Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح مهمترین دستاوردهای این معاونت طی چهار سال گذشته بر افزایش تعامل و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با ارگان‌های دریایی داخل کشور و ارتباط با ۱۲ کشور دنیا تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، پروین فرشچی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد،اظهار کرد: دریاها سال‌ها مورد بی اعتنایی واقع شده و توجه در خور شأن به این اکوسیستم‌ها نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس قوانین بین‌المللی مربوط به دریاها از سال ۱۸۸۲ حتی کشورهایی که محصور در خشکی هستند برای خود حقی قائل هستند و در این قوانین این طور مطرح می‌شود که کشورهایی که دسترسی به دریا ندارند حقوقی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی دریا دارند.

وی با اشاره به اینکه ایران دارای بیش از ۵۰۰۰ خط ساحلی و ۵۵ جزیره است، گفت: در کشور ما به تازگی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است البته بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر دریامحور بودن ایران در توجه به دریاها اثرگذار بوده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴ دفتر محیط زیست دریایی به معاونت محیط زیست دریایی تبدیل شد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای معاونت محیط زیست طبیعی طی چهار سال گذشته ایجاد تعامل و همکاری با ارگان‌های دریایی بوده است. ۱۸ ارگان دریایی در کشور ما فعالیت دارد که طی چند سال گذشته برای اولین بار تعامل و همکاری بین معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان‌های دریایی صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت کاری ارگان‌های دریایی مختلف بر بهره‌برداری از دریاها متمرکز است،‌ گفت: در نتیجه همکاری با دستگاه‌های مختلف توانستیم اهداف سازمان حفاظت محیط زیست را در زمینه حفظ محیط زیست دریاها اجرایی کنیم چون این ارگان‌ها می‌توانند بازوهای کمکی ما برای حفظ محیط زیست باشند.

فرشچی در ادامه با اشاره به همکاری نزدیک معاونت دریایی با پنج منطقه آزاد کشور تصریح کرد:‌ با دستگاه‌های مختلف برنامه‌های مشترک اجرا می‌کنیم که ارزیابی و پایش یکی از مهمترین برنامه‌های مشترک ما است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طی سال‌های اخیر منابع مالی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت دریایی سازمان محیط زیست، بسیار اندک بوده است ولی این موضوع باعث نمی‌شد که فعالیت‌های خود را متوقف کنیم.

معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مرجع سه کنوانسیون بین‌المللی

فرشچی با بیان اینکه معاونت دریایی، مرجع ملی سه کنوانسیون بزرگ شامل کنوانسیون تهران برای دریای خزر، کنوانسیون کویت برای خلیج فارس و دریای عمان و پروتکل لندن است. معاونت دریایی علاوه بر اینکه مسئولیت اجرای این کنوانسیون‌ها را در داخل کشور برعهده دارد، وظیفه هماهنگی همه نهادهای مرتبط با کنوانسیون را عهده دار شده است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به واسطه معاونت محیط زیست دریایی با ۱۲ کشور ارتباط دارد که از طریق برنامه همکاری زیست محیطی دریای عمان و خلیج فارس با هشت کشور عربی و برای برنامه همکاری زیست محیطی دریای خزر با چهار کشور حاشیه خزر در ارتباط است.

شناسایی و معرفی شغل‌های مرتبط با دریا

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت دریاها به لحاظ ارزش‌های اقتصادی، ژئوپلتیک و حمل و نقلی اظهار کرد:‌ کسانی که از نرخ بیکاری در کشور صحبت می‌کنند باید در زمینه شناسایی و معرفی شغل‌های مرتبط با دریاها بیشتر فعالیت کنند. بیش از ۱۰۰ نوع شغل مرتبط با دریا وجود دارد که می‌توان در قالب رشته‌های علمی کاربردی روی آنها کار کرد.

انجام مطالعات پهنه‌بندی فضایی سواحل به منظور رشد توسعه پایدار

فرشچی افزود: در اواخر سال ۹۲ که زمزمه توسعه سواحل مکران مطرح بود ما به این فکر افتادیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد توسعه طبق برنامه توسعه پنج ساله، متمرکز سواحل است بنابراین ضرورت داشت که پهنه‌بندی فضایی در این مناطق صورت گیرد تا مشخص شود که توسعه باید به چه شکلی پیش برود تا ملاحظات زیست محیطی رعایت شود و توسعه پایدار رقم بخورد. در نتیجه مطالعات پهنه‌بندی فضایی سواحل به عنوان نقشه راه توسعه انجام شد.

شناسایی لکه‌های مناسب برای پرورش ماهی در قفس

وی در ادامه با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از تقاضاهای اصلی در یک دوره بود،‌ اظهار کرد: با سازمان شیلات در این زمینه توافق داشتیم که لکه‌های مناسب برای پرورش ماهی در قفس شناسایی شود و جزئیات این کار مثل روش غذادهی و تکنولوژی مورد استفاده مشخص شود تا مدیریت و نظم به کار پرورش ماهی در قفس داده شود.

ارزیابی اثرات زیست محیطی آب‌شیرین‌کن‌ها

فرشچی با تاکید بر اینکه ارزیابی اثرات زیست محیطی فعالیت‌های توسعه‌ای در دریاها و سواحل یکی از اقدامات مهم معاونت دریایی سازمان محیط زیست است، گفت: به دلیل نیاز آبی کشور و صنایع مستقر در سواحل به آب استفاده از آب شیرین‌کن‌ها یک ضرورت است که بدین منظور مکان‌یابی و تکنولوژی مورد استفاده برای این کار مورد توجه سازمان محیط زیست قرار گرفت تا کمترین آسیب به منابع دریایی وارد شود.

ایران حیاط خلوت کشورهای همسایه نیست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به اوراق سازی کشتی یا بازیافت کشتی مورد توجه معاونت محیط زیست دریایی بوده است،‌ گفت: صدها کشتی غرق شده در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد. تنها در اروندرود ۱۷۴ کشتی غرق شده وجود دارد. حتی بحث این بود که ایران خریدار کشتی‌های فرسوده عراق برای اوراق سازی در ایران باشد که ما این موضوع را مطرح کردیم که ایران نمی‌تواند حیاط خلوت این کشورها باشد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:‌ در دریای خزر به هیچ وجه امکان استقرار واحد بزرگ اوراق سازی نداریم. در خلیج فارس نیز شرایط بارگذاری جدید وجود ندارد. با مطالعات انجام شده با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی به این نتیجه رسیدیم که تنها جایی که امکان استقرار متمرکز اوراق سازی وجود دارد شرق یا شمالی‌ترین بخش دریای عمان است. البته اگر اوراق سازی بنا به منافع ملی صورت گیرد باید به شکل متمرکز و با تکنولوژی روز دنیا و طبق کنوانسیون هنگ کنگ انجام شود.

تفکیک شناگاه‌های سالم و آلوده

فرشچی در ادامه با اشاره به پایش زیست محیطی دریاها اظهار کرد: پایش میکروبی در استان‌های ساحلی طی ماه‌های گذشته اجرا شد و پرچم‌گذاری و تفکیک شناگاه‌های آلوده و سالم انجام شد.

وی اظهار کرد: در بخش‌های آموزش و اطلاع رسانی کارگاه‌هایی در سطوح مختلف برای جوامع بومی، متخصصان و مدیران برگزار کرده‌ایم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: رسانه‌ها باید اهمیت حفظ دریاها، نقش دریاها در اشتغال زایی، جایگاه دریاها در فرهنگ و زندگی مردم را مورد توجه قرار دهند تا اهمیت کشور ما به لحاظ یک کشور دریامحور بیش از پیش روشن شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • با این حیاط خلوت چه کنیم؟!
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست