Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@00:13:39 GMT

فرار مالیاتی و اقتصاد پنهان

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۵۱۵۳

فرار مالیاتی و اقتصاد پنهان

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ این بخش به علت ماهیت پنهان و فرار از ثبت در حساب های ملی، از دید اقتصاددانان دور مانده و باعث می شود ازاثربخشی تصمیمات اتخاذ شده کاسته شده و اقتصاد از دستیابی به اهداف مورد نظر باز ماند. یکی از بخش‌های درگیر دراین زمینه، نظام مالیاتی یک کشور است. از یک طرف افزایش در نرخ‌های مالیاتی، افراد را به سمت فعالیت در بخش زیرزمینی اقتصاد سوق می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر افزایش در حجم اقتصاد زیرزمینی، غالبا منجر به عدم ثبت فعالیت‌ها درحساب های رسمی و افزایش فرار مالیاتی می شود.

اقتصاد پنهان یا همان اقتصاد زیرزمینی که از آن به تعابیر مختلفی مانند اقتصاد غیر رسمی، سیاه، موازی، سایه ای، ثبت نشده ،گزارش نشده ، نامنظم و غیر قابل مشاهده نیز یاد شده است، بعد از جنگ جهانی دوم و به دنبال حضور وسیع دولت در عرصه اقتصاد و در نتیجه ایجاد انگیزه‌های قوی در عاملان اقتصادی برای حرکت به سمت بخش زیرزمینی مورد توجه قرار گرفت و طی دهه‌های اخیر ادبیات آن پیشرفت قابل توجهی داشت و اقتصاددانان با پی بردن به اهمیت این موضوع، سعی در بررسی علل وعوامل موثر برگسترش آن داشته‌اند.

شناخت ابعاد اقتصادزیرزمینی به این دلایل مهم است که شناخت و درک صحیح از این پدیده و علل و آثار آن می تواند تصمیم گیرندگان، سیاست گذاران و مدل سازان کلان اقتصادی را در اتخاذ سیاست‌های مناسب یاری رساند.

در بسیاری از موارد دیده شده که تولیدکنندگان کالا یا خدمات برای فرار از مالیات، تمام یا بخشی ازدرآمد خود را به مراجع مالیاتی اعلام نمی کنند، یا افراد برای عدم پرداخت مالیات به سمت کار کردن دربخش های غیررسمی اقتصاد روی می آورند، این امر درباره مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم صدق می کند.

پدیده اقتصاد زیرزمینی، شامل فعالیت ها و مبادلاتی می باشد که ممکن است قانونی یا غیرقانونی باشند، اما اندازه گیری نشده اند، زیرا گزارش نمی شوند. افراد فعال در اقتصاد زیرزمینی به علت عدم ثبت فعالیتهای خود دردفاتر رسمی، از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند.

لذا فقدان گزارش غالبا به فرار از پرداخت مالیات منجر می شود. در نتیجه بزرگ بودن بخش فعالیت‌های زیرزمینی می تواند یکی از دلایل کاهش درآمدهای مالیاتی و افزایش حجم فرار مالیاتی در اقتصاد یک کشور باشد.

داشتن اطلاعات از اندازه و ابعاد اقتصاد زیرزمینی، اهمیت فراوانی از جنبه فرار مالیاتی، سیاست‌های کارا جهت گسترش صادرات، اثر بخشی سیاست های پولی و مالی، رشد اقتصادی و توزیع درآمد دارد.

شناخت ابعاد اقتصاد زیرزمینی به این دلایل مهم است که می تواند به کاهش هزینه ها، افزایش درآمدهای دولت، دستیابی به راهکارهایی جهت تشویق صادرات، دریافت حق دولت و تامین حق جامعه توسط دولت،تقسیم عادلانه درآمد و ثروت در بین اقشار جامعه، کاهش قاچاق و تجارت غیرقانونی، تخصیص هدفمند ومناسب منابع اقتصادی و در کل رسیدن به اهداف سه گانه تخصیص، توزیع و تثبیت کمک کند. بنابراین درک صحیح از اندازه اقتصاد زیرزمینی و علل و آثار آن می تواند برای سیاست گذاران و مدل سازان کلان اقتصادی با اهمیت باشد.

همچنین یکی از دلایل کوچک ماندن سهم درآمدهای مالیاتی در مجموع منابع درآمدهای دولت پدیده فرار مالیاتی است.

به طور کلی فرار مالیاتی از دو طریق بر اقتصاد کشور تأثیر می گذارد. اول آنکه فرار مالیاتی به دلیل عدم تحقق درآمدهای دولت، موجب کاهش سرمایه گذاری دولتی می شود.

بنابراین می‌تواند اثر منفی بر رشد اقتصادی داشته باشد. از طرف دیگر به دلیل افزایش پس اندازهای خصوصی افراد، می تواند محرکی برای سرمایه گذاری خصوصی بوده و تأثیرمثبتی بر رشد اقتصادی داشته باشد. فرار مالیاتی همچنین آثار منفی بسیاری بر اقتصاد دارد.

فرار مالیاتی باعث تامین نشدن درآمدهای مورد نظر دولت برای هزینه های اجتماعی می شود. در نتیجه خدمات اجتماعی در حد مطلوب وبا کیفیت از سوی دولت ارائه نمی شود.

همچنین فرار مالیاتی سبب می‌شود درآمدها در سطح جامعه به نحو مناسب توزیع نشود و انباشت ثروت در دست گروه‌های خاص، موجب شکاف طبقاتی گردد.

از این روی پرداختن به دو پدیده فرار مالیاتی و اقتصاد پنهان، برای کمک به سیاست گذاران اقتصادی، جهت اخذ تصمیمات مناسب، برای مقابله با گسترش حجم اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی امری بسیار ضروری می نماید.


منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۵۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ که به درآمدهای دولت در بخش‌هایی نظیر درآمدهای نفتی، مالیاتی، حقوق گمرکات، حقوق مالکانه دولت در معادن و ارتباطات اختصاص دارد، در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جلسه علنی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به بخش دوم آن و جداول بودجه است در دستور کار قرار گرفت و جدول شماره (۵) که به درآمدهای دولت از جمله درآمدهای نفتی، مالیاتی، حقوقی و گمرکات، حقوق مالکانه دولت در معادن و حقوق مالکانه دولت در ارتباطات اختصاص داد، به تصویب نمایندگان رسید.

کد خبر 749018

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟