Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره- ایرنا- رسانه های عربی روز گذشته از بازداشت شمار زیادی از شاهزاده ها و مقام های سابق عربستان به اتهام فساد خبر دادند که این بسیار زود تبدیل به یک بمب خبری شد؛ اما جدا از اهداف و تاثیرات داخلی آن، این اقدام می تواند تاثیر زیادی در اقتصاد کشورهای دیگر داشته باشد.

به گزارش ایرنا، یکی از کشورهایی که رابطه نزدیکی با عربستان دارد و عربستانی ها سرمایه گذاری زیادی در آن انجام داده اند و حتی پادشاه عربستان تعطیلات تابستانی خود را در آن می گذراند، مغرب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لطیفه الشهابی یکی از مسئولان وزارت بازرگانی مغرب چندی پیش گفت: سرمایه گذاری مستقیم عربستان در مغرب در سال 2015 میلادی، 2.3میلیارد درهم (240 میلیون دلار آمریکا) بوده است.
پایگاه خبری «اصوات مغاربیه» نوشت: اقتصاد مغرب رابطه تنگاتنگی با عربستان به ویژه در بخش سرمایه گذاری دارد.
این پایگاه خبری افزود: روز گذشته شماری از سرمایه داران عربستانی که میلیون ها دلار در مغرب سرمایه گذاری کرده اند، بازداشت شدند که شاهزاده «ولید بن طلال» یکی از ثروتمندترین مردان عرب که ثروتش بیش از 17 میلیارد دلار است، از این جمله بود.
پس از بازداشت او اعلام شد که قیمت سهام شرکتش در کمتر از یک روز پس از بازداشت، 10درصد کاهش یافت.
ولید بن طلال در بخش های مختلفی در مغرب و از جمله بخش گردشگری و هتل ها سرمایه گذاری کرده است و اینجا این سوال مطرح می شود که این بازداشت ها چه تاثیری بر این سرمایه گذاری ها خواهد داشت.
این بازداشت ها ممکن است ادامه دار باشد و طی روزهای آینده شمار دیگری نیز دستگیر شوند و در نتیجه باید منتظر پس لرزه های این بازداشت ها از نظر سیاسی و اقتصادی هم بود.
«ادریس افنا» کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: طبیعتا بازداشت سرمایه دار ها در عربستان دست کم در کوتاه مدت در اقتصاد مغرب تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است سرمایه گذاری در برخی بخش ها و از جمله گردشگری و ساخت و ساز متوقف شود.
از سوی دیگر، پایگاه خبری «ارم نیوز» نیز نوشت: بازداشت 11شاهزاده، چهار وزیر مشغول به کار و ده ها وزیر دیگر در عربستان به اتهام فساد، باعث ایجاد ترس و وحشت در مصر به دلیل تاثیر منفی این امر بر اقتصاد آن شده است.
ارم نیوز در ادامه به نقل از «حسین شبکشی» عضو شورای کاری عربستان- مصر نوشت: عربستان (بخش دولتی و خصوصی ) ، 60 میلیارد دلار در مصر سرمایه گذاری کرده است و سرنوشت تعهدات پیشین شاهزاده ولید بن طلال مبنی بر سرمایه گذاری 800میلیون دلاری در مصر در هاله ای از ابهام فرورفته است زیرا دارایی های او مسدود شده است و علاوه بر این، سرنوشت تعهدات دولتی و بخش خصوصی عربستان در مصر نیز در خصوص مسائل مالی نامشخص است.
این پایگاه خبری در ادامه نوشت: کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند اقتصاد مصر تحت تاثیرات منفی این اقدام مقام های عربستانی به ویژه در بخش سرمایه گذاری قرار گیرد.
«رضا عیسی» کارشناس اقتصادی مصری در این خصوص گفت: اتفاقات اخیر در عربستان، تاثیرزیادی بر اوضاع اقتصادی مصر خواهد داشت، زیرا سرمایه گذاری سعودی ها در اقتصاد مصر تاثیر زیادی دارد و هنوز کسی نمی تواند میزان دقیق آسیب ها را به اقتصاد مصر مشخص کند.
عیسی افزود: بازداشت شمار زیادی از سرمایه داران سعودی که سرمایه گذاری کلانی در مصر انجام داده اند، تاثیر منفی بر بخش های مختلف اقتصادی خواهد داشت.
نکته مهم این است که قطعا تاثیر این بازداشت ها در عربستان در روزهای آینده بیشتر مشخص خواهد شد؛ زیرا این افراد بازداشت شده عموما ثروتمند هستند و پول های خود را در جاهای مختلف سرمایه گذاری کرده و پس از این بازداشت ها مشخص نیست این سرمایه گذاری ها به چه سرنوشتی دچار می شود.
رسانه‌های عربی روز یکشنبه از بازداشت چند شاهزاده، وزیر و شمار زیادی از تاجران و مسئولان پیشین عربستان به وسیله یک کمیته تازه تاسیس در این کشور به رهبری «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور خبر دادند.
در میان بازداشت‌شدگان اسامی افرادی همچون «متعب عبدالله بن عبدالعزیز» رئیس پیشین گارد ملی، «ولید بن طلال بن عبدالعزیز» سرمایه دار معروف و «ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیر» امیر پیشین عربستان به چشم می‌خورد.
از دیگر اسامی اعلام شده، «سعید الدویش» رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات عربستان و نیز «خالد الملحم» رئیس شرکت هواپیمایی سعودی است.
خاورم **2041**1049
گزارش: سید شاهپور حسینی/ انتشار دهنده : مریم کاظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۲۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟

با هماهنگی صورت گرفته از سوی مجموعه وزارت امور خارجه سفیران کشورهای مختلف از جمله برزیل، کوبا، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان آمادگی خود را برای حضور در نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران در جزیره قشم اعلام کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش روز شنبه خبرگزاری تسنیم از قشم، هماهنگی و مذاکرات مختلفی با کشورهای دیگری نظیر روسیه، چین، هند، عمان، عراق، امارات متحده عربی، اندونزی و چندین کشور دیگر برای حضور سفرا و شرکت های فعال آنها در این رویداد صورت گرفته است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه، بخش ویژه ای به عنوان پاویون بین‌الملل پیش‌بینی شده است که سفیران کشورهای مختلف و هیات همراه در آن مستقر خواهند شد.

با توجه به استقبال کشورهای مختلف برای حضور در این رویداد، پیش‌بینی می‌شود بخش بین‌الملل نقشی اثربخش در توسعه همکاری‌های تجاری در سطح بین‌الملل ایفا کند و شرکت‌کنندگان در این رویداد می‌توانند با هماهنگی دبیرخانه جلسات مذاکره با نمایندگان کشورهای مختلف را حول محورهای درخواستی خود برگزار نمایند.

بنا بر این گزارش، نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با هدف بررسی فرصتها، چالش‌ها و راهکارها و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، با تمرکز بر سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با حضور دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و سفرای کشورهای مختلف جهان 25 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره قشم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/7558/.

دیگر خبرها

  • کمک 500 میلیارد دلاری چین به پروژه شهر هوشمند نئوم
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • اوقات شرعی شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق یاسوج
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • ببینید | من یک استاد دانشگاهم!
  • لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا | ویدئو