Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-02@03:28:22 GMT

اسحاق در مِحاق/ رونمایی از فصل جدید سپنتانامه!

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۱۱۰۴۶

امتداد نیوز، گروه سیاست – حسام رضایی: در «خبرتوخبر» این هفته از مصائب «جهانگیر»بودن در دولت جدید و فصل جدید «سپنتانامه» صحبت کرده ایم. این شما و این هم «خبر تو خبر» آدینه ای این هفته. 

سپنتانامه! 

لغو عضویت «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد، برای خودش داستان مفصلی شد. شورای نگهبان بر اساس گزارش های واصله، وظیفه و نظر فقهی خود، عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را ملغی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله باعث برخی اختلاف نظرها میان مجلس و شورای نگهبان شد؛ به طوری که «علی لاریجانی» رئیس مجلس این هفته روز یکشنبه ۷ آبان در صحن علنی پارلمان در دفاع از عضو زرتشتی شورای شهر یزد گفت:«وقتی در اصول قانون «شرایط عضویت اقلیت‌های مذهبی» در شوراها آمده است یعنی در مورد عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورا بحثی نداریم و این مساله جزیی از قانون است.»

آیت الله «محمد یزدی» عضو فقیه شورای نگهبان روز چهارشنبه ۱۰ آبان در گفتگو با روزنامه «صبح نو» در انتقاد به مواضع رئیس مجلس گفت: «من بدون تعارف یک مقدار تقصیر را به آقای لاریجانی می‌ دهم. از کسی که فضای کلی علوم حوزوی را می ‌شناسند و روحانی ‌زاده ‌اند، تعجب می‌ کنم که کوتاه می ‌آیند و نظر غیر دقیق می‌ دهند. صرف رئیس مجلس بودن کافی نیست که هر چه به ذهن شان می‌ رسد مطرح کنند. بهتر بود قبل از طرح این مساله، با حقوقدانان و فقها مشورت می ‌کردند و از دلایل قانونی و شرعی این کار مطلع می‌شدند.»

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه ۸ آبان درباره اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر مجلس و شورای نگهبان نتوانند مسئله سپنتا را حل کنند به مجمع تشخیص مراجعه کنند، حل می شود.»

آیت الله «مجتهد شبستری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه ۹ آبان در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران» اظهار نظر محسن رضایی مبنی بر ارجاع موضوع سپنتا به مجمع در صورت حل نشدن اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان را شخصی خواند و گفت: «این موضوع راه‌های قانونی دیگری دارد و نهادهایی مانند شورای نگهبان و وزارت کشور باید نسبت به حل چنین مسائلی اقدام کنند.»

«محمدرضا باهنر» دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال امتداد نیوز مبنی بر اظهارات محسن رضایی گفت: «اینکه آقای محسن رضایی موضوعی را مطرح کرده، شاید نظرش این بوده که رهبری این مساله را به عنوان معضل بداند تا مجمع در این خصوص ورود کند.»

باهنر درباره شرایط ورود مجمع تشخیص به موضوع سپنتا گفت: «اگر شورای نگهبان بگوید که فلان بند قانون انتخابات خلاف شرع است و مجلس ممکن است این لغو را بپذیرد یا ممکن است بر ابقای نظر رد شده اصرار کند و اینجاست که این موضوع به مجمع تشخیص ارجاع داده می شود.»

اسحاق در محاق!

کسی نمی تواند نقش موثر و «گره باز کُن» اسحاق جهانگیری در کنار حسن روحانی در انتخابات امسال را نادیده بگیرد یا کتمان کند. نقشی که اگر نبود یا به خوبی ایفا نمی شد، ممکن بود به قیمت یک دوره ای شدن ریاست جمهوری «شیخ سرخه ای» تمام شود.

برخی تحلیلگران بر این باورند که «حسن روحانی» در دولت جدید برخلاف دولت قبل، حوزه عمل معاون اول را محدود کرده و تا توانسته به دایره نفوذ حلقه یاران خود افزوده است. خاصه این مقایسه پیرامون اسحاق جهانگیری و «محمود واعظی» صورت می گیرد. گفته می شود که اسحاق جهانگیری در دولت جدید، در فهمی و ادبیاتی عامیانه «هیچ کاره»، اما در مقابل «محمود واعظی» و امثال «محمد نهاوندیان» ها همه کاره اند.

در همین باره، روزنامه «اعتماد» روز یکشنبه ۷ آبان در گزارشی با عنوان «استراتژی سکوت»، درباره مصائب جهانگیربودن در دولت جدید گفت! نگارنده در ابتدای این گزارش، با اشاره به نقش کلیدی جهانگیری در انتخابات، معاون اول را در راه هموارکردن ورود هم مسلکانش به کابینه جدید، بدون «تاثیرگذاری» توصیف کرد و نوشت: «در جریان روند چینش کابینه، روحانی تصمیم گرفت سه لیست پیشنهادی از نزدیکانش دریافت کند. یکی از همین نزدیکان جهانگیری بود اما خروجی تصمیم رییس ‌جمهور با لیست معاون اول خاصه در وزارتخانه‌ های اقتصادی کمترین اشتراکی نداشت و پیشنهادات اقتصادی او برای کابینه نادیده گرفته ‌شد. روحانی حتی گزینه جهانگیری برای وزارت صنعت را هم نپذیرفت.»

اعتماد در بخش دیگری از این گزارش، درباره عملیاتی نشدن منویات اقتصادی جهانگیری در کابینه جدید تصریح کرد: «با وجود اینکه در دولت گذشته مدیریت تیم اقتصادی بر عهده معاون اول بود اما این ‌بار برای محمد نهاوندیان سمتی تازه خلق شد تا او معاون اقتصادی رییس‌ جمهور در دولت دوازدهم باشد. شنیده‌ها از نهاد ریاست‌ جمهوری حاکی از آن بود که صدای او حتی در مورد ضعف‌ های تیم رسانه ‌ای دولت شنیده نشد.»

این روزنامه در پایان ضمن جانبداری ضمنی از جهانگیری در برابر روحانی، سکوت معاون اول را دلیلی برای حذف وی ندانست و نوشت: «روحانی به خوبی می‌ داند اسحاق جهانگیری نماد و نمایی از بدنه اجتماعی او در کابینه است و تضعیف او به مثابه نادیده گرفتن آرایی است که به نام حسن روحانی به صندوق ریخته ‌شده است.»

آن روحانی؛ این روحانی

حسن روحانی در هنگامه انتخابات، به قدری در طرح شعارهای اصلاح طلبانه از خود ذوق و قریحه نشان داد و گاهی آنقدر تند رفت که دایره اصلاح طلبی هم نتوانست -لاقل در ظاهر- آن را فرابگیرد که حالا و ۶ ماه پس از آن ماجراها، اصلاح طلبان رئیس جمهور و دستگاه همراهش را به چرخش آشکار به سوی جریان اصولگرایی متهم می کنند.

«عبدالله ناصری» کنشگر اصلاح طلب روز دوشنبه ۸ آبان طی یادداشتی در روزنامه «آرمان» به این چرخش و مصادیق آن، واکنش نشان داد. ناصری در ابتدای این یادداشت با اشاره به نقش حمایت تشکیلاتی اصلاح طلبان از روحانی در به قدرت رسیدن وی، از سیاست رئیس جمهور مبنی بر ایجاد «فاصله معنادار» با حامیان دیروزش انتقاد کرد و نوشت: «به نظر می رسد که این فاصله بیشتر معطوف به آینده سیاسی خودش است و این فاصله را به همین خاطر بیشتر کرده است. من فکر می کنم بیشتر آقای روحانی آینده بعد از چهار سال دوم خود را برنامه ریزی می کند و آن قدر هم هوش و تدبیر دارد که برای بودن در عرصه قدرت بتواند برای خود برنامه ریزی کند.»

این فعال سیاسی در همین باره تصریح کرد: «آقای روحانی از جنس نیروهای سیاسی کشور است که همیشه به حضور در عرصه حکومت و قدرت سیاسی فکر می کرده است. هیچ گاه الزامی نمی دیده است که مثلا برای حضور در جامعه مدنی یا حضور پررنگ در این عرصه برنامه ریزی های شخصی داشته باشد.»

ناصری در نتیجه گیری یادداشت خود نوشت که روحانی با توجه به مختصاتی که دارد از میان حضور در قدرت سیاسی و یا جامعه مدنی، انتخابش گزینه اول خواهد بود.

فدایی جانشین ناطق

یک روز به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده بود که «علی اکبر ناطق نوری» از ریاست بازرسی دفتر رهبر انقلاب استعفا داد. تحلیل های زیادی درباره این استعفا مطرح شد اما آنچه شخص ناطق به آن اشاره کرد، مغایرت سمت بازرسی با فعالیت های سیاسی، خاصه حمایت از فردی مشخصی در انتخابات -اشاره به حمایت از حسن روحانی- بود.

۵ ماه پس از آن استعفا، رهبر انقلاب روز سه شنبه ۹ آبان ضمن قدردانی از تلاش های ناطق، در حکمی «حسین فدایی» را به این سمت برگزید. حسین فدایی شهریورماه امسال بود که پس از ۲۱ سال از آغاز شکل گیری جمعیت ایثارگران، از سمت دبیرکلی این جمعیت استعفا داد و جایش را به «جواد عامری» داد.  

تکذیب کروبی؛ تصدیق دوستی 

اواخر مهرماه سال جاری بود که دیدار «اسماعیل دوستی» از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با «مهدی کروبی» دبیرکل این حزب، بار دیگر نام دو تن از رهبران فتنه سال ۸۸ را بر سر زبان ها انداخت.   

روز سه شنبه ۹ آبان، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه مطبوعات درباره وضعیت موسوی و کروبی گفت: «آقایان مد نظر شما(کروبی و موسوی) در حصر نیستند و هر کسی را اراده کنند می توانند ببینند. کما اینکه آقای کروبی، آقای دوستی را درخواست کرد و دید.»

بلافاصله پس از این، «محمدحسین کروبی» فرزند مهدی کروبی به اظهارات شمخانی واکنش نشان داد. محمدحسین کروبی گفت: «در ارتباط با ملاقات آقای دوستی با آقای کروبی، نیروهای امنیتی فرد ملاقات کننده را انتخاب کردند که پیش حاج آقا برود و همچنین در مورد اشخاص دیگر هم به همین ترتیب است و خود آقای کروبی نگفته ‌اند چه کسی به ملاقات شان برود.»

«محمدحسین کروبی» در حالی پدرش را در انتخاب ملاقات کنندگان، بدون نقش دانست که خود اسماعیل دوستی امروز در اظهاراتی ضمن تصدیق مواضع شمخانی اظهار کرد: «کاملا صحبت‌های شمخانی درست است. کروبی دائما با خانواده‌اش اعم از فرزندان، عروس‌ها و نوه‌هایش در حال رفت و آمد است و مشکلی وجود ندارد.»

true برچسب ها : اسحاق جهانگیری اصلاح طلبان اصولگرایان حسین فدایی سپنتا نیکنام عبدالله ناصری علی اکبر ناطق نوری علی لاریجانی محمد یزدی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۱۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت‌ کرد. گفتم، با توجه به اجبار استعفا از شورای نگهبان، لازم است با اعضای شورا مشورت‌ کند. فکر می‌کند در میزگرد [مناظره] تلویزیونی با نامزدان دیگر، می‌تواند نظر مردم را به برنامه‌هایش جلب کند. محمدتقی، مباشر کارهایمان در بهرمان آمد. مریض است و عازم سفر کربلاست.

آقای [صادق] زیباکلام، [استاد دانشگاه تهران]، برای انجام سومین قسمت مصاحبه آمد و گفت، کتابی در مورد انتقادات و جواب‌ها مربوط به من در جریان انتخابات مجلس، به نام «هاشمی و دوم خرداد» نوشته است. عصر آقای پروفسور [محمدنبی] نعمتی، [جراح مغز و اعصاب در دانشگاه بُن]، رئیس متخصصان ایرانی مقیم آلمان آمد و گفت، ۲۴۰۰ ایرانی در سازمانشان عضوند و به فکر راه‌انداختن بیمارستانی در جزیره کیش، به عنوان بیمارستان بین‌المللی با بهترین استاندارد هستند. بناست برای بررسی، به کیش برود؛ تشویق کردم.

آقای [سیدحسین] موسویان آمد و گفت، اعضای حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدی نمی‌گیرند و تعهدی را که برای روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نیستند در انتخابات فعال باشند و آقایان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] ترکان، نامزدی را هم قبول نکرده‌اند و بعضی‌ها ‌خواستند که حزب از آقای [سیدمحمد] خاتمی حمایت کند که رأی نیاورد. پیشنهاد ‌کرد که دکتر [حسن] روحانی، خوب است معاون‌اول رئیس‌جمهور بشود. سفر دکتر روحانی به پاکستان را موفق توصیف کرد.

دانشجویان و طلاب ممتاز بسیجی [شرکت‌کنندگان در نهمین مجمع سراسری دانشجویان و طلاب بسیجی ممتاز کشور] آمدند. آقای [علیرضا] زاکانی، [رئیس سازمان بسیج دانشجویی] گزارش داد. از میان چهار هزار داوطلب، ۴۰ دانشجو و ۱۵ طلبه انتخاب شده‌اند. برای آنها صحبت مفصلی در اهمیت تعهد و تخصص با هم و ضرورت تلاش بیشتر علمی کردم.

امروز در اندونزی، مجلس گام دوم را در محکوم کردن عمل [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور برداشت که اگر یک گام دیگر بردارد، ساقط می‌شود. درگیری‌ها در فیلیپین هم ادامه دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901072

دیگر خبرها

  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • حسن روحانی دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کرد
  • حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟