Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیران سازمان‌ها و روسای آموزش عالی اروپا، بیانیه‌ای را خطاب به دولت‌های سراسر اروپا امضا کرده‌اند تا مذاکرات راجع به برگزیت را تسریع کنند تا مذاکرات در مورد آینده تحقیقات، همکاری و پویایی دانشجویان اروپایی آغاز شود.

به گزارش ایسنا به نقل از یودبلیونیوز، بیانیه‌ای از 22 نماینده سازمان دانشگاه‌ها و کنفرانس‌های رؤسای ملی از سراسر اروپا خواستار روشن شدن تدارکات برنامه تحقیق و نوآوری اروپا موسوم به "افق 2020" و برنامه "تبادل اراسموس پلاس" بعد از مارس 2019، زمانی که بریتانیا باید اتحادیه اروپا را ترک کند، شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است: آموزش عالی، تحقیق و نوآوری برای آینده اروپا بسیار مهم است. شرایط مناسب برای همکاری نزدیک و تبادل برای توسعه دانش برای منافع جوامع ما بسیار مهم است. دانشگاهها از رهبران دولت‌های مربوطه و کمیسیون اروپا می‌خواهند تا روند تصمیم‌گیری و احیانا توافق در مورد ادامه یا عدم ادامه عضویت انگلستان در اتحادیه اروپا و کمک به برنامه‌های "افق 2020" و "اریسموس پلاس" را تا پایان این برنامه‌ها، تسریع کنند.

گفته می‌شود تصریح این موضوع اکنون ضروری است، همانطور که کنسرسیوم اروپایی در حال شکل گیری است و پیشنهادات طراحی شده و آماده است تا پس از مارس 2019 ارائه شود. به همین ترتیب، دانشجویانی که این ترم پاییز را به دانشگاه وارد می‌شوند و گذراندن دوره‌ای در خارج از کشور را به عنوان بخشی از مطالعاتشان برنامه‌ریزی می‌کنند، می‌توانند از سال 2019 به بعد در طرح پویایی "اراسموس پلاس" با شرکای انگلیسی شرکت کنند.

این نتیجه می‌دهد که زمان شفافیت و حصول توافق در این منطقه مهم فرا آمده است. دانشگاه‌ها باید بدانند که در صورت نیاز هرچه زودتر باید اقداماتی در آینده انجام دهند تا دانشجویان بتوانند رشد کنند و محققان، تحقیقات ابتکاری خود را ادامه دهند.

تحقیق و آموزش عالی در فاز دوم مذاکرات برگزیت مورد بحث قرار خواهدگرفت، که انتظار می‌رود پس از پایان مرحله نخست بحث‌ها شروع شود.

نشست شورای اروپا در 20 اکتبر 2017 به این نتیجه رسید که پیشرفت کافی برای شروع مرحله دوم انجام نشده است. تاخیر در مذاکرات، عدم اطمینان را که بخش آموزش عالی در آن قرار دارد، گسترش می‌دهد.

پروفسور "جانت بیر"، رییس مجمع دانشگاه‌های انگلستان و رییس دانشگاه لیورپول می‌گوید عدم وضوح باعث ایجاد مشکلاتی برای دانشگاه‌ها می‌شود.

وی گفت: ما اکنون وارد دوره‌ای می‌شویم که دانشگاهها باید برنامه‌های تحقیقاتی، همکاری و تبادل دانشجوی خود را برای سال 2019 نهایی کنند. نیازی فوری برای مشارکت بریتانیا در "برنامه افق‌ 2020" فرای برگزیت وجود دارد. این طرح تاثیر تحقیقات ما را با دسترسی به شبکه‌های حیاتی، استعداد و بودجه افزایش می‌دهد. بدون شفاف‌سازی، این خطر وجود دارد که برنامه‌های مهم تحقیقاتی اروپایی از بین بروند.

دانشجویان امیدوار به تحصیل و ورود به پردیس‌های سراسر اروپا در خارج از کشور در سال 2019 نیاز به دانستن این دارند که آیا انگلستان قادر خواهد بود یا نمی‌تواند در برنامه "اراسموس پلاس" ادامه فعالیت دهد یا خیر. شرکت در برنامه هایی مانند "اراسموس پلاس" دارای مزایای عمده برای دانشجویان، دانشگاه‌ها و کارفرمایان است.

امضاکنندگان این بیانیه همگی روسای دانشگاه‌های اروپا و مدیران آموزش عالی هستند که عبارتند از:

پروفسور رولف تاراچ، رییس انجمن دانشگاههای اروپا
پروفسور جانت بیر رییس انجمن دانشگاههای بریتانیا
پروفسور جان اسمیت، مشاور مدیران آکادمی‌های لهستان(KRASP)
پروفسور هلن دانه‌تون، رییس هیئت مدیره انجمن آموزش عالی سوئد(SUHF)
پروفسور پیتر دویزنبرگ، رییس انجمن دانشگاههای هلند(VSNU)
پروفسور هرمان ون‌گوتم، رییس شورای دانشگاههای فنلاند(VLIR)
پروفسور جوزف بودیس، رییس انجمن دانشگاههای مجارستان
پروفسور تیت لند، رییس انجمن دانشگاههای استونی
آرویس بارسوسیکس، رییس شورای دانشگاههای لتونی
پروفسور مایکل اوهنگارتنر، رییس انجمن دانشگاههای سوییس
پروفسور رادلف کروپیل، رییس شورای دانشگاههای اسلواکی
پروفسور آنتونیو ام‌کونها، رییس انجمن ملی دانشگاههای پرتغال(CRUP)
پروفسور دراگان ماروشیچ، رییس شورای دانشگاههای اسلوونی
دکتر جان آتلی بندیکتسون، رییس انجمن دانشگاهی ایسلند
پروفسور جوکو نینیماکی، رییس انجمن دانشگاهی فنلاند(UNIFI)
پروفسور توماس زیما، رییس و مشاور روسای دانشگاههای جمهوری چک
پروفسور ماری ساندلی، رییس انجمن موسسات آموزش عالی نروژ
آندرس بارکلف، رییس انجمن دانشگاههای دانمارک
پروفسور الیور ویتوچ، رییس انجمن دانشگاههای اتریش(UNIKO)
روبرتو فرناندز، رییس و مشاور انجمن روسای دانشگاههای اسپانیا
پروفسور آلفرد ولا، رییس دانشگاه مالتا
و پروفسور ولادیمیر بومباسیرویچ رییس انجمن دانشگاههای صربستان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل و تقدیر از اساتید و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، با تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری، با اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه السلام، با تاکید بر اینکه دانایی باید توانایی به همراه بیاورد، گفت: تحلیل روند شرکت در کنکور در بیست سال گذشته نشان می دهد اقبال مردم به آموزش عالی کم شده و از دلایل اصلی آن ناتوانی نظام آموزش عالی در پیوند دانایی و توانایی بوده است.

بیشتر بخوانید: دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کنشگری فعال در عرصه تعلیم و تربیت است

دکتر جهان بین با اشاره به خطر جایگزینی آموزش غیررسمی با آموزش رسمی افزود: وقتی یک سیستم به حد اشباع می رسد در قوس نزول و سقوط می افتد و اگر نتوان با تحلیل درست گذشته، ایده جدیدی ارائه کرد و سیستم را در منحنی جدیدی قرار داد، کار آن سیستم تمام است.

وی با اشاره به سخنرانی ۱۸ فروردین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با بیان اینکه دانشگاه جامع دارای چهار رکن است، خاطرنشان کرد: نظام تربیتی، نظام علمی، نظام فرهنگی و نظام فناوری در دانشگاه باید با هم باشند و این آن ایده جدید نجات بخش آموزش عالی است. تربیت تخصصی بر اساس آمایش سرزمین و تلفیق تئوری با عمل و قدرت استفاده دانش برای حل مسائل مردم و قراردادن آن در خدمت منافع آنها از ارکان این ایده جدید است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظام فرهنگی و تربیتی اظهار کرد: خواسته جامعه و خانواده ها از آموزش عالی فراهم بودن محیطی سالم و ارزشی برای پرورش و تربیت نسلی فرهیخته، امیدوار، باکرامت، قانونمند، دارای اعتماد به نفس، سختکوش و... است.

وی با تأکید بر اینکه دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود، افزود: در دانشگاه باید از حافظه محور بودن عبور کرد و به یادگیری عمیق و کاربردی رسید، دانشگاه باید محل پرورش ذهن تحلیلی برای دانشجویان باشد و مهارت توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته های موجود را به آنها بدهد و آنها را از ساده انگاری در فهم وحل مسائل برهاند و این امر در سایه توجه به نظام فرهنگی و تربیتی شکل می گیرد.

دکتر جهان بین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر این چهار نظام در کنار یکدیگر قرار بگیرد و به صورت همزمان در دانشگاه اجرا شود، آموزش عالی تعالی خواهد داشت و از بحران خارج خواهد شد.

دیدار و گفت و گو با معلمان مدارس سما به مناسبت روز معلم، دیدار و گفتگو با اساتید همیار فرهنگ، دیدار با فعالان تشکل ها و کانونها و بسیج دانشجویی و حضور در منزل هیات علمی تازه در گذشته، مرحوم دکتر سرگلی زاده از دیگر برنامه های سفر یک روزه دکتر جهان بین بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229282 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • حماس خواستار قطع روابط کشورها با رژیم صهیونیستی شد
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد
  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • انتصاب رییس جدید هیات کوراش مشهد
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»