "شیره عسلی" می گویند، تبدیل می شود.

بادکوبه می گوید: اگر بخواهیم شیره سفید(که البته در واقع کرم رنگ است) تولید کنیم. از شیره سفید سال گدشته به شیره عسلی اضافه می کنیم و یکی دو روز توسط دستگاه آنرا می زنیم تا در نهایت رنگ و غلظت آن تغییر کرده و به شیره سفید تبدیل شود .

خاصیت این دو شیره با هم فرقی ندارد و به گفته وی، هرچه هوا خنک تر باشد و آب انگور برای یک شب بماند شیره با کیفیت تری تولید می شود. در هزاوه بیشتر انگور عسگری تولید می‌شود و از همین نوع انگور هم بیشتر در تولید شیره استفاده می‌شود .

به گزارش ایسنا، شیره و رب انگور تنها محصولات جانبی انگور نیستند و هزاوه ای ها از آب انگور باسلوق و ترخینه هم می سازند. برای تهیه باسلوق قبل از اینکه آب انگور تبدیل به شیره شود به آن نشاسته و آب اضافه می کنند تا به ترخینه تبدیل شود، سپس در این مرحله گردوهایی که نخ از آنها رد شده را یکی دوبار داخل ترخینه می زنند تا در آخر باسلوق شکل بگیرد. بخشی از ماده تولید شده را نیز در سینی می ریزند و پس از اینکه حالت گرفت آنرا برش می زنند و به عنوان ترخینه مصرف می ‌کنند یا می فروشند.

تفاله انگور مصرف شده هم البته دور ریز ندارد، ویژگی بهشتی انگور باعث شده است که ذره ذره وجودش مفید و کارآمد باشد و هزاوه ای ها نیز اینرا می دانند پس، از تفاله انگور باقی مانده از مرحله آبگیری، سرکه‌ای با کیفیت تولید می کنند.

شیره چند؟

اگر به هزاوه بروید یا گشتی که در بازار اراک بزنید شیره انگور را به ازای هر کیلو از 11 تا 15 هزار تومان می توانید خریداری کنید. باسلوق تقریبا هر کیلو 40 هزار تومان و ترخینه نیز هر کیلو 17 تا 18 هزار تومان قیمت دارد. رب انگور را نیز که برای درمان کم خونی بسیار مفید است و از آن شربت می سازند می توان به قیمت هر کیلو 11 تا 15 هزار تومان خریداری کرد.

بادکوبه از بازار سال های اخیر شیره و دیگر محصولات انگور راضی است و می گوید اوضاع بهتر شده مخصوصا از وقتی جشنواره انگور هزاوه برگزار می شود و مردم بیشتری با این محصول و نوع با کیفیتش آشنا شده اند، هرچند به فروش شیره به عنوان ممری برای کسب درآمد و گذران زندگی نمی توان نگاه کرد، اما محصولات جانبی انگور می تواند پشتیبان خوبی برای اقتصاد خانواده باغداران باشد.

باز هم بازار نامطمئن و خلاء بازاریابی

البته وی نبود بازار مطمئن را از مشکلات تولیدکنندگان این بخش می داند و می گوید در بخش بازاریابی و فروش مشکل داریم. برای مثال در حال حاضر قصد داریم تولید شیره را متوقف کنیم چون بازار درستی نداریم و الان گرفتار بازاریابی برای فروش دو تن محصولی هستیم که تولید شده و باید به فروش برسد.

کسانی از ملایر برای تولید حلوا ارده از هزاوه ای ها شیره می خرند و شیرینی پزی ها هم مشتری آنها هستند، اما در کل مشتری چندانی در حال حاضر برای محصولات آنها وجود ندارد.

آنها برای بسته بندی از ظروف پلاستیکی دردار استفاده می ‌کنند که هزینه چندانی برای تولیدکننده به بار نمی آورد. شیره تا بهار که هوا خنک است آسیب نمی‌بیند، با گرم شدن هوا ممکن است کمی شکرک بزند که با کمی گرم کردن به حالت اولیه باز می گردد و در کل تا یکسال می توان شیره را در یخچال نگهداری کرد.

البته بادکوبه می گوید میزان ماندگاری شیره به کیفیت پخت آن هم بستگی دارد، هرچه پرجوش‌تر باشد دوامش بیشتر و نگهداری‌اش راحت‌تر است.

متقلبان بیکار ننشسته اند

به گزارش ایسنا، متاسفانه شیره هزاوه هم از دستبرد متقلبان بی نصیب نمانده و اینروزها آنچه باعث نگرانی تولیدکنندگان این شیرینی خاص شده ارائه شیره تقلبی در بازار است که به گفته بادکوبه به سختی قابل شناسایی است و بیشتر از روی قیمت پایینش می توان آنرا شناخت.

می گویند در ساخت شیره تقلبی از شیره خرما یا شیره چغندر استفاده می شود و در این شرایط بهترین کار برای خریدار، تهیه شیره از محل های عرضه مطمئن است و با توجه به اینکه چنین محل هایی در شهر تعریف نشده است، بهترین کار خرید شیره از هزاوه است با اینکار هم سیاحتی صورت می گیرد و هم محصول مطمئنی خریداری می شود.

آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است و تولیدکنندگان این محصول از آن نگرانند ضربه خوردن جایگاه شیره هزاوه از ناحیه عرضه محصول بی کیفیت، درست در زمانی است که بازار این محصول در حال رشد است و شناخت افراد از این محصول نیز در حال گسترش است، در چنین شرایطی عرضه محصول تقلبی باعث سلب اعتماد خریدار و از بین رفتن بازاری می شود که تلاش دارد پا بگیرد.

بادکوبه با بیان اینکه برخی در فصل شیره پزی شیره تقلبی را بسته بندی می کنند و به نام شیره هزاوه با قیمت پایین می فروشند .

شیره مرغوب را چگونه بشناسیم

درخصوص ویژگی یک شیره انگور مرغوب گفته می شود که شیره‌انگور لازم نیست در یخچال نگهداری شود و چنانچه در بیرون یخچال کپک بزند و یا ترش شود شیره مناسبی نیست و آبکی بوده است .

شیره‌های رقیق دارای رطوبت و آب بالاتر و قند کمتر هستند. بنابراین شیره‌ای که یک غلظت مناسب دارد دارای مواد مغذی بیشتری است و مقوی‌تر است .

شیره مرغوب دارای رنگ شفاف بوده و نباید خاک آلود باشد و شیره انگوری که از انگورهای شیرین و مرغوب تهیه می‌شود کیفیت بالاتری دارد. از این رو بایستی این محصول را از محل‌های معتبر و مطمئن تهیه کرد.

بادکوله نیز درخصوص روش شناخت شیره تقلبی می گوید: شیره نباید ترش باشد، نباید شکرک زده باشد و کم جوش یا شل نباشد، گل نداشته و رنگش شفاف باشد. البته او نیز معتقد است که بهترین روش اینست که شیره را از روستا تهیه کنند که هم مطمئن تر است و هم در صورت کیفیت پایین، مورد قابل پیگیری است.

تولید 1010 تن شیره در هزاوه

به گزارش ایسنا، هرساله حدود 19 نوع انگور در 300 هکتار از اراضی هزاوه تولید می شود و بیشترین سطح زیر کشت این محصول از نوع عسگری است .

بادکوبه ای عضو شورای روستای هزاوه در این خصوص می گوید: وی افزود: سالانه 5700 تن انگور در هزاوه تولید می شود که 30 درصد به مصرف تازه خوری می رسد و 70 درصد صرف تولید محصولات جانبی همچون شیره و کشمش و ... می شود، براین اساس سالانه حدود 1010 تن شیره در هزاوه تولید می شود.

بادکوبه ای گفت: 600 خانوار در هزاوه زندگی می کنند که همگی در فصل تولید شیره با این فرایند درگیر هستند و همه خانواده ها به امید کسب منابع اقتصادی اینکار را انجام می دهند.

ضربات تقلب به اقتصاد هزاوه

  وی نیز از بازار گرم تقلب نگران است و می گوید: تقلب در تولید شیره ضربه بزرگی به اقتصاد این محصول می زند. ما نمی دانیم سرمنشاء تقلب کجاست، برخی افراد محصولات بی کیفیت را با محصول هزاوه داخل می کنند و با قیمت پایین تر در بازار عرضه می کند و اینکار به برند هزاوه آسیب می زند.

  بادکوبه ای با بیان اینکه این محصول تقلبی شیره بی کیفیت انگور است و بخشی از آن می تواند شیره چغندر باشد، افزود: تاکنون اقدامی در خصوص مبارزه با این مشکل انجام نشده و شما می توانید در مناطقی همچون دروازه مشهد و خیابان کشتارگاه اراک شیره تقلبی پیدا کنید، البته باید بگویید شیره ارزان می خواهم، آنوقت شیره تقلبی دریافت خواهید کرد.

وی تاکید کرد: برخورد با چنین اقداماتی ضروری است بویژه در زمانی که تلاش می شود این محصولات معرفی شود .

هزاوه یک روستای هدف گردشگری است و برگزاری جشنواره انگور اقدامی است که در راستای بازاریابی انگور و محصولات جانبی آن به انجام رسیده و به نظر می رسد مردم این روستا از دستاوردهای این جشنواره راضی اند، اما آنچه همچنان و همچون دیگر بخش ها در این روستا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد بازار برای محصولات و نظارت بر تولید کالایی است که یا به برند تبدیل شده یا می خواهد به برند تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۶۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی‌های نهایی کارگزاران صندوق بیمه، خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی ۱۴۰ هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان را گزارش کرد. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه این استان در تولید محصولات از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: استان بوشهر قطب تولید برخی از محصولات از جمله گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما و برخی دیگر از محصولات است و تولید گندم در این استان از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی اهمیت بارندگی مؤثر در تولید محصول زراعی استان را مهم دانست و بیان کرد: یکی از مؤثرترین فاکتور در میزان عملکرد گندم با توجه به شرایط آب و خاک استان پراکنش بارندگی موثر و اثربخشی آن در تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در سال زراعی جاری افزون بر 140 هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش گندم دیم قرار گرفت، تصریح کرد: کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی نهایی کارگزاران صندوق بیمه‌ای استان خسارت 100 درصدی به اراضی 140 هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان بوشهر را گزارش کردند.

توکلی، اراضی تحت پوشش گندم آبی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از 18 هزار هکتار گندم آبی استان بوشهر محصول گندم حدود 4 هزار هکتار این اراضی به سبب کاهش باران و تداوم خشکسالی خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه اراضی گندم استان بوشهر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد گفت: پرداخت غرامت خسارت به تولیدکنندگان گندم استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای ۶۰ داوطلب جامانده از کنکور/ تعداد متقلبان کنکور امسال اعلام شد
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران