Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه بین‌الملل امتداد نیوز– این روزها آرشیو ملی ایالات متحده طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و با موافقت ترامپ  اقدام به انتشار حدود دو هزار و ۹۰۰ سند از مجموع سه هزار و ۱۰۰ سند مربوط به ترور «جان اف کندی»، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا کرده است. او در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ به ضرب گلوله به قتل رسید، اما این اسناد نیز نتوانسته از معماها درباره ترور کندی پرده بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در آن زمان، قاتل کندی فردی به نام «لی هاروی اوسوالد» اعلام و گفته شد که وی در این ترور از کسی دستور نگرفته و بدون انگیزه های سیاسی-حزبی مبادرت به این کار کرده است.  اوسوالد خود این اتهامات را انکار می‌کرد و تحقیقات پلیس هم در این باره راه به جایی نبرد. پس از حادثه ترور کندی با وجود تدابیر حفاظتی شدید در آمریکا، اولین راز بزرگی که در اذهان عمومی این کشور و جهان شکل گرفت و تا به امروز نیز باقی مانده اینکه چگونه یک فرد معمولی بدون وابستگی به نهاد یا حزب خاصی و بدون انگیزه فردی و سیاسی توانسته لایه های امنیتی سازمان های سیا، اف بی آی و گارد ریاست جمهوری را پشت سر گذاشته و به همین سادگی اقدام به ترور رئیس جمهور آمریکا کند؟

پس از انتخاب لیندون جانسون به جانشینی جان اف کندی، وی کمیته‌ای را به سرپرستی «ارل وارن» رئیس دیوان عالی آمریکا برای تحقیق در مورد ترور کندی تشکیل داد. این کمیته که به کمیسیون وارن» معروف شد در سال ۱۹۶۴ گزارشی در حدود ۹۰۰ صفحه به رئیس جمهور لیندون جانسون ارائه داد که به عنوان روایت رسمی ترور کندی چند روز بعد منتشر شد. در این گزارش اینگونه اعلام شد که لی هاروی اوسوالد بدون هیچ‌گونه طرح و برنامه و هدف خاصی و به تنهایی اقدام به ترور رئیس جمهور کرده است و هیچ توطئه‌ای در کار نبوده است. در یادداشت حاضر نگاهی مختصر بر راز اول در پرونده ترور کندی انداخته می شود:

لی هاروی اوسوالد کیست؟

لی هاروی اوسوالد متولد ایالت لوئیزیانا در آمریکا بود. در بیوگرافی وی عنوان شده که اوسوالد عضو سابق تفنگداران نیروی دریایی آمریکا بوده و گرایشی مارکسیستی داشته است. وی در سال ۱۹۵۸ پس از پایان دوران خدمت به مسکو رفت و پس از ازدواج با یک فرد روس به نام مارینا پروساکوا مجددا در سال ۱۹۶۲ به آمریکا بازگشت.

 وی در زمان وقوع ترور کندی انبار دار کتاب در مدرسه تگزاس واقع در شهر دالاس بود. گفته شده است که اوسوالد در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ چند ساعت قبل از ترور جان اف کندی در طبقه ششم محل کارش مشاهده شده و به هنگام عبور ماشین کندی از مقابل مدرسه تگزاس، اقدام به شلیک سه گلوله به سمت وی نموده و موجب کشته شدن کندی شده است. در ۲۴ نوامبر ۱۹۶۳ و تنها دو روز پس از دستگیری، زمانی که اوسوالد ۲۴ ساله در حال انتقال به زندان دالاس در حلقه بهم فشرده ماموران پلیس و خبرنگاران بود، با شلیک گلوله جک روبی، مالک یهودی یک باشگاه شبانه از فاصله چند سانتیمتری کشته شد. بنابراین به دلیل مرگ اسوالد، بیگناهی یا مجرمیت وی هرگز در دادگاهی اثبات نشد و حتی برخی منتقدان مدعی شدند که این شخص اساسا هیچ نقشی در ترور رئیس جمهوری وقت ایالات متحده نداشته ‌است.

شبهات موجود:

آیا واقعا کندی را اوسوالد به قتل رساند؟

اوسوالد تا لحظه آخر اتهام ترور کندی را نپذیرفت و ادعا داشت که او به کسی تیراندازی نکرده و از او به عنوان طعمه استفاده شده است. اسوالد همچنین مدعی بود که عکسی که از او با سلاح قتاله منتشر شده جعلی است و صورت او را به بدن فرد دیگری چسبانده‌اند. تحقیقات انجام گرفته نیز تا به امروز قطعیت ترور به دست اسوالد را تائید نکرده است. ضمن آنکه شبهات فراوانی در انجام این اقدام مطرح گردیده که تا به امروز بی پاسخ مانده است. به عنوان مثال «پل مندل»  در مقاله‌ای که در سال ۱۹۶۳ در مجله لایف به چاپ رساند، نوشت: «کندی با سه تیر کشته شد. دو گلوله از لوله تفنگ آوسوالد شلیک شد. سومی که کاری شد، از لوله تفنگ چه کسی؟ سه تیر در یک محدوده زمانی بسیار کم غیرممکن بود که کمتر از ۶ ثانیه بین تیر اول و سوم فاصله باشد.گلوله هر سه تیر، یکی بود؛ ولی از یک تفنگ شلیک نشده بود. براستی آن را چه کسی شلیک کرد؟ بدیهی است که اسوالد اگر هم مقصر بود، گناهکار واقعی نبود. چگونه کمیسیون تحقیق وارن با تمام امکانات خود، به همراه سازمانهای سیا و اف بی آی هنوز نتوانسته است دستی را که سومین تیر را رها کرد، بیابد؟»

همچنین در طول تحقیقات کمیته وارن، یک تک تیرانداز از ارتش ایالات متحده تلاش کرد که صحنه را بازسازی نماید و برای این کار از همان اسلحه ای استفاده نمود که در طبقه ششم انبار کتاب های درسی تگزاس پیدا شده بود. حتی پس از تعمیر نقص های مکانیکی اسلحه و شلیک به اهداف ثابت در نقاط مناسب نیز تیرانداز نتوانست به ترکیبی از دقت و سرعتی که برای یک تیرانداز تنها لازم بود دست یابد. با این وجود اسوالد همچنان به عنوان تنها شلیک کننده ترور شناخته می شد و حتی زمانی که یک ژنرال ارتش در کمیسیون وارن شهادت داد که او یک تیرانداز قابل نیست نیز تغییری در این موضع حاصل نشد.

 انگیزه اوسوالد از ترور جان اف کندی چه بود؟

مل آیتون نویسنده آمریکایی که کتاب های متعددی همچون «شکار رئیس جمهور» را به رشته تحریر در آورده است، انگیزه های اوسوالد در ترور کندی را از بُعد روانشناسی قابل توجیه دانسته است. وی درباره انگیزه های شخصی اوسوالد در این اقدام با تشریح زندگی خصوصی اوسوالد و مسایلی همچون از دست دادن پدر در دوران کودکی، زندگی با ناپدری و عدم توجه کافی مادر به وی در دوران کودکی می نویسد: «اوسوالد از لحاظ روانشناسی فردی انزوا طلب بوده است. بنابر گفته روانشناسان، کودکانی که در زندگی منزوی بوده اند در سنین بالاتر دنیا را دشمن خود قلمداد می کنند.» آیتون همچنین به استناد بخش هایی از گزارش کمیسیون وارن می نویسد که اوسوالد در اواسط دهه ۵۰ در بین دوستان خود از علاقه وافرش به کشتن یک رئیس جمهور سخن به میان آورده است.

آیتون در بخش انگیزه های سیاسی اوسوالد ادعا می کند که عقده های شخصی اوسوالد به عنوان یک جوان رنج کشیده باعث گردیده تا وی از طریق فلسفه سیاسی خود را اغنا کند. بدین ترتیب وی با انتخاب سیاست رادیکالی تلاش داشته تا نفس خود را بازسازی کند. آیتون می افزاید که قرار داشتن اوسوالد تحت تاثیر کمونیسم از طریق یادگیری زبان روسی و مطالعه مبانی کمونیسم و همچنین الهام گیری از مبارزان کوبایی بویژه فیدل کاسترو  باعث گردیده بود تا وی خود را یک انقلابی مهم پنداشته و مجموع این عوامل وی را به سمت ترور کندی سوق دهد.

این در حالیست که بر اساس نظرسنجی های انجام گرفته توسط موسسه نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۰۱، حدود ۵۲ درصد از مردم آمریکا در سال ۱۹۶۳ معتقد بودند که افراد دیگر در ترور کندی دست داشته اند. آخرین نظر سنجی موسسه گالوپ نیز حاکی از آن است که هنوز تنها حدود ۳۰ درصد از مردم آمریکا باور دارند که ترور کندی کار لی هاروی اسوالد بوده است.

 آیا اسوالد به تنهای کندی را ترور کرد؟

کنث ران، مقاله نویس و محقق آمریکایی که تلاش دارد با انتشار مدارک آکادمیک‌پسند درباره ترور جان اف. کندی، به کشف حقیقت و تمایز آن از نظریه‌های توطئه‌گرا کمک کند، قاطعانه می‌گوید: «همه این قصه‌ها درباره نقش مافیا، نقشه سیا، فیدل کاسترو و جاسوسان کوبایی و غیره را فراموش کنید. جان اف. کندی را لی هاروی اسوالد به تنهایی کشت. ختم کلام.» «ما آمریکایی‌ها علاقه وافری به سرگرم کردن خودمان با قصه‌ها و فرضیه‌های توطئه پیرامون ترور کندی داریم. اما مدارک و مستندات نشان می‌دهد که اسوالد، به تنهایی ترور کندی را ترتیب داد و دو روز بعد هم جک روبی، به تنهایی تصمیم گرفت که اسوالد را بکشد. همین.» این دقیقا همان نتیجه‌ای است که در ابتدای گزارش کمیته وارن آمده است.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد

هفتم اردیبهشت ماه جسد مردی در جاده کن کشف شد و وقتی تیم جنایی در محل حادثه در بزرگراه همت، خروجی کن حاضر شدند، با جسد بدون سر مواجه شدند که متعلق به مردی جوان بود. او با یک ضربه چاقو به شکمش، به قتل رسیده بود.

بررسی‌ها نشان می‌داد که خون‌ها شسته شده و قاتل یا قاتلان، جسد را در فضای سبز حاشیه بزرگراه رها کرده‌اند. حتی روی آن برگ ریخته بودند که جسد پوشانده شود. روی شانه‌های مقتول، ستاره و روی سینه‌اش دو تبر خالکوبی شده بود که جسد وی به دستور بازپرس جنایی به پزشکی قانونی انتقال یافت. در ادامه تحقیقات، هویت مقتول شناسایی شد. وی اهل کشور افغانستان بود که در همان حوالی با خانواده اش زندگی می‌کرد و متاهل بود. تحقیق از خانواده مقتول نشان داد که او با یکی از هموطنانش دچار اختلاف شده و به شدت با یکدیگر مشکل داشتند.

حتی از سوی وی تهدید به قتل شده بود که همین کافی بود نام وی در لیست افراد مظنون قرار بگیرد. وقتی ماموران برای دستگیری او وارد عمل شدند، دریافتند که او فرار کرده و همین موضوع، فرضیه جنایت از سوی وی را قوت می‌بخشید. این درحالی بود که برادر مقتول به مقابل خانه خانواده قاتل رفته و از آنها خواسته تا سر برادر وی را تحویلشان بدهند و آنها مراسم خاکسپاری را اجرا کنند.

برادر مقتول نیز پلیس بازی‌های خود را ادامه داده و به سراغ برادر مظنون به قتل رفته و از او خواسته بود تا مخفیگاه برادرش را به او اطلاع بدهد. آنها می‌خواست تن مقتول را به خاک بسپارند و می‌خواست سر جسد را هم تحویل بگیرند. خانواده مظنون، اما زیر بار نمی‌رفتند تا اینکه برادر مقتول با جست و جو‌های فراوان محل کار برادر مظنون را پیدا می‌کند. با این احتمال که ممکن است سر جسد آنجا باشد راهی باغی در اطراف کن که محل کار برادر مظنون به قتل شد. در بازرسی از آنجا سر جسد را که در کنج باغ رها شده بود، پیدا کرد و با پلیس تماس گرفت.

با حضور ماموران و قاضی امیرحسین علیمردان بازپرس جنایی در محل حادثه، تحقیقات انجام شد و سر جسد به پزشکی قانونی انتقال یافت. تحقیقات برای شناسایی و دستگیری دو برادر ادامه دارد تا معمای این جنایت رازگشایی شود.

منبع: همشهری

tags # قتل ، اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • پشت پرده بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کشور چه بود؟ | ناگفته های قاچاق ۲ هزار تن تریاک | یکی از اعضای این باند در عروسی اش شاباش میلیاردی گرفت
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • فیلم/ ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر
  • ماجرای ترور رییس سابق فدراسیون کشتی ایران! / فیلم
  • ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر
  • (ویدیو) ماجرای ترور محمدرضا طالقانی در سالگرد ۱۱ سپتامبر
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • پیام ویژه رهبری به خانواده سردار ترور شده توسط اسرائیل
  • ناگفته هایی از عملیات حماس و عملیات وعده صادق: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد