Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@18:11:14 GMT

شهر بزرگ شیراز بی شهردار مانده است

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۲۱۱۰

شهر بزرگ شیراز بی شهردار مانده است

مقام های شورای شهر دومین شهر توریستی ایران می گویند تاخیر های وزارت کشور در امضای حکم شهردار منتخب این شهر کلافه کننده و خسارت بار است. عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه شهرداری این کلانشهر طی 2 ماه گذشته با سرپرست اداره شده است، خواستار تعیین تکلیف حکم شهردار منتخب شورا توسط وزارت کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین / سولماز دهقانی عصر یکشنبه 7 آبان در جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر شیراز، با قدردانی از سرپرست شهرداری به واسطه اداره‌ی شهر در مدت 2 ماه گذشته، گفت: ادامه این روند مدیریت شهری را با آسیب مواجه خواهد کرد.

به گفته‌ی این عضو شورای شیراز، بلاتکلیفی و نبود امکان پیگیری جدی پروژه‌ها، محقق نشدن درآمدهای پیش بینی شده، تاخیر در پرداخت حق‌الزحمه نیروهای شهرداری و مسائلی از این دست زیبنده شهرداری کلان‌شهر شیراز نیست.

دهقانی با اشاره به اینکه سه هفته از انتخاب و معرفی دومین گزینه شورای شیراز برای تصدی پست شهرداری این کلانشهر می‌گذرد اما هنوز حکم وی صادر و ابلاغ نشده است، خواستار تسریع در این امر شد.

او همچنین تعلق خاطر شهروندان به شیراز را کمرنگ توصیف و اضافه کرد: شهر و فضاهای شهری صرفاً مجموعه‌ای از اشیاء، راه‌ها و ساختمان‌ها، بدون حس تعلق شهروندان به آن‌ها نیست، بلکه مکانی است که علاوه بر کالبد فیزیکی، سرشار از تجربه‌ها و احساسات متفاوت برای شهروندان است.

دهقانی گفت: حس تعلق به شهر شامل عناصر متعددی همچون خاطرات جمعی، نمادهای فرهنگی و تاریخی، سبک و شیوه زندگی شهروندان، رنگ و مواردِ دیگری است که در گذر ایام شکل گرفته و در جان و روان شهروندان قرار دارد.

او اعتقاد دارد که غنای هرچه بیشتر این حس باعث وابستگی بیشتر افراد به محیط و کیفیت زندگی شده و سلامت جسم و روان را افزایش می‌دهد اما نگرش کوتاه مدت و تاکید بیش از اندازه بر روی برخی جنبه‌های شهرسازی نظیر سودآوری اقتصادی، ساخت و ساز بدون برنامه مسکن و فضاهای اشتغال، از بین بردن میدان‌ها، نشانه‌های شهری و عرصه‌های عمومی و المان‌ها به بهانه توسعه معابر و عبور راحت‌تر اتومبیل‌ها باعث از بین رفتن حس تعلق شهروندان به شهر شده است.

به گفته‌ی رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز، میدان‌ها و فضاهای باز شهری از بین رفته و دیگر عرصه‌ای برای برخورد و تعامل اجتماعی شهروندان وجود ندارد و شهروندان به انسان‌هایی بدون برخورد اجتماعی تبدیل شده‌اند که زندگی خود را در خانه، محل کار و فاصله آمد و شد بین این دو می‌گذرانند.

او گفت: در بحث فضای سبز نیز، شیراز یکی از شهرهای با بیشترین سرانه فضای سبز محسوب می‌شود اما شهروندان حس تعلقی به این ویژگی ندارند و به دنبال یافتن سود مالی کوتاه مدت تیشه به ریشه درختان ملک خود می‌زنند، باغ‌ها را می‌خشکانند، غافل از اینکه بدون فضای سبز، خانه آنان ویژگی ارزشمندی نسبت به سایر خانه‌ها نخواهد داشت. متولیان امر هم بعضا در برابر اینگونه مسائل با منطق کسب درآمد بیشتر برای اداره شهر سکوت می‌کنند؛ در نهایت شهری که هزینۀ اداره خود را از درآمد حاصل از تخریب به دست می‌آورد چگونه ‌می‌تواند به توسعه پایدار دست یابد.

او همچنین با تاکید براینکه گردشگری افق و چشم‌انداز توسعه‌ی شیراز محسوب می‌شود، گفت: این کلانشهر اغلب ظرفیت‌ها برای رشد صنعت توریسم را دارد.

دهقانی با اشاره به داشته‌های تاریخی، میراثی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی تاثیرگذار بر رشد صنعت توریسم در شیراز، گفت: تشکیل کمیسیون گردشگری و زیارت در دوره‌ی چهارم شورای اسلامی شهر شیراز گرچه نوید اهتمام  تصمیم سازان شهر به رونق صنعت توریسم را به‌دنبال داشت اما به علت کمرنگ بودن نگاه فرهنگ محور در آن دوره و توجه بیشتر به رفع کاستی‌های عمرانی، گردشگری را به مهجوریت کشاند.

او گفت: شهرهای اصفهان، تبریز و یزد تشکیلات متولی امر گردشگری را به سطوح سازمان مستقل و اداره کل ارتقاء داده‌اند که گویای توجه ویژه به مبحث گردشگری است. شهرداری شیراز نیز باید با فراهم کردن زیرساخت مقتضی در این زمینه اقدام کند. نهادهای متفاوتی مانند شهرداری، میراث فرهنگی، اوقاف و تولیت‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی در توسعه گردشگری اثرگذار است لذا شهرداری به‌عنوان نهاد متولی مدیریت شهری باید هماهنگی‌های بین دستگاهی را در این زمینه ایجاد کرده و نقش محوری ایفا کند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی تبدیل می شود

مدیر منطقه ۴ شهرداری شیراز از تبدیل باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی خبر داد و گفت: زورخانه بزرگ مرکزی شیراز در باغ جنت ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه چهار شیراز، حسام الدین اسدزاده با اشاره به بازدید رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از پارک باغ بزرگ جنت اظهار کرد: این بازدید در راستای توسعه زیرساخت‌های ورزشی این باغ پارک صورت گرفت و در تلاشیم تا در آینده این فضای بزرگ به یک پارک بزرگ با امکانات مجهز ورزشی تبدیل شود.

وی افزود: این باغ پارک، با زیرساخت خوب ورزشی خواستگاه بسیاری از جوانان و ساکنان شیراز است که شهرداری در آن عملیات احداث و توسعه زمین‌های ورزشی از جمله زمین فوتسال و والیبال را در برنامه قرار داده است.

مدیر منطقه ۴ شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته این پارک بزرگ ورزشی در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

اسد زاده تصریح کرد: نگاه ما به ورزش با اولویت ورزش همگانی است و با این مهم می‌توانیم در سلامت شهروندان سهیم باشیم.

زورخانه بزرگ مرکزی شیراز در باغ جنت ساخته می‌شود

مصطفی کیانی رحیمی عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: در این بازدید از طرح‌های ورزشی در دست اجرا از جمله زمین فوتبال و والیبال ساحلی به همراه سایر فضاهای ورزشی بازی‌های همانند توپی، راکتی و پیست دوچرخه سواری و همچنین ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی باغ پارک بزرگ جنت بازدید شد.

وی افزود: این پارک به عنوان یک ظرفیت منطقه چهار و محدوده‌ای که شهرداری در آن واقع شده باید حفظ و صیانت شود و توسعه‌های متناسب با کارکردهایی که دارد انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در شورای ششم اسلامی مصوبه‌های خوبی را در توسعه ورزش و سلامت عمومی داشتیم که از جمله آن می‌توان به احداث دو زورخانه در محدوده منطقه یکی در پارک نوید محمدی و دیگری در پارک باغ جنت با عنوان زورخانه مرکزی شیراز اشاره کرد.

کیانی رحیمی ادامه داد: در حال حاضر اعتبار لازم برای ساخت این زورخانه‌ها از جمله زورخانه مرکزی پیش بینی و به تصویب شورا رسیده که امیدواریم با درایت مدیران در شهرداری منطقه و به صورت کلان در تمام حوزه‌های شهرداری بتوانیم پیمانکار را مشخص و این طرح تا پایان دوره شورای شهر به پایان برسد.

کد خبر 748123

دیگر خبرها

  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • ‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی تبدیل می شود
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند