Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل امتداد نیوز، روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است: روز چهارشنبه آیت الله “علی خامنه‌ای” رهبر انقلاب اسلامی ایران در دیدار با “ولادیمیر پوتینرئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد تا برای «منزوی ساختن آمریکا» دو کشور از دلار صرف نظر کرده و ارزهای ملی را در عملیات مالی دوجانبه و چندجانبه جایگزین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی رسانه‌های گروهی غربی نیز یادآور شده اند که سفر پوتین به تهران، نشان دهنده شکست سیاست آمریکا در قبال روسیه و ایران بود. در واقع تلاش مقامات واشنگتن برای منزوی کردن ایران و روسیه و اعمال تحریمهای شدیدالحن جدید علیه این دو کشور، منجر به نزدیکتر شدن روابط این دو قدرت منطقه ای به یکدیگر شده است.

مقامات تهران و مسکو بدون توجه به اظهارات تند مقامات آمریکایی، همکاریهای منطقه ای خود را افزایش داده اند که نمونه بارز آن اقدامات هماهنگ دو کشور در سوریه است که علاوه بر پیشبرد اهداف مشترک روسیه و ایران، به جهانیان هم ثابت کرد که در جهان عمودی و غیریکپارچه که دارای تنها یک «رئیس» است هم می توان از «رئیس بزرگ» صحبت کرد و تقسیم بندی جهان دومی و سومی و ترس از «عقاب» یا «تندرویان» آمریکایی دیگر یک توهم قدیمی است و جهان امروز پر است از یکپارچگیهای افقی که «اهداف» خاص خود را دنبال کرده و در رویدادهای بین المللی تاثیرگذار هستند.

آمریکا در طرح کریدور «شمال-جنوب» هیچ نقشی ندارد

و نشست سران سه جانبه روسیه، ایران و آذربایجان در تهران، این مسئله را به خوبی ثابت کرد. این سه کشور در تحقق طرح عظیم ایجاد کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» مشارکت دارند که بیش از هفت هزار کیلومتر وسعت داشته و همانطور که همه می دانند قرار چین و هند را به قاره اروپا متصل کند که منفعت این کریدور شامل همه، بغیر از آمریکا خواهد رسید و آمریکایی ها نه تنها در این طرح جایی نداشته و بلکه توان آن را نیز ندارند که در این خصوص کاری انجام دهند. یعنی در حقیقت آمریکا در این طرح بزرگ منطقه ای، دقیقا در انزوا قرار گرفته است.

نقش کم رنگ آمریکا در تقسیم بندی جدید نیروها در خاورمیانه

در منطقه خاورمیانه نیز وضعیت مشابهی بوجود آمده است. واضح است که روند اوضاع در سوریه، یکی از موضوعات بسیار مشخص مورد بحث در جریان مذاکرات ولادیمیر پوتین با مقامات تهران بود. برای اینکه تلاشهای روسیه، ایران و ترکیه برای حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه و مبارزه با «طاعون سیاه تروریسم» نه تنها ملموس، بلکه بسیار بسیار موثر عمل کرده و حلقه محاصره به دور نیروهای تندروی افراطی را تنگ تر و تنگ تر کرده است.

حسن روحانیرئیس جمهوری ایران هم در دیدار با همتای روسی خود تاکید کرد که دقیقا به خاطر همکاری این سه کشور مبارزه با تروریسم در سوریه در حال پایان یافتن است و این یک پیروزی واقعی است. 

و این به معنای آن است که در تقسیم بندی جدید نیروها در منطقه خاورمیانه، آمریکا دیگر نقش بسیار کمی خواهد داشت و این کشور کاملا مستحق از دست دادن موقعیت خویش در منطقه است. ضمن اینکه دقیقا همزمان با سفر پوتین به تهران، دور دیگری از مذاکرات آستانه پیرامون سوریه نیز به پایان رسید که باز هم به دلایل کاملا مشخص بدون شرکت آمریکا برگزار شد و این مذاکرات، طبق ارزیابی رئیس جمهوری روسیه، نتایج مثبتی داشت و این مسئله هم گویای انزوای آمریکاست.

روسیه به حمایت خویش از توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد

و در نهایت هم مسئله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است که مقامات مسکو بارها اعلام کرده و می کنند که از آن حمایت خواهند کرد، حتی اگر آمریکا حاضر شود از آن خارج شود و با این اقدام خود به یکی از مهمترین توافقات بین المللی در عرصه امنیت جهانی که برای دستیابی به آن سالهای زیادی تلاش شده، آسیب جدی وارد کند و این اقدام را اصلا نمی توان «برنامه مثبتی» از سوی واشنگتن ارزیابی کرد.  

این در حالی است که حسن روحانی در تهران به نقش سازنده روسیه در حل و فصل مشکلات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد. ضمن اینکه دیگر شرکت کنندگان بین المللی در برجام، از جمله کشورهای اروپایی هم مخالف موضع گیری واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای با ایران هستند و در این عرصه نیز آمریکا در انزوا قرار دارد.

علاوه بر این، در اظهارات رهبر انقلاب اسلامی ایران در دیدار با پوتین هم بارها عباراتی مانند مشارکت روسیه و ایران، روابط دوستانه دو کشور و حسن همجواری آنها شنیده شد که در عرصه روابط بین الملل، مفهوم و ارزش خاصی دارند.   

پیشنهاد غیرمنتظره رهبر ایران در مورد انزوای آمریکا به پوتین

“گریگوری تروفیمچوک” کارشناس مسائل سیاسی و رئیس شورای کارشناسان بنیاد حمایت از تحقیقات علمی «کارگاه نظریات اورآسیایی» معتقد است: «روسیه قصد منزوی کردن هیچ کشور خاصی را ندارد و ابتکار عمل رهبر ایران در دیدار با پوتین، را تقریبا باید غیرمنتظره ارزیابی کرد. هرچند رابطه ایران با آمریکا همیشه قاطع بوده و این مسئله دیگر برای کسی پنهان نیست.  و قطعا ولادیمیر پوتین هم از شنیدن چنین موضع گیری شوکه نشده است. البته اظهارات رهبر ایران در دیدار با پوتین، جالب توجه است، برای اینکه همه می دانند که مسکو حتی در شرایط دشوار کنونی و تیرگی بیش از پیش روابط با واشنگتن، روی بهبود روابط آمریکا با روسیه حساب باز کرده و به از سرگیری همکاریهای دوجانبه امیدوار است.

این کارشناس تاکید کرد: «البته این یک واقعیت است که برای نمونه، آمریکا در سوریه، دیگر منزوی شده است. روسیه، ایران، ترکیه و برخی کشورهای دیگر در حال تحقق طرحهای خود در این کشور هستند و قصد هم ندارند آمریکا را در آنها مشارکت بدهند. یعنی در واقع حتی برای روسیه هم که خواهان انزوای آمریکا نبود، اوضاع در سوریه دقیقا به این سمت پیش رفته است.»

به عقیده وی، بعید نیست که این مسئله در مورد استفاده از دلار آمریکا در مبادلات بازرگانی نیز رخ دهد، برای اینکه امروز روند یافتن ذخیره ارزی بغیر از دلار، فعالانه حتی در داخل روسیه نیز مطرح شده است.

شکست سیاست آمریکا در سوریه، غیرقابل انکار است

“سیمون باگداساروف” نماینده سابق دوما و کارشناس مسائل خاورمیانه و آسیای مرکزی می گوید: «شکست ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا که از گروههای مسلح مخالف در سوریه حمایت می کند، حقیقی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. البته واشنگتن برنامه ها و دسیسه هایی برای سوریه در نظر گرفته که حل و فصل اوضاع سیاسی در سوریه بعد از پایان مبارزه با داعش، نیازمند همکاری هر چه نزدیکتر روسیه و ایران برای جلوگیری از آن است.»

به گفته وی، ایران اکنون در عراق به پیروزی مهمی دست یافته و به آمریکا اجازه نداده تا دولت مستقل کردستان را در خاک عراق بوجود آورد. اکنون مقامات تهران تلاش می کنند تا دقیقا در سوریه نیز مانع از نفوذ آمریکا در اوضاع بعد از جنگ شوند و در این بین مواضع و همکاری روسیه دارای اهمیت زیادی خواهد بود.

بوگداساروف یادآور شد، در واقع به همین دلیل است که آمریکا و اسرائیل از روند اوضاع کنونی در سوریه بشدت ناراضی هستند. و این در حالی است که پیروزی قطعی در سوریه هنوز بدست نیامده و مبارزه بین نیروهای سیاسی داخلی و نقش آفرینانن خارجی در این کشور برای مدت زیادی ادامه خواهد داشت.

قواعد بازی و نقش آمریکا در خاورمیانه در حال تغییر است

“شامیل سلطانوف” رئیس مرکز تحقیقات راهبردی «روسیه-جهان اسلام» نیز تاکید کرده است، در منطقه خاورمیانه قواعد بازی در حال تغییر است. در حالیکه نقش آمریکا در روند اوضاع در حال تضعیف است، نقش قدرتهای منطقه ای در محور سه جانبه ای متشکل از «ایران، ترکیه و قطر» در حال افزایش است. و این تغییر ژئوپلیتیکی در منطقه می تواند نتایجی در پی داشته باشد که در حال حاضر نه در مسکو، نه در بروکسل و نه در واشنگتن، انتظار آن را ندارند.

به گفته وی، محور سه جانبه دیگری متشکل از «روسیه، ایران و ترکیه» نیز نقش خاص و مهمی در روند حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه ایفاء می کنند که تا چندی پیش حتی تصور آن بسیار دور از ذهن بود. در هر صورت این محور سه جانبه ثابت کرده که بسیار موثر عمل می کند و می توان هرچند بصورت موقت، ولی روی هماهنگی اقدامات آنها در سوریه حساب کرد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و... وحشت‌زده هستند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در حالی که رسانه‌های غربی در طول سال‌های گذشته و اخیر، همواره بر انزوای ایران در نظام بین الملل به مثابه گزاره و پیش‌فرضی تصنعی و القایی مانور داده‌اند، اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نمی‌توانند نگرانی خود را بابت قدرت ائتلاف‌سازی استراتژیک ایران با شرکای راهبردی خود را پنهان سازند.

اخیرا پایگاه خبری بلومبرگ گزارشی درباره همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، امری که باعث نگرانی رژیم اشغالگر قدس و متحدانش شده است. بلومبرگ در این‌خصوص نوشته است " سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با محمدرضا آشتیانی، همتای ایرانی‌اش، در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان تاکید کرده است که مسکو آماده گسترش همکاری‌های نظامی مفید و متقابل با ایران است. در چنین شرایطی، نگرانی اسرائیل از پیامد‌های گسترش روابط دفاعی مسکو و تهران جدی‌تر از گذشته شده است، به‌ویژه آنکه روسیه پس از رگبار موشکی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل، از تهران طرفداری کرد و وزارت امور خارجه این کشور آن حمله را «دفاع از خود» توصیف کرد. "

واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران نه‌تن‌ها قواعد بازدارندگی را به خوبی آموخته و آن را محقق ساخته است، بلکه هم‌افزایی راهبردی با برخی بازیگران کلیدی در حوزه روابط بین الملل را نیز به‌گونه‌ای عملیاتی و به دور از توجه به هیاهوی جریانات طرفدار آمریکا و اروپا در دستورکار قرار داده است.

ابراز نگرانی رسانه‌های غربی (از جمله بلومبرگ) در خصوص ارتقای همکاری‌های امنیتی، نظامی و راهبردی ایران و کشور‌هایی مانند روسیه و چین برخاسته از همین حقیقت است. این موضوع نشان می‌دهد که انتقادات جهت‌داری که در خصوص تعمیق مناسبات دوجانبه ایران و روسیه در طول سال‌های گذشته مطرح شده، تا چه اندازه‌ای غیرواقعی بوده است.

هم‌افزایی راهبردی، فرمولی است که مطابق آن دو بازیگر با توجه به وجود تهدیدات یا فرصت‌های مشترک در حوزه روابط بین الملل، از ظرفیت‌های متقابل یکدیگر در معادلات جهانی استفاده می‌کنند. بدیهی است که هم‌افزایی راهبردی با یک بازیگر، به معنای وابستگی به آن کشور نیست و اتفاقا به معنای درکی واقع‌بینانه در قبال ماهیت مناسبات جهانی و حوزه روابط بین الملل است.

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و .. وحشت‌زده هستند و آن را مایه ایجاد ائتلافی می‌دانند که ثمره آن قطعا در تعارض مطلق با امیال مداخله‌گرایانه و توسعه‌طلبانه غرب در جهان امروز قرار دارد.

همین مسئله نشان می‌دهد که ائتلاف راهبردی با کشور‌های مخالف آمریکا (حتی اگر در مواردی با آن‌ها اختلاف نظر داشته باشیم) باید به‌صورتی جدی و مستمر در دستورکار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد تا بتوان از ثمرات آن در ایجاد موازنه قدرت به سود جریان ضد غرب در نظام بین‌الملل استفاده کرد.

البته در طول سه سال اخیر گام‌های موثری در این خصوص برداشته شده و لازم است این نگاه راهبردی، تبدیل به یکی از ثوابت سیاست خارجی کشورمان شود.

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • خیزش دانشجویان؛ حمایت حقوقی غرب از صهیونیست‌ها نتیجه معکوس داشت
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند