Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:22:31 GMT

شهردار تهران، محافظه کار یا آینده نگر

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۴۷۸۸

شهردار تهران، محافظه کار یا آینده نگر

تهران-ایرنا-کارنامه شورای شهر و شهرداری تهران هرچند هنوز به سه ماهه نخست نرسیده اما انتقادهایی را از سوی هر دو جریان سیاسی کشور در پی داشته است. این میان اصلاح طلبان به عنوان طیف حامی، انتصابات تازه در این نهاد را همسو با وعده های انتخاباتی نمی دانند. در برابر شهردار تهران نگاه فراجناحی و آینده نگری در این نهاد را دلیل گزینش های خود مطرح می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، شورای شهر پنجم تهران و شهردار منتخب این شورا با آنکه محصول تکاپوی انتخاباتی جریان اصلاح طلب بود اما این روزها با انتقادات چهره های مختلف اصلاح طلب روبرو شده است.
طیف وسیعی از جامعه که جوانان عمده قشر آن بودند با اعتماد به تفکر اصلاحات و با هدف تغییر در مدیریت شهری، اصلاح طلبان فهرست امید را راهی بهشت کردند و به واسطه این حضور«محمدعلی نجفی» به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.
نجفی به عنوان پانزدهمین شهردار پایتخت ایران، چهره اصلاح طلبی بود که در کارنامه خود ریاست سازمان برنامه و بودجه دولت اصلاحات را داشت.
چهره ای که پس از «محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین و اصولگرای تهران از منظراصلاح طلبان باید رفتار وعملکرد متفاوتی نسبت به دوران گذشته در پیش می گرفت. رفتار و عملکردی که با گستره انتقادات اصلاح طلبان، از شهردار تهران مشخص است که در ظاهر نه تنها در مسیر مورد نظر و وعده داده شده گام بر نداشته بلکه گاهی در جهت عکس هم حرکت کرده است.
آنچه این روزها به نقل از اصلاح طلبان حامی فهرست امید شورای شهر در رسانه های خبری منتشر می شود اعتراض و انتقاد از برخی انتصابات در شهرداری است. زنان، جوانان و مدیران ناهمسو، کلید واژه های مشترک همه انتقادها از شهردار تهران است.
اصلاح طلبان معتقدند نجفی در برنامه های خود وعده انتصاب زنان در نهاد تحت مدیریت خود را ارائه داده بود و اکنون برپایه همان وعده شهرداری تهران و نهادهای زیرمجموعه آن باید کادر توانمندی از زنان را در راس مدیریتی خود داشته باشند. اتفاقی که در عمل به وقوع نپیوست و نقطه آغاز انتقادها از شهردار تهران شد. گرچه نجفی در دفاع از خود به مثال هایی از حضور زنان در بخش های مختلف شهرداری اشاره کرد اما این اشارات هرگز به ایده آل جریان اصلاحات نزدیک نشد. وعده دیگری که اصلاح طلبان به عبور نجفی از آن انتقاد داشته و دارند گریز از جوان گرایی در شهرداری است.
انتظار حضوردر مقام های مدیریتی واستفاده از جوانان اصلاح طلب در پست های اجرایی شهرداری تهران گرچه از سوی حامیان نجفی سهم خواهی نامیده می شد اما خواسته ای بود که به نقل از برخی چهره ها و شخصیت های اصلاح طلب مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت.
برخی نجفی را متهم به بی اعتمادی به جوانان کردند و برخی دیگر دلیل عدم بکارگیری نیروهای تازه نفس در شهرداری را محافظه کاری نجفی دانستند.
آنچه اما این روزها به مهمترین چالش شهردار تهران و برخی طیف های جریان اصلاح طلب تبدیل شده، موضوع ابقای مدیران پیشین شهرداری در پست های خود است. مدیرانی که پیشینه مخالفت با بسیاری از چهره های اصلاح طلب و حمایت از شهردار پیشین را در کارنامه خود داشتند.
شهرداران برخی مناطق شهرداری تهران، مسوولان رسانه ای این نهاد و مشاوران اجرایی شهرداری سه رده از مدیرانی هستند که با انتصاب آنها نجفی و جریان اصلاح طلب دچار چالش شده اند.
اصلاح طلبان ادامه مدیریت این افراد را دوری از مسیر وعده های شهردار و شورای اصلاح طلب پنجم تحلیل می کنند و معتقد هستند ادامه کارچهره هایی که همسویی نزدیک وغیرقابل انکار با شهردار پیشین و تفکرات او دارند، مسیر تحول در شهر تهران را با مشکل مواجه خواهد کرد. مدیرانی که از دید جریان اصلاحات اعتقادی به نگرش کلان نجفی ندارند. سه دسته ای که اگر در راه اجرای برنامه های شهردار تهران و شورای شهر چالشی ایجاد نکنند در خوشبینانه ترین حالت کمکی به اجرای آن نخواهند کرد.
از دیدگاه طیف حامی شهرداری اما ابقای این مدیران در پست های خود به دلیل نیازمندی نهاد شهرداری به تخصص آنها دراداره شهر است. نجفی هم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه دیدگاه خود در گزینش؛ انتصاب و ابقای مدیران را غیرجناحی توصیف و از عملکرد خود دفاع کرد. دفاعی که با توجه به پیشینه «تکنوکراتی» شهردار از سوی او منطقی به نظر می رسد.
نجفی در ادامه دفاع ازمنتصبان خود این امر را به مصلحت شهر و مصلحت شهر را موضوعی فراجناحی و فرازمانی دانست. نگرش غیرجناحی به مدیریت شهرداری از سوی نجفی واکنش هایی را از سوی حامیان اصلاح طلب او در پی داشت و رسانه های اصلاح طلب رای او را جناحی دانستند و تغییر در مسیرش را خواستار شدند.
در میان اختلاف نظرهای جریان اصلاح طلب با شهردار منتصب به این جریان، اصولگرایان در مقایسه با گروه رقیب کمتر به جزییات انتصابات و مدیریت شهردار تهران پرداخته اند. شاید انتقاد از تعطیلی تعدادی از نشریه های شهرداری تهران و عملکرد این سازمان در برگزاری برخی مراسم های مذهبی از عمده محورهای انتقادی اصولگرایان از پنجمین شورای شهر و پانزدهمین شهردار پایتخت پس از انقلاب بوده است.
آنچه میان هیاهوی رسانه ای درباره شهردار تهران این روزها نباید فراموش شود، گسترش روز افزون معضلات کلان شهر تهران است. آلودگی هوا، خیابان هایی که دیگر تحمل اتومبیل تازه ندارند. پیاده روهایی که دردی از عابران پیاده درمان نمی کنند. سیستم آب و فاضلابی که پاسخگوی زندگی مردمان تهران نیست. سیمای نه چندان جذاب شهری، کوچه های چند متری و برج های هزاران متری در کنار معضلات اجتماعی چون معتادان متهاجر، کودکان کار و زورگیران روز به روز زندگی در پایتخت ایران را با دشواری هایی روبرو می سازد. در هجمه این مشکلات نوع دیدگاه شهردار و حامیان اصلاح طلبش باید به نقطه اشتراک و تفاهمی رسد.
نجفی در انتصابات خود یا افراد همسو با تفکراتش را اولویت دهد یا به اصلاح طلبان برای پیشبرد برنامه های وعده داده شده با افراد ناهمسو اطمینان دهد. اصلاح طلبان هم در کنار توجه به نقاط ضعف شهرداری، برای تحقق اهداف وعده داده شده صبوری کنند و در رسانه های خود در کنار انعکاس انتقادات از انتصابات، معضلات شهری را نیز بازتاب دهند. دستیابی به این نقطه مشترک می تواند آغازگر مسیری برای بهبود شرایط تهران به عنوان پایتخت ایران و کلان شهر خاورمیانه باشد.

پژوهشم** 9402** 1601**خبرنگار: لیلا واحدی** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۴۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه منعمی گفت: هرگاه طرح سوال از شهردار کرج مطرح می‌شود، شاهد تغییرات مدیریتی در مدیریت شهری هستیم که بیشتر به یارکشی شهردار از طریق اختلاف افکنی در اعضا در راستای تثبیت جایگاهش شبیه است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: جابجایی مدیران در شهرداری کرج بلافاصله پس از طرح سوال اعضای شورای اسلامی شهر از شهردار در حالی رقم می‌خورد که شاید بتوان گفت وجه سیاسی اینگونه انتصابات بر وجه خدمت رسانی غالب است.

وی با اشاره به پروژه‌های متعدد بر زمین مانده، تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ و ضرورت اجرای پروژه‌ها بر اساس برنامه‌ها، مصوبات و سیاست‌های پارلمان شهری افزود: انتظار داریم اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر منطبق با برنامه زمان بندی پیش رود.

منعمی افزود: اینگونه انتصابات سیاسی منجر به تأخیر در اجرای پروژه‌ها یا کیفیت نامتعارف آنها می‌شود لذا تاکید دارم شهردار به جای یارکشی، نسبت به رفع نقاط ضعف مدیریتی خود که مورد تذکر اعضای شوراست و نیز اهداف مدیریت شهری که خدمت رسانی بهتر به شهروندان است، اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که ارتباط طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران شهرداری چیست؟ و آیا این تغییرات با هدف تفرقه افکنی بین اعضاست؟ جابجایی مدیران شهرداری از حقوق شهردار است و اعضای شورا نیز قصد دخالت در جابجایی‌های مدیران ندارند.

وی افزود: اما نباید هدف اولیه تغییرات مدیریتی با انگیزه اختلاف افکنی بین اعضا و شاید یارکشی سیاسی باشد. رضایتمندی شهروندان خط قرمز اعضای شوراست و از هیچ کوششی در جهت آرامش شهروندان که اخلاقی و قانونی نسبت به آن تعهد داریم، کوتاه نخواهیم آمد.

کد خبر 6088075

دیگر خبرها

  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • معاون شهردار تهران‌: زیرگذر پروژه بزرگراه تندگویان تا دو هفته آینده باز می شود
  • معرفی شهردار جدید گوراب زرمیخ
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود