Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان تاکید کرد دانشگاه نباید هراسی نسبت به توانایی‌های خود داشته باشند زیرا فعالیت‌های پژوهشی زمان‌بر بوده و دیگر دانشگاه‌های مطرح نیز یک شبه این راه را طی نکرده‌اند.

حسن شاهرخی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا درخصوص همکاری دوجانبه صنعت با دانشگاه، اظهار کرد: نقش دانشگاه در صنعت، یکی از مهم‌ترین حلقه‌های گمشده در اقتصاد ایران است زیرا تاکنون دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند که از صنعت درآمدزایی داشته باشند که دلیل آن، آموزش محوری بودن به‌جای پژوهش محوری در دانشگاه‌های کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه شرکت‌‌های سرمایه‌گذار اروپایی در انتقال دانش، سنگ‌تمام نمی‌گذارند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه اقتصادی و انتقال دانش فنی به کشورهای دیگر می‌روند اما در این مقطع، دانشگاه‌های داخلی چندان نقش پررنگی را در انتقال دانش سرمایه‌گذاران ندارند چراکه از صفر تا 100 عملیات‌های احداث توسط این سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

شاهرخی با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی واحدهای R&D در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد: دانشگاه آزاد و تمامی مراکز علمی کشور باید مرکز تحقیقات صنعتی را با جدیت پیگیری کنند زیرا اگر یک صنعت خواهان تغییرات راندمان تولیدی یا توسعه بنگاه کسب‌وکار خود باشد، اساسا جای خالی مرکز تحقیقات صنعتی "R&D" را احساس می‌کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان همچنین با اشاره به مذاکرات این منطقه با دانشگاه آزاد واحد تهران شرق، گفت: با این واحد دانشگاه آزاد تاکنون در خصوص صنایع پتروشیمی، معدن، خودرو و ... تسهیل شده تا بتوانند از محل فعالیت‌های تحقیقاتی و کار با صنعت سالانه 50 میلیارد تومان درآمدزایی کسب کنند اما متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌های کشور برای استفاده از ظرفیت‌های بخش صنعت امکانات لازم را ندارند.

او با اشاره به چرایی این موضوع، اذعان کرد: دانشگاه‌های کشور، اساسا آموزش محور بوده و نقش معاونت آموزشی نسبت به معاونت پژوهشی کاملا برتر است اما نظر بخش صنعت، اولویت معاونت پژوهشی به عنوان لیدر بر تمام مجموعه‌های دانشگاهی واجب است.

شاهرخی افزود: اگر دانشگاه آزاد به‌عنوان پایلوت، این طرح صنعتی را با موفقیت پشت سر بگذارد، طبیعتا دیگر صنایع نیز با اشتیاق کامل به سمت دانشگاه و فعالیت‌های پژوهشی آنها جذب شده و دیگر هیچ صنعتی برای خریداری تحقیقات خارجی، ریالی هزینه نمی‌کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با تاکید بر اینکه باید به دانشگاه‌ها اعتماد داشت، تاکید کرد: دانشگاه نباید هراسی نسبت به توانایی‌های خود داشته باشند زیرا فعالیت‌های پژوهشی زمان‌بر بوده و دیگر دانشگاه‌های مطرح نیز یک شبه این راه را طی نکرده‌اند.

او همچنین به طرح جدید دانگاه آزاد مبنی بر حضور فیزیکی اساتید در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اخیرا دانشگاه آزاد طی این بخشنامه، حضور فیزیکی 32ساعته اساتید در دانشگاه‌ها را ضروری اعلام کرده اما نباید اساتید را زندانی و محبوس کرد بلکه باید آنها با اشتیاق کامل در امور تحقیقاتی و پژوهشی فعالیت کنند.

شاهرخی در خصوص عملکرد دفاتر «صنعت و دانشگاه» در دانشگاه آزاد، افزود: این دفتر باید تبدیل به دفتر مدیریت اقتصادی شود یعنی رفتارمان در پزوهش باید رفتار اقتصادی باشد نه یک رفتار علمی که منجر به هیچ درآمدزایی برای دانشگاه نباشد؛ این دفاتر باید برای مشکلات صنعت راه حل ارائه دهند اما اساسا در این دفاتر افرادی حضور دارند که هیچ ارتباطی با صنعت نداشته و حتی بخش های صنعتی نیز آنها را نمی‌پذیرند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر عامل موسسه فرهنگی آموزشی و پژوهشی مفتاح گفت:: این مسابقات در گرامیداشت هفته مقام معلم به صورت کشوری صبح جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۸ تا ۱۶ باحضور دانش آموزان پژوهشگر در رشته‌های کمیکار، رباتیک و گلایدر همراه با ارائه مقالات علمی با موضوعات فیزیک، شیمی، زیست معماری، نانو وبرق و الکترونیک در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهدشد.

مهدی فرهادیان افزود: باشگاه پژوهشی مفتاح، مرکزی تخصصی برای ارائه خدمات پژوهشی به دانش‌آموزان پیشگام شهر مشهد و اطراف می‌باشد که با محوریت پژوهش هدفمند، تلاش نموده تا امکانات لازم برای پروژه‌های دانش اموزی را فراهم کند.

مدیر عامل موسسه فرهنگی آموزشی و پژوهشی مفتاح گفت: این مرکز از سه بخش آزمایشگاهی، کارگاهی و فناوری تشکیل گردیده است؛ که در بخش ازمایشگاهی، بستری برای انجام پروژه‌های شیمی و زیست، فراهم گردیده است و بروزترین امکانات ازمایشگاهی در کنار مواد شیمیایی و زیستی با کیفیت، مهم‌ترین وجه تمایز این مرکز است.

 

دیگر خبرها

  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم