Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- وضعیت رودخانه آبشوران در خیابان حداد عادل شهر کرمانشاه آنقدر بحرانی است که یک بارندگی سیل آسا می‌تواند منجر به تخریب بافت اطراف آن شده و فاجعه‌ای جبران ناپذیر را به وجود آورد.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: زمانی رودخانه‌ای آرام بود که با گذر از کوچه پس کوچه‌های شهر به مردم حاشیه‌نشینش نوید آبادانی می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین آبشورانی که امروز تونل وحشتی برای ساکنان بافت قدیمی شهر شده و دلهره فروریختنش لحظه‌ای آنان را راحت نمی‌گذارد.

قسمتی از رودخانه مارپیچ زیبای دیروزدر خیابان حدادعادل بعدها به بهانه کاهش بار ترافیکی خیابان‌های اطراف و ساماندهی وضعیت آن به یک کانال زیرزمینی سرپوشیده تبدیل شد، اما نه تنها بار ترافیکی به این خیابان منتقل نشد بلکه اینک به زه‌کش فاضلاب تبدیل شده و وضعیتش بسیار وخیم است.

سازه‌های بتنی و دیوارهای اطراف رودخانه دیگر تحمل بار موجود را ندارد و کارشناسان معتقدند که زیر دیواره‌های بتنی به مرور زمان و گذر آب شسته شده و هر آن احتمال دارد سازه‌های اطراف به داخل رودخانه ریزش کند که در این صورت با توجه به فعالیت عمده‌فروشان و وجود بافت مسکونی فاجعه به بار می‌آید.

حساسیت موضوع تا به حدی بود که شورای ترافیک استان در سال ۹۴ با بحرانی خواندن وضعیت این رودخانه در خیابان حداد عادل با ابلاغ مصوبه‌ و وضع ممنوعیت تردد کامیون‌های سنگین بر روی این پل نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و این تنها اقدام عملی برای رسیدگی به وضعیت این خیابان بود.

با وجود سکونت افراد زیادی در حاشیه این رودخانه هنوز بعد از دو سال از گذشت این موضوع اقدام درخور توجهی مبنی بر رسیدگی و دفع خطر از این منطقه صورت نگرفته است و این در حالی است که کارشناسان بارها در مورد وضعیت وخیم این پل تذکر و هشدار داده‌اند.

درخواست ممنوعیت تردد سواره و پیاده بر روی خیابان حداد عادل

دبیر شورای ترافیک استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت خیابان حدادعادل اظهار داشت: هشدارهای لازم از سوی شورای ترافیک استان در خصوص وضعیت این خیابان داده شده است.

دکتر محسن زاهدی افزود: حتی در محدوده پل حداد عادل نیز به شهرداری اعلام کرده‌ایم که وسایل نقلیه سنگین هم نباید بر روی این پل تردد داشته باشند و این موضوع در شورای ترافیک استان مصوب و ابلاغ هم شده است.

وی با بیان اینکه در مورد وضعیت خیابان حداد عادل با یک تصمیم مدیریتی تردد خودروهای سنگین را ممنوع کردیم، خاطرنشان کرد: شورای ترافیک هماهنگی نهادها و تسهیل‌گری امور را بر عهده دارد و مجموعه‌های ذی‌ربط همچون شرکت آب و فاضلاب باید در مورد اقدامات اجرایی پاسخگو باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به جریان آب در زیر این پل با آغاز بارندگی‌ها نیروهای وارده به دیواره‌ها افزایش و سایش بیشتری اتفاق می‌افتد که طبیعتا وضعیت آن بدتر خواهد شد.

زاهدی با اشاره به فرونشست زمین بر روی قسمتی از کانال سرپوشیده آبشوران در روبروی دادگستری در پی بارندگی‌های سال گذشته، بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب شهری در نامه‌ای به شورای شهر دوره گذشته و شهرداری به علت شرایط بحرانی خیابان حداد عادل خواستار ممنوعیت تردد سواره و پیاده بر روی این خیابان شده بود.

وی تصریح کرد: اینکه شهروندان نسبت به وضعیت این خیابان آگاه شدند کفایت نمی‌کند و ادارات ذی‌ربط باید نسبت به بهسازی، تقویت و مرمت سازه‌های این پل اقدام کنند.

دبیر شورای ترافیک استان کرمانشاه متذکر شد: وقتی شرکت آب و فاضلاب در مورد این خیابان هشدار می‌دهد  که خطرناک است، حتما ریسک بالاست و پیش‌بینی حادثه‌آفرینی می‌شود و باید اقدامات اجرایی به سرعت انجام شود.

بافت اطراف «حدادعادل» در خطر است

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد وضعیت رودخانه آبشوران اظهار داشت: اگر سیلی اتفاق بیفتد این منطقه بسیار در خطر است و ریزش می‌کند.

بیژن کلهرنیا با اشاره به وضعیت رودخانه آبشوران در خیابان حداد عادل افزود: اگر این مسیر بسته شود تمام بافت حاشیه آن به خطر می‌افتد و لذا مسئله اول در این خصوص رفع خطر است.

وی برداشتن سقف رودخانه و تکمیل دیوارسازی این رودخانه را تنها راهکار رفع خطر از این رودخانه عنوان کرد و گفت: کار دیوارسازی آن باید به صورت پیشرفته انجام گیرد و سپس می‌تواند تبدیل به کانال بسته‌ای برای عبور آب شود.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تصریح کرد: بعد از انجام این کار باید فاضلاب‌هایی که اکنون وارد این رودخانه می‌شوند را به سمت شبکه فاضلاب شهری هدایت کرد.

کلهرنیا با بیان اینکه اکنون بسیاری از فاضلاب‌های اطراف وارد این رودخانه می‌شوند، خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب با همکاری شهرداری باید این مسیر را در اولویت قرار دهد و به گونه‌ای آنرا ساماندهی کند که دیگر فاضلاب‌رو نباشد.

وی ادامه داد: چه بسا اگر بستر رودخانه پاکسازی و ایمن‌سازی بتوان آب را نمایان کرد و اصولا باید این خیابان به شکل یک باغ‌راه درآید که در این صورت علاوه بر ایجاد یک رودخانه شهری زیبا در دل شهر به بهبود فضای شهری کمک بسیاری خواهد شد.

به گزارش مهر، با این همه تاکید بر وضعیت بحرانی این خیابان واقعا جای سوال است چرا حالا که با مصوبات شورای ترافیک برای تخریب این خیابان به نوعی زمان خریدیم این فرصت را برای بازسازی و مرمت سازه‌های این خیابان به کار نگرفته‌ایم و تا کی این وضعیت ادامه خواهد داشت.

شاید حتما باید اتفاق ناگواری در این خیابان رخ دهد تا همه دست به کار شوند و کار را جدی بگیرند در غیر این صورت با این همه هشدار، بی‌توجهی و تعلل مسئولان امر تنها فاجعه به بار می‌آورد و  در پایان هم که با توجیه و عذر و بهانه و همدیگر را مقصر جلوه دادن  سر و ته آنرا بهم می‌آورند و در این  بین دود این تعلل تنها به چشم ساکنان این منطقه می‌رود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۲۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از بنا‌های قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت : در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گذری قدیمی با عنوان گذر جلوخان-حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی - واقع شده که بسیاری از بنا‌هایی که در این بخش قرار دارند، دچار فرسودگی شده‌اند. 

وی افزود: علیرغم اینکه این بنا‌ها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند، اما به دلیل گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: مالکین عمده این بنا‌ها توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود ندارند، لذا نیاز است حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات دولتی نیز برای مرمت آنها محدود است، عنوان کرد: کل اعتباراتی که امسال برای بافت تاریخی کرمانشاه اختصاص پیدا کرده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده نیمی از این اعتبار صرف طرح مطالعاتی مرمت بازار قدیمی فیض آباد شود و نیمی دیگر از این اعتبار را برای مرمت گذر جلوخان، با مشارکت مالکین بنا‌های واقع در این محله اختصاص دهیم. 

خانی لعل آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار ساماندهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم بزودی محقق شود. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: بافت تاریخی که بخشی از هویت گذشته شهر ما به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک فرصت به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند، در همین راستا با حمایت استاندار و همراهی دستگاه‌های ذیربط در تلاش برای احیاء این بخش از شهر هستیم. 

استاندار در این برنامه از برخی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه اکبرپور، حمام ملاباشی، زورخانه علمدار، سرای همدانی ها، هتل بوتیک ونوشک (خانه تاریخی صارم الدوله)، خانه حکیم نصیر، مسجد نظام، گذر جلوخان و خانه رنده کش بازدید و با اهالی این محله گفتگو کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تخریب فنس‌های اطراف اقامتگاه نتانیاهو
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • (تصاویر) زندگی در بافت فرسوده کرمانشاه
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • وضعیت غمناک دانش‌ آموزانی که به‌ دلیل سیل و تخریب جاده ها به کنکور نرسیدند
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله