Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس‌ جمهوري اسلامي ايران ، روابط تهران – باکو را بويژه در سالهاي اخير رو به توسعه دانست و با اشاره به پيوندهاي تاريخي و علائق ديني و مذهبي مشترک دو کشور تاکيد کرد: هر چه در مسير گسترش مناسبات دو ملت تلاش کنيم هنوز از تاريخ علائق دو ملت عقب هستيم.
به گزارش ايسنا،حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز چهارشنبه در ديدار "الهام علي‌اف" رييس جمهور آذربايجان که براي شرکت در اجلاس سه‌جانبه سران کشورهاي ايران، روسيه و آذربايجان به کشورمان سفر کرده است،‌ گفت: بسيار خوشحاليم که امروز علاوه بر روابط دو جانبه تهران – باکو مناسبات سه‌جانبه ايران، روسيه و آذربايجان نيز مورد توجه و اهتمام مسئولان سه کشور قرار دارد و تهران و باکو الگوي روابط چند جانبه و منطقه اي شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روحاني با اشاره به اينکه روساي جمهور ايران و آذربايجان در سال‌هاي اخير ده بار با يکديگر ديدار کرده‌اند، اظهار داشت: اين نشان از اراده مسئولان دو کشور براي توسعه، تقويت و تعميق همه جانبه روابط و همکاري‌هاي في‌مابين است.
رييس جمهور ملاقات‌ها و گفتگوهاي مستمر هيأت‌هاي عالي‌رتبه دو کشور را مثبت ارزيابي و نتايج آن را در راستاي توسعه و پيشرفت مناسبات و همکاري‌هاي في‌مابين حائز اهميت دانست و گفت: روابط تجاري و اقتصادي ايران و آذربايجان پيشرفت و تحرک خوبي داشته و بايد تلاش کنيم تا در جهت رفع نيازهاي دو طرف از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در دو کشور بيش از پيش استفاده کنيم.
رييس جمهور تسهيل در تعرفه‌هاي گمرکي و توسعه روابط بانکي ايران و آذربايجان را در گسترش همکاري‌ها و مراودات اقتصادي و تجاري في‌مابين مهم دانست و گفت: توسعه روابط اقتصادي در گرو روابط بانکي خوب است و بايد با تلاش مسئولان روابط بانکي دو کشور توسعه پيدا کند.
روحاني سرمايه‌گذاري‌ها و همکاري‌هاي تجاري ايران و آذربايجان در زمينه‌هاي مختلف از جمله احداث کارخانه داروسازي و خودروسازي توسط ايران در آذربايجان را مثبت دانست و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا همکاري‌هاي خود با آذربايجان در ساير بخش‌هاي صنعتي، کشاورزي، کشت فراسرزميني، سوآپ انرژي در نفت و گاز و اکتشاف و استحصال نفت در حوزه درياي خزر، گسترش دهد.
رييس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاري‌هاي ايران و آذربايجان در بخش ترانزيت و حمل و نقل، خاطر نشان کرد: شروع فعاليت راه آهن آستارا – آستارا يگ گام مهم در توسعه همکاري‌هاي ترانزيتي ايران و آذربايجان بشمار مي‌رود.
روحاني احداث راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان طرح مشترک ايران و آذربايجان را گامي مهم در توسعه روابط ترانزيتي دو کشور در کريدور شمال – جنوب عنوان کرد و افزود: از اين خط ترانزيتي مي‌توان براي نقل و انتقال کالا از منطقه درياي عمان و خليج فارس به منطقه قفقاز و اروپاي شرقي استفاده کرد.
رييس جمهور با اشاره به ضرورت استفاده از پول ملي در مراودات تجاري و اقتصادي ايران و آذربايجان، گفت: دو کشور مي‌توانند تبادلات تجاري خود را از طريق بانک‌هاي مرکزي با پول‌هاي ملي انجام دهند و حتي اين روابط مي‌تواند به صورت سه‌جانبه با ساير همسايگان نيز به انجام برسد.
روحاني با اشاره به همکاري‌هاي مشترک دو کشور در حوزه نفتي درياي خزر و توسعه روابط بانکي و سوآپ ارزي، گفت: روساي کميسيون‌هاي مشترک دو کشور بايد همانطور که تاکنون در راستاي گسترش روابط تلاش کرده‌اند، همکاري‌هاي خود را در اين راستا افزايش دهند.
رييس جمهور با تأکيد بر اينکه ثبات و امنيت منطقه بسيار حائز اهميت است، گفت: امروز بايد بيش از گذشته در راستاي توسعه همکاري کشورهاي منطقه براي مبارزه با تروريسم تلاش کنيم.
روحاني با بيان اينکه ايران و آذربايجان بايد رايزنيهاي خود را در عرصه‌هاي مختلف سياسي، منطقه‌اي و بين‌المللي، گسترش دهند، اظهار داشت: امروز سوريه و يمن هر يک در نقطه‌اي قرار دارند که مي‌بايست با تلاش‌هاي سياسي ثبات را به اين کشورها برگردانيم.
رييس جمهور با بيان اينکه امروز مسلمانان ميانمار بويژه مردم روهينگيا دچار فاجعه‌اي بزرگ شده اند، تأکيد کرد: وظيفه همه مسلمانان اين است که به آوارگان در اين کشور کمک کنند و در اين راستا هماهنگي و همکاري‌هاي ايران و آذربايجان بسيار حائز اهميت خواهد بود.
روحاني همچنين بر حل و فصل مناقشات ميان کشورهاي منطقه، در چارچوب مذاکره و مقررات بين‌المللي تأکيد کرد و ادامه اختلافات موجود را به ضرر مردم و کشورهاي منطقه دانست.
الهام علي‌اف رييس جمهور آذربايجان نيز در اين ديدار با تقدير از دعوت و ميهمان‌نوازي جمهوري اسلامي ايران در برگزاري اجلاس سه‌جانبه سران کشورهاي ايران، روسيه و آذربايجان، گفت: ملاقات و ارتباط پيوسته مقامات عالي‌رتبه ايران و آذربايجان نشانه اين است که روابط و همکاري‌هاي دو کشور با موفقيت در حال پيشرفت است.
رييس جمهور آذربايجان ضمن ابراز خرسندي از گسترش و تعميق همکاري‌هاي سه جانبه ايران، روسيه و آذربايجان، گفت: توسعه مناسبات سه جانبه به نفع توسعه، ثبات و گسترش همکاري‌هاي سه کشور در زمينه حمل و نقل و کريدور شمال – جنوب است و مطمئناً زير ساخت توسعه منطقه بوده و نتايج و آينده خوبي به همراه خواهد داشت.
علي‌اف با بيان اينکه تاريخ، فرهنگ و دين مشترک به عنوان سرمايه‌اي بزرگ دو ملت ايران و آذربايجان را با يکديگر پيوند مي‌دهد، گفت: ما بايد بر پايه اين ثروت عظيم، مناسبات و همکاري‌هاي خود را بيش از پيش گسترش دهيم.
رييس جمهور آذربايجان با بيان اينکه اعتماد متقابل منجر به توسعه، تقويت و تعميق همه جانبه روابط دو کشور خواهد بود، گفت: روابط و تبادلات تجاري دو کشور در سال‌هاي اخير، بسيار خوب و قابل توجه بوده و جمهوري آذربايجان از برقراري روابط تجاري با ايران با استفاده از ارزهاي ملي استقبال مي‌کند،‌در عين حالي که اين روابط مي‌تواند به طور سه جانبه ميان با ساير همسايگان نيز برقرار شود.
علي‌اف همکاري‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک دو کشور در بخش‌هاي مختلف از جمله داروسازي و توليد خودرو را مثبت و موفق ارزيابي کرد و گفت:‌ بايد تلاش کنيم تا از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در دو کشور در راستاي گسترش حجم سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک و تأمين نيازهاي دو کشور استفاده کنيم.
رييس جمهور آذربايجان با اشاره به ضرورت گسترش همکاري‌هاي ايران و آذربايجان در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، همکاري در زمينه برق و استحصال از منابع نفتي خزر؛ و کريدور شمال و جنوب، گفت: همه توافقات براي احداث راه‌آهن رشت – آستارا انجام شده و در حال تکميل است و همکاري‌هاي مشترک ايران و آذربايجان در بخش حمل و نقل و ترانزيت مي‌تواند به همکاري‌هاي گسترده بين‌المللي تبديل شود.
رييس جمهور آذربايجان روند مبارزه با تروريسم در منطقه را مثبت دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران نقش بسزايي در برقراري ثبات و امنيت در منطقه و مبارزه با تروريسم داشته است.
علي‌اف همچنين با اشاره به شرايط دشوار مسلمانان ميانمار گفت: آماده توسعه همکاري و مشارکت با ايران براي ارسال کمک‌هاي انسان‌دوستانه به مردم اين مناطق هستيم.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۴۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری روح الله دهقانی در بخشی از حکم انتصاب میرآبادی آورده است: با عنایت به ابلاغ ماده واحده ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی توسط رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر به مراتب شایستگی و تجارب به موجب این حکم شما را به عنوان رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب می‌کنم.

با توجه به اهداف عالی کشور در توسعه تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز اهمیت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری، انتظار می‌رود علاوه بر انجام کلیه مأموریت‌های محوله پیشین در مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های دستگاه‌های ذیربط با حوزه علم و فناوری نسبت به تدوین اساسنامه و پیگیری تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نمائید.

کد خبر 6096937 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • تقویت زیرساخت‌های شرق کشور، همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان را به دنبال دارد
  • حمایت همه‌جانبه از استان‌ها برای توسعه فعالیت‌های ورزشی
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست