Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:22:35 GMT

میزگرد بازخوانی منشور حقوق شهروندی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۸۶۶۴

میزگرد بازخوانی منشور حقوق شهروندی از سوی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در آرشیو ملی با حضور اساتید حقوق برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این میزگرد اعظم عدالت‌جو عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: باید به حق تجمع و راهپیمایی که در قالب حقوق نسل‌هاست اشاره کنم. حقوق نسل اول که از اصول فردگرایی و لیبرالیسم سرچشمه می‌گیرد، هم به حقوق و آزادی‌های کلاسیک و هم به حقوق و آزادی‌های جدید اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق آزادی تشکیل اجتماعات از جمله حقوق نسل اول مطرح می‌شود و  افراد برای تشکیل اجتماعات آزادند و نمی‌توان آنها را از شرکت در این اجتماعات منع کرد. ناگفته نماند که در اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی نیز آزادی‌های اجتماعی به رسمیت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه بحث تابعیت و اقامت در مواد ۴۷ تا ۵۰ منشور حقوق شهروندی مطرح شده است، گفت: تابعیت از لحاظ اینکه  به عنوان رابطه حقوقی و سیاسی هر شهروند را به یک دولت خاص مربوط می‌کند، بسیار مهم است. در حقوق نسل اول که آزادی‌های مدنی و سیاسی را به رسمیت می‌شناسد، این مساله قابل تحقق است ولی متاسفانه مهم‌ترین بحث در عمل، بحث تابعیت شهروندانی است که از مادران ایرانی هستند یعنی فرزندان حاصل از مادران ایرانی که تابعیتشان تحقق نمی‌یابد و می‌بینیم که پرونده‌های گسترده‌ای در این زمینه با یک موضوع و یک دادخواست در حال پیگیری است و در حیطه عمل می‌بینیم که در رده‌های سنی بسیار بالا افراد نمی‌توانند تابعیت ایرانی را کسب کنند.

در ادامه  این نشست، علی تقی‌زاده عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی با موضوع حق تشکیل خانواده که در منشور حقوق شهروندی آمده است، تصریح کرد: ما مدام دم از خانواده می‌زنیم ولی در عمل، جامعه ما خانواده‌محور نیست و متاسفانه حتی خانواده در سیاست‌گذاری‌های کلان ممکلتی مغفول مانده است. آنچه که در منشور دیدم نگاه تبیین‌کنندگان این منشور به مقوله خانواده، نگاهی است مثل بقیه حقوق و از این جهت قانع‌کننده نیست زیرا نقشی که خانواده با حقوق شهروندی دارد خیلی عمیق‌تر از آن است که در قالب دو سه ماده بیان شود.

وی با تاکید بر اینکه خانواده مبنای حقوق شهروندی است، نه یک مصداق از مصادیق حقوق شهروندی، گفت: منشور حقوق شهروندی خوب است اما کافی نیست زیرا همه چیز از خانواده شروع می‌شود. زمانی که بحث از حقوق شهروندی می‌کنیم باید به نهاد خانواده به عنوان یک عنصر سازنده در حقوق شهروندی نگاه کنیم، نه به عنوان یک مصداق که همه حق ازدواج و تشکیل خانواده را دارند. اگر در جامعه ما ضرورت و اهمیت خانواده به معنای واقعی کلمه جا بیفتد، تمام مشکلات ما حتی پیچیده‌ترین مشکلات اقتصادی حل می‌شود ولی متاسفانه این موضوع مغفول مانده است و امیدوارم این مساله در نگارش‌های بعدی منشور مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خانواده یک مقوله چند بعدی و بین رشته‌ای است، گفت: ماده ۵۱ منشور حقوق شهروندی مقرر کرده حق شهروندان است که با رضایت کامل و آزادانه و بدون هیچ‌گونه اجباری نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده با رعایت قانون مربوط اقدام کنند اما اتفاقا مشکل خانواده‌های ما با  قوانین موضوعه‌ای است که داریم زیرا با مصالح نهاد خانواده در بسیاری از جاها در تعارض است لذا اگر از یک طرف ما مقرر می‌کنیم که  شهروندان آزاد باشند، از  طرف دیگر می‌گوییم در محدوده قانون باشند.

تقی‌زاده افزود: یک‌سری از قوانین برای تشکیل خانواده است که از طریق ازدواج، نطفه اولیه‌اش بسته می‌شود و یک بخش از قوانین برای مدیریت و اداره نهاد خانواده است و بخش دیگر قوانین نیز برای از بین بردن و انحلال نهاد خانواده است. معتقدم که اگر منشوری می‌خواهیم بنویسیم باید زمینه تشکیل نهاد خانواده آزاد را فراهم کنیم و بعد، آن منشور را بنویسیم.

وی با اشاره به ماده ۵۳  منشور حقوق شهروندی گفت: طبق این ماده، حق شهروندان است که از تدابیر و حمایت‌های لازم  برای تشکیل و تحکیم و تعالی و ایمن‌سازی خانواده و تسهیل ازدواج مبتنی بر ارزش‌ها و سنت‌های ملی و دینی برخوردار شوند. خانواده‌ای که شکل گرفت باید پایه‌هایش را استوارتر کنیم. آیا با این نظام حقوقی موضوعه‌ای که داریم واقعا می‌شود به این مطلب نائل شد؟ همه می‌دانید که ضوابط و قواعد حاکم بر روابط زوجین عموما آمره هستند. برخی از قواعد می‌توانند آمره نباشند یا بهتر بگویم نباید آمره باشند زیرا نهاد خانواده را با  قواعد آمره نمی‌توان تحکیم کرد.

در این میزگرد، تهمورث بشیریه وکیل دادگستری و مونس کشاورز دبیر کنگره حقوق شهروندی نیز حضور داشتند. همچنین در این نشست، پرسش و پاسخ نیز بین حضار و اساتید انجام شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا

به دنبال تعیین اعضای هیات ۹ نفره اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم، امروز اولین جلسه این هیات تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته جلسه هم‌اندیشی جمعی از منتخبان مجلس دوازدهم برای تاسیس فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد؛ در این جلسه اکثریت اعضاء به تشکیل فراکسیون واحد رای دادند و مقرر شد تا تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی، فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم با نام موقت «فراکسیون انقلاب اسلامی» فعالیت کند.

در اولین جلسه هیات موسس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم مقرر شد که یک هیات اجرایی موقت تا زمان انتخاب اعضای شورای مرکزی فراکسیون تشکیل شود. وظیفه این هیات اجرایی موقت تهیه پیش‌نویس اساسنامه، مرام‌نامه و آیین‌نامه و تهیه فهرست منتخبان برای دعوت در فراکسیون و تهیه پیش‌نویس فرم عضویت و جدول زمانبندی تا انتخابات هیات رئیسه فراکسیون و تدارک برگزاری مجمع عمومی است.

روز گذشته در دومین جلسه هیات موسس، با برگزاری انتخاباتی ۹ نفر برای عضویت در هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب شدند وامروز اولین جلسه هیات اجرایی موقت برگزار شد.

۹ نفر هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی، نصرالله پژمانفر، مالک شریعتی، رضا تقی‌پور، علی خضریان، محسن زنگنه، جلیل میرمحمدی، محمدتقی نقدعلی، حمید رسایی و مجتبی یوسفی هستند.

هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مقدمات تشکیل اولیه جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی را برنامه ریزی می‌کند و بعد از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده، اولین جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی تشکیل می‌شود.

این‌که نام فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم با عنوان «فراکسیون انقلاب اسلامی» باقی بماند یا خیر بستگی به نظر اکثریت مجمع عمومی این فراکسیون دارد که آن هم در اولین جلسه بعد از انتخابات دور دوم دوازدهم مشخص می‌شود.

قرار است در فراکسیون انقلاب اسلامی از تمامی منتخبان جریان انقلاب با تمام سلایق سیاسی اصولگرا حضور پیدا کنند تا در نهایت اصولگرایان مجلس دوازدهم در یک فراکسیون جمع شده تا مجلس آینده تعدد فراکسیون‌های سیاسی نداشته باشد.

از بیش از ۵۰ نفر از منتخبان مجلس دوازدهم برای حضور در جلسه اولیه تاسیس فراکسیون انقلاب اسلامی دعوت شده بود که از این تعداد حدود ۴۰ نفر از منتخبان حضور پیدا کردند که این افراد در فهرست‌های مختلف سیاسی نیروهای انقلاب عضویت داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است
  • تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات کارکنان قضایی و قضات هرمزگان
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برگزار شد + اسامی اعضا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند