Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@04:35:00 GMT

مددکار نداریم

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۹۹۷۵

مددکار نداریم

وبلاگ > زینالی اوناری، محمد - اگر روزی به شما نیمی از نام و شغل تان را بگویند چه حالی می شوید؟ فرض مثال شما هوشنگ باشید و به شما هوش بگویند یا تخصص تان روانشناسی باشد و به شماروان بگویند! این اتفاق دقیقاً سر مددکاری اجتماعی آمده و یکی از واژه های معنادار آن اغلب می افتد و در نتیجه، اغلب مردم تفاوت امدادگر هلال احمر را با مددکار اجتماعی نمی دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری که روزنامه ی جام جم در صفحه ی اول خود در خصوص پیشنهاد یک "مددکار" منتشر کرده و به طرح سریالی درباره ی مجازات جایگزین قانون پرداخته، به این نکته که این حرفه چقدر اهمیت دارد پرداخته، اما در این باره کج سلیقگی به خرج داده است. به نظر می رسد، این کج سلیقگی، اشتباه فردی نبوده و حاصل یک سیره و روش غلط در پرداختن و توه به رشته ی مددکاری اجتماعی است. اگرچه این خبر مربوط به پیشنهاد مددکار قضایی که یک رشته ی تازه تأسیس در درون نظام قضا است و نفس عمس بسیار ستایش برانگیزانه است.
اما رشته ی مددکاری اجتماعی به غلط مددکاری نامیده شده و آن را به جای ماهیت اجتماعی کار، به یک کار دم دستی و امدادی تبدیل کرده و از وزن توجه به کار با جامعه ی آن می کاهد. احتمال دارد این اتفاق که آن را به یک کار امدادی و پرداخت مساعده های معیشتی به شیوه ی سنتی تبدیل کرده باشد هم بی ارتباط نیست. چرا که آن که ماهیت یک کار را نشان می دهد، با نام آن تجانس دارد. هیچ وقت به خاطر این که سرباز و سرهنگ در اول شان سر دارند، به آن ها سر گفته نشده تا به مددکار قضایی یا مددکار اجتماعی مددکار گفته شود.
کار در حوزه ی اجتماعی و رویارویی فعال اجتماعی با مسائل فردی، روابط انسانی، هنجارهای اجتماعی و گاه پایگاه های سیاسی بسیار سخت است و این رشته در ایران فقط توانسته است به تقویت افراد بپردازد. نبود اگر چنین، امروز بی سوادان تحصیل کرده وجود نداشت، آسیبهای سازمان یافته نبود و بسیاری از مردم با رایزنی های محلی مددکاران اجتماعی ارزش بیمه، تحصیل، زمان درست ازدواج و دوری از رمال و نزدیکی به مشاوران حرفه ای را پذیرفته بودند. سالها در کشور ما، ایران، در روستاها تدریس دروس ابتدایی صورت گرفته و هیچ وقت نشده که مددکاران اجتماعی نسبت به شیوه های تدریس و وضعیت فردی مردم کار خاصی انجام داده باشند. چرا که وابستگی این رشته به دولت در ساختار نظام آموزشی موجب می شود به جای رویارویی با ساختارها و قواعد آموزشی مخرب، ایده ی نهادهای دولتی را حفظ کند.
اما این رشته برای میانجی گری در میان مردم و دولت، نیازمند این است که غیردولتی بوده و به صورت مستقل و ذیل تئوری های علمی . یافته های پژوهشی کار کند و نه سلیقه های اجرایی یک دست کننده ی دولت. اما در اغلب موارد، وجود داشتن مددکار به جای مددکار اجتماعی نشان می دهد که این رشته با توجه به تضعیف بخش خصوصی و سازمان های غیر دولتی، قدرت چانه زنی بسیار کمی دارد تا هیئت رئیسه ی رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، از استخدام رشته های غیر به جای فارغ التحصیلان این رشته به ویژه در اغلب موقعیت های دولتی گلایه کند.
اما تصویر روزنامه ی جام جم نشان دهنده ی قدرت مددکار قضایی است که این نشان دهنده ی یک اتفاق مهم در تاریخ کوتاه این رشته ی جدید است که مجازات زندان را تبدیل به یک نوع مجازات دیگر کند. اما به نظر می رسد که این قدرت ذیل خود این نهاد بوده و این کار به عنوان یک میانجی مردمی محسوب نمی شود. اگرچه قوه ی قضائیه مقتضیات خود را دارد، اما می توان به این اندیشید که مددکاران اجتماعی و ذیل آن قضایی، به عنوان فعالان اجتماعی و مدنی با چانه زنی و ساماندهای های خاص خود می توانند توانمندی و امنیت اجتماعی را بالا برده و به معنای کامل قضیه، کار اجتماعی و حقوقی انجام دهند.

کلید واژه‌ها : مددکاری -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۹۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاشمی: حق پخش حق ورزش است، باید به ورزش داده شود/ هر باشگاهی برای تغییر نام باید مسیر قانونی را طی کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مراسم تجلیل از قهرمانان هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، افزود: ۲۳۰ میلیارد تومان پاداش اهدا می‌شود.

وی همچنین اظهارداشت: وزارت ورزش حتماً به رشته‌هایی که کسب سهمیه کردند، کمک می‌کند. وزارت ورزش حتماً کمک می‌کند نه تنها به وزنه برداری بلکه در رشته‌های المپیکی مثل تکواندو، کشتی و... رشته‌هایی که کسب سهمیه کردند.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به تغییر نام استقلال گفت: هر باشگاهی برای تغییر نام، باید مسیر قانونی خود را طی کند. استقلال و پرسپولیس واگذار شده‌اند و متولی خاص خودشان را دارند.

هاشمی تأکید کرد: هر باشگاهی بخواهد تغییر نام پیدا کند باید روال آن طی کند؛ کمیسیونی تحت عنوان ماده ۵ باشگاه‌ها را داریم.

وی با تأکید بر اینکه حق پخش گره ورزش کشور است که باید باز شود، ادامه داد: حق پخش فقط متعلق به دو تا باشگاه نیست و متعلق به همه ورزش است.

وزیر ورزش گفت: در برنامه هفتم توسعه حق پخش دیده شده و به آیین نامه‌ای موکول شده که با کمک وزارت ورزش و سازمان صدا و سیما  تنظیم شده و به تصویب هیات دولت می‌رسد.

هاشمی همچنین گفت: حق پخش حق ورزش است باید به ورزش داده شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • برگزاری رویداد خشتانه در دانشکده هنر و معماری یزد
  • برگزاری رویداد «خشتانه» در واحد یزد
  • هاشمی: حق پخش حق ورزش است، باید به ورزش داده شود/ هر باشگاهی برای تغییر نام باید مسیر قانونی را طی کند
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • هیئت وزنه‌برداری استان همدان ۱۷ نشان به دست آورد
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی