Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهردار تهران با اشاره به اينکه ساکنان شهر تهران بايد در تامين هزينه‌ها مشارکت داشته باشند، گفت: اين موضوع مستلزم آن است که سازمان مديريت شهري کارآمد و پاسخگو باشد و در عين حال نيز بهره وري افزايش پيدا کند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس، محمد علي نجفي در چهارمين سال برگزاري روز جهاني شهرها که با حضور سفرا و روساي نمايندگي‌هاي ديپلماتيک مستقر در تهران برگزار شد، با بيان اينکه شواهد علمي نشان مي‌دهند که جهان پر شتاب به سوي شهري شدن گام بر مي دارد، گفت: اکنون بيش از نيمي از جمعيت جهان در شهرها زندگي مي کنند و اين در حالي است که در 30 سال آينده بيش از دو و نيم ميليارد نفر به اين جمعيت اضافه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در خصوص اينکه بسياري از رويدادهاي جهان چهره اي شهري دارد، ادامه داد: اين رويدادها برخواسته از خصوصيات زندگي شهري اند و در مقياسي گسترده زندگي انسان را دگرگون ساختند. شهرهاي امروز ما بيش از پيش شهرهايي جهاني بوده و ساکنان آن بيش از پيش به ديگر انسان هاي روي کره زمين پيوند خورده اند. از کالاهايي که در شهرها توليد و مصرف مي شود تا سنت ها و فرهنگ ها همه را در بر مي گيرد. انسان ها با هم پيوند پيدا کرده اند و حتي بر هويت متمايز خود پا مي فشارند. دروازه هاي واقعي و مجازي شهري خود را به فرهنگ هاي انساني ديگر گشوده نگه مي دارند.
شهردار تهران با اشاره به اينکه مشکلات شهرهاي امروز تنها به قلمروهاي مرزي آنها محدود نمي ماند، يادآور شد: جمعيت هايي که در پي جنگ و تضادهاي قومي نابرابري هاي اجتماعي و اقتصادي به کشوري ديگر منتقل مي شوند، مقياسي جهاني دارند. شهري شدن و جهاني شدن دو فرايندي است که سيماي جهان کنوني را دگرگون ساخته است. مهاجرت، رشد، حاشيه نشيني، نابرابري هاي اجتماعي، تروريسم و حتي رشد خشونت هاي شهري ديگر محدود به شهرها نيست، بلکه خصوصيت مشترکي است که در شهرهاي جهان ديده مي شود.
نابرابري اجتماعي انسجام اجتماعي را تهديد مي‌کند
وي در خصوص اينکه شهر در کشورهاي در حال توسعه مشکلات ويژه اي با جوامع پيشرفته دارد، ادامه داد: اين وضعيت عموما ناشي از رشد نامتوازن سرعت بالاي شهرنشيني و فرصت اندک براي تامين زيرساخت هاست. شهر ما نيز بر کنار از اين تغييرات نيست. روندهايي که در طول چند دهه جامعه ايران را دستخوش تغييرات ساخته است، وجوه مختلف زندگي ما را از بعد فردي تا ساختارهاي جمعيتي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در بر گرفته است.
نجفي درباره اينکه جامعه ايران طي 4 دهه از جامعه‌اي با جمعيت روستايي به جامعه اي با جمعيت شهري تبديل شده است، گفت: تهران مهم ترين شهر و کانون تپنده اين تغييرات است، چراکه فرهنگ هاي گوناگون و اصيل جامعه ايراني براي رسيدن به فصل مشترکي از مفهوم مليت، در اين شهر سکونت دارند. از همه دعوت مي کنم، مديران شهري را براي شناخت بهتر شهر تهران و ساختن شهري زيست پذيرتر ياري کنند.
وي با بيان اينکه تهران در عين زيبايي هاي منحصر به فرد و ظرفيت هاي ارزشمند با چالش هاي مهمي نيز مواجه است، افزود: نابرابري اجتماعي مهم ترين چالشي است که پيش روي شهر تهران قرار دارد. نابرابري اجتماعي اثري گسيخته ساز دارد چراکه انسجام اجتماعي را تهديد مي کند. جلوه هاي اين نابرابري را مي توان در سطوح مخالف مشاهده کرد. يکي از اصلي ترين جلوه ها جمعيت ساکن در بافت هاي نابسامان و سکونت گاه هاي غيررسمي است. اين سکونت گاه ها در حاشيه نظام هاي اقتصادي و اجتماعي قرار دارند که با ساز و کارهاي مختلف طرد و از فرصت زندگي کنار گذاشته مي شوند. به خدمات شهري دسترسي محدودي دارند و در نهايت مي توان گفت که نيازهاي آنان برآورده نمي‌شود.
ساکنان شهر تهران بايد در تامين هزينه‌ها مشارکت داشته باشند
وي با بيان اينکه تمرکز نابرابري شهري در فضاهاي شهري و آسيب‌هاي اجتماعي زندگي بخشي از جمعيت شهر تهران را تهديد مي کند، ادامه داد: از ديد مردم فاصله طبقاتي بين فقرا و ثروتمندان در حال افزايش است و اين مي تواند بر کاهش حس تعلق اجتماعي موثر باشد. در اين فرايند زنان و کودکان و سالمندان بيش از گروه‌هاي ديگر در معرض آسيب قرار دارند. وظيفه مديران شهري و متخصصان برنامه ريزي شهري است که در هر اقدام به موضوع نابرابري حساس باشند. اين موضوع با آموزه هاي ديني ما مخالف است و انسجام اجتماعي ما را نيز تهديد مي کند.
شهردار تهران دومين چالش تهران را خطراتي دانست که زندگي ساکنان را تهديد مي کند، تصريح کرد: آلودگي هوا به صورت تدريجي سلامت جسمي و رواني ساکنان را کاهش مي دهد. در کنار آن خطرات طبيعي همانند زلزله و حوادثي همچون آتش سوزي جان ساکنان را مورد تهديد قرار داده است. به همين منظور براي اداره پايتخت موضوع مهم مشارکت مردمي را محور برنامه ها و تلاش ها قرار داديم.
وي با اشاره به اينکه ساکنان شهر تهران بايد در تامين هزينه ها مشارکت داشته باشند، اذعان کرد: اين موضوع مستلزم آن است که سازمان مديريت شهري کارآمد و پاسخگو باشد و در عين حال نيز بهره وري افزايش پيدا کند. مهم تر از همه اين است که با جديت و قاطعيت با فساد شهري مقابله کرده و شفافيت محقق شود. مقابله با فساد تنها در اداره مديران شهري نيست، بلکه اراده فراگير مي خواهد و مشارکت همگان را مي طلبد.
نجفي با بيان اينکه فساد نابرابري را هم تشديد مي کند، اضافه کرد: کساني که منافع بيشتري از شهر مي برند، بايد سهم بيشتري در تامين هزينه ها داشته باشند. اين گرايش و خواست عمومي در توافق بين گروه هاي مختلف وجود دارد. نظرسنجي ها نشان مي دهد، اکثريت مردم با شهرفروشي مخالف هستند اما گروه هاي برخوردارتر حاضرند، سهم بيشتري داشته باشند. اين فرصتي پيش روي مديريت شهري است و اميدوارم از اين فرصت براي سامان دادن به منابع مالي استفاده کرد و اين در حاليست که مشارکت تنها در تامين منابع مالي خلاصه نمي شود.
دخالت شهروندان براي تعيين سرنوشت شهر
وي با اشاره به دخالت شهروندان براي تعيين سرنوشت شهر و تصميم گيري در موضوعاتي که به زندگي شهري مربوط مي شود، گفت: مردم در برابر سازمان هاي بزرگي مثل شهرداري که قدرت و منابع زيادي دارد و قادر است در امور مختلف زندگي آنان تصميم گيري کند، نبايد احساس ضعف کنند. وقتي درباره پروژه اي که در محله آنها اجرا مي شود و رفت و آمد را مختل مي کند، نقشي ندارند چگونه مي توان انتظار داريم در امور محله مشارکت کنند.
شهردار تهران در خصوص اينکه شهرداري نقش مهمي در حيات شهري دارد، خاطر نشان کرد: اما بايد مجالي فراهم کنيم تا سازمان هاي داوطلب و نهادهاي مردمي در سرنوشت شهر نقش داشته باشند. حل مشلات از توان يک سازمان خارج است. همانند کارتن خوابي، اعتياد، فقر، آلودگي ها، ترافيک و ... نيازمند مشارکت گسترده عموم شهروندان در حيات شهري است.
نجفي با اشاره به فرصت هاي پبش روي تهران گفت: آمادگي و تمايل مردم براي مشارکت فراهم است. وجدان جمعي شهر به سرنوشت شهر حساس شده و اين يک فرصت مهم است که بايد از آن استفاده کنيم. امروز به شهر خودآگاه شده ايم و به تدريج به بيماري هايش آگاه تر مي شويم. در عين حال نيز به شهر خود علاقه مند تر شده ايم. حس تعلق به شهر، توجه به تاريخ شهر و نگراني به سرنوشت شهر در آگاهي جامعه پر رنگ تر شده است. اين حسي است که شهر را به پيش مي برد.
شهر تهران تنوعي از فرهنگ‌هاي سرزمينمان را در خود جاي داده است
وي درباره اينکه شهر تهران تنوعي از فرهنگ هاي نقاط مختلف سرزمين ما را درخود گرد آورده است، افزود: شهر تهران ايراني کوچک است، چراکه همه گروه‌ها و فرهنگ‌هاي متنوع در تهران حضور دارند. تنوع فرهنگي نه تنها تپندگي و شور زندگي را بر مي انگيزد بلکه عامل اقتصادي است که براي شهر فرصت هاي مختلفي ايجاد مي کند. شهر تهران بيشترين و ماهرترين نيروهاي تحصيل کرده را در خود جاي داده است. بسياري از اين موارد اميد به بهتر شدن تهران را نويد مي دهد. اميدوارانه چشم به آينده تهراني دوخته ايم که در آن فرصت هاي زندگي عادلانه تر، محيط آن ايمن تر و فضاي اجتماعي آن اخلاقي تر است.
شهردار تهران با بيان اينکه برنامه ها و طرح هاي مختلفي براي توسعه شهر تهران در مديريت جديد در دست بررسي و تنظيم است که مي تواند جاذبه هاي فراواني براي سرمايه گذاري بخشي خصوصي داخلي و خارجي ايجاد کند، تصريح کرد: اين نکته را بيان مي کنم که ضمن اعلام آمادگي شهرداري تهران براي ايجاد تسهيلات در جذب سرمايه انتظار داريم، نمايندگان کشورهاي دوست در ايران سرمايه گذران کشور خود را براي مشارکت در اجراي اين پروژه ها راهنماي و تشويق کنند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۵۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش

سعید عباسی در بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارائه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ازمهمترین اهداف نمایشگاه اکسپو ایران است، اظهار داشت: تعریف زنجیره ارزش با هدف شناخت ظرفیت‌های ملی و معرفی قابلیت‌های استانی براساس مطالعه اسناد بالادستی از مهمترین راهبرد‌های تعریف شده برای زنجیره ارزش به شمار می‌رود.

وی افزود: براساس قابلیت‌های چهارمحال و بختیاری بادام و آبزیان از زنجیره‌های ارزش اولویت‌داری است که به وزارت کشور و دبیرخانه مرکزی معرفی و پس از بحث و بررسی در شورای ملی مهر تاییدی به پیشنهاد استان گذاشته شده است.

عباسی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص زنجیره ارزش راهبردی در یک سال و نیم گذشته، اضافه کرد: امروز اتفاق‌های خوبی در خصوص معرفی محصولات مختلف استان‌ها در قالب زنجیره ارزش رخ داده و اسناد توسعه این بخش‌ها با هدف گذاری‌های سالانه تا حدودی آماده، اما نهایی نشد.

بیشتر بخوانید

نمایش توانمندی‌های صادراتی بام ایران در تهران

وی تاکید کرد: استانداری‌ها و وزارتخانه‌های تخصصی در قالب یک برنامه مشخص و راهبردی بحث زنجیره ارزش را دنبال می‌کنند.

عباسی با تاکید بر اهمیت صنایع تبدیلی در زنجیره ارزش محصولات گفت: در چهارمحال و بختیاری زمینی برای صنایع تبدیلی و فرآوری محصول بادام تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به ارقام مختلف بادام و همچنین مرکز تحقیقات قوی در چهارمحال و بختیاری، گفت: با توجه به تأمین زمین انتظار می‌رود در آینده نزدیک این طرح‌ها که موجب ایجاد اشتغال، توسعه منطقه و ایجاد ارزش افزوده می‌شود به نتیجه برسد.

عباسی آبزی‌پروری را از جمله ۱۰ محصول مشخص شده برای تشکیل زنجیره ارزش عنوان کرد و افزود: با وجود مطالعات انجام شده هنوز استانی در کشور به عنوان محور در بخش آبزی‌پروری انتخاب نشده است.

وی با بیان اینکه برای هرکدام از زنجیره‌های ارزش یک سند توسعه تعریف شده است، ادامه داد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های نقش آفرین در حوزه آبزی پروری به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • عکس| مهمترین چالش استقلال در جدال تبریز
  • مهمترین چالش استقلال در جدال تبریز (عکس)
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان