Web Analytics Made Easy - Statcounter

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه حدود 28 درصد صادرات ایران به منطقه اقلیم کردستان است، گفت: پس از اتفاقات سیاسی اخیر در منطقه اقلیم کردستان عراق، سه مرز مشترک ایران و اقلیم کردستان بسته شد که در حال حاضر دو مرز بازگشایی شده و به گفته مسئولین مرز سوم هم به زودی باز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در پاسخ به این سوال که طی مدتی که مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان بسته بود، آیا برآوردی از میزان خسارت به بازرگانان ایرانی صورت گرفته است، گفت: خیر، خسارتی وارد نشد بلکه صدور کالاهای بازرگانان ایرانی کمی با تأخیر اتفاق افتاد و صادرکنندگان مجبور شدند که کالاهای خود را از سایر مرزهای به این کشور وارد کنند، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران و ایرانیانی که در این منطقه پروژه‌ دارند همچنان می‌تواند به ادامه کار خود بپردازند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اقتصاد ما از مسائل سیاسی متأثر می‌شود در حالی که کشوری مثل ترکیه که در مورد موضوع اقلیم کردستان با ما هم نظر بود حتی یک روز هم مرز مشترک خود با اقلیم کردستان را مسدود نکرد و طی مدتی که ما مرزهای مشترکمان را بسته‌بودیم این کشور به صادرات خود به اقلیم ادامه داد، گفت: استراتژی سیاسی و اقتصادی ترکیه با  استراتژی سیاسی و اقتصادی ما متفاوت است و نمی‌توانیم در این زمینه قیاس داشته باشیم. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه به نسبت مراودات سیاسی با عراق از مراودات اقتصادی با این کشور منتفع نیستیم، اظهار داشت: عراق در مراودات تجاری با ایران نسبت به سایر کشورها به صورت تبعیض آمیز عمل می‌کند. 

آل اسحاق گفت: عراق اخیرا در زمینه مراودات تجاری با عربستان امکاناتی را فراهم کرده اما به تازگی تعرفه واردات لبنیات ایران افزایش داده است.

وی با بیان اینکه عربستان به قول خودش قصد دارد با ابزار اقتصادی ایران را از عراق و منطقه بیرون کند، گفت: قبلا این کار را با ایجاد ناامنی در منطقه مانند حمایت از داعش و این قبیل کارها انجام می‌داد و الان از ابزار اقتصادی استفاده می‌کند و خودش هم این را اعلام می‌کند. 

* تشکیل شورای تنظیم امور اقتصادی عربستان و عراق

آل اسحاق گفت: بر همین اساس عربستان در حال تشکیل شورای تنظیم امور اقتصادی با عراق است و حتی وزیر امور خارجه آمریکا هم در جلسه‌ای درباره این موضوع حضور داشته و به عراقی‌ها تاکید کرده است که به ایرانی‌ها در حوزه‌های مختلف تجاری و پروژه‌های عمرانی خیلی میدان ندهند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه انتظار ما این است که عراق در حوزه اقتصادی همان برخوردی را با ما داشته باشد که با کشورهای اردن، عربستان و ترکیه دارد و برخورد تبعیض آمیز نداشته باشد، اظهار داشت: عربستان آماده شده تا پروژه‌های عمرانی را از عراق بگیرد. 

وی افزود: همچنین بانک مرکزی عراق به واردکنندگان عراقی که از ایران کالا وارد می‌کنند ارز به قیمت بازار آزاد می‌دهد اما به واردکننده‌ای که از عربستان کالا وارد می‌کند ارز دولتی می‌دهد که اختلاف آن حداقل 10 درصد است. 

انتهای پیام/م

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟