Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@21:09:58 GMT

سومین انقلاب انرژی در راه برای بیرون راندن نفت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۲۴۹۹

سومین انقلاب انرژی در راه برای بیرون راندن نفت

برقی شدن  خودروها، ارتقای سیستم باتریها ، استفاده از انرژی باد و خورشید برای تولید برق وسرمایه گذاریهای کلان برای افزایش بهره وری مصرف انرژی همگی از عواملی است که می تواند زمینه را برای کاهش مصرف انرژی های فسیلی فراهم کند.درحالی که ایران و سایر کشورهای صادرکننده نفت باور نمی کردند انقلاب دوم درصنعت نفت راه را برای عرضه بیشتر نفت خام هموار و سهم کشورهای قدیمی از بازار جهانی را کاهش دهد اما این اتفاق افتاد و  "شیل " بر بازار نفت جهان سایه انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا اما به نظر می رسد برای انقلاب سوم نیز باید آماده باشیم که می تواند بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قراردهد. مرکز مطالعاتی پیترسون در گزارشی نوشت : دنیا باید منتظر سومین انقلاب انرژی باشد. انقلابی که اگر باعث حذف نفت و گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی نشود،میزان استفاده از آنها را به حداقل می‌رساند و منابع دیگری را جایگزین انها می کند. منابعی پاک تر با کارایی بیشتر و بقای طولانی تر.

تاریخچه انقلاب های انرژی در دنیا


  مطالعات نشان می‌دهد تا کنون دو انقلاب در عرصه انرژی دنیا ایجاد شده است. اولین انقلاب که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و در جریان انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی ایجاد شد، زغال‌سنگ را جایگزین چوب کرد. تا پیش از این تحول چوب اصلی‌ترین و مهمترین منبع انرژی در دنیا بود و بعد از این انقلاب که حاصل از تحولات مثبت در دنیا تکنولوژی و افزایش سطح نوآوری در دنیا بود، زغال‌سنگ به سوخت غالب مورد استفاده در دنیا تبدیل شد.اما  انقلاب دومی هم در عرصه تکنولوژی در  دنیا اتفاق افتاد. این انقلاب در نیمه اول قرن بیستم میلادی بود و باعث شد تا نفت و گاز طبیعی جایگزین زغال سنگ شود . سطح بالای آلایندگی زغال سنگ و بهره‌وری پایین تر آن  نسبت به نفت و گاز طبیعی زمینه‌ساز این تحول شد. البته پیشرفت‌های تکنولوژی و علمی که باعث کشف و استخراج این منبع ارزشمند انرژی شد هم عامل دیگری بود که ریشه انقلاب دوم را ایجاد کرد.حال به نظر می‌رسد سومین انقلاب در عرصه انرژی نزدیک است. انقلابی که در صنعت باتری‌سازی ایجاد شده است و می‌تواند استفاده از نفت و گازطبیعی را تقلیل دهد. سایت اویل پرایس در این زمینه نوشت: صنعت نفت و گازطبیعی با چالش بزرگی روبرو است. چالشی که در نتیجه پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت باتری‌سازی و برقی شدن خودروها و استفاده از منابع احیاشدنی به خصوص باد و خورشید برای تولید برق صنعتی و خانگی ایجاد شده است.  به نظر می‌رسد نفت و گاز طبیعی کاربرد و اعتبار قبل را در توسعه صنعتی ندارد و در آینده‌ای نه چندان دور همانند  چوب و زغال سنگ کاربرد خود را از دست می‌دهد.

زمانی برای حذف نفت و گاز

این انقلاب باعث کاهش استفاده از نفت و گاز طبیعی در بازار می شود ولی نمی‌تواند زمینه را برای حذف این دو منبع فراهم کند زیرا نفت و گاز طبیعی تنها  برای حمل و نقل و تولید برق استفاده نمی شود بلکه در صنایع فلزی ، پتروشیمی ، شیمیایی و زیر ساختی از این دو منبع استفاده می شود . بنابراین در نتیجه انقلاب سوم می‌توان انتظار داشت که میزان تقاضا برای نفت و گاز طبیعی کاهش چشمگیری پیدا کند ولی حذف آن حداقل تا سی  سال آینده دور از انتظار است . از طرف دیگر تغییر زیر ساختها برای استفاده از منابع تازه انرژی  نیازمند سرمایه گذاری و صرف هزینه های زیاد است که پرداخت آنها برای برخی از کشورها غیر ممکن است  و همین مساله دوره گذار را کند تر می کند. بررسی اخبار نشان می دهد که تعداد زیادی از کشورهای صنعتی سرمایه گذاری برای تغییر زیر ساختها را از سالها قبل آغاز کرده‌اند. ایجاد مزارع بزرگ نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و حتی نصب پنل‌های خورشیدی تولید برق  خانگی در شماری از کشورهای صنعتی از اولین و اصلی‌ترین گام‌هایی است که در این زمینه برداشته شده است.عرضه خودروهای الکتریکی ، ایجاد ایستگاههای اتصال به برق برای خودروهای برقی  هم در کشورهای صنعتی انجام شده است در حالیکه تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه حتی در خرید و تامین زیر ساختهای خودروهای بی کیفیت بنزینی هم با مشکل مواجه هستند.البته این مساله ای است که در انقلاب‌های قبلی هم مشاهده شد و به همین  دلیل بود که کشورهای صنعتی و توسعه یافته که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، سریع تر این انقلاب را پشت سر می گذارند و همیشه توسعه‌یافته تر از دیگر کشورها باقی می‌مانند.  آنچه این گزارش را مهم کرده است، صحبت از سومین انقلاب انرژی در دنیا و ضرورت آماده سازی اقتصاد  کشورهای وابسته به  نفت برای این تحول است . تحولی که ظرف دهه های آینده محقق میشود ولی آماده کردن زیرساختهای کشور برای پذیرش این تحول باید هر چه سریعتر انجام شود.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۲۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق قدرت اشغالگران قدس را به زیر کشید

حجت الاسلام «محسن کیائی» در گفت و گو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب با اشاره به اقدام موفقیت آمیز دلاورمردان سپاه پاسداران در انجام عملیات وعده صادق، اظهار کرد: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در خطبه های عید سعید فطر فرموده بودند: «رژیم منحوس دست به اقدام نابخردانه ای زد و به زودی تنبیه خواهد شد» رزمندگان سپاه پاسداران با اجرای موفقیت آمیز و غرورآفرین وعده صادق هیمنه پوشالی این رژیم را بهم ریختند.
 
به گفته وی؛ این عملیات بزرگ حس شادی و سروری را در دل همه مظلومان و آزادی خواهان عالم و همه کسانی که عاطفه و احساسی دارند ایجاد کرد.
 
امام جمعه شهر دلند استان گلستان با یادآوری جنایات و ظلم هایی که نیروهای رژیم غاصب در بیش از 7 دهه در سرزمین فلسطین مرتکب شده اند، تصریح کرد: در این مدت طولانی ملت ستمدیده فلسطین از تمامی حقوق اولیه و ذاتی خود محروم و آرامششان سلب شده بود در حالی که همه دنیا و سازمان های بین المللی و حقوق بشری اقدام بازدارنده ای علیه صهیونیست ها انجام نداده و فقط نظاره گر بودند.
 
وی افزود: این روزها مظلومیت مردم فلسطین دو چندان شده است، دنیا دربدری، غربت و بی پناهی و اوج مظلومیت مردم غزه را می بیند و به وظیفه خود عمل نمی کند، رهبر حکیم انقلاب در دیدار با دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین فرمودند: «اینکه رژیم صهیونیستی با آن همه ساز و برگ نظامی و پشتیبانی های قدرت های ظالم دنیا، اقدام به کشتار زنان و کودکان می کند نشان می دهد این رژیم قادر به مقابله با نیروهای مقاومت و شکست آنها نیست و ما معتقدیم به فضل و وعده الهی و دور اندیشی رهبری حکیم انقلاب اسلامی، دنیا در آینده نه چندان دور سرنگونی و محو کامل رژیم نامشروع، خون آشام و کودک کش اسرائیل غاصب را به عینه خواهد دید.
 
به گفته وی؛ ملل و سران کشورهای اسلامی اگر با هم متحد و منسجم شوند و شریان اقتصادی صهیونیست ها را قطع کنند این رژیم قطعا دوام چندانی نخواهد آورد.
 
حجت الاسلام کیائی در پایان خاطر نشان کرد: بعد از عملیات وعده صادق رژیم پلید و کدخدایش آمریکا با قدرت و عظمت دلاورمردان سپاهی مواجه شدند و فهمیدند که اگر دوباره دست به اقدامی بزنند پاسخی محکم تر دریافت خواهند کرد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • وعده صادق قدرت اشغالگران قدس را به زیر کشید
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • رهبر انقلاب: به ما می‌گویند چرا شما از فلسطین حمایت می‌کنید؛ امروز تمام دنیا از فلسطین حمایت می‌کنند (فیلم)
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • سومین سالگرد سردار شهید سید محمد حجازی
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • اسرائیل نمی‌تواند از قاعده تنبیه اشتباهاتش سالم بیرون برود