Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@10:44:20 GMT

حرکت امام حسین(ع) مبارزه با جهل و ذلت انسان بود

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۹۵۵۴۶

حرکت امام حسین(ع) مبارزه با جهل و ذلت انسان بود

مقام معظم رهبری: حركت باطنی حسين بن على(ع) حركت عليه جهل انسان است. در حقيقت، امام(ع) اگرچه با يزيد مبارزه مى ‏كند، اما مبارزه‏ گسترده‏ تاريخى حضرتش با يزيدِ كوته‏ عمرِ بى‏ ارزش نيست؛ بلكه با جهل و پستى و گمراهى و زبونى و ذلّت آدمی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: به مناسبت فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، رضا لک زایی، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی(ص) العالمیه یادداشتی اختصاصی در اختیار ما قرار داده است که طی آن ابعاد مختلف این همایش عظیم از نقطه نظرات مختلفی بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یادداشت را در ادامه می خوانید:

 

همه ایام، مال خداست؛ اما بعضی از ایام خصوصیتی دارد که برای آن خصوصیت «یوم الله» می ‏شود (امام خمینی، صحیفه امام، ج9، ص465 ـ 469)، بنابراین اربعین هم از «ایام الله» است، چرا که مغناطيس پُرجاذبه‏ حسينى، اولين دل‏ها را در اربعين‏ به سوى خود جذب كرد و اولين جوشش‏ هاى چشمه‏ جوشان محبت حسينى، كه شطّ هميشه جارى زيارت را در طول اين قرن‏ ها به راه انداخته است، در اربعين‏ پديد آمد و با آمدن اولين زائران ابا عبد الله الحسين(عليه‏ السّلام) بر سر قبر امامِ معصومِ شهيد، اولين شكوفه‏ هاى عاشورايى، در اربعين‏ شكفته شد(فرمایشات امام خامنه ‏ای در تاریخ 01/ 01/ 1385) و این اولین درسى است كه اربعين به ما مى‏ دهد، یعنی زنده نگهداشتن ياد حقيقت و خاطره‏ شهادت در مقابل طوفان تبليغات دشمن(فرمایشات امام خامنه‏ای در تاریخ 22/ 06/ 1368) و زنده نگه داشتن این حقیقت که اربعین «یوم الله» است و «امام» پیشاهنگ قافله عشاق و مرگ «پل».

 

خاصيت محيط اختناق اين است كه مردم فرصت و جرأت پيدا نمى ‏كنند كه حقايقى را كه فهميده ‏اند، در عملِ خودشان نشان بدهند؛ چون دستگاه ظالم و مستبد نمى ‏گذارد مردم بفهمند و اگر مردم فهميدند، نمى ‏گذارد به آنچه فهميده ‏اند، عمل كنند(فرمایشات امام خامنه‏ ای در تاریخ 28/ 11/ 1387)، بنابراین باید این اختناقِ رعب آور درهم شکسته شود. زیارتنامه‏ اربعین و زیارت مرقد سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی بن ابیطالب علیهما السلام که در این روز به عنوان یکی از نشانه ‏های مؤمن تعریف شده است، اربعین را با عطوفت و تحرک، گره زده است و آن را به رسانه ‏ای پرقدرت در مقابل اختناق و تهدیدِ نظام سیاسی ظالم تبدیل کرده است.

 

در زیارت اربعین خطاب به خداوند متعال عرض مى‏ شود: «و بذل مهجته فيك» يعنى حسين کسی است که عاشق تو بود و فقط به خاطر تو جان و خون خود را داد؛ چرا؟ «ليستنقذ عبادك من الجهالة» تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حيرة الضّلالة»؛ و آن‏ها را از سرگردانىِ ناشى از ضلالت و گمراهى برهاند.

 

سپاه مقابل در فراز بعدى اینگونه معرفى مى ‏شود: «و قد توازر عليه من غرّته الدنيا»؛ نقطه‏ مقابل، كسانى بودند كه فريب زندگى، آن‏ها را به خود مشغول كرده بود؛ «و باع حظّه بالأرذل الأدنى»؛ سهمى را كه خداى متعال براى هر انسانى در آفرينش عظيم خود قرار داده است و اين سهم عبارت است از سعادت و خوشبختى دنيا و آخرت به بهاى ناچيزی فروخته بودند.

 

براین اساس نهضت حسينى با دو نگاه قابل ملاحظه است:

نگاه اول: حركت ظاهرى حسين بن على، كه حركت عليه يك حكومت فاسد و منحرف و ظالم و سركوبگر يعنى حكومت يزيد است؛

نگاه دوم: حركت باطنی حسين بن على، که حركت عليه جهل و زبونى انسان است. در حقيقت، امام حسين اگرچه با يزيد مبارزه مى ‏كند، اما مبارزه‏ گسترده‏ تاريخى حضرتش با يزيدِ كوته‏ عمرِ بى‏ ارزش نيست؛ بلكه با جهل و پستى و گمراهى و زبونى و ذلّت انسان(فرمایشات امام خامنه ‏ای در تاریخ 26/ 01/ 1379) در تمام اعصار و در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، خانوادگی، اجتماعی و ... است.  این نگاه به اربعین است که اربعین را همیشه زنده نگه می‏دارد و باعث ترس و هراس دشمنان از حسین بن علی می ‏شود.

 

امروز هم هرجايى كه بشر در دنيا ضربه خورده است چه ضربه‏ سياسى، چه ضربه‏ نظامى و چه ضربه‏ اقتصادى اگر ريشه ‏اش را كاوش كند، يا در جهل است، يا در زبونى. يا نمى ‏داند و معرفت لازم را به آنچه كه بايد معرفت داشته باشد، ندارد؛ يا اينكه معرفت دارد، اما خود را ارزان فروخته‏ و زبونى را خريده و تن به ذلت داده است. بر این اساس در اربعین هم به سهم اعتقاد، عقلانیت و بینش و هم به سهم اخلاق، انسانیت و عطوفت و هم به سهم جهاد، حماسه و ایثار توجه شده است.

 

با توجه به این نگاه است که امروزه متفكران و روشن‏فكران و کسانی كه بى ‏غرض هستند، وقتى ماجراى امام حسين علیه السلام را مى‏ بينند، احساس خضوع مى‏ كنند و در واقع امام حسين، امام آن‏ها در آزادى ‏خواهى، عدالت‏ طلبى، مبارزه با بدي‏ ها و زشتي‏ ها و جهل و زبونى انسان است(فرمایشات امام خامنه ‏ای در تاریخ 26/ 01/ 1379).

 

علاوه بر ظرفیت انسانی و آزادی خواهی حتی به قیمت شهادت در راه حفظ اسلام که در اربعین حسینی وجود دارد، امام خمینی با یادآوری اربعین‏ های زنجیره‏ ای گرامی‏داشت شهدای ایران، مسلمین را به ظرفیت وحدت‏ بخشی اربعین هم توجه می‏ دهد، امام خمینی «اربعین» را یکی از روزهای تحکیم وحدت مسلمین جهان می‏ دانند و می‏ فرمایند: «ما از دست امريكا نبايد خيلى گله كنيم ... لكن از كشورهاى اسلامى و از حكومت‏ هاى اسلامى بايد شكوه كنيم و فرياد بزنيم. اسلام اين قدر براى اجتماع و براى وحدت كلمه، هم تبليغ كرده است و هم عمل كرده است؛ يعنى، روزهايى را پيش آورده است كه با خود اين روزها و انگيزه اين روزها تحكيم وحدت مى ‏شود مثل عاشورا و اربعين‏. (صحيفه امام، ج‏15، ص 437 ـ 438).

 

وحدت و افزایش قدرت به معنای جنگ طلبی نیست، چون اسلام، معتقد به جنگ‏ های پیش دستانه نیست، سخنگوی اسلام ناب محمدی امام خمینی می‏ فرمایند «ما براى جنگ پيش قدم نيستيم(صحيفه امام، ج‏13، ص 331). اما وقتی جنگ از سوی یزیدیان زمان، تحمیل شد، بر خلاف نظر اکثریت که معمولاً جنگ را چیز بدی می‏دانند، امام خمینی مسلمین را به ابعاد مثبت مبارزه و جهاد و در نظر گرفتن رضای الهی توجه ‏دادند و ‏فرمودند: «ان شاء اللَّه، مسلمين هم توجه می ‏كنند به آن. يكى اينكه مردم از جنگ خسته نشوند(صحيفه امام، ج‏13، ص 331). در هر صورت، جنگ از يك جهت خيلى خوب است و آن اين است كه شجاعتى را كه در باطن انسان است بروز مى ‏دهد و براى انسان تحرك حاصل مى ‏شود. انسان از آن خمودى بيرون مى ‏آيد. ... فرق ما بين ما و آنها اين است كه ما انگيزه ‏مان اسلام است(صحيفه امام، ج‏13، ص 250).

 

به این ترتیب امام خمینی و مقام معظم رهبری به خوبی از برکات و ظرفیت اسلام، که ذاتاً دینی سیاسی است، و از جمله آیین سیاسی اربعین در راستای مبارزه با ظلم و ستم و اسلام آمریکایی در سه عرصه ملی، منطقه‏ ای و بین المللی بهره برده و می ‏برند. ایشان به خوبی مردم را با ظرفیت‏ های اسلام ناب محمدی و از جمله ظرفیت‏ های نهضت حسینی و اربعین، آگاه کرده و تلاش دارند که مسلمین و مستضعفین به صورت منسجم و متحد در برابر یزیدیان و مستکبران زمان قرار بگیرند و نهراسند، تا کارکرد ظلم‏ ستیزانه اربعین را که یکی از اهداف قیام اباعبدالله الحسین بود و گوشه ‏ای از آن در ایران ظاهر شد، در دنیا و به ویژه در قدس شریف، جلوه ‏گر سازند.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۹۵۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف ملی است

به گزارش جام جم آنلاین لرستان به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی در خطبه های این هفته نماز جمعه خرم آباد در مصلای الغدیر به برگزاری دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت ماه در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی اشاره کرد و افزود: برگزار کنندگان انتخابات دقت لازم را در اجرای چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب در برگزاری انتخابات را داشته باشند.
وی خطاب به برگزارکنندگان انتخابات اظهار کرد: دقت لازم را در برگزاری انتخابات سالم انجام دهند و با تخلفات احتمالی در هر سطحی برخورد شود که تخلف در انتخابات گناهی نابخشودنی است.
خطیب جمعه خرم آباد با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) بیان کرد: امام جعفر صادق(ع) امام جهاد و مبارزه بودند، ایشان همزمان با جهاد و مبارزه مستمر برای سرنگونی حکومت بنی امیه شاگردان مستعد، فهیم و متبحر در علوم اسلامی تربیت نمودند که موجب حفظ و اصالت معارف اسلامی گردید.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی ادامه داد: اکنون در این عصر حاکمیت بخشیدن به معارف اسلامی جهت اجرای عدالت و مبارزه با ظلم وظیفه تمام مردم است.
وی با اشاره به اصل ۱۲۳ قانون اساسی و تصویب قانون مد و لباس افزود: براساس این قانون در راستای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی و ترغیب مردم به استفاده از لباس های مانوس با فرهنگ اسلامی وظایفی برای برخی وزراتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، آموزش و پرورش، صدا و سیما تعریف شده و همزمان تکالیفی برای نمایندگانی از مجلس و اصناف در یازده ماده و سه تبصره بیان شده که باید اجرا شود.
امام جمعه خرم‌آباد یادآور شد: کمیته مد و لباس در استان نسبت به اجرای قانون و اتخاذ تدابیر در جلوگیری از توزیع لباس های غیر مانوس با فرهنگ ایرانی اسلامی اقدام کند.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی با بیان اینکه آینده کشور و لرستان امیدوار کننده و روشن است، گفت: وجود کارگاه های بزرگ و کوچک تولیدی، صنعتی و تولیدات دامی و کشاورزی همراه با تولیدات متنوع و توجه دولت به احیای برخی کارخانجات تعطیل شده مثل ماشین سازی لرستان که در موقعیت تولید مناسبی قرار گرفته و پیگیری رونق و برگشت به تولید برخی کارخانه های تعطیل دیگر آینده روشنی برای استان متصور است.
وی با اعلام تشکر از عملکرد آموزش و پرورش در سال های متمادی در اجرای طرح سودای بندگی افزود: معاونت پرورشی و معلمان دلسوز از سال های گذشته و دولت های مختلف دانش آموزان را در میعادگاه فرهنگی عبادی و الهی نماز جمعه حاضر شده تا با آداب حضور آشنا شوند.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان ضمن قدرانی از پرسنل نیروی انتظامی افزود: نیروی انتظامی خدمات زیادی انجام می دهد حفظ امنیت مردم مبارزه و جهاد با قاچاقچیان اسلحه و کشف سلاح، مبارزه با سوداگران مواد مخدر، برخورد با اراذل و اوباش و خدمات بسیار دیگری که پرسنل نیروی انتظامی انجام می دهند، جای تقدیر فراوان دارد.
 

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگویی وارسته برای نسل امروزی است
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • حرکت جالب گاو‌ها هنگام بارش باران در روستای توآباد + فیلم
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف ملی است
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • رسانه‌های جهان اسلام باید به خوبی خروش عواطف انسانی در حمایت از مردم غزه را به تصویر بکشند