Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست پروانه سلحشوری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان، در روز سوم اقامت خود در بلگراد، با مقامات صربستان دیدار و گفتگو نمود.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما  از بلگراد؛ هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست  پروانه سلحشوری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان، در روز سوم اقامت خود در بلگراد، صبح امروز چهارشنبه (10 آبان) طی دیدارهای جداگانه ای با رئیس کمیسیون اقتصاد، توسعه، تجارت، گردشگری و انرژی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگ و اطلاع رسانی و رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس صربستان دیدار و گفتگو نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیئت ایرانی ابتدا با پتوویچ رئیس کمیسیون اقتصاد، توسعه، تجارت، گردشگری و انرژی دیدارکرد. در این دیدار هیئت پارلمانی کشورمان ابتدا سوالاتی را در خصوص همکاری های گردشگری و تجاری میان دو کشور بیان نمود و در ادامه اعلام کرد که با توجه به ظرفیت ها و توانایی های جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی و فناوری های مربوط به آن، این آمادگی وجود دارد که همکاری های بسیار خوبی با طرف صرب صورت پذیرد.

در ادامه؛ طرفین ضمن مثبت ارزیابی کردن قانون لغو روادید برای اتباع دو کشور، آن را گامی مهم در راستای افزایش همکاری های گردشگری، تجاری و اقتصادی عنوان کردند. دو طرف همچنین تاکید داشتند که ایجاد پرواز مستقیم میان تهران و بلگراد کمک بسیار زیادی به صنعت گردشگری دو کشور خواهد کرد. خانم سلحشوری در ادامه توضیحاتی را در خصوص ساختار کمیسیون های اقتصادی، گردشگری و انرژی مجلس شورای اسلامی بیان نمود.

پتوویچ نیز در ادامه ضمن اشاره به اهمیت همکاری های تجاری میان ایران و صربستان، بر لزوم آشنایی هرچه بیشتر شرکت ها و بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر تاکید کرد. وی در خصوص شرکت های قدرتمند و صاحب نام صربستانی که قابلیت همکاری در زمینه های مختلف با شرکت های ایرانی را دارند، توضیحاتی ارائه نمود. وی در ادامه افزود هر دو کشور علاوه بر جاذبه های تاریخی و فرهنگی، می توانند از طریق گردشگری درمانی و پزشکی نیز توریست جذب کنند.

در جلسه امروز همچنین در خصوص سیستم مالیاتی دو کشورو انتقال تجارب در این زمینه بحث و بررسی شد. طرف صرب در ادامه به این نکته اشاره نمود که تنوع هیئت های پارلمانی ایران در سفر به صربستان حاکی از علاقه و عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری همکاری های بیشتر با جمهوری صربستان می باشد.

سلحشوری نیز این سفر را مقدمه ای برای آشنایی دو کشور و افزایش همکاری های پارلمانی فیمابین عنوان نمود و تصریح کرد که مجالس دو کشور نقش بسزایی در تسریع و تسهیل روند همکاری های میان دولت ها و بخش خصوصی دو کشور دارد. طرف صرب نیز ضمن اعلام اینکه هیچ مانعی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد ابراز امیدواری نمود که تا پیش از نشست مشترک کمیسیونهای دو کشور که قرار است در ماه های آتی برگزار شود، ظرفیت های دو کشور به خوبی شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.

هیئت پارلمانی کشورمان در دومین ملاقات خود با  میچیچ نائب رئیس کمیسیون فرهنگ و اطلاع رسانی مجلس صربستان دیدار و گفتگو کرد.  میچیچ در این دیدار ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی میان دو کشور در خصوص قانون جدید این کشور مبنی بر نظارت بر رسانه ها توضیحاتی را ارائه نمود. وی سپس تاکید کرد که بودجه فرهنگی دو کشور باید افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: ایران دارای ظرفیت فرهنگی بسیار بالایی است و کشوری است که یک تمدن و میراث فرهنگی غنی را در پیشینه خود دارد. وی همچنین ابراز امیدواری نمود که کشورش بتواند از تجارب ایران در عرصه های فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه های کتاب، جشنواره های فیلم و موارد دیگر بهره مند شود و در این خصوص همکاری های بیشتری صورت گیرد. میچیچ همچنین اظهار داشت که علاقه مند است تا اشعار شعرای نامی ایران به زبان صربی ترجمه شود و در اختیار مردم صربستان قرار گیرد.

سلحشوری نیز در این دیدار در خصوص ساختار کمیسیون فرهنگی، کمیته های فرعی این کمیسیون و فعالیت های آن در مجلس شورای اسلامی و همچنین همکاری این کمیسیون با نهادها و سازمان های فرهنگی کشورمان توضیحاتی بیان نمود. وی تاکید کرد که در زمینه های فرهنگی، ورزشی، امور خانواده، زنان، جوانان، مسائل هنری، رسانه ای، کتاب و مطبوعات، آمادگی برای همکاری وجود دارد. در ادامه تاکید شد که بخش های خصوصی دو کشور باید ارتباط بیشتر و نزدیکتری به منظور معرفی فرهنگ دو کشور به یکدیگر داشته باشند. خانم سلحشوری در ادامه تصریح کرد: "پایه های معنوییت و اخلاق در هر جامعه ای پایه های فرهنگی آن جامعه هستند و اگر معنویت، اخلاق و فرهنگ تقویت شود، شاهد جهانی با صلح و آرامش خواهیم بود."

در ادامه این دیدار، آسیب های فضای مجازی و راهکارهای آموزش جوانان در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص برگزاری نمایشگاه های کتاب با همکاری دو کشور تبادل نظر شد.

میچیچ در ادامه به علاقه مردم صربستان نسبت به فرهنگ و مردم ایران اشاره کرد و گفت: این علاقه در مردم صربستان وجود دارد که با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند. بحث لغو روادید از طرف ایران برای اتباع صربستان نیر می تواند کمک بسیار زیادی به این مسئله بکند. رسانه های دو کشور تاثیر بسیار زیادی در معرفی دو کشور به یکدیگر می توانند ایفا کنند و ما این انتظار را داریم که هم رسانه های ایرانی و هم رسانه های صربستان با توجه به عزم دو کشور در گسترش مناسبات دوجانبه، تلاش بیشتری در این خصوص انجام دهند." هیئت ایرانی در آخرین ملاقات خود در سفر به صربستان، با "اوبرادوویچ" رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس صربستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار به نقش زنان در مجالس دو کشور و همچنین نقش بانوان در مدیریت های کلان کشورها اشاره شد. در ادامه به سفرهای مقامات عالیرتبه دو کشور در پیشینه سیاسی ایران و صربستان اشاره و بر اهمیت این سفرها در تقویت روابط فیمابین تاکید شد. طرفین در این دیدار به تاثیر گذار بودن لغو روادید برای اتباع دو کشور اشاره کردند و آن را گام بسیار مهمی برای نزدیکی دو ملت به یکدیگر عنوان کردند.

طرفین ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط دو کشور در شرایط کنونی خواستار تداوم و تقویت این روند در سالهای آتی شدند که سفرهای هیئت های پارلمانی و سیاسی دو کشور می تواند نقش بسیار زیادی را در این عرصه داشته باشد. رئیس کمیسیون سیاست خارجی صربستان در ادامه از سیاست های مثبت ایران در قبال صربستان در محافل بین المللی قدردانی نمود و تاکید خاصی بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی داشتند. وی همچنین بر ضرورت ایجاد همکاری میان دانشجویان و اساتید دو کشور تاکید کرد و به توانایی های دانشگاه های بلگراد در زمینه های برق و کامپیوتر و تکنولوژی های غذایی اشاره کرد و بر فرصت های پیش رو تاکید نمود.

هیئت ایرانی نیز بر علاقه جمهوری اسلامی ایران برای کار با صربستان در زمینه های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت نگاه ویژه ای به منطقه بالکان و کشور صربستان برای همکاری های وجود دارد. در ادامه طرفین ضمن اشاره به تهدیدات مشترک از جمله تروریسم بر لزوم همکاری های بیشتر در مبارزه با این پدیده شوم تاکید کردند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۳۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۰ سال کمیسیون های مشترک همکاری بین دو کشور برگزار شد گفت: دو سند در این کمیسیون های مشترک به امضا رسید که یکی از سندها مربوط به  برگزاری  و رسمیت بخشیدن به کمیسیون بود و از گذشته تا به امروز در مجموع ۲۲ سند آماده امضا است که بین سران دو کشور به امضا برسد.

وی افزود:  افزایش گردشگری، تسهیل تردد تجاری و نقش هر کشور در توسعه کریدور شمال _ جنوب و فعالیت های بندری چراکه هم امارات و هم دبی دارای بنادر زیادی است که باید از ظرفیت های این بنادر هر دو کشور استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تعداد پروازهای زیادی بین دو کشور برقرار است و در حال حاضر هفته ای ۳۲۰ پرواز بین دو کشور برقرار و توسط شرکت های ایرانی و اماراتی در حال انجام است و موانع در این بخش برطرف شد.

بذرپاش  با بیان اینکه  همچنین توسعه همکاری و سرمایه گذاری شرکت‌های  اماراتی در بنادر ایران و تسهیل فرآیندهای بانکی در این  دیدارها  مطرح شد گفت: نیازهای تجار و خواسته تجار ما  تسهیل فرآیندهای بانکی بوده است و تسهیل تعاملات بانکی بود که در این بخش مطرح شد و  قول های همکاری  در این بخش مطرح شد که امیدواریم پیشرفت های خوبی در این بخش انجام شود.

وی با اشاره به اینکه  در سال گذشته تجارت بین الملل بین ایران و امارت از ۲۷ میلیارد دلار عبور کرده است گفت: بعد از چین بزرگترین شریک تجاری ما امارات است و  در فرآیند تامین  زمینه های واردات کالا  و همچنين  مقصد صادرات کالاهای ما نقش بسیاری دارد.

او گفت:  زیر ساخت های گردشگری بین دو کشور  از دیگر موضوعات مطرح شده  در این کمیسیون بود و با توجه به آنکه ایران و امارات دارای زیر ساخت های گردشگری بسیاری هستند در این دیدار مطرح شد.

بذرپاش گفت: بین اتاق های بازرگانی و تاسیس صندوق ضمانت و مشارکت دو طرف در این بخش موضوعاتی بود که مطرح شد و ضمانت‌های لازم ارائه شد  و در مجموع و با وجود همه فشارهای که از سوی کشور آمریکا به کشور همسایه ایران به ویژه امارات وارد شد اما خوشبختانه  مانعی در این بخش وجود ندارد و و ایران موضع رسمی خود را اعلام کرد و امیدواریم بعد از ۱۰ سال که این کمیسیون برگزار شد  سال آینده در این زمینه بتوانیم توسعه همکاری ها را داشته باشیم.

 رئیس  کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خصوص توسعه بخش ترانزیت بین دو کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده‌ای و ریلی باید هم‌زمان رخ دهد و کلان پروژه ایران راه که در کشور این روزها در دستور دولت است، در کنار تکمیل مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم‌افزارهای ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی افزود: زمینه‌های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه صورت گرفت و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می‌توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده‌کننده‌های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خاتمه در خصوص پیش‌بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد پیش بینی می‌شود که این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیا در اصفهان
  • دومین روز اجلاس مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی + فیلم
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • ارتباط اتاق ها با هدف ارتقا شبکه سازی ارتقا یابد
  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان