Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-08@23:38:41 GMT

هاآرتص: سفر دوستان اسراییل به تهران

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۵۷۵۳۷

هاآرتص: سفر دوستان اسراییل به تهران

سفر روسای جمهور روسیه و آذربایجان به ایران برای دومین دور از مذاکرات سه جانبه 3 کشور، مورد توجه رسانه های اسراییلی قرار گرفته است.

به گزارش عصر ایران روزنامه چپگرای هاآرتص، با انتشار گزارشی تحلیلی در این باره نوشت روسای جمهور دو کشور دوست اسراییل این هفته راهی تهران می شوند.

قرار است روز چهارشنبه (فردا) "ولادیمیر پوتین" و "الهام علی اف" روسای جمهور روسیه و آذربایجان به منظور دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نخستین دور از گفتگوهای سه جانبه 3 کشور سال گذشته در باکو برگزار شد و حالا قرار است دومین دور این مذاکرات در تهران برگزار شود.

به نوشته هاآرتص هر دو کشوری که تهران فردا میزبان سران آنهاست در سال های گذشته روابط گرمی به اسراییل داشته اند.

روسیه از زمانی که وارد مقابله نظامی با مخالفان مسلح حکومت سوریه در این کشور شد، یک همکاری و هماهنگی زیر پوستی با اسراییل داشته است و حملات گاه و بیگاه اسراییل علیه مواضع نظامی سوریه و حزب الله در داخل خاک سوریه هیچ گاه با محکومیت دولت روسیه مواجه نشده و بسیاری ناظران بر این گمانند که این حملات با هماهنگی روسیه و دستکم اطلاع آنها صورت می گیرد.

 

دو هفته پیش نیز "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه برای نخستین بار از تل آویو و اورشلیم دیدار کرد.

مقامات روسیه این اطمینان را به اسراییل داده اند که خاک سوریه تبدیل به مامن و پایگاهی برای حملات ضد اسراییلی نشود.

از سوی دیگر الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان نیز در سال های گذشته کشورش را به اسراییل نزدیک کرده و باکو را تبدیل به حیاط خلوتی برای گسترش نفوذ اسراییل در مرزهای شمال ایران کرده است.

آذربایجان در چارچوب قراردادهایی بیش از 5 میلیارد دلار سلاح از اسراییل خریده است. سلاح هایی چون انواع موشک ها، پهپادها و رادارهای پیشرفته نظامی.

دو کشور آذربایجان و روسیه روابط گرمی با اسراییل دارند و مقامات عالی اسراییل از جمله نخست وزیر دستکم در یک سال گذشته یک بار به پایتخت آنها سفر کرده است.

به نوشته هاآرتص مهم ترین خواسته اسراییل از متحدانش به ویژه روسیه ممانعت از گسترش نفوذ ایران در سوریه است. جمهوری اسلامی ایران طرح بلندپروازانه ای برای ساخت پایگاه های نظامی دایمی در خاک سوریه دارد؛ اما این طرح هنوز عملیاتی و اجرایی نشده است.

دولت حسن روحانی به شدت می کوشد از دستاورد برجام و دلارهای آزاد شده برای ترمیم اقتصاد به شدت آسیب دیده ایران پس از تحریم ها سود جوید؛ طرح ساخت پایگاه های نظامی ایران در سوریه میلیاردها دلار هزینه برای این کشور در پی خواهد داشت؛ وانگهی هیچ تضمیمی نیست که حتی پس از ساخت این پایگاه ها با هزینه  کلان، به دلیل در تیررس بودنشان با حملات هوایی اسراییل منهدم نشوند.

هاآرتص در پایان چنین نوشته است: درست است که مهم ترین دستور کار نشست سه جانبه تهران در روز پنج شنبه مساله همکاری های اقتصادی سه جانبه است، اما بد نیست اگر پوتین و یا علی اف در حاشیه این نشست به مقامات ایرانی متذکر شوند که از طرح های بلندپروازانه در سوریه دست بکشند.

 

 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سران کشورهای بزرگ به تل‌آویو رفتند تا علیه اسلام اعلام جنگ کنند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، شیخ بدرالدین حسون، از علمای برجسته سوریه در دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عراق با شعار «طوفان الاقصی.. آرمان و هویت» تصریح کرد: جمعیت علمای رباط محمدی امروز ما را گردهم آورده و تقریب، میان ما الفت ایجاده کرده است.

وی بابیان این که ما امروز باید قرائت جدیدی از امور داشته باشیم، تصریح کرد: وزیر امور خارجه آمریکا 15 سال پیش از عراق به دمشق آمد و به رهبر آن گفت که ما امروز در نیویورک نیستیم. ما امروز در مرزهای تو هستیم. مقاومت و همه آنچه که به فلسطین مربوط می‌شود را از کشور خود بیرون کن و در ازای آن ما همه چیز را برای تو فراهم می‌کنیم. اما جواب سوریه این بود که شما امروز یا فردا از عراق خواهید رفت و فرزندان فلسطین تنها زمانی از این کشور خارج می‌شوند که به قدس بروند.

حسون ادامه داد: جوانی در تونس خود را آتش زد و همه خبرهای دنیا به سمت بهار عربی رفتند و تونس، مصر، لیبی، سودان و سوریه را ویران کردند. اکنون یک جوان از ارتش آمریکا خود را در برابر سفارت اسرائیل برای آزادسازی آتش زد.

وی افزود: بعد از چهار روز از طوفان الاقصی، مقامات پنج کشور خارجی (آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، کانادا ) وارد تل‌آویو شدند تا به همه ما بگویند که این تنها مسئله تل‌آویو، اسرائیل و یا یهود نیست. آمدند تا بگویند که ما با همه قوای خود آمده‌ایم تا به جهان اسلام بگوییم که ما با اسرائیل هستیم. آنها آمدند تا علیه اسلام، اعلام جنگ کنند.

وی در ادامه اظهار داشت امروز باید از مردم غزه بگوییم کسانی که دائما ما را به یاد این آیه می اندازد که خداوند فرمود: «کنتم خیر امة اخرجت للناس؛ شما بهترین امتی هستید که [برای اصلاح جوامع انسانی] پدیدار شده‌اید.» و این پیامی از سوریه و جای‌جای زمین به کودکان غزه است.

این عالم سوری در ادامه خطاب به همه علمای مسلمان گفت: بیایید یک بار دیگر بخوانیم که این امت، امت واحد است. 
 

دیگر خبرها

  • ۲۵۰ هزار هکتار از باغات کشور به سیب درختی اختصاص دارد
  • سران کشورهای بزرگ به تل‌آویو رفتند تا علیه اسلام اعلام جنگ کنند
  • تبریک بشار اسد به پوتین
  • روش عجیب خواننده ایرانی برای ترساندن دوستان خود؛ حامد آهنگی متعجب شد (فیلم)
  • قتل مادرخرج در اتوبان همت | چاقوکشی دوستان صمیمی کشته داد + جزئیات
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های تهران و روسیه
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد