Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@08:11:51 GMT

وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور ۲۱ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۹۶۹۸

وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور ۲۱ درصد کاهش یافت

مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور ۲۱ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، نگهدار اسکندری عصر امروز در جمع مدیران و مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، با بیان کاهش سطح حریق در استان گلستان در 6 ماهه نخست سال 96 نسبت به سال 95، اظهار داشت: کاهش سطح حریق با وجود افزایش فقرات آتش، نشان‌دهنده عملکرد به موقع نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت مناسب در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمار حریق کشور در 6 ماه نخست سال 96، در بحث تعداد آتش‌سوزی 21 درصد و در سطح حریق نزدیک به 59 درصد نسبت به آمار مشابه در سال 95 کاهش داشته است.

مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: تغییرات اقلیم، کمبود آب شیرین، بیابان‌زایی، تخریب سرزمین، فرسایش خاک، افت آب‌های زیرزمینی چالش‌های مهمی هستند که در دنیا و گسترش بیابان، پدیده گرد و غبار و کاهش پوشش گیاهی جزء چالش‌ها در کشور ما است.

اسکندری ادامه داد: از سال 82 سطح تالاب‌ها کاهش بسیاری داشته و همین تالاب‌ها منبعی برای گرد و غبار شده، از طرفی دشت‌های کشور 17 تا 12 سانتی متر فرو نشست داشته و حدود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در حال پمپاژ در کشور سبب به وجود آمدن چالش‌هایی برای کشور شده است.

اسکندری با تاکید بر تخلیه آبخوان‌های کشور تصریح کرد: اگر نشست در دشت‌های ایران ادامه داشته باشد احیاء آبخوان‌ها مشکل بوده و حتی غیر قابل برگشت است.

مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به وضعیت اعتبارات در برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: در برنامه پنجم نزدیک به 3 هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار تصویبی سازمان بود که تنها 43 درصد تخصیص پیدا کرد در حالی که در برنامه ششم با توجه ویژه‌ای که به منابع طبیعی شده، مبلغ مصوب به 39 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در بیابان‌زدایی و احیای مراتع و آبخیزداری و آبخوانداری توان اجرایی بیشتری در مجموعه سازمان و ادارات کل استان‌ها وجود دارد، اظهار کرد: 815 هزار هکتار جنگل‌کاری، اجرای 10میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، اتمام عملیات کاداستر در کشور، اجرای یک میلیون و 140هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی، افزایش سالانه 10 درصد به روند تعادل دام و مراتع، رفع تداخل اختلافات با مردم و افزایش ضریب ارتقای حفاظتی از اقداماتی است که در برنامه ششم توسعه برعهده منابع طبیعی است و اگر اعتبارات تامین شود می‌توان اقدامات مناسبی در این حوزه انجام داد.

اسکندری با بیان اینکه مجموعه قوانین منابع طبیعی محکم و از جامعیت برخوردار است، افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای توسعه اقدامات خوبی انجام داده است اما نمی‌توانیم اجازه دهیم که جنگل‌های ما تخریب شود.

وی درباره طرح تنفس جنگل‌ها تصریح کرد: اگر طرح‌های بهره برداری ادامه پیدا می‌کرد منجر به کاهش توان کیفی جنگل‌ها می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که سالانه به 6.6 میلیون مترمکعب چوب خام برای صنایع نیاز داریم که از این میزان تنها 12 درصد از جنگل‌ها، 18 درصد از واردات و 70 درصد از زراعت چوب و باغات تامین می‌شود.

مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر زراعت چوب گفت: اگر بخواهیم بحران آب را در کشور مهار کنیم، آثار خشکسالی را تعدیل و بیابان‌زایی را کنترل کرده و وضعیت معیشت و توسعه پایدار را در مسیر خودش قرار دهیم راهی جزء توجه به منابع طبیعی نداریم چرا که این جنگل‌ها باید برای آیندگان حفظ شود.

انتهای پیام/

R41471/P1377/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۹۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل

معاون وزیر راه و شهرسازی از بررسی درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار ملک این تعاونی روی گسل در شهر شهید باقری خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار کرد: در خصوص پلاک ثبتی موصوف در شهرک شهید باقری به درخواست تعاونی مسکن کارکنان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، موضوع در دستور کار کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به استقرار ملک شهرک شهیدباقری روی گسل موجود و برای استفاده حداکثری از توان علمی و اجرایی کشور با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان مرجع قانونی امکان حداکثر بارگذاری سازه‌ای با رعایت جمیع عوامل موثر از جمله مقررات ملی ساختمان تعیین و بر آن اساس میزان تراکم ساختمانی و سایر ضوابط شهرسازی و معماری مشخص و پس از طی روال قانونی ابلاغ شود.

وی همچنین یادآور شد: ضرورت تهیه طرح ویژه مجموعه مصلی امام‌خمینی (ره) و صیانت از حریم مصلی در جلسه شورای‌عالی با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورا و نمایندگان مصلی امام‌خمینی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران مطرح و با توجه به نقش، جایگاه، اهمیت، رسالت ملی و فراملی مجموعه مصلی این طرح بررسی شد.

دانشجو گفت: این اراضی با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از فرصت‌های مکانی با عملکردهای ویژه، نقش بی‌بدیلی در هویت فرهنگی شهر تهران دارد. بنابراین با هدف پاسخگویی به تغییر و تحولات رخ داده و ساماندهی وضعیت موجود و گذشت حدود دو دهه از تهیه طرح‌های مختلف برای این مجموع منحصر به فرد، تهیه طرح ویژه برای این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • وقوع سرقت در سیستان و بلوچستان ۱۸ درصد کاهش یافت
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟