Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > کتاب - دبیر هفته کتاب در نشست خبری بیست و پنجمین دوره این رویداد از جزئیات برگزاری آن و همچنین کوتاهی‌های صورت گرفته در حق نابینایان در حوزه کتاب گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری و رونمایی از پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که از 20 تا 26 آبان با شعار آینده روشن با خانواده کتابخوان، در سراسر ایران برگزار خواهد شد، ظهر امروز دوشنبه 15 آبان در سرای اهلِ قلمِ خانه کتاب واقع در خیابان برادر مظفر جنوبی، ابتدای کوچه خواجه نصیر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با طرحی از محمد اردلانی 

در ابتدای این نشست مجید غلامی‌جلیسه، دبیر هفته کتاب با اشاره به تمهیداتی که سیدعباس صالحی، وزیر فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگیِ سابقِ این وزارتخانه در طول سه سال گذشته در مورد هفته کتاب اندیشیده بود توضیح داد: «معاونت فرهنگی با دو رویکرد عمده در این زمینه پیش می‌رفت و ما نیز تلاش کردیم همان رویه را ادامه دهیم.»

او تصریح کرد: «اول این که هفته کتاب را به عنوان هفته‌ای ملی و برندی برای کتاب و کتابخوانی در ایران و حتی در دنیا در نظر بگیریم. سیر این اتفاق به گونه‌ای بوده است که علی‌رغم نگاه آرمان‌گرایانه‌مان، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم. نکته دوم مردمی شدن هفته کتاب و افزایش سطح مشارکت گروه‌های مردمی مروج کتابخوانی در برگزاری مراسم ویژه این هفته است.»

جلیسه ادامه داد: «اگرچه شورای سیاست‌گذاری اندکی دیر اولین جلسه خود را تشکیل داد اما بر مبنای این دو رویکرد و با حضور نماینده‌ای از شورای مردمی مروج کتابخوانی، شعار هفته و روزهای برگزاری را مشخص کردیم. کار دیگری که انجام دادیم ایجاد ستاد مرکزی و دائمی برای هفته کتاب بود که امور مربوط به آن را در طول سال و نه فقط در این یک هفته پیگیری کند.»

او افزود: «مسئله خانواده نیز در محور همه برنامه‌ریزی‌های‌مان قرار داشت. چرا که جامعه کتابخوان حاصل خانواده کتابخوان است.»

جلیسه در مورد همکاری سایر نهادها برای برگزاری هفته کتاب هم گفت: «آموزش و پرورش همکاری بسیار خوبی با ما داشت. صدا و سیما نیز با وجود آن که سال گذشته آن طور که باید و شاید با ما همکاری نکرد اما امسال با توجه به عطش این سازمان برای پوشش اخبار هفته کتاب و تولید محتوا در این زمینه، گمان می‌کنم می‌توانیم به محقق شدن آن‌چه انتظار داریم، امیدوار باشیم.»

دبیر هفته کتاب در مورد مکان برگزاری افتتاحیه هفته کتاب هم توضیح داد: «از سال گذشته تصمیم گرفتیم مراسم افتتاحیه را در پایتخت‌های کتاب ایران برگزار کنیم و امسال روز یکشنبه 21 آبان در بوشهر شاهد برگزاری افتتاحیه و سلسله برنامه‌هایی با محوریت کتاب خواهیم بود. همچنین تلاش کرده‌ایم در همه استان‌ها ستاد برگزاری هفته کتاب تشکیل دهیم که ریاست آن با استاندارها و دبیرکلی‌اش با مدیران ادارات ارشاد آن استان خواهد بود.»

جلیسه افزود: «سال گذشته بیش از 10 هزار برنامه در این هفته برگزار شد که امسال به مراتب از نظر کمی و کیفی بیشتر خواهد بود. امسال 500 برنامه با عنوان «زنگ کتاب» در مدارس، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها برگزار خواهد شد که طی آن شعرا، مترجمان و نویسندگان محبوب و مشهورمان در مکان‌های ذکر شده به کتابخوانی برای دانش آموزان خواهند پرداخت. همچنین شبکه چهار روز 24 آبان از ساعت 10 صبح تا 10 شب به مدت 12 ساعت تحت عنوان جشن ملی به پخش برنامه‌های زنده و پلی‌بک خواهد پرداخت.»

مدیر خانه کتاب در مورد آن‌چه برای نابینایان انجام خواهد شد هم توضیح داد: «کمپین بزرگی برای روز 24 آبان برای تجهیز کتابخانه‌های نابینایان برگزار خواهد شد که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت رسانه‌ها نیز در این زمینه استفاده کنیم. ما در این زمینه کاستی‌های بسیاری داریم و من از خودِ خانه کتاب شروع می‌کنم که هنوز هیچ بانک اطلاعاتی کاملی از اسامی و مشخصات کتاب‌های بریل و کتاب‌های صوتی که برای نابینایان تولید شده است در دست ندارد و به همین دلیل فرضا یک کتاب در چند نهاد مختلف در حال تبدیل به نسخه صوتی یا بریل است و این یعنی هدر رفتن بودجه.»

جلیسه در جواب سوال یکی از خبرنگاران در مورد زمان برگزاری طرح پاییزه کتاب نیز توضیح داد: «در این خصوص مشکلی جدی در سطح وزارتخانه برای تامین اعتبارات وجود دارد که در صورت حل شدن آن ابتدا طرح تابستانه را تسویه خواهیم کرد و بعد از آن طرح پاییزه را کلید می‌زنیم. آن‌چه را می‌خواهم بگویم باید با ستاد کتاب‌گردی و احمد مسجدجامعی چک کنید اما روز کتاب‌گردی احتمالا دوم آذر خواهد بود و  سعی می‌کنیم طرح پاییزه را در همان روز کلید بزنیم.»

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد استفاده از ظرفیت‌های باغ کتاب برای برگزاری هفته کتاب نیز افزود: «تاکنون هیچ طرحی یا درخواست مشارکتی از طرف باغ کتاب دریافت نکرده‌ایم و باید از شهرداری تهران بپرسید که چرا در این زمینه اقدامی نکرده است.»

او در مورد میزان مبلغی که برای استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما پرداخته کرده‌اند هم گفت: «با توجه به ارتباط خوبی که سیدعباس صالحی با صداوسیما دارد و با توجه به تغییر و تحولات مدیران شبکه و تغییر رویکردهایشان، این همکاری به صورت رایگان صورت می‌گیرد و در بخش‌هایی که ما سهم داریم، سهم‌مان ریالی و مالی نیست بلکه فکری و حمایتی است. در واقع کاری مشارکتی است منهای پول. به عنوان مثال رادیو فرهنگ سال گذشته روزی سه ساعت برنامه در این زمینه داشت و امسال شش ساعت و کاری که ما انجام می‌دهیم تقبل جایزه‌های مسابقاتی است که در این برنامه‌ها برگزار می‌شود که آن را هم از طریق اسپانسرهایی که داریم انجام می‌دهیم.»

242   

کلید واژه‌ها : خانه کتاب -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه در هفته شوراها برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، عمرانی و اجتماعی تدوین شده است، گفت: در این هفته از طرح‌های مختلف در شهرها و روستاهای استان بوشهر بهره‌برداری می‌شود. - اخبار استانها -

عبدالخالق برزگرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با گرامیداشت هفته شوراها از 9 تا 15 اردیبهشت اظهار داشت: در این هفته برنامه‌های مختلفی تدارک و تدوین شده است.

وی، عناوین هفته شوراها را برشمرد و گفت: 9 اردیبهشت به‌عنوان شوراها، تولید با مشارکت مردمی، 10 اردیبهشت، شوراها  و مشارکت اجتماعی زنان، 11 اردیبهشت شوراها و ارتقای سرمایه اجتماعی، 12 اردیبهشت شوراها و شاخص‌های کیفیت زندگی، 13 اردیبهشت شوراها و شادابی و نشاط اجتماعی، 14 اردیبهشت شوراها و رونق تولید و کارآفرینی و 15 اردیبهشت شوراها و درآمد پایدار محلی نامگذاری شده است.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستاها را یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران نام برد و افزود: تشکیل شوراهای اسلامی را نشان از ظرفیت سیاسی ایران برای جلب مشارکت بیشتر مردم در اداره امور کشور، تحقق مردم سالاری دینی و تمرکززدایی دارد.

برزگرزاده با بیان اینکه تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مهمی در تحقق مشارکت مردم در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی دارد اضافه کرد: این نهاد در تسریع و تسهیل فرآیندهای توسعه، تقویت ارتباط و تعامل مردم با حاکمیت، بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت، توان و قابلیت‌های مردم به‌عنوان بازیگران و کنشگران اصلی و صاحبان اصلی نظام در فرایند توسعه ملی نقش تاثیرگذاری دارد.

وی، 9 اردیبهشت را مصادف با فرمان تاریخی امام راحل(ره) در سال 1358 مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران در سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی اعلام و خاطرنشان کرد: ارتقای شأن منزلت و جایگاه شوراهای اسلامی پایه شامل عشایر، روستایی و شهری در بخش، شهرستان و استان هدف از برگزاری مراسم روز شوراهاست.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی در تحقق شعار سال، پیشبرد اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی و معرفی دستاوردهای شوراهای اسلامی به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی را از دیگر اهداف اجرا برنامه‌های هفته شوراها دانست.

برزگرزاده، هم‌اندیشی با صاحبان علم و تجربه، جوانان، زنان، نخبگان و اقشار مختلف مردم را از دیگر اهداف برگزاری این مراسم ذکر و بیان کرد: این هم‌اندیشی در راستای بررسی آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌روی شوراهای اسلامی و راهکارهای برون‌رفت از آنها برگزار می‌شود.

وی تجلیل از برترین‌های خانواده بزرگ شوراهای اسلامی و شهروندان نمونه برتر در تعامل با شوراها را از دیگر امور در این هفته دانست و اضافه کرد: در هفته شوراها ضمن برگزاری همایش با حضور منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح استان بوشهر و شهرستان‌‌ها، از اقدامات و فعالیت‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلیل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تعداد اعضای شوراهای استان را یک‌هزار و 460 نفر دانست و خاطرنشان کرد: در استان بوشهر 10 شورای اسلامی در سطح شهرستان، 25 شورا در بخش‌ها و 40 شورا در سطح شهرها تشکیل شده است.

برزگرزاده با بیان اینکه در مجموع یک‌هزار و 250 نفر عضو شوراهای روستایی این استان هستند، تصریح کرد: 150 نفر اعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان بانو و مابقی آقایان هستند.

وی تعداد اعضای شورای اسلامی شهرهای استان بوشهر را 210 نفر اعلام کرد و گفت: در هفته شوراها برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، عمرانی و اجتماعی تدوین شده و در این هفته از طرح‌های مختلف در شهرها و روستاهای استان بوشهر بهره‌برداری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر وی جایگاه شوراها در قانون اساسی را بسیار رفیع دانست و افزود: اعضای شوراهای اسلامی طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم و به‌صورت مستمر پیگیر حل مشکلات مردم در بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی
  • ۳۰ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی در همدان برگزار می‌شود
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • برگزاری ۶۰ برنامه فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • اجرای بیش از ۵۰ ویژه برنامه هفته عقیدتی سیاسی در آستارا
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر