Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@14:17:58 GMT

نظام آموزشی به افزایش سواد حقوقی بی توجه است

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۶۶۸۵۰

نظام آموزشی به افزایش سواد حقوقی بی توجه است

معاون فرهنگی قوه قضائیه  با تأکید بر اینکه سواد حقوقی و ارتقای اطلاعات اجتماعی، می‌تواند به کاهش جرایم کمک کند، گفت: این موضوع باید در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد اما نظام آموزشی کشور به این موضوع بی توجه است.

قدس آنلاین- معاون فرهنگی قوه قضائیه  با تأکید بر اینکه سواد حقوقی و ارتقای اطلاعات اجتماعی، می‌تواند به کاهش جرایم کمک کند، گفت: این موضوع باید در نظام آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد اما نظام آموزشی کشور به این موضوع بی توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام‌هادی صادقی در بازدید از غرفه روزنامه قدس در نمایشگاه مطبوعات درباره فعالیت‌های قوه قضائیه در زمینه تولید محتوای فرهنگی، آموزشی و ترویجی برای اطلاع رسانی به مردم با هدف کاهش جرایم، گفت: ما در جامعه با کمبود اطلاعات و سطح پایی آگاهی نسبت به مسایل حقوقی روبه‌رو هستیم و خیلی‌ها در این زمینه قصور دارند از آموزش و پروش گرفته تا دستگاه‌های مسئول حوزه اجتماعی و فرهنگی. نظام آموزشی ما در این حوزه بسیار کم کار است. رسانه‌ها کم کاری کرده‌اند و دیگر بخش‌هایی نیز که در ارتقای آگاهی عمومی مؤثرند کمتر به این حوزه از آموزش مورد نیاز جامعه پرداخته‌اند.

وی افزود: ما تاکنون ۱۲۰ مجموعه آموزشی مکتوب برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه مسایل حقوقی، آموزه‌های لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات قضایی، معاملات، عقد قراردادها و امثالهم منتشر و توزیع کرده‌ایم. ۶۰ مجموعه دیگر نیز در حال تدوین و انتشار است که توزیع خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما تا کنون  نزدیک به ۸۰ تیزر آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی مردم با نگاه به اقشار و مخاطبان مختلف در سطوح گوناگون مبتنی بر مفاهیم اخلاقی و دینی تولید کرده‌ایم که هدف از آنها کاهش سطح جرایم و پیشکیری آگاهانه است. تعداد زیادی از اینها توسط رسانه‌ها پخش شده اما این کافی نیست. کار زیادی باید صورت گیرد.

حجت الاسلام صادقی افزود:باید در نظام آموزشی تحولاتی ایجاد کنیم.  این آموزش‌ها و مفاهیم باید در برنامه مدارس و کتب درسی گنجانده شود تا بچه از همان کودکی با مسایل آشنا شوند و فرهنگ سازی به صورت بنیادی در این زمینه شکل گیرد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در باره فضای مجازی و ظرفیت‌ها و آسیب‌های این حوزه نیزاظهار داشت: فضای مجازی ظرفیت مناسب و بزرگی برای ارایه آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی و ارتاق دادن آگاهی جامعه است، البته اگر از این فضا درست استفاده شود. قوه قضائیه نیز به این ظرفیت توجه دارد. ما محتوای آموزشی تولیدی خود را در فضای مجازی بارگذاری می‌کنیم و از ابزارها و پیام رسان‌ها نیز بهره می‌گیریم. در حال حاضر کانال‌های آموزشی متعددی در این زمینه راه‌اندازی کزرده‌ایم که تأثیر خوبی داشته‌اند اما اقدام یک دستگاه در این حوزه کافی نیست و جواب نمی‌دهد.

وی افزود: مسئله آموزش و فرهنگ سازی نیاز به یک همت جمعی و اقدام بین بخشی دارد. همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها باید به میدان بیایند لذا هر چه در فضای مجازی کار شود با هم کم است.

حجت الاسلام صادقی اظهار داشت: ما محتوای تولیدی مان را در فضای مجازی هم بارگذاری و منتشر می‌کنیم از ابزارها و پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی هم استفاده می‌کنیم. معاونت فرهنگی کانال‌های مختلفی را ایجاد کرده که در جهت ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه کاهش جرایم فعالیت می‌کنند اما یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و انجام داد اینجور امور نیاز به همت جمعی دارد. همه دستگاه‌ها رسانه‌ها و مردم باید به میدان بیایند. لذا هرچه در فضای مجازی اطلاع رسانی شود باز هم کم است.

متأسفانه میزان و وزن همکاری دستگاه‌های دولتی با ما کم است تعدادی از دستگاه‌ها با ما وارد همکاری شده‌اند که بیشتر خارج از دولت هستند ما با شهرداری‌ها و سازمان امور مساجد همکاری خوبی داشته‌ایم اما دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش با ما همکاری مناسبی ندارند که باید به میدان بیایند. ما هم آماده‌ایم کمک کنیم تا سطح آموزش کودکان را بالا برریم. سواد حقوقی باید از دوران کودکی شکل بگیرد و در آموزش‌های مدارس بیاید متصدی افزایش سواد مردم ما نیستیم. آموزش و پرورش و وزارت علوم متولی هستند، اما آموزش ما تک بعدی است و تنها سواد علمی کودکان را آنهم به شکلی حفظی را بالا می‌برد، اما سواد ارتباطی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی آنها در این نظام آموزشی بالا نمی‌رود.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۶۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناس‌نماها تنها با نام بردن از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.

علی فتحی آشتیانی امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در روانشناسی دو رویکرد عمده بیماری‌محور و سلامت‌محور داریم؛ رویکرد غالب در روانشناسی تا اواخر قرن بیستم رویکرد بیماری‌محور بود و بر همین اساس رویکردهای درمانی مختلفی از جمله شناختی‌رفتاری، روان‌تحلیلگری و انسانگرایی را مشاهده می‌کنیم که ماحصل رویکرد بیماری‌محور است و شاید علت آن نیز جنگ جهانی اول و به‌ویژه جنگ جهانی دوم بود.

وی افزود: از اوایل قرن ۲۱ تغییری در رویکرد ایجاد شده و به سمت رویکرد سلامت‌محوری حرکت کردیم. در رویکرد سلامت‌محوری و جامعه‌محوری سرمایه‌هایی از جمله اعتماد اجتماعی و سرمایه روانشناختی داریم که از اهمیت زیادی برخوردار است و وظیفه ما است که از این زاویه به مسئله بپردازیم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: در سرمایه روانشناختی ۴ مولفهٔ اساسی از جمله امید و تزریق آن به جامعه، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی مطرح است.

فتحی آشتیانی بیان کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ تاسیس و در ۹ اردیبهشت ماه قانون آن تصویب و به دولت ابلاغ شد. از حدود هفت ماه و نیم گذشته که این مسئولیت را برعهده گرفتیم، تعداد اعضا از ۵۷ هزار عضو به ۶۴ هزار عضو رسیده است.
وی با بیان اینکه پیش از شهریورماه سال گذشته که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم، تنها ۸۷۵۵ نفر پروانه کار تخصصی گرفته بودند، عنوان کرد: ما رویکرد دادن پروانه را عوض کرده و با کمک سازمان سنجش آزمون صلاحیت حرفه‌ای را در دی‌ماه برگزار کردیم که ۱۶ هزار و ۳۷۱ نفر در آن شرکت کرده و از این تعداد ۸۰۴۱ نفر نمره قبولی را کسب کردند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ادامه داد: بنا بر این گذاشته شد که در اردیبهشت ماه سال جاری تمام ۸۰۴۱ نفر قبول شده در آزمون صلاحیت حرفه‌ای مورد مصاحبه قرار بگیرند. تمرکززدایی یکی از رویکردهای ما بوده و مصاحبه نیز توسط شوراهای استانی انجام می‌شود. تا انتهای اردیبهشت ماه به میزان ۲۰ سال گذشته پروانه کار تخصصی داده خواهد شد.

فتحی آشتیانی تصریح کرد: آزمون صلاحیت حرفه‌ای بعدی با همکاری سازمان سنجش قرار بود در تیر ماه برگزار شود اما به تاخیر افتاده و احتمالا در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: این انتخابات سال گذشته پس از ۸ سال به صورت الکترونیک انجام و میزان مشارکت در استان‌ها ۳۷.۵۴ درصد بود.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تصریح کرد: جهت سامان دادن به کارگاه‌هایی که افراد با صلاحیت یا بدون صلاحیت با هزینه‌های بالا برگزار می‌کردند، برنامه مدرسه مهارت‌آموزی و توانمندسازی تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

فتحی آشتیانی خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد سلامت روانی یکی از وظایف ما بوده که با کمک رسانه‌ها باید در این مسیر گام برداریم. جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناس‌نماها تنها با نام بردن از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد