Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسوج - ایرنا - در حالی که استان پرآب کهگیلویه و بویراحمد همچنان دچار خشکسالی است کارشناسان بر این باورند که توسعه آبیاری نوین مناسب ترین روش برای مدیریت مصرف آب و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، در حالی که خشکسالی بخش وسیعی از کشور را فرا گرفته است 90درصد از میزان مصرف آب ایران در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمارهای رسمی حاکی از آن است که صرفه جویی چهار هزار و 400 متر مکعبی آب در هر هکتار ، افزایش کمی و کیفی 30 درصدی محصولات کشاورزی ، صرفه جویی 25 درصدی در مصرف کود و سموم شیمیایی نسبت به آبیاری غرقابی و در نهایت سلامت محیط زیست از مهمترین مزایای استفاده از آبیاری نوین است.
از هشت میلیون و 700 هزار هکتار زمین کشاورزی کشور یک میلیون و 680 هزار هکتار آن به شیوه سامانه های نوین آبیاری می شود.
در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل خشکسالی و کاهش سطح سفره های زیرزمینی نیازمند تلاش بیشتر برای بهره وری بهتر از منابع آبی در بخش کشاورزی است.
از 270 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 82 هزار هکتار آن زیر کشت آبی و 30 هزار هکتار آن به روش آبیاری نوین کشت می شود.

**افت آب سفره های زیرزمینی در استان
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت که میانگین افت آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های استان 10 متر است که تهدید جدی برای آینده کشاورزی خواهد بود.
علی داودی مهر تعداد دشت‌های این استان را 15 مورد ذکر و اظهار کرد: دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر(ع) و 2 دشت پنج هزار هکتاری کلاچو و دهدشت از مناطق مهم کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد به شمار می‌روند.
وی، تعداد چاه‌های مجاز کهگیلویه بویراحمد را بیش از 2 هزار و 500 حلقه چاه ذکر کرد و گفت: برداشت بی رویه سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی به دلیل نبود برنامه ریزی در سال‌های گذشته، تهدید جدی برای ادامه حیات کشاورزی این استان شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد افزود: حجم بهره برداری از منابع آب این استان یکهزار و 70 میلیون مترمکعب است که از این میزان 770 میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی است.
داودی مهر ساماندهی میزان برداشت متناسب با پروانه بهره برداری، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب چاه‌ها و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی را از مهمترین اهداف طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بیان کرد.
وی گفت: بارش نزولات آسمانی در این استان 675 میلیمتر بوده که در 2 سال گذشته به 550 میلیمتر کاهش یافته است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، میانگین تبخیر سالانه آب در این استان را 299 میلیمتر ذکر کرد.
داودی مهر ابراز کرد: بشار، مارون، سمه، زهره، نخیر، سادات و جن از رودخانه‌های اصلی این استان هستند.
وی، طول رودخانه‌های دائمی و فصلی کهگیلویه وبویراحمد را یکهزارو 400 کیلومتر ذکر کرد و گفت: هم اکنون 2 سد با ظرفیت 589 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.
وی ادامه داد: این سدها شامل سد کوثر با حجم 580 میلیون متر مکعب و سد شاه قاسم با ظرفیت 9 میلیون متر مکعب است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت شبکه آبیاری و زهکشی با مساحت 16 هزار و 700 هکتار در این استان وجود دارد.
وی ادامه داد: این شبکه‌ها شامل فاز نخست امامزاده جعفر(ع)، دشتروم، سروک، چرام، چیتاب، لیشتر، دژ سلیمان و رودبال است.
داودی مهر تعداد طرح‌های تغذیه مصنوعی کهگیلویه بویراحمد را 6 مورد ذکر کرد و افزود: این تعداد طرح با ظرفیت 16 میلیون متر مکعب در مناطق گرگدا، ناصرآباد، سولک، کلاچو، مداب و تنگ شیر خواجه استان است.
وی تصریح کرد: پنج نیروگاه برق آبی نیز با ظرفیت 16 و هشت دهم مگاوات در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
داودی مهر این نیروگاه‌های برقابی را شامل پل کلو یک، پل کلو 2 و کوخدان، پل کلو چهار، کریک 2 و کریک سه ذکر کرد.
افت سطح آب در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان 2 میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت نیاز دارد.

** کاهش بارندگی
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشکسالی و کاهش میزان بارندگی در سال زراعی 1395-1396 در 6 ایستگاه هواشناسی این استان رخ داده است.
خشکسالی در علم هواشناسی به شرایطی گفته می‌شود که میزان بارندگی کمتر از میانگین بلندمدت باشد و حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی رخ بدهد.
فرمان فرامین افزود: بیشترین کاهش بارندگی سال زراعی گذشته (مهر سال 1395 تا پایان شهریور 1396) کهگیلویه و بویراحمد به میزان 129.2 میلی متر در شهر لیکک گزارش شده است.
وی اظهار کرد: میزان بارندگی یک سال گذشته در شهر لیکک 375.8 میلی متر بوده است در حالی که میانگین بلند مدت بارندگی این شهر 392.4 میلی متر ثبت شده است.
فرامین بیان کرد: در سال زراعی گذشته در «دهدشت» مرکز کهگیلویه 424.8 میلی متر باران باریده است که 121.1 میلی متر کمتر از سال پیش بوده است.
میزان بارندگی بلند مدت شهر دهدشت 490 میلی متر است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: منطقه امامزاده جعفر 107.8 میلی متر نسبت به سال زراعی 1304- 1395 کاهش بارندگی داشته‌ است.
وی عنوان کرد: میران بارش یک سال گذشته در منطقه امامزاده جعفر را 283.2 میلی متر بوده است در شرایطی که میانگین بلندمدت بارندگی در منطقه امامزاده جعفر 422.2 میلی متر ثبت شده است.
فرامین ابراز داشت: در یک سال گذشته 227.6 میلی متر باران در دوگنبدان مرکز گچساران گزارش شده که 71.7 میلی متر کمتر از سال قبل است.
میزان بارش بلندمدت شهر دوگنبدان 422 میلی متر گزارش شده است.
وی عنوان کرد: 524.7 میلی متر بارندگی مهر سال 1395 تا شهریور سال 1396 در یاسوج ثبت شد که نسبت به سال گذشته حدود 42.7 میلی متر کاهش داشته است.
میزان بارش بلندمدت یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد 798.7 میلی متر است.
فرامین بیان کرد: در یک سال گذشته 477.6 میلی متر باران در شهر سی سخت گزارش شده که 112.9 میلی متر کمتر از سال زراعی قبل است.
میانگین بلندمدت بارندگی در شهر سی سخت 662 میلی متر است.

** نخستین برداشت دشت مختار کام کشاورزان را شیرین کرد
دشت مختار با 3 هزار هکتار زمین کشاورزی یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد کشاورزی استان است که این روزها کشاورزان نخستین برداشت را پس از اجرای آبیاری نوین در آن انجام می دهند.
دشت مختار در فاصله کمتر از یک کیلومتری رود بزرگ بشار در یاسوج قرار دارد.
طرح انتقال آب به دشت مختار از سال 81 آغاز شد اما چندی بعد به علت نبود اعتبار راکد ماند تا اینکه سال 95 گره از مشکل این طرح باز شد.
سرمایه گذار این طرح گفت: با سرمایه گذاری 10 میلیارد ریال پمپاژ آب به اراضی این دشت پس از 15 سال وقفه به بهره برداری رسید.
مصطفی واصل زاده افزود: در مرحله اول 800هکتار از زمین های دیم به آبی تبدیل شدند و کار توسعه آن برای تبدیل اراضی دیم به ظرفیت 3هزار هکتار همچنان ادامه دارد.

** صرفه جویی 70درصدی آب در دشت مختار
مدیر کل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث 30هزار متر شبکه اصلی و فرعی انتقال و اجرای شبکه آبیاری بارانی و قطره ای 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.
جعفر گوهرگانی افزود: در اولین فصل برداشت 2هزارتن لوبیا و کاه خشک به ارزش 85ملیارد ریال در دشت مختار تولید شد که 65درصد از کل اعتبار هزینه شده تنها در یک دوره برداشت محقق شد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح درآمد کشاورزان را 3برابر افزایش داده است گفت: میزان محصول تولیدی زمین های دیم قبل از اجرای طرح 500کیلوگرم گندم به ارزش 7میلیون ریال برآورد شده این در حالی است که در اولین دوره برداشت با آبی شدن اراضی این دشت از هر هکتار 3 تن لوبیا به ارزش 210میلیون ریال برداشت شده است.
گوهرگانی افزود: این طرح زمینه اشتغال 400نفر را فراهم کرده است.

** برنامه ریزی برای انجام نخستین کشت در امامزاده جعفر گچساران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تامین آب سه هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر را از دیگر طرح های آبیاری نوین در این استان عنوان کرد و افزود: سه هزار هکتار از این طرح اجرا شده و براساس برنامه ریزی قرار است که پاییز امسال زیر کشت برود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بهره‌برداری از پروژه طرح انتقال آب به زمینهای کشاورزی امامزاده جعفر سالانه 36 میلیون مترمکعب آب به زمین‌های کشاورزی این منطقه انتقال داده می‌شود.
علی داودی مهر تصریح کرد: در این طرح حدود 45 کیلومتر خط انتقال اصلی و هفت کیلومتر خط لوله فرعی اجرا شده است.
عملیات اجرایی این پروژه از سوی جهاد کشاورزی در سال 1380 با اعتباری بیش از 46 میلیارد ریال، آغاز شد اما در سال 1386 به طور کامل، متوقف و از سال 91 دوباره آغاز به کار کرد.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح یکهزار و 500 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

**صرفه جویی آب با اجرای آبیاری نوین
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی 120 میلیون متر مکعب آب سفره های زیرزمینی استان شده است.
عبدالعلی بهاءالدینی افزود: تاکنون 30 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی تجهیز شده که بیش از 9 هزار هکتار آن در دولت یازدهم انجام شده است.
وی بیان کرد: 85 درصد از هزینه اجرای این طرح‌ها از سوی دولت و 15 درصد نیز از سوی بهره برداران تأمین شده است.

** چشم انداز توسعه آبیاری نوین در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برنامه ریزی برای تامین آب 40 هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
جعفر گوهرگانی افزود: این میزان آبیاری نوین در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد در یک دوره چهار ساله اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: برای هرهکتار اجرای طرح نوین آبیاری 100 میلیون ریال اعتبار هزینه نیاز است که 85درصد آن از سوی دولت و به صورت بلاعوض تامین می شود.
گوهرگانی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
گوهرگانی مهمترین مانع اجرای طرح های آبیاری نوین را تامین سهم آورده کشاورزان دانست که به دلیل درآمد کم مردم ،تامین آن برای بهره برداران مشکل است.
گوهرگانی از اجرای سه هزار و 800 هکتار آبیاری تحت فشار در دولت یازدهم در شهرستان گچساران خبر داد و تصریح کرد: این درحالی است تا قبل از سال 92 ،چهار هزار و 200 هزار هکتار آبیاری نوین در این شهرستان اجرا شده بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آب مورد نیاز چشم انداز 30 ساله کشاورزی این استان را 2 میلیارد متر مکعب برآورد کرد.
استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد و جمعیت آن طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از مرز 713 هزار نفر گذشته است.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/1662/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۳۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عملیات اجرایی ساخت سردرب دانشگاه یاسوج سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
این سردرب ۱۸ متر ارتفاع و ۲۸ متر طول دارد، استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در این طرح مورد توجه است.

طرح کلی سردرب دانشگاه یاسوج دارای ویژگی های خاصی و در جنوب کشور منحصر به فرد است و می تواند معرف استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

دیگر خبرها

  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین