Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت اعلام کرد: یکی از ماموریت‌های این ستاد بازنگری بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است که در آبان به اتمام خواهد رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در سومین جلسه شورای مدیران معاونت آموزشی در دولت دوازدهم که به بررسی بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اختصاص داشت، به روند تدوین و اجرای این بسته‌ها اشاره کرد و گفت: «این بسته‌ها مسیر حوزه آموزش در دانشگاه‌ها را روشن کرد و امروز دانشگاه‌ها در کنار کارهای جاری که انجام می‌دهند می‌دانند برای توسعه آموزش علوم پزشکی باید چه مسیری را طی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او ادامه داد: «بسته‌های تحول و نوآوری با نظر تمامی دست‌اندرکاران آموزش علوم پزشکی کشور تدوین شده است، در ابتدای اجرای این بسته‌ها در سال 94 جلسات متعددی با مسئولان دانشگاه‌ها برگزار شد و ضرورت تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برای دانشگاه‌ها تبیین شد.»

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: «در 3 سال گذشته تمام سعی دست‌اندرکاران بر این بود که بدنه اجرایی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور را با این بسته‌ها آشنا کنند، بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در جلسات متعدد با سطوح مختلف در دانشگاهها ارائه شد و همچنین این بسته‌ها برای تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ارسال شد.»

او گفت: «امروز شاهد ایجاد گفتمان تحول و نوآوری در حوزه آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌ها هستیم و در بسیاری از دانشگاه‌ها اعضای هیات علمی به صورت فعال در کارگروه‌های متعدد مرتبط با بسته‌های تحول آموزش مشارکت داده می‌شوند.»

لاریجانی افزود: «بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باعث شد روسای دانشگاه‌‌ها و سایر مسئولان به حوزه آموزش بیشتر توجه کنند. این در صورتی است که با توجه به چالش‌های متعدد در حوزه‌های بهداشتی و درمانی کشور آموزش علوم پزشکی در دانشگاه‌ها مغفول مانده بود.»

رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت تاکید کرد اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستاوردهای بسیاری را به همراه داشته است و در همین مدت زمان کوتاه می‌بینیم که برنامه‌هایی در دانشگاه‌ها آغاز شده که تحقق آن در چنین مدت زمان اندکی قابل تصور نبود.

او افزود: «اکنون تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یک صفحه در سامانه Education Iran دارند که می‌توانند ظرفیت‌های خود را در این صفحه معرفی کنند و برنامه‌های آموزشی که در شورای عالی برنامه‌ریزی ترجمه شده به تناسب رشته مقاطع ارائه شده در دانشگاه بر روی صفحه مربوطه قرار می‌گیرد.»

لاریجانی بیان کرد بسیاری از دانشگاه‌ها اکنون مسیر خود را در عرصه‌های بین‌المللی پیدا و اقدام به جذب دانشجوی خارجی کرده‌اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «اعتباربخشی موسسه‌ای دانشگاه‌ها و همچنین اعتباربخشی آموزش بیمارستان‌های آموزشی برنامه‌ای بود که از چند سال قبل دست‌اندرکاران مربوطه در‌صدد اجرای آن بودند، اکنون می‌بینیم ظرف مدت 6 ماه این فرایند انجام شد و جوش و خروشی در دانشگاه‌ها ایجاد کرد تا بتوانند خود را به استانداردها نزدیک‌تر کنند.»

او افزود: «بی‌شک تمامی این اقدامات و سایر اقداماتی که در راستای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام شده موجب ارتقای کیفیت آموزش را فراهم می‌کند.»

لاریجانی تاکید کرد البته انتظار این نیست که یک دانشگاه در تمامی زمینه‌ها حرکت کند بلکه هدف از بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این است که دانشگاه‌ها توانمندی‌های خود را بهتر بشناسند و در راستای این توانمندی‌ها ماموریت‌های مشخصی را در سطح کشور پیگیری کنند.

او ادامه داد: «در دولت دوازدهم این بسته‌ها به طور کامل در کشور استقرار می‌یابند. باتوجه به اینکه بخشی از اقدامات برای تحقق بسته‌ها در 3 سال گذشته صورت گرفته ضروری است تا این بسته‌ها بازبینی شود.»

رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت اعلام کرد فرایند بازبینی بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آغاز شده است، این بسته‌ها 3 سال توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرا شد و قاعدتا در کنار مدیران ستادی باید از تجارب مدیران دانشگاه‌ها نیز بهره‌برداری شود.

او افزود: «با ساز و کار ویژه‌ای نظرات دانشگاه‌ها درباره بسته‌ها گرفته شد و ارزیابی نیز درخصوص روند اجرای این بسته‌ها در سطح ملی صورت گرفته است.»

لاریجانی ادامه داد: «بسته‌های تحول با نظر تمامی دست‌اندرکاران حوزه آموزش بازبینی خواهد شد، ویرایش اول بازبینی بسته‌ها آماده شده که در جلسات متعدد با مدیران حوزه آموزش و کارگروه‌های ویژه بسته‌ها بررسی می‌شود.»

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «اولین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در آبان برگزار خواهد شد و در این نشست نظرات معاونان آموزشی دانشگاه‌ها درباره بازنگری بسته‌ها مجدد دریافت خواهد شد.»

رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت گفت: «این بسته‌ها سیاست‌های کلان تحول در آموزش است و برای عملیاتی‌سازی لازم است بسته‌ها در سطوح دیگر یعنی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین در سطح دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و ... نیز طراحی شود.»

لاریجانی گفت: «به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ماموریت داده شده تا سطوح دیگر برنامه را با همکاری مراکز توسعه دانشگاه‌ها تدوین کنند و این فرایند به مرور پیش خواهد رفت.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۴۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­حوریه محمدی در برنامه زنده سلام خبرنگار افزود: امروز به مناسبت روز استاد و گرامیداشت مقام شامخ اساتید و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه‌های علوم پزشکی مراسم برگزار می‌شود، و علاوه بر هفدهمین جشنواره شهید مطهری، جشنواره بیست و پنجمین همایش آموزش پزشکی و ششمین جشنواره ایده‌های نوآورانه دانشجویی­ در روزهای­ دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود. وی ادامه داد:­ تقدیر از اساتید نمونه براساس شاخص‌های­ ارزیابی و فرایند‌های دانش‌پژوهی­ به همت اساتید و مدیران حوزه آموزش طرح‌های خلاق و نوآورانه در زمینه آموزش اجرا می‌شود که اینها وارد یک مرحله دانشگاهی را می‌گذرانند، داوری می‌شوند و به دبیرخانه کشوری می‌آیند. محمدی اظهار کرد: داوری در حوزه های­مدیریت کلاس و بحث یاددهی، یادگیری الکترونیک، محصولات آموزشی، برنامه‌ریزی درسی­ و مدیریت آموزشیدر شش مرحله داوری در دبیرخانه­ به صورت حضوری و بعضی از مراحل به صورت مجازی با حضور خبرگان و­ اساتید صاحب‌نظر­ انجام می‌شود. دبیر هفدهمین دوره جشنواره کشوری شهید مطهری افزود:­امسال ۱۹۶ فرایند از دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که بعد از داوری‌هایی که انجام شد از ۲۰ فرایند امروز تقدیر می‌شود. محمدی گفت: فرایند‌های دانش‌پژوهی فرایند‌هایی هستند که براساس اصول علمی و مبتنی بر شواهد علمی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شوند که هم ارتقاء کیفیت آموزش را داشته باشیم، افزایش بهره‌وری را داشته باشیم و ایجاد انگیزه کند. وی ادامه داد: امسال تلاش کردیم­ داوری‌ها را کیفی‌تر کنیم­ ­و­ ­معیارهایمان را عملیاتی‌تر در نظر بگیریم و می‌خواهیم که واقعاً این فرایند‌هایی که اجرا شده تداوم داشته باشد در دانشگاه‌ها که بتوانیم ارتقاء کیفیت آموزش را داشته باشیم. محمدی بیان کرد: امسال به مناسبت بیست و پنجمین همایش ۲۵ سوال کلیدی­ در مراسم افتتاحیه به اعضای حاضر در صحنه و مسئولان فرهنگ‌های تخصصی‌مان مطرح می‌شود تا عصر پاسخ‌های عملیاتی و کاربردی دریافت شود. وی افزود: در کنار این رویداد‌ها رویداد دانشجویی را هم داریم، ­ دانشجویان­ یک رویداد جانبی دو روزه را دارند که خودشان مدیریت می‌کنند و کارگاه و سمپوزیوم‌ها و نشست‌ها و ایده‌هایی که دارند می‌آورند و این رابطه دو طرفه شکل می‌گیرد که هم دانشجویان مشکلات و مسائلی که ممکن است اساتید با آنها در ارتباط باشند و درک کنند و هم اساتید ببینند که دانشجویان چه نیاز‌هایی دارند.

دیگر خبرها

  • اعمال مصوبه فوق العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • ۷۳ دانشگاه ایرانی جز برترین‌های دانشگاه‌های آسیا
  • توسعه زیرساختها و توجه به تکنولوژیهای نوین در آموزش پزشکی
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • کمبود بیش از ۳۰۰۰۰ کمک‌پرستار در کشور
  • آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری