Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - در دهه هاي گذشته تغيير اقليم و دستکاري مکرر انسان در طبيعت سبب بروز مشکلات بسياري براي معيشت کشاورزان و نخلداران خوزستان شده است.

62 درصد کل توليدات باغي در خوزستان خرما است و سالانه 190 هزار تن خرما در اين استان توليد مي شود که به گفته مسئولان جهادکشاورزي، خوزستان نخستين صادر کننده خرماي کشور و دومين استان توليدکننده اين محصول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال‌هاي اخير عملکرد بيشتر نخيلات پايين ‌دست به دليل شوري زياد آب متوقف و يا با کاهش شديد رو به ‌رو شده است. از سويي پديده گرد و غبار تاثيرات سويي بر محصولات کشاورزي داشته است به گونه اي که ذرات گرد و غبار با نفوذ به روزنه هاي برگ خرما و انسداد آن لايه عايقي بر سطح گل و کلاله نخل تشکيل داده، و مانع جوانه‌زني دانه گرده مي شود و در نتيجه ميزان تشکيل ميوه را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
براساس برآورد سازمان جهاد کشاورزي خوزستان پارسال 400 هزار اصله نخل در زمين هاي حاشيه رودخانه اروند رود به دليل کاهش آورد آب رودخانه کارون خشک شد. پساب هدايت شده طرح هاي نيشکر به ‌سوي تالاب شادگان، به نخلستان‌ها و رودخانه‌هاي اين منطقه هم نفوذ کرده و اين مساله باعث آلودگي و بارور نشدن نخلستان در سطح گسترده و زمين‌هاي کشاورزي شده است.
** نخيلات خرمشهر ، آبادان و شادگان در خطر هستند
رييس سازمان جهادکشاورزي خوزستان در گفت و گو با ايرنا اظهارکرد: معضل گردو غبار و کيفيت پايين آب در چند سال گذشته تأثيرات منفي بسياري بر روي عملکرد و کيفيت اين محصول داشته که در نهايت بازار پسندي آن را کاهش داده، ضمن اينکه اين معضل سبب تجمع آفات در نخيلات شده است.
کيخسرو چنگلوائي با اشاره به اينکه 43هزار هکتار از زمين هاي خوزستان زير کشت نخيلات است اظهار کرد: از اين مقدار بالغ بر 31هزار هکتار داراي نخيلات بارور هستند که قسمت عمده آنها در شهرستان هاي خرمشهر، آبادان، شادگان، بهبهان و ماهشهر متمرکز هستند.
وي با بيان اينکه سالانه حدود 190 هزار تن خرما از نخيلات خوزستان برداشت مي شود، افزود: 68درصد توليد مربوط به خرماي استعمران است که ارزش صادراتي دارد.
رييس سازمان جهادکشاورزي خوزستان کيفيت پايين آب را از عوامل تأثيرگذار بر خرماي خوزستان دانست و گفت: در شهرستان هايي مانند خرمشهر، آبادان و شادگان که در پايين دست رودخانه هستند اين امر مشهودتر است. در بازه زماني که نخليلات به شدت به آب نياز دارند کمبود آب و کاهش کيفيت آن وجود دارد.
چنگلوائي با اشاره به اينکه اقداماتي در جهت کاهش اين معضل آغاز شده، خاطر نشان کرد: قرار است مؤسسه جهاد نصر در يک پروژه پنج متر مکعب آب بر ثانيه از رودخانه کارون به رودخانه جراحي منتقل کند که با انجام اين پروژه مشکلات نخلداران شادگاني به طور کامل رفع خواهد شد.
وي در ادامه درباره احياي نخيلات خوزستان نيز گفت: بخشي از نخيلات خوزستان پير و کم بازده هستند ضمن آنکه در برخي ديگر به دليل رعايت نشدن فواصل استاندارد، امکان استفاده از ماشين آلات کشاورزي وجود ندارد.
وي با اشاره به اينکه از اعتبارات ملي و استاني مبلغي با عنوان يارانه در اختيار نخلداران قرار مي گيرد يادآور شد: ساليانه حدود 700 هزار هکتار عمليات احياي نخلستان ها در خوزستان صورت مي گيرد.
** زهاب نيشکر و طرح هاي انتقال آب عامل خشکي نخيلات
يک استاد دانشکده مهندسي علوم آب دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به اينکه احداث سد در بالادست رودخانه ها يکي از عوامل شوري زمين هاست است اظهار کرد: پس از خشک شدن رودخانه هايي همچون جراحي و زهره و ضربه مهلکي که به نخيلات شادگان وارد شد، زهاب طرح هاي شرکت نيشکر را براي آبياري اين نخيلات در تالاب شادگان رها سازي کردند.
حيدرعلي کشکولي با بيان اينکه زهاب هاي نيشکر باعث افزايش شوري آب وخشک شدن تالاب ها شده است افزود: اکنون شرايط براي نخيلات شادگان به حدي بحراني شده که سهميه بندي آب تنها راه نجات آنها است.
** کاهش 50 درصدي نخيلات شادگان
دبير اجرايي نظام صنفي کشاورزان شادگان نيز در اين باره گفت: آمارها نشان مي دهد در سال 1368 حدود پنج ميليون اصله درخت نخل در شادگان داشتيم که اکنون به کمتر از 2 ميليون رسيده است.
هوشنگ مقامسي، گردو غبار، بي آبي، خشک شدن تالاب ها و شوري آب را از عوامل نابودي نخيلات برشمرد و افزود: تالاب شادگان دور تا دور شهرستان را فرا گرفته بود که پس از خشک شدن اين تالاب در سال هاي گذشته بايد منتظر توفان هاي نمکي در شهرستان هاي اهواز، خرمشهر، آبادان و شادگان بود.
وي با تاکيد بر اينکه بسياري از زمين هاي اين شهرستان باير شده اند يادآور شد: در نتيجه تغيير اقليم و البته دستکاري بي شمار انسان در طبيعت تعداد نخيلات شهرستان شادگان به کمتر از 50درصد رسيده است.
مقامسي گفت: شهرستان شادگان روزي بزرگترين توليدکننده خرما در کشور بود اما با ادامه اين روند تا چند سال ديگر خرماي مورد نياز مردم اين شهرستان نيز بايد وارد شود.
وي با اشاره به اينکه در گذشته خرماي استعمران شادگان به کشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شد گفت: هم اکنون به دليل کيفيت پايين خرماي شادگان تقاضا براي صادرات نيز وجود ندارد.
** بيشترين تاثير گردو غبار بر نخيلات در زمان تلقيح است
يک نخلدار شهرستان حميديه نيز با اشاره به اينکه گردو غبار و شوري آب تاثير مستقيمي بر کيفيت و کميت محصول خرماي ما داشته اند اظهار کرد: بيشترين تاثير گردو غبار در زمان تلقيح خرما است که سبب کاهش کيفيت آن مي شود.
سيد محمد هاشمي با اشاره به سابقه 40 ساله خود در نخلداري و توليد خرما ادامه داد: 10 سال پيش از هر اصله نخل حدود 130 کيلوگرم خرما برداشت مي کرديم اما اکنون به 50 کيلوگرم رسيده است.
وي درخصوص کاهش کيفيت محصولات نيز گفت: زماني که خرما روي درخت است دچار آفت شده، برگ هاي آن زرد و ميوه درخت نيز کوچک و خشک مي شود که تمام اين عوامل از ميزان بازار پسندي آن مي کاهد.
** خشک شدن نخيلات ضربه مهلکي به معيشت مردم زده است
نخلدار و فعال محيط زيست شادگاني با بيان اينکه کل مساحت نخيلات شادگان 12هزار هکتار است گفت: در سال هاي گذشته نخلستان هاي بسياري همچون سوده، جهانگيري، بوزي و... در اين شهرستان از بين رفته اند.
فيصل عامري خشک شدن اين نخلستان ها را يک ضربه مهلک بر پيکره اقتصادي نخلداران عنوان کرد و افزود: احداث سدهاي متعدد در بالادست، ساخت بندهايي همچون بند جايزان، رامشير و شادگان، تبديل زمين هاي ديم به آبي و نرسيدن حق آبه زمين ها عامل خشکي نخيلات است.
وي با اشاره به اينکه زهاب نيشکر با EC (هدايت الکتريکي آب) 16 هزار ميلي موس بر سانتيمتر وارد تالاب شادگان مي شود گفت: تالاب و نخيلات شادگان از ديرباز ارتباط تنگاتنگي با هم دارند و هرگونه آسيب به تالاب در نهايت باعث از بين رفتن نخيلات خواهد شد.
عامري با بيان اشاره به اينکه احداث سد کارون سه و چهار، سد شهيد عباسپور و گتوند عليا سبب کاهش حق آبه تالاب شادگان شده است افزود: همچنين ايجاد طرح هاي توسعه نيشکر در 70 هزار هکتار از زمين هاي خوزستان همگي از عوامل بوجود آمدن سونامي نمک در تالاب شادگان هستند.
وي گفت: حق آبه تالاب شادگان جاي خود را به پساب هاي کشاورزي، پساب هاي بيمارستاني، زهاب نيشکر و پساب هاي شيلات داده است.
اين نخلدار خوزستاني ادامه داد: اين پساب ها با سرعت پنج مترمکعب بر ثانيه با نيترات هزار و 400 و شوري 15 تا 20 هزار ميکروموس بر سانتيمتر وارد تالاب شادگان مي شود در حاليکه ميزان استاندارد نيترات در آب حدود 10 است.
عامري يادآورشد: مجموعه اي از اين عوامل سبب شده تا نخلستان هايي که در گذشته 100تن خرماي مرغوب توليد مي کردند امروز سقف خرماي توليدي آنها به 2 تن خرماي کم کيفيت برسد.
50 درصد صادرات خرماي کشور از خوزستان است و وقوع هر پديده‌ و مشکلي در روند توليد اين علاوه بر ايجاد خلل در معيشت کشاورزان خوزستاني، تبعات ملي نيز به دنبال دارد که لازم است بيش از پيش براي حل مشکلات بخش کشاورزي به ويژه توليد خرما اين محصول استراتژيک، تدابيري انديشيد.
6037
گزارش از: ندا رضاپور ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۰۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: صبح امروز غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از هشت برابر حد مجاز و در وضعیت «خطرناک» و «قهوه‌ای» بوده است.

شهریار عسکری، مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به میزان آلاینده‌های پدیده گرد و خاک امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، اظهار کرد: در پی وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها در ساعت ۸ صبح امروز میزان ذرات ریزگردها در اهواز ۱۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، افزود: بدین ترتیب غلظت گرد و غبار در شهر اهواز بیش از هشت برابر حد مجاز و در شهر شوش بیش از چهار برابر حد مجاز بوده و هوا در این دو شهر در وضعیت «خطرناک» و «قهوه‌ای» بوده است.

عسکری بیان کرد: در این مدت غلظت گرد و غبار در شوشتر ۱۶۱ و در شادگان ۱۹۶ بر متر مکعب اندازه‌گیری شده و از حد مجاز بالاتر بوده است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901050

دیگر خبرها

  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد
  • تولید شمش در شرکت فولاد شادگان
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • منشأ گرد‌و‌غبار امروز خوزستان مشخص شد
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان