Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:13:40 GMT

ترامپ در شرق آسیا؛ سیاست ابزار تجارت

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۶۱۴۴

ترامپ در شرق آسیا؛ سیاست ابزار تجارت

تهران- ایرنا- اگرچه سفر «دونالد ترامپ» به شرق آسیا همچون سفر وی به خلیج فارس، با اهداف سیاسی و تجاری صورت می گیرد اما رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند با حضور بلند مدت و پرسروصدای خود ، این کشورها را نسبت به حمایت کاخ سفید امیدوار نگاه دارد.

به گزارش گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نگرش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده به مسائل بین المللی و از جمله روابط این کشور را می توان در سفرهای اصلی و مهم وی شاهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستین سفر دیپلماتیک رئیس جمهوری تاجر مسلک آمریکا به خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی (که مدت اندکی پس از دریافت منصب ریاست جمهوری انجام شد) نمونه بارزی از رویکردهای وی به سیاست و اقتصاد است. ترامپ از ضعف سیاستمداران سعودی استفاده کرد و با بهره برداری از حربه ایران هراسی، توانست شرایط را مدیریت کند.
رئیس جمهوری آمریکا با این سیاست در نهایت توانست صدها میلیارد دلار از پول های نفتی شهروندان سعودی را به سوی اقتصاد و صنعت ایالات متحده روانه کند.
اگرچه ترامپ در چند ماهه اخیر چند سفر دیپلماتیک دیگر به مناطق مختلف جهان انجام داد اما سفر کنونی وی به شرق آسیا را هم می توان سفری مشابه با دیدار وی از خلیج فارس توصیف کرد. می توان ادعا کرد که اهداف و خط مشی های ترامپ در این سفر نیز مانند سفر رئیس جمهوری آمریکا به ریاض است.
ناگفته پیداست رئیس جمهوری آمریکا در شرق دور هم تلاش خواهد کرد با استفاده از بهانه حاضر و آماده ای همچون توانایی های موشکی و هسته ای کره شمالی، کشورهای صاحب صنعت و ثروت آن منطقه همچون ژاپن و کره جنوبی را برای تن دادن به خواسته های سیاسی و تجاری واشنگتن مجاب سازد.

** سفری طولانی اما با سیاستی تکراری
تا پیش از این، طولانی ترین سفر رئیس جمهوری آمریکا به «جورج بوش» پدر اختصاص داشت. در سال 1991 یکی از سفرهای وی 12 روز طول کشید. پیش از این قرار بود سفر دونالد ترامپ هم دوازده روزه باشد اما در آخرین دقایق کاخ سفید اعلام کرد یک روز به مدت سفر ترامپ اضافه می شود.
تارنمای نشریه «پلتیکو» در گزارشی نوشت ترامپ برای حضور در نشست مانیل یک روز به زمان مسافرت خود اضافه کرد.
بر اساس این گزارش، ابتدا قرار بود «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست شرکت کند اما در آخرین لحظات بنا به دلایلی تصمیم گرفته شد رئیس جمهوری آمریکا در آن نشست مشارکت داشته باشد.
روزنامه «بوستون هرالد» مهمترین هدف نخستین سفر دونالد ترامپ به شرق آسیا را پرداختن به بحران در جزیره کره و ارسال پیامی آشکار برای پیونگ یانگ دانست و نوشت هنگامی که رئیس جمهوری آمریکا وارد این منطقه می شود از نزدیک با یکی از سیّال ترین مناطق جهان رو در رو می شود که چالش های بسیاری زیادی را در خود دارد.
از سوی تحلیلگران آمریکایی این سفر نزدیک به دو هفته ای از مهمترین محورهای منافع ملی آمریکا در آینده خواهد بود. نخستین مقصد ترامپ ژاپن است. توکیو متحد واشنگتن شریک مهم منطقه ای و بین المللی این کشور بوده است. به طور قطع رئیس جمهوری آمریکا با «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور که به تازگی انتخابات پارلمان را با موفقیت پشت سر گذاشت، گفت وگوهای مفصلی خواهد داشت. در این میان بحران کره شمالی در صدر فهرست موضوع ها قرار دارد.
پیشرفت های هسته ای پیونگ یانگ و موشک های دوربرد کره شمالی که بر فراز خاک ژاپن سایه می افکند محورهایی هستند که درصدر نگرانی های مشترک ژاپن و کره جنوبی قرار دارند.
کارشناسان مسایل بین المللی اختلاف ها در زمینه تجارت و بحث های مالی در مورد تضمین امنیت ژاپن شایان توجه می دانند. در این راستا هزینه های دفاعی که ارتش آمریکا برای این کار متحمل می شود نیز از مهمترین سرچشمه های اصطکاک توکیو و واشنگتن ارزیابی می شود. البته این ها چالش هایی نیستند که بتوانند بر این دیدار و روابط دوطرف سایه بیندازند.
کره جنوبی دومین مقصد ترامپ در سفر به شرق آسیا خواهد بود که به طور قطع موضوع همسایه شمالی در صدر محورهای مذاکرات قرار دارد. برخلاف خبرهای پیشین، ترامپ به منطقه DMZ در 25 مایلی سئول و در نزدیکی مرزهای شمالی این کشور سفر نمی کند.
از نگاه رسانه های آمریکایی چالش ها و فرصت هایی در ملاقات رو در روی روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی وجود دارد؛ نتیجه این دیدار می تواند مهمترین پیام را برای پیونگ یانگ داشته باشد. نکته اینجاست گرچه رهبران کره جنوبی به دنبال محدودیت بیشتر پیونگ یانگ هستند اما آن ها نمی خواهد عرصه را به طور کامل بر همسایه شمالی تنگ کنند.
فرش های قرمزی که برای ترامپ در سئول آماده شده، پس از موضوع بحران امنیت در شبه جزیره، بحث های تجاری میان دو کشور را از اهمیت فوق العاده برخوردار کرده است.
اقامت ترامپ در پکن نیز برای آمریکا، چین و کل جهان دارای اهمیت است. در این کشور نیز موضوع کره شمالی در صدر دلمشغولی ها قرار دارد. نقش و نفوذ پکن بر کره شمالی برای آمریکا اهمیت فوق العاده ای دارد. از طرف دیگر «شی جین پینگ» به تازگی برای یک دوره 5 ساله دیگر به عنوان رئیس جمهوری چین انتخاب شده است، از این رو به طور قطع بر مقاومت پکن در مقابل فشارهایی آمریکا افزوده خواهد شد.
پکن در دیدار با رهبر آمریکا بر حق حاکمیت خود بر دریای جنوبی چین، افزایش توان نظامی و چالش حقوق مالکیت فکری به ویژه در زمینه تولیدات تجاری تاکید می ورزد.
ویتنام و فیلیپین آخرین کشورهایی هستند که ترامپ از آن ها دیدار خواهد کرد. حضور در اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی آسیا پاسفیک (APEC) در ویتنام و نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا «آسه آن» (ASEAN) در مانیل مهمترین برنامه های رئیس جمهوری آمریکا در این دو کشور خواهند بود.
به نوشته نشریه پلتیکو، گرچه از رئیس جمهوری آمریکا در زمینه حضور در نشست های شرق آسیا انتقادهایی شده است اما این حرکت وی اقدامی نمادین است که حکایت از تصمیم ترامپ برای ایجاد روابطی خوب با شرق آسیا دارد.

**سفری برای دلگرم کردن شرق آسیا
سفر طولانی ترامپ به شرق آسیا همزمان دارای اهداف سیاسی و اقتصادی است. به نظر می رسد ترامپ می خواهد همچون گذشته با اهرم های سیاسی، با اطمینان دهی به متحدان منطقه ای خود، منافع تجاری و اقتصادی را به داخل ایالات متحده سرازیر کند.
نشریه «دیپلمات» (The Diplomat) در گزارشی نوشت پس از آنکه ماه ها ترامپ در مورد کره شمالی به صورت انفرادی وارد عمل می شد اکنون وی در تلاش است تا در سفر به شرق آسیا، جبهه ای از کشورهای گوناگون را با عنوان Indo-Pacific تشکیل دهد.
براساس این تحلیل، حتی تشکیل یک بلوک باز و آزاد که ترامپ، وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا آن را تبلیغ می کنند هم از سوی کشورهای شرق آسیا در راستای همان شعار «نخست آمریکا» ارزیابی می شود. 9 ماه پس از کنار رفتن «باراک اوباما» و خروج یک جانبه ایالات متحده از قرارداد تجاری ترانس پاسفیک هنوز دلخوری هایی در این منطقه وجود دارد، تحلیلگران آمریکایی اما اعتقاد دارند حضور ترامپ در دو نشست (و سخنرانی مهمی که گفته می شود وی برای اجلاس ویتنام تدارک دیده است ) امیدواری هایی را در شرق آسیا در مورد رویکردهای تجاری واشنگتن ایجاد می کند. در این فرایند نبودن رئیس جمهوری چین در نشست شرق آسیا فرصت مغتنمی برای ترامپ پدید می آورد تا بتواند این منطقه را گرد خود جمع کند.
این نشریه اعتقاد دارد شاید حضور ترامپ در اجلاس تاثیر چشمگیری بر نفوذ آمریکا در شرق آسیا نداشته باشد، اما غیبت وی تنها موجب تقویت سرگردانی سیاست های ایالات متحده در آسیا می شود.
«پیتر بروکس» تحلیلگر «بنیاد هریتیج» و از مشاوران پیشین وزارت دفاع آمریکا اعتقاد دارد: حضور ترامپ در این دو نشست مهم منطقه ای، حاکی از اهمیت شرق آسیا در تامین منافع ایالات متحده است. تحکیم روابط با ویتنام، پیگیری مباحث در مورد دریای جنوبی چین در فیلیپین، اولویت به شمار می روند. علاوه بر این اگر در طول سفر ترامپ، کره شمالی اقدام خاصی را انجام دهد بر هیجان و حساسیت شرایط افزوده خواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان نخستین سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه مهم شرق آسیا، برای بنیان گذاری و توسعه روابطی جدید یا حتی حفظ روابط و منافع پیشین کاخ سفید بسیار با اهمیت است.

پژوهشم**9130**1601** خبرنگار: حسین عباسی نسب. انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد

وزیر امور خارجه آمریکا طی مکالمات تلفنی خود از توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد تحدید مرز بین دو کشور بر اساس اعلامیه آلماتی (۱۹۹۱) استقبال کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان گفتگوی تلفنی جداگانه داشت.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که بلینکن از توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد تحدید مرز بین دو کشور بر اساس اعلامیه آلماتی استقبال کرد.

متیو میلر در بیانیه‌ای گفت: وزیر امور خارجه آمریکا از اعلام هفته گذشته رئیس‌جمهور علی‌اف مبنی بر توافق ارمنستان و آذربایجان برای استفاده از اعلامیه آلماتی در سال 1991 به عنوان مبنایی برای تعیین حدود مرزها قدردانی کرد و بر اهمیت این امر برای هر دو طرف برای دستیابی به صلح پایدار و با عزت تأکید کرد.

در این بیانیه خاطرنشان شد: وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر بر آمادگی ایالات‌متحده برای حمایت از این تلاش‌ها تأکید کرد و از رئیس‌جمهور علی‌اف خواست همگام با همتای ارمنی خود حرکت کند. بلینکن بر تعهد ما به روابط دوجانبه قوی بین ایالات‌متحده و آذربایجان تأکید کرد و به تلاش‌های ما برای همکاری در اهداف مشترک در زمینه‌های انرژی، آب‌وهوا و ارتباطات و تضمین موفقیت کنفرانس COP 29 در باکو اشاره کرد.

در بیانیه منتشر شده توسط وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: بلینکن از اقدام آذربایجان برای تبدیل حکم زندان قباد عباد اوغلو به حبس خانگی به عنوان یک ژست بشردوستانه استقبال کرده و خواستار آزادی کامل و فوری وی شده است. وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر از جمهوری آذربایجان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر عمل کند و زندانیان ناعادلانه در آذربایجان را آزاد کند.

در اطلاعیه دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور آذربایجان در خصوص این گفتگوی تلفنی آمده است که "الهام علی‌اف تأکید کرد آذربایجان به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر پایبند است و اصلاحات دموکراتیک ادامه دارد."

چند روز پیش بازداشت عباد اوغلو، رئیس حزب دموکراسی و رفاه آذربایجان با حبس خانگی جایگزین شد. او در 23 جولای سال گذشته بازداشت شد. وی به استناد ماده 204.1 قانون مجازات (تدارک به منظور فروش اعم از تحصیل یا فروش پول یا ارز تقلبی) و همچنین ماده 3.1 (در صورت ارتکاب همان اعمال توسط یک گروه سازمان‌یافته) متهم شده است. بعداً اتهام جدیدی به موجب ماده 1-3.167 (تهیه، نگهداری یا توزیع مواد افراطی مذهبی) قانون جزا مطرح شد. این سیاستمدار تمام اتهامات را کذب خواند.

در ماه‌های اخیر بالغ بر 20 روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در جمهوری آذربایجان به اتهام قاچاق و سایر اتهامات دستگیر شده‌اند. آن‌ها با این اتهامات موافق نیستند و آن را فعالیت‌های حرفه‌ای و آزادی سیاسی می نامند. بر اساس لیست‌های تهیه شده توسط سازمان‌های حقوق بشر محلی، در حال حاضر 250 تا 300 زندانی سیاسی در جمهوری آذربایجان وجود دارد. اما مسئولان آذربایجانی ادعای حضور زندانیان سیاسی در کشور را نمی‌پذیرند. آن‌ها می‌گویند افرادی که در آن لیست‌ها قرار گرفته بودند فقط به خاطر اقداماتشان محاکمه شدند.

یادآور می‌شود که بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، بر حمایت آمریکا از پیشرفت به سوی توافق صلح پایدار و باعزت بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تأکید کرد.

بلینکن بار دیگر تأکید کرد که از موافقت آمریکا برای استفاده از اعلامیه آلماتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان به عنوان مبنایی برای تعیین حدود مرزها استقبال می‌کند.

بلینکن خاطرنشان کرد که آمریکا به تلاش‌های خود برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان و همچنین دیدگاه نخست‌وزیر پاشینیان مبنی بر آینده‌ای مرفه، دموکراتیک و مستقل برای ارمنستان ادامه می‌دهد.

گفتنی است، درگیری قره‌باغ که در دهه 80 قرن گذشته میلادی شدت گرفت، باعث درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد. باکو کنترل 20 درصد از مناطق جمهوری آذربایجان را از دست داد. چهار سال پیش، در نتیجه جنگ 44 روزه دوم قره‌باغ و عملیات یک روزه سال گذشته، جمهوری آذربایجان کنترل سرزمین‌های اشغالی را دوباره به دست گرفت.

ارمنستان عملیات یک روزه در قره‌باغ را در سال گذشته «پاکسازی قومی» نامید. پس از آن زمان، جمعیت ارمنی از قره‌باغ مهاجرت کردند.

اگرچه مذاکرات جداگانه‌ای بین دو کشور با میانجیگری اتحادیه اروپا و روسیه انجام شده است، اما هنوز معاهده صلح امضا نشده است.

عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپاعلی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسیدعلی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم