Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - در حال حاضر تعداد 25 کمیسیون در مجلس فعالیت می کنند و صرفا کمیته ای در کمیسیون عمران در زمینه بنادر و دریانوردی وجود دارد که پاسخگوی نیاز جامعه بزرگ ساحلی٬ بندری و دریایی ما نیست و بی تردید تشکیل کمیسیونی مستقل به همین نام ضروری و حیاتی است.

مرجع قانونی دریایی کشور با 25 وظیفه ذاتی در عرصه پهناور سواحل، بنادرو دریانوردی کشور مسئولیت خطیری است که این مهم بر سازمان بنادر و دریانوردی محول شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سازمان علاوه بر اجرای قانون دریایی٬ ثبت انواع شناورها مطابق با استاندارد جهانی نظارت٬ مدیریت و صدور مجوزها برای فعالیت دریایی و دریانوردی اعم از ساخت و بهره برداری بعنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در جلسات سازمان جهانی دریانوردی بعنوان عضو و در مجامع رسمی بین المللی شرکت می کند و مدافع مباحث حوزه بندری و دریایی کشور است.
تحقیقات گسترده مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر با جمع آوری اطلاعات ذیقیمت از مراجع معتبر خارجی و داخلی اسنادی را بدست آورده است که نشان می دهد سرزمین آبی ایران در علوم دریایی٬ دریانوردی و کشتیرانی قدمت پنج هزارساله دارد و در دوره هایی از تاریخ کهن این مرز و بوم سکه هایی منقش به تصویر کشتی در ادوار مختلف سکه رایج مردم ایران بوده است .
موضوع دریا و رودهای قابل کشتیرانی در ایران و همه کشورهای صاحب بندر و دریانوردی دارای ابعاد گسترده ای است و قانونگذاران با استفاده از طرح و لوایح مقامات در این زمینه به تدوین قوانین و ایجاد ساختاری می اندیشند تا بتوانند نقشه راهی مناسب برای جامعه امروز و نسل آینده فراهم سازند.
مجلس شورای اسلامی با آگاهی دقیق و جامع از این موضوع مهم و حیاتی می تواند منشا خدمات بنیادی به کشور باشد. ظرفیت های بی نظیری در عرصه آبی جمهوری اسلامی وجود دارد که بدان کمتر و یا در مواردی اصلا توجه نشده است و دلیل آن ضعف در دیپلماسی روابط متقابل مجلس با این سازمان تخصصی است.
با نگاهی بر تعداد کمیسیون های مجلس می توان اذعان کرد جای کمیسیونی بنام سواحل، بنادر و دریانوردی خالی است چرا که کمیسیون ها آغازگر بررسی طرح ها و لوایح هستند و‌ می توانند با نگاه فنی به صنایع مرتبط با دریا و بنادر مشکلات را شناسایی و حل نمایند.
در حال حاضر تعداد 25 کمیسیون در مجلس فعالیت می کنند و صرفا کمیته ای در کمیسیون عمران در زمینه بنادر و دریانوردی وجود دارد که پاسخگوی نیاز جامعه بزرگ ساحلی٬ بندری و دریایی ما نیست و بی تردید تشکیل کمیسیونی مستقل به همین نام ضروری و حیاتی است.
نمایندگان به دلیل مقام٬ منزلت و شان نمایندگی در معرض پاسخگویی به نیاز اساسی کشور در تدوین قوانین و نظارت بر اجرای آن می توانند هم طراز با سایر نیازهای اساسی کشور عرصه پهناور آبی را نیز مد نظر قرار دهند چرا که ‌در حال حاضر 7 استان کشور ما ساحلی است و جمعیتی نزدیک به بیست میلیون نفر از مردم ایران در کنار آبها زندگی می کنند و سکونت دائمی دارند .
به این آمار جمعیت شناور حدود چهل میلیون نفری را بایستی اضافه کرد که بعنوان مسافر و گردشگر در طول سال به مناطق ساحلی سفر می کنند .
مجلس و سازمان بنادر راهی طولانی در پیش دارند و با تداوم و استمرار جلسات کارشناسی می توانند بخشی از مشکلات را بصورت ریشه ای حل و فصل نمایند.
فراکسیون بنادر٬ دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی نقطه شروع این اندیشه بزرگ است که سازمان بنادر و دریانوردی متشکل از کارشناسان خبره صنایع بندر و دریا بعنوان مرجع قانونی و محور فعالیت های ارگان های دریایی کشور می تواند با ایجاد گروهی آگاه و متخصص از دریانوردان حوزه آبی سرزمین وسیع را بطور جامع و دقیق شناسایی و نقشه راهی برای کشور ترسیم کنند.
رقابت کشورهای صاحب بندر به ویژه همسایگان برای افزایش اراضی بندری و پسکرانه، توسعه وتجهیز امکانات دریایی و خشکی ٬ آموزش نیروهای انسانی٬ بهره برداری از تکنولوژی مدرن ٬ مشارکت فعال در مجامع بین المللی دریایی با عضویت در کنوانسیون ها و معاهدات کاملا جدی است و از طرفی صنایع کشتی سازی و وابسته روند رو به رشدی را در دهه اخیر طی نموده است که برخی از کشورها از جمله کره جنوبی در این زمینه از سایرین سبقت گرفته اند و با شتاب چشمگیری در حرکتند، فلذا عقب ماندگی موجب وارد شدن خسارت سنگین به صنعت دریایی و بندری است.
بازنگری و اصلاح قوانین نخستین گام در این مسیر است و اگر نمایندگان زمان بیشتری به این امر مهم اختصاص دهند و به این باور برسند که دریا و رودهای قابل کشتیرانی جزیی از خاک سرزمین ماست یقین فرصتی جدید برای کشور ایجاد خواهد شد.
خوشبختانه مجلس دهم به این واقعیت پی برده است و با تشکیل کمیسیونی به نام سواحل٬ بنادر و توسعه دریانوردی اقدامی بنیادی در راستای برنامه توسعه کشور برداشته است.
سازمان بنادر با تشکیل کمیته و معرفی به دبیرخانه فراکسیون مرتبط مجلس در پاسخ به همت ستودنی نمایندگان استان های ساحلی بایستی این مسیر را هموار نماید.
--------------------------------------------------------
**مشاورفراکسیون بنادر٬ دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور

 روستایی در بازدید از دیمزار‌های استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده از ارقام مقاوم ساده‌ترین روش کنترل بیماری زنگ زرد در دیمزار‌ها است و به خاطر بارندگی‌های بهاری امسال شرایط مناسب برای فعالیت‌های عوامل بیماری‌زا به‌ویژه در گندم فراهم است.

وی استفاده از دستورالعمل‌های فنی موسسه و بکارگیری بسته‌های زراعی را در کاهش میزان خسارت عوامل بیماری‌زا و تنش‌های محیطی تاثیرگذار دانست.

روستایی گفت: استفاده از بذر زیاد در واحد سطح در موقع کشت موجب توسعه سریعتر بیماری زنگ زرد در سال‌های مرطوب می‌شود و در موقع بروز تنش خشکی به دلیل رقابت درون بوته‌ای موجب خسارت شدید به مزارع خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ضمن ارزیابی وضعیت و روند رشد مزارع دیم بر توسعه کشت ارقام مقاوم گندم به‌منظور افزایش تنوع ژنتیکی و مقابله با خسارات آفات و بیماری‌ها تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • راه‌اندازی آمبولانس دریایی در پهنه سواحل مَکُران ضروری است
  • فرانسه بی‌اخلاقی در صنعت فیلم را جدی گرفت/ تشکیل یک کمیسیون دولتی
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌ای برای حضور دانش‌بنیان‌ها دارد؟
  • ضرورت توسعه حمل ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی