Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، گروه آیین و اندیشه: امام حسین(ع) در نامه‎ای که در زمان اقامتشان در مکه در پاسخ دعوت به نامه‎های اشراف و بزرگان کوفه مبنی بر آمدن به کوفه نوشتند، هدف حرکتشان را چنین بیان فرمودند: «فَلَعَمْرِی مَا الاِمامُ الا العَامِل بِالکِتابِ، و الآخِذ بِالقِسْطِ، و الدّائِنُ بالحَقِّ، و الحابِسُ نَفْسَهُ عَلَی ذاتِ‌اللهِ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

والسّلام»؛ به جانم سوگند، پیشوا کسی است که به کتاب خدا عمل کند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حق باشد، خود را به آنچه در راه خدا هست پایدار بدارد، امام در این نامه هدف از قیام را تلاش برای برپایی حکومتی می‎داند که رهبر و پیشوای آن، صفاتی نظیر به کتاب خدا حکم کند، عدالت را در جامعه حاکم کند، متدین و معتقد به دین خدا باشد‎ و خود را وقف خدا و اهداف الهی کند‎. مطرح کردند، مواردی که در حکومت یزید و پدرش معاویه مشاهده نمی‌شد.

به مناسبت در پیش بودن اربعین حسینی نشستی را با حضور حجت‌الاسلام والمسلین رضا محمدی کارشناس دینی در خبرگزاری فارس با عنوان «چرایی وقوع کربلا» برگزار کردیم، حجت‌الاسلام محمدی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ریشه حادثه کربلا را باید بعد از رحلت پیامبر(ص) و حتی قبل‌تر از آن جستجو کرد، نداشتن بینش سیاسی، نقش دست‌های پشت‌پرده در سکولاریزه کردن جامعه نبوی و تغییر ارزش‌ها را عوامل انحطاط،‌ سقوط و تباهی جامعه اسلامی در سال 61 هجری توصیف کرد، قسمت پایانی این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 

 

*در روز عاشورا امام حسین(ع) رو به سپاه دشمن اشاره به این موضوع می‌کنند که شکم‌های آن‌ها از حرام پر شده است به همین دلیل سخنان حضرت(ع) را متوجه نمی‌شوند، ریشه این امر به چه مسأله‌ای باز می‌گردد؟

-این مسأله به انحراف اخلاقی از زمان خلیفه دوم باز می‌گردد، زیرا قوانینی را وضع کرد که در نتیجه آن از لحاظ اقتصادی جامعه کاملاً ظالمانه شد، اختلافات طبقاتی عجیبی در جامعه شکل گرفت که اصلاً قابل تصور نبود، بعضی­ افراد به خاطر برخی رانت‌هایی که از بیت‌المال گرفته بودند، به ثروت‌های بادآورده‌ای دست یافتند، بعضی­ دیگر هم به شدت فقیر شدند، در کربلا بعضی افراد تنها برای چندرغاز بر بدن­‌های شهدا می‌­تاختند تا جایزه بگیرند، در تاریخ وجود دارد عبدالرحمن­ بن عوف وقتی از دنیا رفت، طلاهایش را با تبر خرد می­‌کردند تا میان ورثه تقسیم کنند.

تعیین ضریب‌های جدید برای دریافت بیت‌المال موجب اختلافات طبقاتی شد

*خود خلیفه دوم که ساده زیست بود؟

-در اینجا مشکل، سیاست است، وی در تقسیم‌بندی بیت‌المال ضریب‌های جدیدی را وضع کرد، مثلاً گفت: عرب­‌ها باید از عجم‌ها حقوق بیشتری بگیرند، در میان عرب­‌ها، قریش و در میان قریش کسانی که زودتر مسلمان شدند یا آنهایی که در جنگ بدر بودند، اختلافات این گونه ایجاد شد، در همین جامعه افرادی هم گرسنه ماندند و اختلافات طبقاتی از این زمان شروع شد، در زمان خلیفه سوم، اصلاً قانون کنار رفت و «قانون» حرف خلیفه شد، روش معاویه هم همین بود، ابوذر به او معاویه می‌گفت: این کاخ سبز که ساختی از دو حال خارج نیست یا از پول خودت است که در این صورت مُصرف هستی یا اگر از پول بیت­‌المال ساختی در این صورت هم خائن هستی.

 

 

پیامبر(ص) در زمان حیاتشان، حکم و فرزندش را از مدینه تبعید کرده بود، زیرا آن‌ها عنصر خطرناک بودند، بنده معتقدم اگر بخواهیم پنج‌ نفر از خیانتکاران در تاریخ نام ببریم، یکی مروان است، مروان کلکسیون خباثت است، در زمانه خلیفه اول، خلیفه سوم به او مراجعه کرد که آنها را برگردان، خلیفه اول گفت: نه! تبعیدی پیامبر(ص) را من برنمی­‌گردام، در زمان خلیفه دوم هم موفق نشد، در زمان خودش، عمویش که حِکم بود مرده بود، مروان را برگرداند، دخترش را به مروان داد، همراه این ازدواج یک میلیون درهم هم از بیت­‌المال به او جایزه داد، مثلاً خلیفه دوم روی چه حسابی به هر کدام از همسران پیامبر 10 هزار درهم به صورت مرتب می­‌داد؟ پول­‌های اینگونه که از بیت­‌المال خرج می­‌شد، نتیجه­‌اش این شد که سیستم اقتصادی که اسلام طراحی کرده بود، کلاً منحرف و اخلاق فاسد شد، جامعه اسلامی به جای اینکه آخرت­‌گرا باشد، دنیاگرا شده بود، یک جمله‌ای امام حسین(ع) می­‌فرماید: «اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْمَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانون»، روز امتحان که شد دیندار کم می­‌شود، چون دنیا جای دین نشسته است.

یک سخنرانی امام حسن­ مجتبی(ع) خطاب به مردم عراق و کوفه دارد که جالب است، ایشان فرمود: زمانی شما دین­تان جلوی دنیایتان بود، یعنی دین مقدم بود، حالا در راه خدا هم می­‌جنگیدیم، اگر به غنیمتی هم رسیدیم که رسیدیم، اگر هم نرسیدیم که هیچ، هدف دفاع از دین بود، اما امروز برعکس شده است، امروز دنیای شما جلوی دین­تان است، این مسأله در زمان امام حسین(ع) به اوج خودش رسید و این یکی از ریشه­‌هایی بود که کربلا را ایجاد کرد.

چیزی که اکنون تکفیری را ساخته، همانی است که کربلا را ساخته است/در تاریخ کربلا مسأله جبرگرایی را خیلی واضح می‌­بینید

*اشاره به بی‌اطلاعی مردم آن زمان کردید، اما نمی‌توان صرف نداشتن اطلاع و آگاهی را بر بی‌بصیرتی حمل کرد، امروز بااین همه حجم اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و اطلاع رسانی، خیل زیادی از جوانان اروپایی جذب داعش شدند، با این وجود شاید عوامل دیگری وجود داشته که بعد از 50 سال از رحلت پیامبر(ص)، نوه‌اش را به شهادت رساندند؟

-اطلاع‌­رسانی که امروز وجود دارد از دو طرف است، یعنی فقط حقایق به مردم گفته نمی­‌شود، دروغ­ و باطل هم به مردم گفته می­شود، به تفکیر­ی­‌ها چیزهایی گفتند که کارشان صددرصد درست است، به آنها هم اطلاع‌­رسانی کردند منتها اطلاعات غلط، باید توجه داشت این رسانه­‌ها مانند شمشیر دو لبه هستند، هم می‌­توانند حقایق را به مردم برسانند و هم می‌­توانند مردم را از حقایق منحرف کنند، پس اینکه رسانه­‌ها خیلی زیاد و قابل دسترس هستند، درست است. اما منبع این اطلاعات کجا است؟ این یک بحث دیگری است.

 

 

مطلب دوم اینکه چیزی که اکنون تکفیری را ساخته، همانی است که کربلا را ساخته است؛ یعنی همان انحراف در اعتقادات و جبرگرایی که معاویه به صورت رسمی بخشنامه کرد و گفته بود تا می‌­توانید مردم را به جبرگرایی دعوت کنید، در تاریخ کربلا مسأله جبرگرایی را خیلی واضح می‌­بینید، الان مشکل تکفیری­‌ها همان جبرگرایی است.

وقتی اهل­ بیت(ع) را به مجلس یزید آوردند، وی به حضرت زینب(س) چه گفت؟ «کِیف رایتِ الله و اخیک»، کار، کار خداست، همه جنایت‌­هایی که در کربلا رخ داد را خدا انجام داده است، به امام سجاد(ع) می­‌گوید: نامت چیست؟ می­‌فرماید: علی ­بن حسین، می­‌گوید: علی­ بن حسین را خدا در کربلا کشت، یعنی قاتل علی­ اکبر(ع) خدا بود، امام(ع) در پاسخ فرمود: برادری به نام علی داشتم که او را سربازان کشتند، یزید با تشر گفت: نه خدا کشته است، امام فرمود: «اللَّهُ یَتَوَفَّى الانْفُسَ حِینَ مَوتِهَا»، گفت: اعدامش کنید؟ گردنش را بزنید، وقتی جواب من را می­‌دهد. در مجلس یزید بارها و بارها این را می­‌بینید که اندیشه جبرگرایانه حاکم بر جامعه اسلامی است. امروز هم مشکل جامعه اسلامی همین است، می­‌گویند کار، کار خداست و ما کاره­ای نیستیم و آیاتی هم از قرآن می‌­خوانند.

نکته دوم اینکه به جهان‌بینی آن‌ها باز برمی­‌گردد که برای عقل جایگاهی قائل نیستند، اگر از یک داعشی بپرسید شما که آدم‌ها را زنده زنده می­‌سوزانید؟ انجام این کار را عقل می­‌گوید، علم می­‌گوید یا قرآن؟! می­‌گوید: خلیفه اول این کار را کرده است و من تابع او هستم، پس عقل، علم و قرآن کنار می­‌رود، فقط به خاطر کاری که خلیفه اول کرده است، در حالی که خلیفه اول معصوم نبوده است، خلیفه‌ای که هنگام مرگش این چنین گفته است: «بر چیزی از دنیا افسوس نمی‌خورم، مگر برای سه کار که کرده‌ام و کاش نکرده بودم ... کاش خانه فاطمه (س) را حتی اگر به قصد جنگ بر ضد من بسته بودند، نگشوده بودم و دیگر آنکه کاش فجائه سلمی را نسوزانده بودم، کشته بودم یا آزاد کرده بودم، سوم آنکه کاش در روز سقیفه بنی ساعده  کار خلافت را به گردن یکی از این دو مرد عمر و ابوعبیده افکنده بودم که یکی از آن دو امیر می‌شد و من وزیر»، خودش از سوزاندن پشیمان شده بوده، اما اینها می­‌گویند چون خلیفه این کار را کرده، ما هم انجام می­‌دهیم!

متأسفانه الان در اکثر جامعه اهل سنت اندیشه اشاعره حاکم است، معتزلی که کمی عقل­‌گرا هستند کلاً منزوی شدند، زمانی در زمان مأمون عباسی قدرتی داشتند، چون مأمون از آنها طرفداری می­‌کرد، بخشی از حکومت معتصم طرفدار عقل‌گرایی بودند، ولی الان حاکمیت برای اینها می­‌گویند: ما فلان متن را داریم، ظاهر قرآن این است که اول اطرافیان خودمان را بکشیم و بعد سراغ دیگران برویم، عقل را رها کنید، هر چه می­‌خواهد بگوید! ابتدا اطرافیان خودتان را بکشید، بعد سراغ صهیونیست بروید، چون قرآن اینطوری گفته است! اینکه عقل، علم و سنت پیامبر(ص) را کنار بگذاریم، در واقع اندیشه­‌ای است که نتیجه­‌اش تکفیر، وهابیت و سلفی­‌گری می­‌شود.

پیامبری که در قرآن معرفی می‌شود با پیامبری که ابن هشام ترسیم می‌کند تفاوت دارد

*یکی از گام‌هایی که منتهی به فاجعه عاشورا شد، سکولاریته کردن جامعه اسلامی بود، در این رابطه توضیح می‌دهید؟

-در حکومت اسلامی مشخص شده است که در مقام ثبوت خدا، چه کسی حاکم باشد و شکل حکومت چگونه باشد، حال اگر از این مسیر منحرف شود،‌دیگر حکومت اسلامی نیست و لائیک می‌شود، چون منطبق بر خواست خدا نیست، بعد از رحلت پیامبر(ص)، عظمت و قداست آن حضرت را در حد عرب‌های همان زمان پایین آوردند، آن پیامبری(ص) که قرآن و نهج‌البلاغه معرفی می‌کند با آن پیامبری(ص) که سیره طبری و ابن هشام معرفی می‌کند از زمین تا آسمان متفاوت است، آن پیامبر(ص)، رسول خدا و معصوم است «وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ» اما در سیره ابن­‌ هشام و طبری یک انسانی مانند دیگران است، این یعنی مسیر منحرف شده است.

کسی که نمی­‌داند پس نمی‌تواند جلودار باشد

*در زمان نزدیک به پیامبر(ص) این تصویرسازی شده بود؟

-بله! بعد از رحلت پیامبر(ص) گفتند، چه تفاوتی دارد، پیامبر(ص) می­‌گوید: حلال، من می­‌گویم: حرام! پیغمبر یکی بود، من هم یکی، او می‌­گوید از این راه بروید، من هم می­‌گویم از آن راه بروید، این یعنی از مسیر منحرف شدن، حجاج ­بن یوسف می‌گفت: عبدالملک مروان مقامش بالاتر از پیغمبر است! چون پیغمبر رسول خدا بود، عبدالملک خلیفه خدا است، این هم از آنجا شروع شد، این عرفی کردن و سکولاریزه کردن چهره پیامبر(ص) فراوان مشاهده می­‌شود. در نامه‌­ای از حضرت علی(ع) که بخش‌هایی از آن توسط سیدرضی در نهج‌البلاغه آمده است، امام(ع) به 28 عوامل انحراف از اسلام اشاره کرده‌ است.

 

 

این موارد را شما در تاریخ ما فراوان می‌­بینید، در احکام، در مسائل ابتدایی و حتی در مسائل سیاسی موارد فراوانی می‌‌بینیم که اگر مولا نبود و ارشاد سیاسی مولا نبود، جامعه به سمت کجی می‌­رفت. اگر بخواهیم روی اساس انگشت بگذاریم همان انحرافی بود که در اصل امامت پیش آمد که به جای امام معصوم و دارای علم لدنی کسی نشسته است که می­‌گوید من نمی‌‌دانم، از این نمی­‌دانم­‌ها فراوان است، پس کسی که نمی­‌داند پس نمی‌تواند جلودار باشد، اینها در تاریخ وجود دارد.

زیارت اربعین یکی از علامت­‌های شیعه است

*علت تأکید اهل ­بیت(ع) بر اربعین حسینی چیست؟

-اولین نکته اینکه ما فقط اربعین برای سیدالشهدا(ع) داریم، اینکه برای اموات چهلم می‌گیرند، هیچ کدام در اسلام جایگاهی ندارد، شما مجلس ختم بخواهید بروید اشکالی ندارد، اما فقط اربعین سیدالشهدا(ع) داریم، در این زمینه روایت زیاد است، روایت معروفی از امام حسن عسکری(ع) که نشانه مؤمن پنچ تا است، «علاماتُ المؤمنِ خَمس: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، وزیارتُ‌ الأربعینَ والتَّخَتُّم بِالیَمینِ...» که زیارت اربعین یکی از علامت­‌های شیعه محسوب می‌شود و مؤمن هم اینجا به معنی شیعه است.

زیارت اربعین را باید بر اساس مقتضیات امروز ارزیابی کرد/کربلا در اربعین به کمال رسید

*چرا اربعین حسینی(ع) به این شکل درآمد؟

-به چند محور باید دقت کرد، اولاً بعضی اعداد، دو جایگاه دارند، یک جایگاه ریاضی است، 40 یعنی 4 ضربدر 10، یا 1+39 یا 7 یعنی 6+1، اینها جایگاه ریاضی این اعداد است، یک جایگاه دیگری هم دارند، 7 یعنی همه، 7 عالم، 7 اقلیم، 40 یعنی کامل، تمام، هزار یعنی زیاد، حقیقتاً وقتی انسان دقت می‌کند می‌­بیند یک حرکت حساب­‌شده الهی است که همه پیامبران، امامان و خود سیدالشهدا(ع) و اهل بیتش بعد از شهادت او همه با طرح نقشه دقیق حرکت را شروع کردند و به انجام رساندند.

کمال این حرکت در اربعین محقق می­‌شود، یعنی کربلا در اربعین به بار نشست و به کمال رسید، مقدمه­‌اش از زمان حضرت آدم(ع) آغاز شد، اگر صلح امام حسن مجتبی(ع) نبود، کربلا به این عظمت و شکوه واقع نمی­‌شد، اما چه زمانی تمام شد و به کمال خودش رسید؟ در اربعین بود که رسالت تمام شد، تا روز عاشورا مرحله اول قیام تمام شد، ظهر عاشورا نقش شهدای کربلا تمام شد، یک مرحله دیگری شروع شد که اهمیتش کمتر از مرحله قبلی نبود، یعنی مرحله پیام­‌رسانی اهل­ بیت(ع) که نقشش کمتر از مرحله شهادت شهدای کربلا نبود، واقعاً اگر اهل ­بیت(ع) نقش خوبی را ایفا نمی‌‌کردند، کربلا به بار نمی­‌نشست.

دوم اینکه از لحاظ تاریخی حوادثی در این روز اتفاق افتاده است، یکی آمدن جابر عبدالله انصاری که شخصیت بزرگی است، همچنین آمدن اهل­ بیت(ع) به کربلا در همان سال اول، برگرداندن سرهای شهدا و ملحق کردن به بدن­ها در این روز عواملی است که این روز را یک روز ممتاز در تاریخ کربلا کرده است. مطلب بعدی اینکه امروز پیاده‌­روی اربعین و زیارت اربعین را باید بر اساس مقتضیات امروز ارزیابی کرد و بعد ­ببینیم عجب عظمت و آثاری دارد، قبل از آن هم زیارت بود، اما امروز یک جلوه و جایگاه دیگری پیدا کرده است.

لزوم توجه به سازماندهی بهتر، عالمانه‌­تر و عاقلانه‌تر در پیاده‌روی اربعین

*در پیاده­‌روی اربعین باید به چه اموری توجه شود؟

-به طور کلی فکر می‌­کنم، اگر به این دو کار بیشتر بیشتر توجه شود، نتیجه بهتر خواهد بود، یکی سازماندهی دقیق­‌تری شود تا تبعات و خطرات کمتری داشت باشد، اینکه سازماندهی بهتر، عالمانه‌­تر و عاقلانه‌تر باشد، دوم اینکه تبلیغات بیشتری روی آن انجام شود، الان به شکل سنتی تبلیغ می‌­شود، خبرگزاری­‌ها و رسانه­‌ها می­‌روند مصاحبه می­‌کنند، فیلمبرداری می‌‌کنند، اما روی این قضیه فیلم و سریال ساخته نمی­‌شود، کارهای هنری انجام نمی‌­شود، در این رابطه رمان و کتاب نوشته نمی‌­شود، این امر مستلزم آن است که نشست­­‌های تخصصی باشد، عده‌­ای از کارشناسان دور هم جمع شوند و ببینند از لحاظ هنری، تبلیغی و فرهنگی چه کارهای بهتر و دقیق‌تری می­‌شود انجام شود و در واقع چطور می­‌شود بهره بیشتری از این قضیه برد؟ من فکر می‌­کنم تا الان 30 درصد از ظرفیت­‌ها و پتانسیلی که این قضیه دارد استفاده و بهره‌برداری کردیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان

به گزارش خبرنگار مهر، امیدعلی رعنایی با تجربه سه دوره حضور در انتخابات به عنوان استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی مسلط به نقاط ضعف و قوت منطقه مغان است و این بار مصمم است تا با راهیابی به مجلس دوازدهم تلاشی مضاعف انجام داده تا چالش‌ها و دغدغه‌های فراوان منطقه مغان را به بسترهای توسعه‌ای متوازن و پایدار تبدیل کند.

خبرگزاری مهر در راستای رسالت اطلاع رسانی شفاف و آگاه‌سازی مردم از وضعیت انتخابات مجلس ۱۴۰۲ پویش «با مهر انتخاب کنیم» را آغاز و از این طریق روند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم را رصد و اطلاع رسانی کرد.

امیدعلی رعنایی کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم به سوالات خبرگزاری مهر در راستای پویش «با مهر انتخاب کنیم» در حوزه‌های مختلف پاسخ داده که مفصل آن را در پی می‌خوانید.

* در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

بنده ابتدا از خبرگزاری مهر و مجموعه رسانه ملی که در اقدامی نو و بدیع در معرفی کاندیداهای مجلس دوازدهم به صورت صریح و شفاف وارد عمل شدند تقدیر می‌کنم.

پویش «با مهر انتخاب کنیم» پویشی جامع و کامل در نشان دادن نقشه راه انتخاب سالم و صالح در این دوره از انتخابات بود که جای تقدیر دارد.

قطعاً مجلس دوازدهم مجلس اصولگرای عقلایی خواهد بود و راه یافتگان به پارلمان ملی سعی خواهند کرد از فرصت چهار ساله برای قانونگذاری صحیح، نظارت شایسته و گره گشایی از مشکلات مردم در ابعاد ملی و منطقه‌ای گام بردارند.

هرچند سخن از رویکرد مجلس آینده زود است اما ساختار مجلس دوازدهم ساختاری مطالبه گر و اصلاح کننده بسیاری از امور و فرآیندها خواهد بود تا اصلی ترین دغدغه مردم در ابعاد اقتصادی رفع شود.

با توجه به عملکرد ضعیف احزاب و جریانات سیاسی در ایران و ضرورت تمرکز بر حل مشکلات مردم انتظار می‌رود مجلس به جای دسته بندی‌های سیاسی و حزبی با همدلی و هم افزایی و سرلوحه قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی و شعار سال به حل مشکلات مردم بپردازد.

در کنار آن به نهادینه کردن احزاب و کادرسازی طرح و برنامه اقدام کند و نمایندگان مجلس باید به رسالت خود بپردازند که قانون گذاری و نظارت از اولویت‌های مهم آن است.

* مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

هرچند رشته تحصیلی و تخصصی بنده در رشته علوم سیاسی و تحولات منطقه‌ای است اما با بهره گیری از مشاوران توانمند کشاورزی، تجارت و حوزه نظامات اقتصادی سعی خواهم کرد تا پیشتر از مسائل سیاسی و تحولات منطقه‌ای و بین المللی در مسیر حل مشکلات مردم که ملموس و عینی است، گام بردارم.

بنده بر این باورم منطقه مغان دارای خاک زرخیز و منابع آب باارزشی است که با بهره گیری و تلفیقی از آن می‌توان نه تنها برای جوانان بیکار منطقه بلکه برای بیکاران استان کارگاه عظیم تولیدی را در بخش زراعی، باغی و دامی فراهم کرده و با تقویت دو بال اقتصادی کشت و صنعت‌های مغان و پارس به افزایش ثروت عمومی کمک کرد.

* اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

هرچند علاقمند به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستم اما قطعاً از ظرفیت سایر کمیسیون‌های مرتبط اعم از اقتصادی و کشاورزی بهره می برم تا با همراهی مجمع نمایندگان استان ظرفیت اول توسعه استان را که بخش کشاورزی است به معنای واقعی احیا کرده و با رفع چالش‌ها به توانمندی اقتصادی کمک کرد.

منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه‌ای است که باید در مدار توسعه قدر آن را بدانیم و ما در استان اردبیل به ویژه شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز و جعفرآباد با مستعدترین نیروها که اغلب فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند روبرو هستیم که اگر کارآمدی آنها در میدان عمل ظهور و بروز پیدا کند استان اردبیل متحول خواهد شد.

با توجه به موقعیت جغرافیای سیاسی و ظرفیت‌های اقتصادی استان چه مسائل مرزی و مواد غذایی که بخش عمده‌ای از امنیت غذایی کشور را شامل می‌شود، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مدنظر است.

ناگفته نماند منطقه‌ی مغان سرشار از ظرفیت اقتصادی و کشاورزی است و ضرورت دارد در مسائل مرزی، گمرک، منطقه‌ی آزاد، پایانه مسافری، تأمین کننده محصول راهبردی کشور و… بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین در طول ۱۱ دوره گذشته کمیسیون کشاورزی هیچ وقت نمایندگان ادوار نتوانستند برای مغان زرخیز مؤثر واقع شوند.

* مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

در استان اردبیل عمده چالش عدم مدیریت منابع آب، بی برنامگی در نظام تولید و غفلت از توانمندی نیروهای انسانی است که باید در دولت سیزدهم همه این ظرفیت‌ها مورد اهتمام قرار گیرد تا استان اردبیل در مسیر توسعه متوازن دچار چالش اساسی نشود.

تعطیلی گمرک بیله سوار، بلاتکلیفی منطقه آزاد، رهاشدگی منطقه ویژه اقتصادی، عدم بهره وری در نظامات اقتصادی کشت و صنعت‌های مغان و پارس، اجرایی نشدن منطقه بندر خشک، نبود زیرساخت راه، راه آهن و حمل و نقل هوایی، تکمیل نشدن پایاب سدها، نیمه تمام ماندن مجتمع‌های آبرسانی روستایی و عشایری، دست کشیدن عشایر از تولید و گرایش به مصرف صرف و ده‌ها مشکل دیگر اردبیل را با چالش‌هایی جدی روبرو کرده که مدیریت نیروی انسانی، منابع و سرمایه‌های منطقه‌ای می‌تواند گره گشای این معضلات و آسیب‌ها باشد.

اولین و مهم‌ترین چالش احیای جایگاه نیروی انسانی مجرب، شایسته، متعهد و متخصص است.

بدنه مدیریت ضعیف و عدم شایسته سالاری سبب شده سالیان سال استان طعم شیرین توسعه متوازن و پیشرفت همه جانبه را تجربه نکند ظرفیت استان اردبیل بسیار بالاست و سرشار از منابع خدادادی و اقتصادی و امروز به حمدالله دولت مصمم است این مشکل را برطرف کند.

منطقه وسیع مغان قطب کشاورزی و دامداری است، آب و زراعت، کشت و صنعت مغان و شرکت پارس، گمرک و پایانه ارس تا بالهارود بستری است مناسب برای اشتغالزایی و یقیناً مجلس می‌تواند به کمک دولت بشتابد.

بیکاری نیروی کار و مهمترین سرمایه خانواده و جامعه یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان است. بیکاری را باید تعریف کرد و برای پیامدهای ناگوار آن باید تدبیری اندیشید. نتیجه بیکاری، افسردگی، اختلاف درون خانواده‌ای، بزهکاری، سرقت، اعتیاد، ناهنجاری‌های اجتماعی و… است که ضرورت دارد هرچه زودتر با برنامه‌های عقلایی و منطقی برطرف شود و مجلس شورای اسلامی با ارائه انواع طرح‌ها و ارائه برنامه‌ها این معضل را مرتفع سازد.

به گزارش خبرنگار مهر، باید منتظر ماند و دید در مرحله دوم انتخابات که اردیبهشت ماه در تک حوزه انتخابیه بیله سوار، پارس آباد و اصلاندوز از مجموع ۷ حوزه انتخابیه استان برگزار خواهد شد از بین امیدعلی رعنایی و ابراهیم فهیمی کدام کاندیدا با کسب اعتماد مردم راهی بهارستان شده و بر صندلی سبز آن برای چهار سال جلوس خواهد کرد.

کد خبر 6081745

دیگر خبرها

  • (تصاویر) برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • نماینده همدان در مجلس خبرگان رهبری به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • تجلیل و تکریم از اساتید، مبلغان و مربیان عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج
  • پیشگویی مشاور قالیباف از گشت ارشاد؛ واقعه فیزیکی جدید کف خیابان؟!
  • واکنش معنادار مشاور قالیباف به بازگشت گشت ارشاد
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین