Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@22:55:48 GMT

استکبار جهانی ، بزرگترین منکر عصر حاضر

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۹۸۳۳

استکبار جهانی ، بزرگترین منکر عصر حاضر

به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی با عنوان « استکبار جهانی؛ بزرگترین منکر عصر حاضر» نوشت:
امر به معروف  ونهی از منکر از ضروریات دین اسلام اند و هر دو مثل نماز و روزه واجب هستند.

مرحوم شیخ طوسی در جلد ششم تهذیب الاصول و مرحومکلینی در جلد پنجم اصول کافی ، حدیثی را از امام باقر (ع) نقل می کنند که آن امام همام می فرمایند : امر به معروف  ونهی از منکر ، بالاترین ، کاملترین و شریف ترین واجبات الهی اند ، آن دو حتی از نماز هم بالاترند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اِنَ الَامرَ بِالمعروف و النهی عَنِ المُنکَر فریضه عَظیم بِها تُقامُ الفرائَض- امر به معروف  ونهی از منکر واجب خای بزرگی اند که سایر واجبات الهی با آن دو زنده می‌ماند و به خاطر امر به معروف  و نهی از منکر به واجبات دیگر عمل می شود. حیات دین و احکام الهی ، امر به معروف و نهی از منکر است.

إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ‏ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْر. امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران است ، برنامه افراد شایسته است اقامه واجبات دیگر نیز در گرو امر به معروف و نهی از منکر است ، برنامه افراد شایسته است ، امنیت راه ها با امر به معروف و نهی از منکر است، کسب  روزی حلال و حلیت کسب و کار در سایه امر به معروف و نهی از منکر است.

در پرتو امر به معروف  و نهی از منکر حق  به صاحب حق بر می گردد و زمین آباد می شود و دشمنان هم منصف می شوند و جرات نمی کنند ظلم نمایند، کارها در پرتو امر به معروف و نهی از منکر سامان می گیرد و فساد از بین می رود.

با این تبیین امام پنجم  شیعیان جهان،‌  روشن شد که نا امنی ها ، حرام خواری ها ، کسب نامشروع ، تعدی و ظلم ، خشکسالی و کمبودها ، بی انصافی های دوست و دشمن ، فساد و بی سروسامانی ها ، همه به علت غفلت ما از امر به معروف  و نهی از منکر است.

چرا من و ما بایستی نسبت به بالاترین ، کامل ترین و شریف ترین واجبات الهی و نسبت به راه انبیاء و برنامه افراد صالح و شایسته بی تفاوت باشیم؟!

بالاترین منکر در زمان ما ، گردن نهادن به اوامر استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جهانخوار است ، آمریکا ام‎الفساد قرن است ، آمریکا شیطان بزرگ است ، آمریکا سردمدار جنایتکاران و غارتگران بین المللی است .
آمریکا رهبر تمامی توطئه گران جهانی است ، آمریکا یک رژیم زورگو ، بدکاره ، نژاد پرست  و تروریست دولتی است ، آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است.

باید این منکر بزرگ را بشناسیم ، در مقابلش بایستیم ، با او مبارزه کنیم.

وظیفه مسلمانان دنیا ، نهی از منکر است و بالاترین منکر در عصر کنونی سلطه پذیری و قبول نوکری آمریکا و یا حمایت از آمریکاست.

بسیاری از مسلمانان ، قرآن می خوانند ، نماز می خوانند ، عبادت می کنند ، اما با آمریکای سلطه گر و غارتگر مبارزه نمی کنند، بلکه بر عکس خیلی ها امریکا را دشمن نمی شناسند و با او طرح دوستی می ریزند! برخی طرفدار حضور آمریکا در کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه و ایران اند!

یکی دیگر از منکرات عصر حاضر ، شبکه صهیونیستی و  رژیم غاصب اسرائیل است . شبکه تجار اساسی بین المللی و مراکز پولی عظیم دنیا در دست اینهاست. این شبکه با حمایت دولت و ایالات متحده و دولت های اروپایی و با حمایت نفت خوارهای ثروتمند منطقه ، بزرگترین ظلم را به بشریت ، خصوصا مسلمانان جهان دارد.
برای این رژیم غاصب و جنایتکار چیزی به نام هویت ملت ها اصلا ارزشی ندارد ، آنان به دنبال کسب قدرت سیاسی و راه اندازی کمپانی ها و کارتل‎ها و تراست‎ها و چپاول کشورها هستند.

تنها نهی از منکر می تواند جلوی انحراف  و  خطاهای فاحش و تعدی رژیم غاصب صهیونیستی را بگیرد و بشریت را از شر این غده سرطانی نجات بخشد و قرن ما را قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران جهانخوار قرار دهد و جهان را از شر این جرثومه فساد آزاد کند.

امام باقر (ع) در خصوص وظیفه مسلمانان جهان در برابر منکرات و برای نهی از منکر می فرماید: فَأَنْکِرُوا بِقُلُوبِکُمْ؛ وظیفه اول من و ما این است که در دل نسبت به استکبار جهانی، نسبت به آمریکا، نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی، احساس نفرت و انزجار کنیم. از عمل این دولت های ظالم و بدکاره، احساس ناراحتی کنیم.

وَ الْفِظُوا بِأَلْسِنَتِکُمْ؛ بعد از انزجار قلبی نوبت به اعتراض زبانی می رسد.

وَ صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُمْ؛ سپس جای تندی است. آن چنان رو در رو و با تندی با او برخورد کنید، مثل کسی که می‎خواهد به پیشانی طرف مقابل بزند.

هم رودرروی استکبار و عوامل آمریکا و رژیم غاصب صهیونیسم بایستیم و با تندی با آن ها برخورد کنیم و هم در برابر حامیان آمریکا و اسرائیل بایستیم و هم با مروجان دوستی با آمریکا و موجان فرهنگ غرب برخورد کنیم.
بزرگ ترین منکر اینهایند؛ و من و ما باید با نهی از منکر در مقابل انحراف ها و خطاهای فاحش مستکبرین و دنیای امروز بایستیم و با جرأت و شهامت، از ملامت ملامتگران و روگردانی غربگرایان و زراندوزان وحشت نکنیم.
وَ لَا تَخَافُوا فِی اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ؛ از ملامت ملامت کنندگان نترسید. از تهدید نترسید. از ارعاب نترسید. از خشونت خائنان و مزدوران نترسید. اگر از کسی نترسیم، با تندی برخورد کردیم، خودمان را در معرض همه گونه خطری قرار دادیم و باز اثری نگذاشت و موعظه را نشنیدند و نسبت به جنایت، ظلم، تعدی، کج روی و عناد خود اصرار ورزیدند، حد نهی از منکر از حد سخن گفتن و ملامت کردن و تندی کردن فراتر می رود.

هُنَالِکَ فَجَاهِدُوهُمْ بِأَبْدَانِکُمْ؛ در اینجا باید در مقام جهاد برآییم و با گمراهان و گنهکاران و غربگرایان و مستکبران مبارزه کنیم و بجنگیم. وَ أَبْغِضُوهُمْ بِقُلُوبِکُمْ؛ و آن ها را از ته دل دشمن بداریم.

این دشمنی و مبارزه و جنگ تا کجا ادامه دارد؟ حَتَّى یَفِیئُوا إِلَى أَمْرِ اللَّهِ وَ یَمْضُوا عَلَى طَاعَتِهِ؛ تا دست از مخالفت و پیروی از شیطان و استکبار بردارند، تسلیم فرمان خدا بشوند و براساس فرمان الهی حرکت کنند.
جنگ ما با آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تا اینجا ادامه دارد. برخورد تند ما با غربگرایان و زراندوزان تا اینجا ادامه دارد، تا دست از مخالفت با فرمان خدا بردارند. دست از اطاعت دستورات شیطان بزرگ بردارند و توجهی به طرح ها و نقشه ها و توطئه های آمریکا و غرب نداشته باشند.

بزرگ ترین منکر اینهاست. بالاترین نهی از منکر، ایستادن در برابر آمریکا و اسرائیل و غربگرایان است. اگر شیطان بزرگ نابود بشود و فرهنگ غربی ریشه کن گردد، بی بند و باری و فساد و اعتیاد و هر منکر دیگری رنگ می بازد. ریشه همه گناهان و فتنه ها آمریکاست. ریشه تمامی فسادها رژیم غاصب صهیونیستی است. با این فکرها باید جهاد کرد.

یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلونَ؛ مؤمنان در برابر این فسادها و مفسدین، در برابر این منکرات جهاد می کنند، می کشند و کشته می شوند و از شهادت باکی ندارند. کشته شدن هم مناع نهی از منکر نمی شود. امام حسین (ع) هم برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و هستی خود و یارانش را به میدان جهاد و میدان نهی از منکر برد.

تکلیف ما را قرآن مشخص کرده است. تکلیف ما را حضرت سیدالشهدا (ع) مشخص کرده است. تکلیف ما را حضرت امام باقر (ع) مشخص کرده است. تکلیف ما امر به معروف و نهی از منکر است. اولویت نخست نیز در این میدان مبارزه با منکرات بزرگ تر است. مبارزه با آمریکا و اسرائیل است. مبارزه با تفکر و فرهنگ غربی است. مبارزه با بیماری مزمن غربزدگی است. مبارزه با غربزده ها است. دعوت به مکتب های الهی و توحیدی است. دعوت به کتاب انسان سازی و قرآن است. دعوت به اسلام ناب محمدی (ص) است. دعوت به ارزش های الهی است. دعوت به اجرای قوانین غنی اسلام است.

ما تا پای جان برای استمرار مبارزه تا سقوط تفکر غربی ایستاده ایم. فرهنگ علوی و حسینی را احیاء می کنیم و بساط آمریکا و اسرائیل را در هم می پیچیم و پرچم دین اسلام را بر بلندای کره زمین به اهتزاز در می آوریم و اجازه نمی دهیم که غرب به جای انسان ماندن بشریت، از نسل امروز حیوان آدم کش بسازد و به جای تربیت الهی بشر، استکبار انسان ها را با تربیت حیوانی بار بیاورد.

ما با امر به معروف و نهی از منکر به دنیا ثابت می کنیم که اسلام قابلیت هدایت تمامی انسان ها را دارد و از بشر امروز انسانی برتر از فرشته می سازد. بشری که قادر است همین جهان را به بهشتی زیبا و امن تبدیل کند.

منبع:تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۹۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!

فرارو- برونو ماکائس؛ وزیر سابق امور اروپای پرتغال در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، چند ماه پیش در ضیافتی خصوصی شرکت داشتم. یک وزیر عالیرتبه اروپایی حاضر در آن ضیافت توصیح می‌داد که اگر دونالد در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیش رو پیروز شده و باعث لغو تمام حمایت‌های امریکا از اوکراین شود چه رخ خواهد داد.

به گزارش فرارو به نقل از نیواستیتسمن، او توضیح می‌داد که کشورش که عضو ناتو است و چاره‌ای جز جنگیدن در کنار اوکراین در داخل اوکراین نخواهد داشت مگر آن که کشور‌های بزرگ اروپایی برای جایگزینی تلاش‌های امریکا با پیشنهادی بعید وارد عمل شوند. همان طور او بیان کرد چرا کشورش باید منتظر شکست اوکراین و به دنبال آن بسیج نیروی اجباری در روسیه برای افزایش صفوف ارتش آن کشور باشد؟

برخی از حضار در آن ضیافت این احساس اطمینان را داشتند که همگان در اروپا برای تبدیل اوکراین به قربانی آماده نیستند. عده‌ای دیگر از حضار می‌ترسیدند که چنین همبستگی‌ای به وقوع جنگی در سراسر قاره اروپا منجر شود. با این وجود، این دقیقا همان نکته‌ای بود که آن وزیر اروپایی به آن اشاره کرد: آیا می‌توان گفت که جنگ به ما مربوط نیست؟

شاید هر اروپایی چه بداند و چه نداند از پیش درگیر منازعه‌ای بوده که بسیار بزرگتر از آن چیزی است که دو سال پیش به نظر می‌رسید. در طول یک سال گذشته روسیه و اوکراین استحکامات سنگینی در امتداد خط تماس در منطقه دونباس ساخته اند تا برای یک جنگ طولانی آماده شوند.

همسایگان آن دو کشور نیز در حال اماده سازی بوده اند. لیتوانی، لتونی و استونی طرحی را برای ایجاد یک خط دفاعی مشترک بالتیک در امتداد مرز‌های خود با روسیه و بلاروس با الهام از سیستم‌های دفاعی بسیار موثر مستقر در اوکراین تصویب کردند. امروزه نیرو‌های تغذیه کننده درگیری قدرتمندتر از نیرو‌هایی هستند که به سمت نظم گرایش دارند. شاید به همین خاطر است که بسیاری از جنگ‌ها حل نشده رها می‌شوند.

جنگ‌ها ممکن است مانند درگیری‌های سوریه یا یمن از دید ما دور باشند؛ یعنی تکرار وحشت‌های روزانه در مقیاسی کم و بیش ثابت. اکنون امید این است که اوکراین و در مقیاس گسترده‌تر خاورمیانه از آن سرنوشت فرار کنند. ترس بزرگ آن است که این منازعات به آتش سوزی‌های گسترده تری تبدیل شوند.

پس از حمله ایران به اسرائیل، آرامش زیادی ایجاد شد، زیرا به نظر می‌رسید از یک جنگ همه جانبه بین دو کشور جلوگیری به عمل آمده است و یا آن که جنگ آغاز شده بود؟ در هر حال، حمله موشکی و پهپادی تماشایی ایران به اسرائیل در تاریخ ۱۳ آوریل غیر قابل تصور به نظر می‌رسید. حتی محدودیتی که ایران در این مورد از خود نشان داد ممکن است چیزی جز برنامه ریزی محتاطانه برای یک درگیری طولانی در آینده نبوده باشد. درگیری‌ها در عصر خطر تازه ممکن است آغاز یا پایان روشنی نداشته باشند.

در این میان، ویرانی از پیرامون به مرکز قدرت در درون نظام جهانی سرایت می‌کند و تفاوت میان مرکز و پیرامون فرو می‌ریزد. یک بار دیگر اوکراین را در نظر بگیرید. بخشی از اهمیت تاریخی این درگیری آن است که نشان می‌دهد دموکراسی‌های غربی از موقعیت پلیس‌های جهان میانجی‌هایی که تلاش می‌کنند نظم را در نقاط مختلف احیا کنند به جایگاه رقبای فعال تنزل موقعیت و جایگاه پیدا کرده اند. حتی عراق و افغانستان بیش‌تر به عنوان عملیات پلیسی علیه تروریسم معرفی شدند تا جنگ‌های سنتی. از آغاز حمله "ولادیمیر پوتین" رویداد‌های اوکراین به طور قابل توجهی جدید و خطرناک به نظر می‌رسید نه به این خاطر که این اولین درگیری بزرگ در اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود بلکه بدان خاطر که با درگیر شدن بسیاری از قدرت‌های بزرگ جهان در آن نزاع همراه بود و بازیگری برای مهار درگیری باقی نماند.

آیا امریکا به طور مستقیم در جنگ اوکراین دخالت دارد؟ من می‌ترسم که این گونه باشد. زمانی که پوتین تصمیم گرفت از زرادخانه هسته‌ای خود به عنوان ابزاری باج خواهی برای محدود کردن حمایت نظامی غرب از کی یف استفاده کند امریکا به طور مستقیم درگیر ماجرا شد. شاید دولت بایدن می‌توانست سیاست متفاوتی را اتخاذ کند، اما به سرعت به این نتیجه رسید که فروپاشی خطوط روسیه ممکن است کرملین را به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین تحریک کند و پس از آن حتی ممکن بود امنیت شهروندان آمریکایی نیز در معرض خطر قرار گیرد.

جو بایدن و مقام‌های ارشد دولت اش متقاعد شده اند که خطر تشدید تنش هسته‌ای واقعی است. این ریسک هر محاسباتی را شکل می‌دهد از جمله این که تا چه اندازه باید از اوکراین با فناوری پیشرفته نظامی حمایت کرد. سلاح‌های هسته‌ای به جای دفاعی بودن تهاجمی شده اند و با محافظت از ارتش مهاجم در برابر خطر شکست جنگ‌های فتح آمیز را ممکن می‌سازند.

آن تسلیحات به تنهایی یک پیروزی اوکراینی را که زمانی قابل تصور به نظر می‌رسید اکنون به یک امکان بعید و بسیار دور تبدیل کرده اند. تحول دومی وجود داشت که محدودیت‌های قدرت غرب را آشکار می‌ساخت: اقتصاد روسیه که تحت تحریم قرار گرفته نه تنها آن گونه که بایدن چند روز پس از حمله پیش بینی کرده بود از هم فرونپاشید بلکه حتی از سال ۲۰۲۲ تاکنون رشد بهتری در مقایسه با رشد اقتصادی آلمان یا بریتانیا در همان بازه زمانی را به ثبت رسانده است. از حدود یک دهه پیش بسیاری از مفسران درباره توزیع مجدد قدرت اقتصادی بین غول‌های آسیایی مانند چین و هند صحبت می‌کنند.

پوتین به سادگی از این تحولات برای جدا کردن اقتصاد روسیه از غرب استفاده کرد. نفت به جریان انتقال خود ادامه داده و ماشین جنگی روسیه را تغذیه می‌کند. گاهی اوقات می‌شنوید که اروپا دیگر به نفت روسیه وابسته نیست، زیرا از خرید آن منصرف شده است. در واقع، اما به منظور پایین نگهداشتن قیمت جهانی انرژی وابستگی جهانی به عرضه نفت روسیه وجود دارد. دو دهه پیش زمانی که روسیه در برابر بحران‌های بدهی ویرانگر یا معضلات‌های بانکی آسیب پذیر بود پوتین جرات حمله به اوکراین را نداشت.

نحوه برخورد دموکراسی‌های غربی با تنزل جایگاه خود از کرسی امپراتوری به عرصه گلادیاتور‌ها جالب توجه بوده است.

ناگهان هر قانون و ارزش جهانی کنار گذاشته شد و با شور و حرارت نبرد بین "ما" و "آنان" جایگزین شد. این تغییر رویکرد با جنگ غزه آشکارتر شد. روزی روزگاری آمریکا تلاش می‌کرد خود را در نقش و جایگاه میانجی بین اسرائییلی‌ها و فلسطینیان قرار دهد. آن نقش یک سوگیری مداوم داشت، اما آن چه از ۷ اکتبر رخ داده از نظر کیفی متفاوت است.

همان طور که شاهزاده "ترکی الفیصل" رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی در گفتگویی در ریاض  به من گفت احساس تعادل و توازن از بین رفته است. واشنگتن احساس می‌کند که در کنار اسرائیل در حال جنگ است و همان طور که همیشه در جنگ رخ می‌دهد حقیقت به اولین قربانی تبدیل شد. اطلاعات به دقت کنترل می‌شوند. اظهارات "جان کربی" مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور ارتباطات که مدعی شد از ماه اکتبر تاکنون حتی یک مورد نقض قوانین بین المللی توسط نیرو‌های اسرائیلی رخ نداده مرا به یاد اظهارات مشابه صورت گرفته در طول جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی انداخت.

ایالات متحده یک کشور منحصربفرد از نظر قدرتمند بودن باقی می‌ماند، اما دیگر منابع اقتصادی و معنوی برای ارائه یک ایده از نظم جهانی را ندارد. مسئولان امریکایی هر روز نشان می‌دهند که کاملا ناتوان از درک دیدگاه‌های مختلف هستند. با این وجود، همان طور که جلسه رای گیری در سازمان ملل متحد درباره آتش بس فوری در غزه نشان داد دیدگاه واشنگتن به طور فزاینده‌ای توسط اکثریت قاطع کشور‌ها مورد مناقشه قرار می‌گیرد.

هنگامی که نظم از هم گسسته می‌شود به سرعت و به طور جامع از بین می‌رود. در برخی از کشور‌های غربی حتی در نظر گرفتن دیدگاه‌های مخالف اکنون به عنوان یک نوع خفیف خیانت تلقی می‌شود. توجه به مسائل پیچیده جای خود را به ساده‌ترین روایت‌ها می‌دهد جایی که دشمن به عنوان یک نیروی بدخواه و جهانی شکل گرفته است.

آیا فلسطینیان حقوقی دارند؟ آیا آنان حتی به عنوان یک ملت وجود خارجی دارند؟ به نظر می‌رسد پاسخ پرسش منفی باشد و فلسطینیان تبدیل به ابزاری شده اند که توسط دیگر بازیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که تلاش فکری برای دیدن فلسطینی‌ها به عنوان انسان‌هایی دارای حقوق بسیاری از کشور‌های غربی را مجبور می‌کند تا در بسیاری از موارد در مورد رویکرد خود تجدید نظر کنند آنان ناپدید می‌شوند. ما این موضوع را در ممنوعیت اعتراضات و صدا‌های طرفدار فلسطین از کنفرانس‌ها می‌بینیم همان طور که در آلمان این مورد به طور فزاینده‌ای رخ می‌دهد. در ایالات متحده اگر قرار است جنگ غزه هر نوع توجه مستمری را به خود جلب کند ابتدا باید به اپیزودی از جنگ فرهنگی دانشگاه آمریکایی تبدیل شود.

در زمانی که در حال نگارش این مقاله هستم کارکنان اورژانس فلسطین در بیمارستان‌های الشفاء و ناصر در غزه گور‌های دسته جمعی را کشف می‌کنند. شواهد ویدئویی غیرقابل انکار به نظر می‌رسند، اما تقریا هیچ گونه علاقه‌ای از سوی رسانه‌های غربی برای پرداختن به این موضوع دیده نمی‌شود.

غرب در تحمیل دیدگاه خود به بقیه جهان تنها نیست. مقام‌های پکن در زمان آغاز جنگ در اوکراین زمانی که مقاومت کی یف را به یک "توطئه امریکایی" تقلیل دادند و آن مقاومت را کم ارزش قلمداد کردند به همین ترتیب عمل نمودند. هند ترجیح داده خود را درگیر ماجرا نسازد اگرچه با بازیگران قوی‌تر در دو منازعه یعنی روسیه و اسرائیل همدردی آشکاری از خود نشان داده است. اغلب تصور می‌شود که جنگ‌ها به خاطر نظم صورت می‌گیرند و دو طرف در دیدگاه‌های خود در مورد معنای نظم مخالف هستند. در سودان درگیری بی رحمانه و مداوم بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع نمونه‌ای از این مورد است.

نیرو‌های پشتیبانی سریع در سال ۲۰۱۳ میلادی در دارفور تاسیس شد، اما به نوعی شرکت امنیتی خصوصی تبدیل شد که در جنگ یمن با سرمایه گذاری دلار‌های نفتی عربستان و امارات جنگیده است. یک ارتش خصوصی در برابر هیچ دولتی پاسخگو نیست. همان طور که یک شرکت باید درآمد و سود را به حداکثر ممکن برساند یک گروه شبه نظامی خصوصی نیز باید بازده را به حداکثر برساند. هنگامی که فضای جنگ سرد شده و گرمای قبلی را از دست می‌دهد اخراج سربازان بسیار دشوار می‌شود همان گونه که در مورد یمن این موضوع رخ داد. در عوض، باید میدان‌های نبرد تازه‌ای را پیدا کرد.

این مدل موظف است که گسترش یابد البته فقط به این دلیل که هیچ اصل دیگری به اندازه "به حداکثر رساندن بازده" جذاب نیست.  در کمربند کشور‌هایی که از یمن تا سوریه، عراق و افغانستان امتداد دارند شبه نظامیان به موثرترین ابزار کنترل تبدیل شده اند. این روشی موثر برای کارآمد نگهداشتن جوامع در یک سیستم بازاری است که در آن نیروی کار نظامی یک نوجوان به آسان‌ترین کالا تبدیل می‌شود. به نظر می‌رسد این روند در آینده به طور فزاینده‌ای رواج پیدا کند، اما آیا می‌تواند جهانی شود؟

نیروی پشتیبانی سریع در سال ۲۰۱۶ میلادی  متوجه شد که یک نیروی شبه نظامی خصوصی می‌تواند انحصار کالا‌های ارزشمندی مانند طلا، ایمن سازی مسیر‌های تجاری و دسترسی به بازار‌های خارجی را به دست آورد. گروه واگنر در سال ۲۰۱۷ میلادی این موضوع را از همتای خود در سودان آموخت و آن را  به جمهوری آفریقای مرکزی و مالی برد. در ناحیه شمال نیروی پشتیبانی سریع برای گشت زنی در مرز با لیبی و جلوگیری از جریان مهاجران به اروپا مستقر شده است.

"کیشیدا فومیو" نخست وزیر ژاپن در سخنرانی خود در کنگره ایالات متحده در تاریخ ۱۱ آوریل از یک چشم انداز امنیتی واحد جهانی صحبت کرد زمانی که گفته بود: "اوکراین امروز ممکن است شرق آسیای فردا باشد".

نکته‌ای اجتناب ناپذیر در مورد جهانی شدن درگیری وجود دارد: هر بازیگری به دنبال شرکا و متحدانی است که بتواند آنان را بیابد و کنار خود داشته باشد به ویژه زمانی که جنگ به یک احتمال واقعی تبدیل می‌شود. بدین ترتیب، چشم‌انداز امنیتی امروز یادآور پویایی‌های منتهی به دو جنگ جهانی در قرن بیستم است. شاید یک جنگ جهانی صرفا جنگی باشد که در آن هیچ کس بیرون از جنگ نایستد از این نظر شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی قرار داریم.

امروز سفر به شرق آسیا ممکن است گاهی شبیه به بازگشت به دوران گمشده قلمداد شود دنیایی که در آن درگیری نظامی غیرقابل قبول به نظر می‌رسد، زیرا انرژی اجتماعی به طور منحصر بفردی بر توسعه فناوری و اقتصادی متمرکز شده است.

با این وجود، این تصور یک توهم است. سفرم به تایوان در سال ۲۰۲۳ میلادی در روز ملی آن جزیره بود و متقاعد شدم که اگرچه ممکن است وقوع جنگ قریب الوقوع نباشد، اما پایه‌های درگیری آینده اکنون در حال شکل گرفتن است. تفاهمی که نیم قرن پیش بین مائوتسه تونگ و ریچارد نیکسون بر سر تایوان مورد توافق قرار گرفته بود اکنون شکننده به نظر می‌رسد. چین دیگر نمی‌پذیرد که وضعیت موجود که اکثریت در تایوان ترجیح می‌دهند بتواند به طور نامحدود حفظ شود و ایالات متحده نیز متقاعد شده که حتی اتحاد مجدد مسالمت آمیز تایوان با سرزمین اصلی چین ممکن است اکنون که چین به یک رقیب جدی برای امریکا تبدیل شده غیر قابل قبول باشد.

من در مقاله‌ای که در این نشریه (نیواستیتسمن) در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی نوشتم اشاره کرده بودم که  شاید بتوان لحظه کنونی تایوان را با سال ۲۰۰۴ در اوکراین سال وقوع انقلاب نارنجی یک دهه قبل از اولین حمله روسیه و تقریبا دو دهه قبل از جنگ کنونی مقایسه کرد.

جهانی شدن نزاع در نهایت بدان معناست که تنها اصل جهانی خود تعارض است و هیچ نقطه اشتعال منفردی را نمی‌توان با توسل به ایده‌های نظم حل کرد. اندیشکده‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مشاوره که علاقمند هستند درباره خطرات و تهدید‌ها بحث کنند، نشان می‌دهند که جهان در آستانه عصر خطر قرار دارد. این مفاهیم بیش از حد معقول به نظر می‌رسد. خطر اشاره به آینده دارد. در حال حاضر ما در میان ویرانه‌ها زندگی می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • آگاهی دانشجویان آمریکایی از استکبار جهانی به برکت انقلاب اسلامی
  • امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!
  • امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باعث پیشرفت و تعالی جامعه می شود
  • پرونده معاون امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان شفاف‌سازی شود
  • غزه چگونه جهان را ضد استکبار و اشغالگری متحد کرد؟
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • تجمع دانشجویان گیلان در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی