Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@18:52:41 GMT

اثرگذاری رسانه دینی بر کاهش خشونت‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۱۳۳۱

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همزمان با پنجمین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، نشست بررسی «سبک خبری پوشش آسیب‌های اجتماعی/ نقش رسانه دینی در تلطیف خشونت اجتماعی»، با حضور گیتا علی آبادی، رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

وی در این نشست ضمن تبیین بهترین سبک خبری پوشش اخبار آسیب‌های اجتماعی به بیان برخی نکات به نقشی که رسانه‌های دینی می‌توانند در تلطیف فضای جامعه و کاهش خشونت اجتماعی بر عهده گیرند، اشاره کرد و گفت: امروزه کودکان یکی از قربانیان خشونت در کشور هستند؛ و یکی از دلایل آن به خاطر بی‌دفاع بودن آنهاست، البته زنان و دختران دیگری هم هستند که در مقابل این خشونت‌ها قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه خشونت از ابتدای خلقت انسان با او بوده و رشد پیدا کرده است تصریح کرد: خشونت چیزی نیست که بگوییم به‌روز است اما در حوزه زمان باید بگوییم خشونت را ‌می‌توان با مبحث جامعه‎شناسانه، روان‌شناسانه و بعد از آن در حوزه رسانه مطرح کرد. عوامل شکل‌گیری خشونت را می‌توان به عوامل فردی و محیطی تقسیم کرد، از این منظر خشونت می‌توانند گاهی فردی و گاهی عمومی باشد که تاثیرات آن بر جامعه بسیار است.

رئيس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی رسانه‌ها با بیان اینکه در رسانه زمانی که یک پدیده را منتشر می‌کنیم به نوعی در انتشار و تبلیغ آن نقش داشته‌ایم، گفت: زمانی که خشونت را در حوزه رسانه اطلاع‌‎رسانی می‎کنیم به‌نوعی آن را ترویج کرده‌ایم لذا باید مواردی را برای بیان مباحث مربوط به خشونت مطرح کنیم.

علی‎آبادی، افزود: خشونت از زمان‌های گذشته و از آغاز تولیدات رسانه‌‌ای در نشریات وارد شد. ورود خشونت به رسانه نیز به دلیل کشمکش و هیجان خاصی است که در انسان به وجود می‎آورد و این به خاطر این است که انسان‎ها به دنبال هیجان هستند.

وی ادامه داد: زمانی که روزنامه‎ها از سال ۱۸۶۰ میلادی اخبار خشونت را وارد روزنامه‎ها کردند این اخبار باعث بالا رفتن تیراژ آنها شد و همین مسئله باعث شد روزنامه‎ها برای جذب خواننده‎های بیشتر و همچنین فروش بالاتر اخبار مرتبط با خشونت را منتشر کنند.

رئيس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی رسانه‌ها با اشاره به اینکه خشونت می‎توانند دارای شکل‎های گوناگون باشد، گفت: امروزه موارد گوناگونی را از خشونت شاهد هستیم؛ همه این وقایع و رویدادها حالت کش مکش دارند که همین موضوع شدت و ضعف‎های متنوعی دارد. به‎عنوان مثال گاهی مسائل مادی و توجه زیاد رسانه‎ها به مادیات باعث می‌شود افراد اخلاقیات را زیر پا بگذارند و ترویج خشونت کنند.

وی افزود: گاهی در همین موضوعات مسئله اخلاق روزنامه‎نگاری مورد اهمیت قرار می‎گیرد و افراد در این حوزه باید به نوعی مسئولیت‎پذیر باشند و تلاش کنند در این حوزه اخبار را با مستندات مطرح کنند. اما نکته‌ای که در این مسئله انجام باید شود این است که در انتشار مباحث مربوط به خشونت باید سعی کرد به نوعی آموزش را هم به مردم داد.‌ این آموزش یک آگاهی را به مردم می‎دهد تا بفهمند در مواقع خشونت چگونه رفتار کنند.

علی آبادی با بیان اینکه انتشار مباحث مربوط به خشونت باید به نوعی آموزش را هم برای خواننده و مخاطب داشته باشد، گفت: این مطالب باید به نوعی یک آگاهی را به مردم بدهد. لذا ضروری است که در زمان انتشار آن یک سری جنبه‌های آموزشی و آگاهی در نوع خبر قرار داده شود.

به گزارش ایکنا، وی با بیان اینکه در انتشار اخبار خشونت باید از قالب گزارش، بهترین استفاده را برد، تصریح کرد: در این گزارش‌ها باید سعی شود از روش‌های تحقیقی استفاده کنند. رسانه‌ها باید بدانند که در برچسب زدند به قدر کافی دقت داشته باشند چرا که همین بی‎دقتی می‎توانند افراد زیادی را زیر سوال ببرد، پس زمانی‎که می‎خواهیم یکی از مسائل و مصادیق خشونت را پوشش دهیم باید در آن حالت و لطافت روحی و روانی همراه باشد.

رئيس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی رسانه‌ها با بیان اینکه بهترین نوع گزارش نویسی در خصوص اتفاقات خشونت‌آمیز گزارش‌های تحقیقی است، تصریح کرد: نوشتن ذکر منبع و کارهایی که از افراد می‌گیریم خود می‌توانند به مطلب ارزش بسیاری دهد. همچنین باید از خشن نوشتن کلمات خشونت‌آمیز در اخبار خود به پرهیزیم و اگر بتوانیم این موارد را رعایت کنیم می‌توانیم بگوییم یک جامعه عالی و سالم را در این حوزه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه رسانه‎ها و عکس‎ها عامل ترویج خشونت در جامعه هستند، گفت: این اخبار به نوعی در ترویج خشونت نقش دارند، لذا ضروری است که به من حرف آموزش و آگاهی در خشونت پرداخته شود. شیوه تشویقی و منطقی در مبحث خشونت گاهی خودش را تعریف می‌کند. همچنین استفاده از روانشناسان، جامعه‌شناسان، کارشناسان استفاده کرد. همین موضوع در این اخبار باعث می‌شود آگاهی‌دهی بالا رفته و استفاده از این نوع روش باعث می‌شود تا بر مطالب بیشتری یک الگو دهی و عمق‌بخشی ارائه شود.

علی آبادی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌های دینی در حوزه تلطیف خشونت گفت: از آنجایی که رسانه‎های دینی برای خودشان یک رسالت قائل هستند و به دنبال ارائه آموزه‌های از جنس دین و قرآن هستند مسئله صداقت و بایدها و نبایدها از منظر دینی و مذهبی مطرح می‌شود.

افزود پرداختن به این مسئله باید به نوعی باشد که بتوانند با استفاده از آموزه‌های دینی و قرآنی این موضوع را تلطیف کنند و قطعاً هم در این حوزه اثرگذار خواهد بود اما باید دید که به صورت تحقیقی رسانه‌های دینی تا چه اندازه توانسته‎اند این موارد را انجام دهند و تا چه اندازه توانستند آرامش و امنیت را در مخاطب خود ایجاد کنند.

رئيس دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی رسانه‌ها با بیان اینکه تمامی این مسائل به خود نویسنده مربوط است، لذا هم نویسنده و هم رسانه باید با ارائه پیشنهاداتی که برگرفته از مبانی و معارف دینی قرآنی است در کاهش خشونت مسائلی را مطرح کند.

علی آبادی گفت: باید آموزه‌های دین و قرآنی را از مبانی و معارف دینی و قرآنی استخراج کنند و این موارد را پیشنهاد دهند که در نگارش‎ها نیز استفاده شود چرا که ما نتوانستیم تاکنون در هیچ کجای دنیا مبحثی خشونت را کم کنیم. لذا باید مولفه‌ها و آموزه‌های دینی را به نوعی وارد مطبوعات کنیم که آنها با رعایت این مولفه‌ها بتوانند از خشونت‌های مرتبط با جامعه در این موزه کم کنند لذا باید دید که تا چه اندازه رسانه‌های دینی توانسته‌اند در این حوزه اثرگذاری داشته باشند

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه تفاوت‏‌هاى فرهنگى، كاستى‌هاى معنوى، جامعه نامتعادل از حيث اقتصاد و معيشت، خودمحورى، رشك بردن و تغذيه ناپاك از جمله علل بروز خشونت است، رسانه می‌تواند با اتخاذ تدابیری از بروز آن جلوگیری و فضای جامعه را تلطیف کند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۱۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام صفاجوئیان روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم با حضور فرمانده سپاه و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: شهید مطهری از عالمان و صاحبان بزرگ اندیشه بود که خداباوری و ایمان خالصانه از مهمترین دلایل ماندگاری و اثرگذاری اندیشه‌های این شهید بزرگوار است.

وی با اشاره به شخصیت کم‌نظیر شهید مطهری و تأثیرات عمیق‌اندیشه‌ ایشان در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گفت: جامعه ما هنوز به درس گرفتن از سیره عملی و‌ اندیشه‌های زلال آن شهید مطهر و آن فیلسوف متفکر نیاز مبرم دارد.

صفاجوئیان با بیان اینکه شهید مطهری عالمی مجاهد و احیاگر ارزش‌ها و فضیلت‌های دینی و انقلابی بودند، افزود: استاد شهید مطهری، دانشمند و عالم کم نظیر جهان اسلام بود که با کتاب‌ها و سخنرانی‌های اثرگذارش در مقابل انحرافات و کجروی‌ها ایستاد و در همین راه مقدس هم به شهادت رسید.

وی با تاکید بر اینکه باید در آموزش‌های عقیدتی ترویج دهنده سبک زندگی اهل بیت و ارزش‌های دینی و قرآنی باشیم، تصریح کرد: با ترویج هر چه بیشتر فرهنگ دینی و اسلامی می‌توانیم نقشه‌های شوم دشمنان که هویت مردم را مورد هدف قرار دادند، نقش برآب کنیم.

در پایان این مراسم از مربیان برتر عقیدتی و هادیان سیاسی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد