Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@02:00:02 GMT

ایران از اقدامات خصمانه مقامات سعودی اطلاع دارد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۲۰۴۲

ایران از اقدامات خصمانه مقامات سعودی اطلاع دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: عربستان با توجه به عدم شناخت درست از واقعیت های منطقه سعی می کند که در روابط سایر کشورها با ایران اخلال ایجاد کند در حالی که ما اطلاعات لازم از اقدامات خصمانه که توسط مقامات سعودی در منطقه انجام می‌شود را در اختیار داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه عربستان با توجه به سیاستی که پیش داشته و همچنین عدم شناخت درست از واقعیت های منطقه سعی می کند که در روابط سایر کشورها با ایران اخلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما رفتار عربستان را رصد می‌کنیم و اطلاعات لازم از اقدامات خصمانه که توسط مقامات سعودی در منطقه انجام می‌شود را در اختیار داریم. در رابطه با عراق با توجه به پیشینه روابط و ارتباطاتی که بین دو ملت وجود دارد ما با تمام گروه‌ها و اقوام مختلف در عراق در تعامل هستیم  و ارتباط خوبی با مجموعه‌ای از اقوام و گروه‌ها در عراق اعم از شیعه و سنی و عرب و کرد داریم. این ارتباطات در چارچوب روابط ما با دولت عراق تعریف می‌شود و در واقع یک بحث تاریخی و فرهنگی است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی همچنین در مورد زمان سفر هیات‌های ایرانی و عربستانی به تهران و ریاض جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور گفت: ویزا برای هر دو هیات صادر شده ولی تا آنجا که اطلاع دارم تاکنون سفری در این ارتباط انجام نشده است. بهرام قاسمی در مورد بحث قره باغ گفت: از هرگونه تلاشی که منجر به کاهش نزاع و درگیری در این منطقه شود، استقبال می‌کنیم و از انجام اینگونه تلاش ها کوتاهی نمی‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: ما علاقه‌مند هستیم که روزی را شاهد باشیم که اختلافات در این منطقه برچیده می‌شود و دو کشور همسایه ما در بخش شمالی بتوانند در آرامش و امنیت بیشتری در راستای صلح و ثبات و توسعه اقتصادی گام‌های اساسی بردارند.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات ایجاد شده بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آینده این شورا گفت: مباحث ایجاد شده در ارتباط با این موضوع یک مساله داخلی شورای همکاری خلیج فارس است. البته پیش از این نیز مشکلاتی بین کشورهای عضو این شورا وجود داشته است ولی برخی از این کشورها با ایجاد یک دشمن فرضی سعی کرده‌اند که کشورهای عضو را متحد نشان دهند و وجود یک وحدت نظر در بین اعضا را نشان دهند که در این مسیر چندان موفق نبودند. 

وی با بیان اینکه بحرانی که اکنون در این شورا وجود دارد عظیم است و کشورهای عضو آن در درون خود با مشکلاتی روبرو هستند ولی به دلایل مختلفی برخی از این مشکلات دیده نمی‌شود، ‌افزود: به نظر می‌رسد که احتمالا در آینده شاهد تغییر و تحولاتی در این مجموعه باشیم.

 دو محور اصلی  نشست آستانه7: مین زدایی و مبادله زندانیان و کشته شدگان

قاسمی پیرامون نشست آستانه هفت و محورهای مذاکرات آن اظهار داشت: روز گذشته اجلاس کارشناسی آن را آغاز کردیم و طی روزهای آتی نشست اصلی آن را برگزار خواهیم کرد. وی گفت: مین زدایی و مبادله زندانیان و اجساد دو محور اصلی تعریف شده برای این نشست است. امیدواریم هم چون دور ششم بتوانیم به تفاهمات لازم دست پیدا کنیم و گام های مثبتی را برای صلح و ثبات سوریه و منطقه برداریم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص گپ و گفت عراقچی با برخی مقامات کشورهای اروپایی پیرامون مسئله موشکی که در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: مقامات وزارت امور خارجه می توانند با دیگر مقامات و شخصیت های کشورهای مختلف ملاقات و گپ و گفت هایی را داشته باشند که حوزه های مخلتفی را هم در برمی گیرد و این امری طبیعی در عرصه دیپلماتیک به حساب می آید.

مسئله موشکی بحثی است کاملا داخلی و ارتباطی به هیچ فرد یا کشور خارجی ندارد

قاسمی با بیان اینکه مواضع ما درخصوص مسئله موشکی کاملا روشن است و بارها بیان کردیم، افزود: ما در این رابطه با هیچ کس گفتگو نخواهیم کرد چراکه مسئله موشکی بحثی است کاملا داخلی و ارتباطی به هیچ فرد یا کشور خارجی ندارد. وی ادامه داد: برخی بدعهدی ها، شیطنت ها، تجربه جنگ علیه ایران و مواردی از این دست به ما آموخته است که برای دفاع از خاک خود بایستیم و توان خود را در این حوزه افزایش دهیم. سیاست موشکی ایران کماکان ادامه خواهد داشت چرا که سیاستی است تدافعی و نه تهاجمی و صرفا به عنوان یک عامل بازدارنده به حساب می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: کشورهایی که در خصوص مسئله موشکی ایران فرافکنی می کنند بهتر است ابتدا ببینند که چه میزان تسلیحات کشنده در اختیار کشورهای منطقه قرار می دهند و از طرفی به بودجه دفاعی خود نگاهی بیندازند و آن را با بودجه دفاعی ایران مقایسه کنند. فکر می کنم ایران از جمله کشورهایی باشد که کمترین بودجه دفاعی را دارد چراکه توان و امنیت خود را از داخل گرفته و به آن متکی است. قاسمی درباره ائتلاف تشکیل شده در ریاض پیرامون بحران یمن و اظهارات الجبیر علیه ایران خاطرنشان کرد: موضع ما درخصوص مسئله یمن روشن است و ابتدای اقدامات خصمانه و تجاوزکارانه علیه یمن ما هشدارهایی را به کشورهای منطقه و کشورهایی که نقش اصلی را در این بحران دارند، داده ایم.

بیانیه ریاض را قابل اعتنا نمی دانیم

وی با اشاره به اینکه بیانیه های ریاض تبدیل به عادتی دیرینه که قابل ترک هم نیست، به جهت فرافکنی از مشکلات خودشان تبدیل شده است، اظهار کرد: به همین منظور ما بیانیه ریاض را قابل اعتنا نمی دانیم در این مسئله متجاوز معلوم است و نمی توان بعد از سالیانی چند با اشاره کردن به نام دیگران گناهی را که مرتکب شده اند به آنها نسبت دهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی از گمانه زنی ها درخصوص انتصاب معاونت های جدید در وزارت امور خارجه گفت: تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه در حال طی کردن روند طبیعی خود است و به زودی سازمان امور استخدامی این چارت را مصوب و اعلام خواهد کرد. هنوز نفراتی که باید مسئولیت دو معاونت اصلی را عهده دار شوند مشخص نشده و آنچه که مطرح می شود، صرفا گمانه زنی است. 

قاسمی در پاسخ به سوالی پیرامون نشست سه جانبه میان ایران، آذربایجان و روسیه در تهران تصریح کرد: این دومین نشست سه جانبه میان این کشورها به حساب می آید. دستور کار این  اجلاس دامنه وسیعی دارد و شامل موضوعاتی از جمله دو جانبه، منطقه ای، بین المللی، همکاری های بیشتر برای مبارزه با تروریسم و آخرین فعل و انفعلاتی که این سه کشور با آنها مواجه هستند، می شود.

وی درخصوص مسئله مطرح شده درخصوص آقای دری اصفهانی از سوی قوه قضاییه بیان داشت: آنچه قوه قضاییه در این خصوص اعلام می کند به عنوان یک قوه مستقل متین و قابل احترام است و من درخصوص موارد مطرح شده از سوی قوه قضاییه اظهار نظری نمی کنم.

مسئله اقلیم کردستان یک موضوع داخلی در عراق است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه اقلیم کردستان گفت: مواضع ما در مورد این تحولات روشن است و ما بارها گفته‌ایم حفظ تمامیت ارضی عراق یک اصل مسلم برای ماست و دیگر مجموعه مسائل عراق را نیز از این زاویه نگاه می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مساله اقلیم یک موضوع داخلی عراق است و ما هماهنگی‌های خود را با دولت بغداد طی روزها و هفته‌های اخیر داشته‌ایم.

قاسمی خاطر نشان کرد: متاسفانه همه پرسی در منطقه اقلیم علی رغم توصیه‌های مشفقانه‌ای که صورت گرفته بود انجام شد و این کار اشتباه و نابه‌جا بود. ما با توجه به نوع روابطی که با مردم اقلیم داریم علاقه‌مند بودیم که آنها از ورود به راه‌هایی که می‌تواند منجر به تضعیف و ایجاد مشکلاتی برای آنها شود، خودداری کنند اما هوس‌های افرادی مشخص که به مسائل منطقه کاملا اشراف ندارند و تحلیل دیگری از مسائل دارند، باعث شد که این همه پرسی انجام شود و مشکلاتی در داخل اقلیم برای مردم این منطقه ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم که مشکلات مردم این منطقه کاسته شود و آن‌ها بتوانند در چارچوب تمامیت ارضی عراق زندگی مناسبی داشته باشند.

در مورد بازدید از اماکن نظامی ایران بحثی در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر اخیر آقای آمانو به تهران صحبتی بین وی و مقامات ایران در مورد بازدید از اماکن نظامی ایران صورت گرفته یا نه ؟ اظهار کرد : سفر آقای آمانو به تهران سفر خوبی بود . انجام این گونه سفرها بین تهران و آژانس پیش از این وجود داشته و ادامه خواهد داشت ارتباط خوبی بین ایران و آژانس وجود دارد.

بهرام قاسمی با بیان اینکه آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی و وابسته به سازمان ملل وظایف خود را براساس قانون پیگیری می کند گفت: در مورد موضوعی که شما اشاره کردید بحثی در دستور کار نیست و در جریان این سفر در مورد همکاری‌های دو جانبه بین ایران و آژانس صحبت شد.

دفتر حافظ منافع ایران در جده ایجاد می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سوال  اینکه با توجه به خبر منتشر شده مبنی بر اینکه سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان در تهران و ریاض انتخاب شده است، چه زمانی دیپلمات‌های ایرانی و سعودی راهی دو کشور خواهند شد تا فعالیت‌های خود را آغاز کنند، گفت: براساس آنچه که امضا شده،‌ کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع دو کشور انتخاب شده است و قرار است در آینده دفتر حافظ منافع ما در جده ایجاد شود. زمان گشایش این دفتر و اعزام دیپلمات‌های ایرانی به جده مشخص نیست. تاریخ دقیقی در این ارتباط در نظر گرفته نشده و در زمانی که موضوع قطعی شد در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.

عمده موضوعات در جریان سفر عبادی به تهران دوجانبه و منطقه‌ای بوده است

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه ها مدعی شده بودند که یکی از اهداف سفر  نخست وزیر عراق به تهران  انجام میانجیگری  بین ایران و عربستان بوده است ، اظهار کرد: سفرها و رفت و آمد بین مقامات ایران و عراق زیاد است و ماهر لحظه که احساس کنیم باید گفت‌وگوی بین مقامات دو کشور صورت بگیرد این سفرها و گفت‌وگوها انجام می‌شود.

این دیپلمات ارشد  کشورمان  با بیان اینکه عمده موضوعات مطرح شده در جریان سفر آقای عبادی به تهران مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بوده است، گفت: فکر نمی‌کنم در خصوص موضوع  میانجیگری  بحث مشخص و روشنی در این سفر انجام شده باشد.

اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان فرصت خوبی برای رایزنی جدی در مورد مسائل منطقه و جهان است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هیات‌های مهمان توسط مقامات عالی رتبه در سطوح عالی همراهی خواهند شد، برگزاری این اجلاس را فرصت بسیار خوبی عنوان کرد که در آن در مورد موضوعات جهان و منطقه بین سه کشور رایزنی‌های جدی و حتی تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.

روند تغییر ساختار در وزارت خارجه ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه روند تغییر ساختار در وزارت خارجه ادامه دارد، گفت: بر اساس تاپ چارت وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی و معاونت سیاسی در این وزارتخانه تشکیل می شود. هنوز  نفراتی که باید مسئولیت این دو معاونت را  برعهده بگیرند قطعی نشده  و آنچه که در رسانه‌ها در این زمینه مطرح می‌شود گمانه‌زنی بیش نیست.

با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند ارتباط داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر گروه عالی‌رتبه حماس به تهران آیا این امکان وجود دارد که ایران بخواهد بین روابط حماس و دمشق میانجی‌گری کند، اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع مقاومت در منطقه روشن است و ما با تمام گروه‌هایی که در مجموعه مقاومت هستند ارتباط داریم. علی رغم دیدگاه‌های مختلفی که ممکن است در برخی از حوزه‌ها با آنها داشته باشیم  .

وی افزود: این رفت و آمدها علیرغم دیدگاه‌های مختلفی که ممکن است در برخی از زمینه ها وجود داشته باشد ،برقرار است. اما صحبت از اینکه آیا قرار است ما وارد بحث  میانجی‌گری شویم، زود است و باید صحبت در مورد این موضوع را به آینده موکول کنیم.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.   به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.   کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!   سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!   کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.   کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.   سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.   کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!   سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند