Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@04:14:13 GMT

سفرعاشقان حسینی با پای پیاده به سوی کربلا

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۳۱۵۱۸

سفرعاشقان حسینی با پای پیاده به سوی کربلا

به گزارش ایرنا مسیر شلمچه این روزها حال و هوای دیگری دارد ، در این مسیر دسته ‌های عزاداری شیعیان و سایر ادیان الهی از سایر نقاط کشور و چندین کشور دیگر به سمت کربلای معلی حرکت می کنند.
نغمه ‌ها و نوحه ‌های عاشورایی در مرز شلمچه شوری بپا کرده است که پیر و جوان را به راه می کشد و موکب داران حاشیه مسیرهای منتهی به شلمچه را با سبک و سیاقی اربعینی به پذیرایی زائران سالار شهیدان می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیش از 400 موکب در مسیر خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه از سایر نقاط کشور، توسط ارگان ها ، نهادها و ادارات و مردم به صورت خودجوش برپا شده و به استقبال و میزبانی زائران اربعین مشغولند.
میزان مشتاقان زائران ایرانی و خارجی برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی از مرز شلمچه که تنها مسیر تردد اتباع خارجی به عراق است امسال نسبت به سال های گذشته افزایش یافته که این نشان دهنده ایجاد بستر سازی در شلمچه و تامین زیرساخت ‌ها به منظور ارائه خدمت و ایجاد رفاه برای زائران داخلی و خارجی است.
در گذر از این مسیر، همه و همه از پیر و جوان گرفته تا دارا و ندار، افتخار خدمت به زائران اربعین را برای خود ثبت کرده و از چای و قهوه تا خوراک، دستمال کاغذی ،ماساژ پاهای خسته زائرین و توزیع غذای گرم ، از زائران پذیرایی می کنند.

**پیاده روی به عشق امام حسین (ع) در راه کربلا
محمد بنکدار زائر اربعین در مسیر شلمچه می گوید:به عشق امام حسین(ع) از شیراز به شلمچه آمده ام تا در راهپیمایی اربعین شرکت کنم.
رضا دشوارگر اظهار کرد:وقتی به شلمچه می رسم با دیدن مواکب و نوع خدمت رسانی به زائران بوی کربلا احساس می شود.
وی می گوید: برای سومین سال پیاپی مرز شلمچه را برای تردد به کربلا انتخاب می کنم ، ولی امسال نوع خدمت رسانی نسبت به سال های گذشته بسیار مطلوب تر است.
یکی دیگر از زائران اربعین حسینی که از تبریز به شلمچه سفر کرده با چشم هایی اشک آلود گفت: برای دومین سال است که از مرز شلمچه به کربلا سفر می کنم ولی امسال حال و هوای دیگری را در شلمچه تجربه کردم.
فاطمه محمدزاده دانشجوی شهرکردی اظهار کرد:تجربه یک ‌بار این سفر باعث می ‌شود در سال ‌های بعد عاشق ‌تر باشی و دلت بیشتر برای روزهای اربعین تنگ شود.
مدیر اجرایی موکب شهرستان شیراز در مرز شلمچه نیز می گوید: شهرداری شیراز امسال نسبت به سال گذشته خدمات رسانی بیشتری به زائران اربعین حسینی دارد.
علی یخبندی گفت: در بخش اسکان با ظرفیت روزانه هزار نفر و سه وعده پذیرایی از زائران در مرز شلمچه پذیرایی می شود.
وی ادامه داد: استقرار خودروهای حمل زباله، تانکر آب رسانی، خودرو های پسماند و همچنین 200 نفر پاکبان از دیگر اقدامات شهرداری شیراز در مرز شلمچه است.
یخبندی گفت:شهرداری شیراز با استقرار 50 دستگاه اتوبوس در مرز شلمچه زائرانی که در این مرز تردد می کنند جابجا می کند.
مسئول اجرایی موکب بندر ماهشهر در مرز شلمچه نیز گفت: این موکب با برگزاری آیین های فرهنگی مانند نوحه سرایی و... و همچنین توزیع غذا،خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی را بر عهده دارد.
علی کاملی با اشاره به پخت سه هزار نان در طول روز و توزیع در سایر مواکب و زائران گفت: موکب ماهشهر با 180 خادم در طول روز از چهار هزار نفر زائر پذیرایی می کند.
وی اظهارکرد: امسال همکاری با مواکب در مرز شلمچه نسبت به سال های گذشته بهبود یافته و مشکلی خاصی تاکنون وجود نداشته است.

**اسکان روزانه 50 هزار نفر زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه
رییس کمیته مشارکت های مردمی واسکان ستاد اربعین در مرز شلمچه گفت: در مرزشلمچه روزانه ظرفیت اسکان 50 هزارنفر زائر اربعین حسینی با مشارکت مردم فراهم شده است.
مکی یازع افزود: روزانه برای پذایرایی 100 هزار زائر اربعین در سه وعده غذایی برنامه ریزی شده و مشکلی برای خدمت رسانی به زائران در شلمچه وجود ندارد.
وی اظهارکرد: 95 درصد کارها بر عهده مردم و پنج درصد کار برعهده بخش دولتی است و همه موکب ها طبق برنامه مشخص بصورت 24 ساعته خدمت رسانی می کنند.

**راه اندازی بیمارستان صحرایی در شلمچه
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز گفت: به منظور ارایه خدمات درمانی به زائران اربعین حسینی بیمارستان و درمانگاه صحرایی مشترک دانشکده علوم پزشکی آبادان و بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرز شلمچه راه اندازی شده است.
شهرام مقام اظهار کرد:این بیمارستان صحرایی با 120 تخت مجهز ، در نزدیکی نقطه صفر مرزی برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی راه اندازی شده است.
مقام گفت:60 تخت اضطراری برای خدمات ویژه اورژانس و 60 تخت درمانگاهی در این بیمارستان با بخش های پزشک عمومی، دندان پزشکی، زنان و زایمان و مامایی و بستری بیماران پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: این بیمارستان صحرایی مجهز به اتاق عمل، آی سی یو و آزمایشگاه سیار است.
مقام با اشاره به استقرار 30 آمبولانس در شلمچه برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در شلمچه گفت: به منظور خدمات رسانی بهتر در فاصله هر 2 کیلومتر یک آمبولانس در مسیر پیاده روی زائران در شلمچه مستقر شده اند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: با توجه به حضور گسترده هموطنان در مرز شلمچه برای حضور در آیین اربعین حسینی اورژانس کشور نگاه ویژه ای برای خدمات رسانی به زائران دارد و هم اکنون داروخانه سیار با دسته‌های دارویی از قبیل داروهای اورژانسی، مسکن، قلبی، بیماران فشارخون در منطقه شلمچه مستقر است.

**اختصاص 221هزار صندلی ریلی برای جابجایی زائران اربعین حسینی
مرز بین المللی شلمچه از مرزهای مهم و استراتژی کشور است که از راه های خاکی،آبی و ریلی می توان به آن دسترسی داشت.
میرحسن موسوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ایستگاه راه آهن خرمشهر تا ایستگاه راه آهن شلمچه یک ریل باس در نظر گرفته شده که به صورت 24 ساعته به صورت رایگان به زائران خدمت رسانی می کند.
وی گفت: با هماهنگی که با دفاتر زیارتی استان قم داشته ایم امسال چهار زوج قطار ترکیبی از ایستگاه قم تا کربلا راه اندازی شده که در آن زائران پس از انتقال به شلمچه و طی کردن مراحل قانونی تا ایستگاه راه آهن بصره منتقل و پس از آن به کربلا منتقل می شوند.
با نزدیک شدن به روز اربعین حسینی حرکت زائران و دسته های عزاداری اربعین حسینی به سمت پایانه شلمچه شتاب بیشتری گرفته و هر روز نسبت به روز قبل بیشتر می شود.
مرز شلمچه زائرانی از سراسر کشورهای دنیا به خود دیده که تاکنون بیش از 30 هزار نفر از کشور های روسیه، آذربایجان،پاکستان، افغانستان و لبنان عازم عتبات عالیات در کشور عراق شده اند.
واقعه اربعین خاص یک دین و مذهب نیست بلکه پیروان تمام ادیان و مذهب ها از سنی تا مسیحی این راه دشوار پیاده روی را انتخاب می کنند.
در اربعین پارسال حدود 650هزار زائر ایرانی و خارجی از طریق مرز شلمچه راهی کربلای معلی و نجف اشرف شدند.
7104/7165 / 6037
خبرنگار: مسعود گادار ** تنظیم : حمیدرضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۱۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی

نخسین جلسه ستاد برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی ۱۴۰۳ در دانشگاه علوم پزشکی آبادان برگزار شد.

در این نشست به بررسی نیازها و چالش های احتمالی در ایام اربعین پرداخته شد.

استقرار ۱۱ پایگاه اورژانس جاده‌ای در مسیر زائران، یک پایگاه ثابت با ۱۰ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز شهید سلیمانی شلمچه، استقرار هواپیمای بیماربر در منطقه و نقطه گذاری ۷ محل برای ایجاد سالنهای سرد برای رفاه حال زائران و مدیریت یکپارچه سازمان ها و موسسات همکار، بخشی از اقدامات پیش‌بینی شده دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اربعین حسینی پیش‌رو خواهد بود.

فعالیت ستاد اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ از پانزدهم مردادماه سال‌جاری با استقرار نیروهای خدمات‌رسان حوزه سلامت آغاز و تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیر‌های منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی