Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@16:28:14 GMT

از شايعه تا واقعيت واکسن‌هاي آنفلوآنزا

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۰۳۸۷

از شايعه تا واقعيت واکسن‌هاي آنفلوآنزا

خبرگزاري آريا - بي‌کيفيتي، داشتن عوارض بعد از تزريق، معلوليت، کوري و در نهايت مرگ...اينها واژه‌هايي هستند که اين روزها به وفور در شبکه‌هاي اجتماعي مجازي و به صورتي نامعتبر و غيررسمي دست به دست مي‌چرخند و مردم را نسبت به تزريق واکسن آنفلوآنزا و حتي واکسن‌هاي مهمي نظير فلج اطفال و ... بيم مي‌دهند، اما بايد پرسيد واقعيت و پشت پرده اين پيام‌ها چيست؟
به گزارش ايسنا، با آغاز فصل سرما و شيوع انواع آنفلوآنزا و سرماخوردگي، همواره شايعاتي درباره کيفيت داروها و واکسن‌هايي که توصيه مي‌شود براي پيشگيري از اين بيماري‌ها تزريق کنيم، قوت مي‌گيرد؛ به طوريکه شبکه‌هاي اجتماعي، گروه‌هاي تلگرامي و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به اما و اگرهايي درباره واکسن‌هاي آنفلوآنزا، ماسک‌هاي سرماخوردگي و مباحثي از اين دست و البته بدون هيچ گونه مبناي علمي، مي‌پردازند؛ شايعاتي که بعضا خانواده‌هاي گروه‌هاي هدف را دچار ترديد مي‌کند تا مبادا واکسن مورد استفاده‌شان بي‌کيفيت و يا تقلبي بوده باشد. حال بايد پرسيد آيا واقعا در اين پيام‌ها ردي از واقعيت وجود دارد؟ آيا نظارت کافي بر ورود واکسن‌هايي چون آنفلوآنزا برقرار است؟ وزارت بهداشت با چه ساز و کاري واکسن‌هاي آنفلوآنزا و ساير واکسن‌هايي که در برنامه واکسيناسيون کشوري به کار مي‌روند را توليد يا به کشور وارد مي‌کند؟.
آگاه نبودن به پاسخ اين سوالات است که ابهاماتي را در ذهن مردم ايجاد مي‌کند و در اين ميان ميدان‌داري شبکه‌هاي اجتماعي مجازي با مطالبي غيررسمي و نامعتبر هم اين شبهات را تقويت مي‌کند. بر اين اساس در ادامه، گفت‌وگوي ايسنا با دکتر علي واشقاني فراهاني، رييس اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو را مي‌خوانيد که جزييات مربوط به توليد، واردات، نگهداري و توزيع واکسن‌ها را تشريح کرده است:
حساسيت ويژه نسبت به کيفيت‌ واکسن‌هادکتر علي واشقاني فراهاني، با اشاره به شايعات مختلفي که در شبکه‌هاي اجتماعي مجازي درباره بي‌کيفيت بودن واکسن آنفلوآنزا و يا عوارض بعد از تزريق اين واکسن مطرح مي‌شود، گفت: بايد توجه کرد که ما در بخش واکسن سازمان غذا و دارو حساسيت خيلي خيلي ويژه‌اي بر روي کيفيت واکسن‌ها داريم؛ چراکه واکسن‌ها را افراد سالم دريافت مي‌کنند تا در آينده دچار بيماري نشوند. از طرفي هم بيشترين گروهي که واکسن دريافت مي‌کنند، کودکانند؛ به طوريکه شايد بتوان گفت واکسن جزو اولين داروهايي است که نوزاد بعد از تولدش دريافت مي‌کند. بر اين اساس نوزاد تازه متولد شده، يکسري از واکسن‌ها را در همان بدو تولد بايد دريافت کند و اين واکسيناسيون در دوره‌هاي زماني مختلف مانند دو ماهگي، چهار ماهگي، شش ماهگي و يک‌سالگي ادامه مي‌يابد.
وي افزود: حال از آنجايي که کودکان جزو گروه‌هاي حساس و پرخطر هستند، بنابراين بايد از کيفيت واکسني که براي آنها استفاده مي‌کنيم، مطمئن باشيم؛ چراکه اين کودکان افراد سالم جامعه هستند و حتي ممکن است در صورت عدم دريافت واکسن، هيچگاه در طول زندگي‌شان دچار بيماري‌هاي خاص يا مزمن نشوند. بر اين اساس اگر واکسني مشکل داشته باشد و براي کودک ايجاد مشکل کند، عملا ما کودک سالم‌مان را بيمار کرده‌ايم. به همين دليل نسبت به بخش واکسن در سازمان غذا و دارو حساسيت بسيار ويژه‌اي داريم.
مهر تاييد سازمان جهاني بهداشت بر بخش کنترل واکسن ايران واشقاني فراهاني ادامه داد: از سوي ديگر براي اينکه اطمينان داشته باشيم کاري که انجام مي‌دهيم مطابق با استانداردهاي جهاني است، از سازمان بهداشت جهاني درخواست کرده‌ايم تا بخش کنترل و بررسي واکسن سازمان غذا و دارو را بازرسي و تاييد کند. بر اين اساس سازمان بهداشت جهاني تاييديه‌اي به ما ارائه داده و اعلام کرده است که اقدامات‌مان در حوزه واکسن‌ها درست و مطابق با استانداردهاي روز دنياست.
رييس اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو با بيان اينکه سازمان جهاني بهداشت مهم‌ترين و معتبرترين ارگان بين‌المللي در حوزه بهداشت و درمان بوده و بخش واکسن سازمان غذا و دارو در حال حاضر مورد تاييد اين سازمان قرار گرفته است، گفت: نکته ديگر اين است که ما پيش از اينکه داروها و واکسن‌ها را مورد مصرف کشور قرار دهيم، بايد آنها را ثبت کنيم. بر اين اساس در کشور پروسه‌اي با عنوان ثبت دارو يا واکسن ايجاد شده که بر اساس آن شرکت توليدکننده يا واردکننده دارو يا واکسن، بايد مدارک فني‌اش را به سازمان غذا و دارو ارائه کند. سپس کارشناسان ما اين مدارک را بررسي کرده و نمونه‌برداري آزمايشگاهي انجام مي‌دهند. در مرحله بعدي از محل توليد واکسن بازرسي‌هايي انجام شده و مطالعات باليني آنها هم بررسي مي‌شود.
واشقاني فراهاني با بيان اينکه بنابراين همه اين مراحل بررسي مي‌شوند تا مطمئن باشيم که شرايط توليد واکسن مناسب و مطابق با استانداردها است، افزود: زمانيکه واکسني پروسه ثبت را تمام کرد، نهايتا به آن پروانه مي‌دهيم. بايد توجه کرد که در صورتي به دارو يا واکسن پروانه مي‌دهيم که همه مراحل را گذرانده باشد، مدارکش کامل بوده، نمونه‌هايش آزمايش و مطالعات باليني آن بررسي شده باشد و در نهايت همه نتايج نشان دهد که واکسن شرايط استانداردي دارد.
به گفته وي، در مرحله بعد هر يک محموله‌هاي واکسن بعد از ورود به کشور و پيش از توزيع در بازار، به صورت مجزا ‌ مجددا نيازمند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. به اين ترتيب مدارک فني هر محموله خاص بررسي و نمونه‌هايش به آزمايشگاه ارسال مي‌شوند. بر اين اساس پس از اطمينان از تطابق محموله ورودي با استانداردهاي مورد نظر، مجوز مصرف آن محموله خاص از سوي سازمان غذا و دارو صادر مي‌شود.
ضوابط‌مان در حوزه واکسن سخت‌گيرانه استواشقاني فراهاني با بيان اينکه ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو براي واکسن‌ها بسيار سخت‌گيرانه و مطابق با روش‌ها و استانداردهاي دنيا است، گفت: دليل انجام اين مراحل اين است که مطمئن باشيم واکسن‌هايي که چه در برنامه واکسيناسيون کشوري و چه به صورت عمومي استفاده مي‌شوند، کيفيت لازم را دارند.
وي با تاکيد بر يکسان بودن شرايط اخذ مجوز براي همه واکسن‌ها، اظهار کرد: همه واکسن‌هايي که قرار است در کشور مورد استفاده قرار گيرند، بايد اين مسير را طي کنند. حال فرقي نمي‌کند که مصرف اين واکسن براي نوزادان است يا بزرگسالان. تاکيد مي‌کنم که رعاين اين استانداردها براي همه واکسن‌ها يکسان است و طبعا واکسن‌هايي که از اين مسير مي‌گذرند و پروانه دريافت مي‌کنند، واجد استانداردهاي لازمند.
برندهاي مختلف واکسن‌ها تفاوتي با يکديگر ندارندرييس اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هايش به برخي اظهارنظرها مبني بر تفاوت برندهاي مختلف واکسن‌هاي آنفلوآنزاي موجود در بازار اشاره و اظهار کرد: بايد توجه کرد که نه‌ تنها انواع مختلف واکسن تفاوت چنداني باهم ندارند، بلکه همه آنها واجد استانداردها و کيفيت لازم از جهت ايمني و اثربخشي هستند. بر اين اساس سازمان غذا و دارو ابتدا بايد مطمئمن شود خود دارو يا واکسن سالم است، براي بيمار مشکل ايجاد نمي‌کند و پاسخ درماني مناسب مي‌دهد. بنابراين ايمني و اثربخشي واکسن‌هايي که اين مسير را طي کنند، مطابق استانداردها بوده و کيفيت لازم را دارند.
واشقاني فراهاني تاکيد کرد: بنابراين آنچه با عنوان "بي‌کيفيت بودن" واکسن‌هاي آنفلوآنزا يا تفاوت ميان کيفيت انواع مختلف آنها گفته مي‌شود، درست نيست. بايد توجه کرد که هيچ‌کسي به اندازه سازمان غذا و دارو به اطلاعات مربوط به سلامت و کيفيت واکسن‌ها دسترسي ندارد. البته ممکن است پزشکي بنابر تجربه شخصي خود بگويد که فلان نوع واکسن بهتر از انواع ديگر است، اما ما به عنوان مسوولي که در سازمان غذا و دارو به همه انواع واکسن‌ها دسترسي داريم، اطلاعات‌شان در اختيارمان است و به راحتي مي‌توانيم واکسن‌ها را باهم مقايسه کنيم، اعلام مي‌کنيم که انواع مختلف واکسن‌هاي آنفلوآنزا تفاوتي با يکديگر ندارند.
ايمني و اثربخشي واکسن‌ها در بازار مصرفوي با بيان اينکه بخشي در سازمان غذا و دارو مسوول پايش عوارض جانبي واکسن‌ها است، گفت: اين بخش بر اساس گزارش‌هايي که از داروخانه‌ها، بيمارستان‌ها و درمانگاه‌ها دريافت مي‌کند، پايش‌هاي خود را انجام مي‌دهد. بر اين اساس هنوز گزارش علمي و تاييد شده‌اي دريافت نکرديم که نشان دهد واکسن آنفلوآنزايي کيفيت نداشته، مشکلات جدي ايجاد کرده و يا کيفيتش با ساير انواع واکسن‌ها متفاوت است.
واشقاني فراهاني در عين حال از پايش ايمني و اثربخشي واکسن‌ها در بازار مصرف خبر داد و گفت: واکسن‌هاي موجود در برنامه کشوري واکسيناسيون را مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير پايش مي‌کند و واکسن‌هاي عمومي مانند واکسن آنفلوآنزا را در بخش "عوارض جانبي داروهاي سازمان غذا و دارو" مورد پايش قرار مي‌دهيم. بر اين اساس اگر گزارش خاصي حاکي از عدم اثربخشي و ايمني واکسني وجود داشته باشد، قطعا سريعا وارد عمل مي‌شويم، اطلاعيه صادر کرده و واکسن را از بازار جمع‌آوري مي‌کنيم. بنابراين حتي بعد از اينکه واکسن وارد بازار مصرف شد، همچنان مراقبت‌ها و پايش‌ها نسبت به اثربخشي و ايمني آن ادامه دارد.
نظارت بر نحوه نگهداري واکسن‌هاوي با بيان اينکه يکي از آيتم‌هاي مهم در پايش واکسن‌ها شرايط نگهداري آنهاست، گفت: همراه با تمام محموله‌هاي واکسن، يکسري ثبت‌کننده دما قرار دارد و زمانيکه يک محموله از مبدا حرکت مي‌کند تا به مقصد برسد، اين ثبت‌کننده‌هاي دما به همراه محموله‌هاي واکسن حمل مي‌شوند. بر اين اساس وقتي که محموله به مقصد رسيد، بايد گراف‌هاي ثبت‌کننده‌هاي دما را بررسي کنند تا ببينند آيا دماي محموله مورد نظر مناسب بوده است يا خير.
واشقاني فراهاني با بيان اينکه مساله دما در نگهداري واکسن‌ها از اهميت زيادي برخوردار است، افزود: بايد بدانيم که تغيير دما مي‌تواند کيفيت و اثربخشي واکسن را تحت تاثير قرار داده و براي آن مخاطره ايجاد کند. بنابراين با چک کردن ثبت‌کننده‌هاي دما مي‌توان مطمئن شد که واکسن در شرايط مناسبي حمل شده و در نهايت اجازه مصرف آن صادر مي‌شود. هرگاه هم که گزارشي داشته باشيم که شرايط دمايي رعايت نشده، صرف‌نظر از نوع واکسن، قطعا اجازه مصرف نخواهيم داد.
حواستان به تاريخ انقضاي واکسن‌ها باشدرييس اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو درباره مدت زمان انقضاي واکسن‌هاي آنفلوآنزا نيز گفت: واکسن آنفلوآنزا به صورت سالانه وارد کشور مي‌شود و عملا تاريخ انقضاي اين واکسن يکساله است. بنابراين مردم وقتي مي‌خواهند واکسن آنفلوآنزا را دريافت کنند، واکسن همان سال را بگيرند. زيرا تاريخ انقضاي واکسن سال‌هاي قبل، گذشته است.
اصالت واکسن را رهگيري کنيد
واشقاني فراهاني با بيان اينکه تاريخ انقضاي واکسن و شماره سري ساخت آن روي جعبه‌اش درج مي‌شود، افزود: توصيه مي‌کنيم حتما بيماراني که واکسن را دريافت مي‌کنند، به تاريخ انقضاي آن دقت داشته باشند و شماره سري‌ساخت را يادداشت کرده و اطلاعات آن را در جايي نگه دارند. معمولا اين اطلاعات روي جعبه يا ليبل واکسن وجود دارد و مردم مي‌توانند با استفاده از ليبل‌هاي اصالتي که روي اين واکسن‌ها قرار داده شده، از طريق سامانه ردگيري و رهيابي سازمان غذا و دارو استعلام بگيرند. در اين استعلام اطلاعات دارو برايشان ارسال مي‌شود و مي‌توانند آنها را با آنچه روي جعبه درج شده مطابقت دهند.
کمبود واکسن آنفلوآنزا نداريموي همچنين درباره کمبودهايي که ممکن است در برخي ماه‌ها براي واکسن آنفلوآنزا رخ دهد، گفت: بخش برنامه‌ريزي و پايش بازار سازمان غذا و دارو معمولا از ميزان مورد نياز واکسن آنفلوآنزا در کشور، برآورد مصرف کرده و بر اساس سابقه مصرف واکسن آنفلوآنزا در طي ساليان گذشته، برنامه واردات مي‌گذارند. بر اين اساس تاکنون تاجايي که اطلاع دارم گزارش رسمي خاصي از بازار، مبني بر کمبود واکسن آنفلوآنزا نداشتيم. اگر هم کمبودي باشد، معاونت درمان دانشگاه‌ها و يا بيمارستان‌ها مي‌توانند با سازمان غذا و دارو مکاتبه کرده و در راستاي رفع کمبود اقدام کنند.
واشقاني فراهاني افزود: البته در برخي موارد ممکن است واکسن به ميزان کافي در کشور وجود داشته باشد، اما سهميه‌هاي استاني و توزيع آن مناسب نباشد. بر اين اساس ممکن است در استاني با کمبود موقت واکسن مواجه شويم. اگر در استاني کمبودي هم باشد ما به اندازه کافي منابع داريم و امکان سفارش جديد وجود دارد و اگر احيانا کمبودي ايجاد شود، کمبودها را جبران مي‌کنيم. البته هنوز گزارش رسمي مبني بر کمبود نداشتيم، اما اگر چنين موضوعي رخ دهد، آن را بررسي کرده و سفارش جديد مي‌دهيم.
چه زماني واکسن آنفلوآنزا تزريق کنيم؟ رييس اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو درباره بهترين زمان تزريق واکسن آنفلوآنزا نيز گفت: اعلام اينکه بهترين زمان اثربخشي تزريق واکسن آنفلوآنزا چه زماني است، کار راحتي نيست. به طور کلي بعد از تزريق واکسن آنفلوآنزا فاصله زماني دو تا سه هفته‌اي، براي ايجاد سطح ايمني در بدن نياز داريم. اين سطح ايمني بايد قبل از آغاز فصل سرما در بدن ايجاد شود، زيرا معمولا آنفلوآنزا با آغاز فصل سرما، شيوع پيدا مي‌کند.
واشقاني فراهاني تاکيد کرد: بر اين اساس دو تا سه هفته پيش از شروع فصل سرما فرد بايد واکسن آنفلوآنزا را دريافت کرده باشد، آنتي‌بادي در بدنش ترشح شده و سطح ايمني در بدنش ايجاد شده باشد تا مبتلا به آنفلوانزا نشود. حال ممکن است سرما از ابتداي مهر يا ابتداي آبان ماه آغاز شود. بنابراين توصيه ما اين است که واجدين شرايط تزريق واکسن آنفلوآنزا، تا قبل از مهر ماه واکسيناسيون خود را کامل کرده باشند. البته معني اين توصيه اين نيست که اگر کسي به هر دليلي نتوانست واکسن آنفلوآنزا را در زمان گفته شده تزريق کند، ديگر بعد از آن فايده‌اي ندارد. بنابراين ما توصيه مي‌کنيم که از اواسط شهريور و نهايتا تا اواخر مهر افراد واجد شرايط، واکسن را دريافت کنند، اما اگر موفق نشدند، بعد از آن هم دير نيست و مي‌توانند در اولين فرصت واکسن را تهيه و تزريق کنند.
واجدين شرايط دريافت واکسن آنفلوآنزاوي درباره افراد واجد شرايط تزريق واکسن آنفلوآنزا نيز گفت: کودکان، مادران باردار، افراد سالمند، افراد داراي نقص سيستم ايمني، افراد دچار مشکلات تنفسي، قلبي-عروقي و ديابتيک و افرادي که با اين بيماران سروکار دارند، مانند پرسنل کادر درمان بايد واکسن آنفلوآنزا را دريافت کنند. البته ساير افراد هم اگر واکسن را تزريق کنند، خوب است، اما بهتر است ابتدا افراد واجد شرايط واکسن را دريافت کنند و بعد از آن سايرين واکسيناسيون را انجام دهند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از فرآورده های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته اند؛ اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: خاک آلوده بر سلامت انسان چه تاثیری می‌گذارد؟

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomixو فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی‌تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228561 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • اعلام فرآورده‌های گیاهی درمانی غیر مجاز
  • فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • مزایده هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی