Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:58:43 GMT

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، زنجیر یا زنجیره!

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۵۹۲۶

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، زنجیر یا زنجیره!

هر روز شاهد تغییراتی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی هستیم؛ زمانی نه چندان ارتباط بین افراد در فواصل دور حتی با تلفن هم امری دشوار می‌نمود اما امروز هر فرد در کنار تمام شناسه‌های فردی، شناسه‌ای به نام شماره تلفن شخصی دارد که نه تنها امکان ارتباط صوتی که ارتباط تصویری را در هر شرایطی فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا ، اقتصاد و بازار در جهانی که هر روز تحولاتی تازه را تجربه می‌کند، بیشترین رخدادها را ثبت کرده است؛ تغییراتی که بخش‌های مختلف تولید تا عرضه محصولات مختلف را شامل می‌شود؛ تغییراتی که عمدتا در جهان توسعه یافته با سرعت تداوم دارد و سایر کشورها، با فواصلی که گاه به یک قرن هم می‌رسد، دنباله‌روی کشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی وضعیت بازار خرده فروشی محصولات مختلف نشان دهنده بروز تغییراتی گسترده از اوایل قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته است؛ کشورهایی که با ایجاد مارکت‌های بزرگ، تامین نیازهای مردم را در همه‌ی زمینه‌ها دنبال کرده و البته موفق هم بوده‌اند.

در ایران نیز سابقه ایجاد فروشگاه‌های بزرگ، بیش از 50 سال است اما طی این سال‌ها همواره سایه دولت بر این بخش، زمینه‌ساز ایجاد گپی بزرگ بین نیازهای واقعی مشتریان و محصولات و خدمات عرضه شده بوده و هست.

اگرچه پیش از انقلاب شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ استارت خورد و مراکزی نظیر فروشگاه‌های شهر و روستا، فعالیتی گسترده را خصوصا در شهرهای بزرگ آغاز کرد که بعضا تا سال‌هایی پس از انقلاب هم ادامه یافت اما ورود بخش خصوصی به این بازار سابقه‌ای کمتر از 25 سال دارد.

نایب رئیس اتاق اصناف استان فارس در گفت و گو با ایسنا به تحلیل روند شکل‌گیری و رشد این نوع مارکتینگ پرداخت و با تاکید براینکه بسیاری از کشورها این شیوه از عرضه محصولات را از سال‌ها قبل آغاز کرده‌اند، حرکت به این سمت را امری لابد دانست.

خسرو فروغان، ایجاد فروشگاه‌های بزرگ خصوصا فروشگاه‌های زنجیره‌ای را یکی از نیازهای کلانشهرها در مسیر تسهیل در تامین مایحتاج شهروندان ضمن حفظ تعادل در هزینه فایده دانست.

او گفت: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای ظرفیتی است که در اقتصاد کشورهای توسعه یافته تعریف شده و سرمایه‌گذاران این بخش امکان فعالیت را به شکلی مطلوب پیدا کرده‌اند؛ در ایران هم باید ساختارهایی برای تقویت این ظرفیت اقتصادی ایجاد کنیم تا حرکت آنها به سمت مطلوبیت سیر کند.

فروغان مزایای این فروشگاه‌ها را در دنیا چنین توصیف کرد: حذف واسطه‌های غیر ضروری بین تولید کننده و مصرف کننده، جلوگیری از توسعه بی رویه واحدهای تجاری، ترویج فروش کالاهای تولید داخل، استفاده از بارکدهای ملی، جلوگیری از توسعه واحدهای تجاری در اماکن غیر تجاری و حتی بهبود نسبی ترافیک شهری .

اما وی تاکید کرد: به دلیل سیستم نابسامان توزیع در ایران، وجود موازی‌کاری‌ها، نبود نظارت کافی، ایجاد واحدهای صنفی بیش از حد نیاز و نبود آمار و آمایش سرزمینی و ... مزایای این گونه فروشگاه‌های اینترنتی این مزایا برای کشور ما وجود ندارد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نتوانسته سهم مناسبی از بازار را به‌خود اختصاص دهند.

فروغان در رابطه با قواعد اولیه تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: این فروشگاه‌ها باید در حومه شهرها باشد تا باعث ایجاد ترافیک نشود، اما متاسفانه در ایران چنین فروشگاه‌هایی در مرکز شهرها ایجاد شده و می‌شود؛ از طرفی چنین حرکتی نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه و در گردش زیادی است و بعد از آن هم مالیات بر ارزش افزوده و سایر حقوق قانونی، قیمت‌ عرضه را دستخوش فراز و نشیب می‌کند.

به گزارش ایسنا، در دوره‌ای و طی دهه‌های 60 تا 80 شاهد شکل‌گیری و توسعه‌ی فعالیت فروشگاه‌هایی تحت عنوان تعاونی در سراسر کشور بودیم، فروشگاه‌هایی که عمدتا ریشه در ارکان بخش دولتی داشته و با هدف اولیه‌ی ارائه خدمات به کارکنان دوایر مختلف شکل گرفت.

تعاونی‌های مصرف که از میان آنها تعاونی‌های امکان و اتکا، همچنان به فعالیت‌ خود در سراسر کشور ادامه می‌دهند، طی 2 دهه فعالیت گسترده‌ای در زمینه تامین و توزیع کالاهای مختلف داشته و بخش قابل توجهی از نیازهای شهروندان را تامین می‌کردند.

البته این فروشگاه‌ها ابتدا با فلسفه عرضه متعادل کالاهای ضروری و البته تولید داخل، بدون تاکید بر لزوم سودآوری آغاز به‌کار کرد و بیش از یک دهه به این شیوه فعالیت ادامه داد اما بعد از آن و در حالیکه تعداد این فروشگاه‌ها به عدد سازمان‌ها و دوایر مختلف دولتی در کشور افزایش یافته بود، به یکباره رو به افول گذاشت.

بسیاری از این تعاونی‌های مصرف نیز با مشکلات شدید اقتصادی و مفاسد مالی روبر و تعطیل شد و بخش اندکی از آنها همچنان فعال است اما دایره عرضه خدمات کالایی خود را به تمام جامعه گسترش داده‌اند.

طی سال‌های اخیر شاهد افزایش شمار فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور هستیم؛ حرکتی که با فعال شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و رفاه آغاز شد و علی‌رغم بروز مشکلاتی در ادامه مسیر این فروشگاه‌ها و کند شدن سیر رشد آنها، با حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی، ادامه پیدا کرد.

فعالیت هایپر مارکت در شهرهای بزرگ ایران با حضور سرمایه‌گذار خارجی، نقطه عطف فعال شدن این شیوه عرضه کالا بود؛ اگرچه همزمان با فعال شدن این فروشگاه‌ها خصوصا در سه سال اخیر سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظیر تیرازیس، کوروش و .... هم در نقاط مختلف کشور فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در بازاری که روند قیمت کالاها، مدام سیر صعودی داشته و دارد، عرضه محصولات با اعمال تخفیف‌، در نگاه تحلیلگران اقتصادی یک نقطه‌ی تردید است.

نایب رئیس اتاق اصناف استان فارس در این خصوص گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین کالا را از واسطه‌ها دنبال نمی‌کنند و به دلیل بالا بودن حجم خرید، توجه به خواست آنان از سوی تولیدکننده توجیه دارد لذا ممکن است کالای عرضه شده توسط چنین فروشگاه‌هایی علی‌رغم داشتن تمام استانداردها و کیفیت مناسب، با تخفیف‌ به مصرف کننده عرضه شود.

او با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند تولیدکننده را به سمت تامین خواسته‌های خود متمایل کند، گفت: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای منافاتی با فعالیت خرده‌ فروشان ندارد اما وقتی در جامعه شاهد رشد غیر منطقی تعداد خرده‌فروشان در صنوف مختلف باشیم، قطعا میزان فروش و درصد سود، کاهش می‌یابد و ممکن است تخلفات مختلف را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته شاهد افزایش تعداد واحدهای صنفی در کشور بوده‌ایم واحدهای صنفی که کوچک و در کنار آنها واحدهای صنفی دولتی و سازمانی مثل تعاونی‌ها، غرفه‌ها و فروشگاه‌های درون سازمانی؛ این موضوع در هیچ جامعه‌ای روندی مناسب محسوب نمی‌شود.

فروغان اعتقاد دارد که یکی از دلایل افزایش تعداد واحدهای کوچک صنفی در سراسر کشور، بیکاری و روند فزاینده تعداد فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی در سطوح مختلف است؛ تحصیل‌کرده‌هایی که رشته‌های تحصیلی خود را متناسب با نیاز بازار انتخاب نکرده‌اند.

او اعتقاد دارد که این موضوع عرصه را برای فعالیت فروشگاه‌های بزرگ نیز تنگ می‌کند، گفت: متاسفانه افرادی که در چنین فضایی وارد بازار شده و یک واحد صنفی کوچک را با سرمایه‌های اندک راه‌اندازی می‌کنند، به دلایل مختلف ممکن است موفق نباشند و در این مسیر نیز متحمل ضربه‌ای دیگر شوند. ضربه‌ای که تکمیل کننده ضربه ناشی از نبود شغل متناسب با رشته‌ی تحصیلی این افراد خواهد بود!

فروغان با بیان اینکه امروز نزدیک به چهار میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که اکثرا خدماتی و توزیعی است، گفت: این تعداد به شکل روزانه رو به افزایش است؛ بنابراین اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به شکلی که در سایر کشورهای جهان متداول است در ایران شکل بگیرد، احتمال شکست سرمایه‌گذاران وجود دارد.

وی همچنین گفت: هر جامعه با توجه به شرایطش، ساختار خاص خودش را دارد. ساختار جامعه اقتصادی ما با همه دنیا متفاوت است. در هیچ کجای دنیا به ازای هر 20 نفر یک واحد صنفی وجود ندارد .

فروغان در عین‌حال از ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال در درون استان، حمایت کرده و معتقد است که باید تلاش کنیم تا با هدف ساماندهی بازار و زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال مناسب، از افرادیکه در این بخش وارد می‌شوند حمایت لازم را داشته باشیم.

او گفت: تقریبا تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در سراسر کشور ایجاد شده و رو به گسترش است، با سرمایه‌گذاری‌های خارج از فارس شکل گرفته و به دلیل آنکه مرکزیت کار در تهران تعریف می‌شود، تمام سودآوری و درآمدهای آن نیز معطوف به بیرون استان خواهد بود.

فروغان تصریح کرد: به اعتقاد من اگر سرمایه‌گذارانی با مرکزیت استان فارس اقدام به ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کنند، باید حمایت‌ها را به سمت آنان معطوف کرد زیرا تمام درآمدهای ناشی از فعالیت آنها و سایر منافع نظیر عرضه محصولات تولید شده درون استان و تاثیرگذاری بر رونق اقتصاد بازار و تولید داخلی و ... مصروف به فارس خواهد بود.

نایب رئیس اتاق اصناف فارس در عین‌حال معتقد است که می‌توان با راهکارهایی، منافع ایجاد و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مرکزیت آنها در تهران قرار دارد را استانی و منطقه‌ای کرد.

این فعال اقتصادی گفت: اجرایی شدن قانون حفظ حریم و حدود صنفی می‌تواند از رشد نا متوازن صنوف جلوگیری کرده و اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی و تبدیل آنها به فروشگاه‌های بزرگ می‌تواند از رشد بی رویه صنوف جلوگیری کند.

فروغان معتقد است که تعریف زیرساخت ها هماهنگ با استانداردهای جهانی و تعریف نیاز مکانی و نیاز سنجی و آمایش سرزمینی می‌تواند در این خصوص به اقتصاد کشور کمک کند .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۵۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم

استان زنجان هم همانند سایر استان‌ها در پاویون وزارت کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی غرفه دایر کرده و مهمترین زنجیره ارزش‌های خود یعنی نساجی و زیتون را به صادرکنندگان ملی و بین‌المللی معرفی می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو از سوی سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از روز شنبه هشتم اردیبهشت امسال آغاز به کار کرد. افتتاحیه این نمایشگاه به حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، و سایر مسئولان و نماینده کشورهای مهمان برگزار شد.

در این نمایشگاه شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا، حضور داشته و اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف می‌کنند.

در بخشی از این نمایشگاه، پاویون وزارت کشور نیز قرار دارد که تمام استان‌های کشور در این پاویون، غرفه‌های خود را دایر و ظرفیت‌های صادراتی خود را در معرض نمایش قرار داده‌اند. استان زنجان هم همانند سایر استان‌ها ، غرفه خود را با محوریت اتاق بازرگانی زنجان دایر کرده است.

در روز نخست این نمایشگاه، احمد وحیدی وزیر کشور به همراه معاون اقتصادی خود از غرفه‌های استان‌ها بازدید و از نزدیک با ظرفیت‌های صادراتی آنان آشنا شد.  استان زنجان هم ظرفیت‌های صادراتی خود به خصوص زنجیره نساجی و زنجیره زیتون را در معرض دید تجار بین‌المللی و منطقه قرار داده است که طبق گفته حسین محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان، دو هدف اصلی برای حضور استان زنجان در این نمایشگاه هدف‌گذاری شده است که مورد نخست استفاده از ظرفیت تجار برای صادرات محصولات استان به کشورهای مختلف دنیا و مورد دوم استفاده از ظرفیت‌ تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در داخل استان است.

محسن افشارچی استاندار زنجان در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: اکسپو 2024 در حال برگزاری است و ما هم خیلی علاقه‌مند هستیم که نشان دهیم که توامندی‌های خود را نشان دهیم.

وی گفت: به لطف خدا، استان زنجان برنامه‌ریزی درستی در حوزه ایجاد یک فرآیند سیستماتیک برای سرمایه‌گذاری کرده است و آن چیز که برای ما مهم است معرفی زنجیره‌های ارزش است. یکی از آن‌ها که در کشور هم به رسمیت شناخته شده است زنجیره ارزش "نساجی" است.

استاندار زنجان گفت: علاوه بر آن، زنجیره‌های ارزش دیگری نیر وجود دارد که برای ما بسیار ارزشمند است و در تلاش هستیم در این نمایشگاه با تجار و صادرکنندگان ارتباط ایجاد کنیم. البته در این نمایشگاه فقط ایجاد ارتباط اولیه است و بعد از آن باید اتاق تلاش خود را برای ایجاد ارتباط سازنده انجام دهد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه موضوع اینجاست که در دو سال گذشته ، محصولات و هم بازارهایش و هم صادرکنندگانش متنوع شده است.

.

صمد یوسفی اصل رئیس اتاق بازرگانی زنجان در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: نمایشگاه ایران اکسپو یکی از مهمترین فرصت‌های پیش‌روی فضای اقتصادی کشور است تا با عرضه کردن محصولات صادرات غیرنفتی و معرفی زنجیره‌های ارزش صادرات‌محور ضمن ارائه مستقیم ظرفیت‌ها و چالش‌ها، اهمیت حضور خود در نقشه تجارت جهانی را نمایان کند.

وی گفت: در این نمایشگاه که بیش از 2 هزار تاجر خارجی از آن بازدید می‌کنند، مساعی خود را متمرکز در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، نمایش محصولات زنجیره‌های ارزش استان، معرفی سبد صادرات غیرنفتی استان، میزان تعامل با بخش خصوصی(G2B)، فرصت‌سازی برای تعاملات با بخش خصوصی(B2B)، امضای تفاهنامه‌های تجاری، مذاکرات تجاری خواهیم کرد.

یوسفی اصل با بیان اینکه بعد از برگزاری نمایشگاه، باید با صادرکنندگانی که ارتباط اولیه ایجاد شده است، با آن‌ها ارتباط سازنده ایجاد کنیم و به تولیدکنندگان متصل کنیم ، گفت: تنوع محصولاتی استان زنجان متنوع شده و باید جهش تولید و افزایش صادرات را بیش از پیش در سال جاری محقق کنیم.

به گزارش تسنیم، طی برگزاری نمایشگاه، وزیر کشور، معاون اقتصادی وزارت کشور، معاون وزارت گردشگری، سفرای برخی کشورهای منطقه و تجار بین‌المللی از این غرفه بازدید کردند.

زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • فرصت‌های نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • استان‌ها در ۶۲ رشته طرح زنجیره‌های ارزش راهبردی فعالیت دارند
  • خرید شکلات تلخ بهتر است یا  شکلات شیرین؟
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران