Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:40:43 GMT

تداوم آلودگی هوای پایتخت با وجود بارش باران

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۳۰۵۱

تداوم آلودگی هوای پایتخت با وجود بارش باران

تهران -روزنامه حمایت -شماره4056-آبان‌ماه به نیمه رسیده است و در این مدت شهروندان تهرانی در آرزوی هوای سالم به سر می‌برند.

در این مدت فقط دوم آبان آن هم با شاخص 97 در لبه مرز ناسالمی جزو روزهای سالم پایتخت محسوب می‌شد که در برخی مناطق این شاخص متغیر بوده است. در این مدت تهرانی‌ها هوایی آلوده را تنفس می‌کردند که در سه روز گذشته علاوه‌بر آلاینده‌ها، گردو غبار نیز بر این مشکلات اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی باوجود وزش باد و بارش باران در روزهای گذشته تغییری در هوای پایتخت به‌وجود نیامده است و کارشناسان هواشناسی نیز از افزایش آلودگی در روزهای آینده خبر می‌دهند.

تداوم آلودگی در روزهای آینده
تهرانی‌ها در چند روز گذشته امید داشتند که بارش باران از میزان آلودگی هوا بکاهد، اما براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت همچنان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و روز گذشته نیز با شاخص کیفی 116 در وضعیت ناسالم بود تا دوازدهمین روز ناسالم این کلانشهر رقم بخورد. بنا به اعلام احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی پتانسیل افزایش آلودگی هوا در دو روز آینده در شهرهای صنعتی وجود دارد. مرتضی ضرابی، کارشناس هواشناسی هم با هشدار نسبت به افزایش غلظت آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت عنوان کرد، درحالی‌که وزش باد در تهران داشتیم با غلظت آلاینده‌ها در سطح شهر تهران مواجه خواهیم بود.

افزایش 10درصدی تماس با اورژانس
افزایش آلودگی هوا برای مردم شهر مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد که مهمترین آنها به خطر افتادن سلامت است. به گفته اسماعیل فراهانی، معاون عملیات اورژانس تهران در روزهای آلوده تماس با اورژانس تا 10 درصد افزایش پیدا می‌کند. بیشتر مراجعات در روزهای آلوده مربوط به بیماران تنفسی و قلبی است. در این روزها کارشناسان اورژانس توصیه‌های ایمنی را به شهروندان ارائه می‌کنند که مهمترین آنها عدم خروج از منزل بیماران قلبی و تنفسی در روزهای آلوده است. همچنین وی بیان کرد که در زمان افزایش آلاینده‌ها در کلانشهر تهران کمیته اضطرار تشکیل جلسه داده و مصوباتی از جمله استقرار اورژانس در میادین مهم سطح شهر را اعلام می‌کند. در روزهای اخیر با وجود تداوم الودگی هوا، میزان آلاینده‌ها در حدی نبود که درخواست استقرار آمبولانس در سطح شهر ارائه یا در کمیته تصویب شود. طبق اعلام فراهانی اگر میزان ذرات معلق موجود در هوا از شاخص 150 بالاتر برود، در آن زمان اورژانس در میادین مهم سطح شهر مستقر می‌شود. در حال حاضر هم آمبولانس‌‌‌ها و موتورلانس‌های اورژانس به‌صورت روزانه در 150 نقطه شهر حضور دارند.
در همین راستا غلامرضا معصومی، عضو هیأت علمی سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه آلودگی هوا به طرق گوناگون می‌تواند آثار زیان‌بار درازمدت و کوتاه‌مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد اظهارکرد، باید توجه داشت که تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف، متفاوت است. به‌طوری‌که آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است و برهمین اساس کودکان کم سن و سال و سالمندان بیش از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند. در عین حال آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم شده و هرچه میزان آلودگی هوا بیشتر باشد، تعداد بیشتری از افراد، مبتلا به آسم می‌شوند. همچنین تماس ‌طولانی‌مدت با آلودگی هوا باعث بروز برونشیت مزمن و آمفیزم شده و در طولانی‌مدت آلودگی هوا می‌تواند بیماری مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی، آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه‌ها را ایجاد کند. علاوه بر این برخی بیماری‌ها مانند آسم و بیماری قلبی و ریوی در مواقع آلودگی هوا تشدید می‌شوند. وی معتقد است، حساسیت‌های چشمی، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشیت و ذات‌الریه، سردرد، تهوع و واکنش‌های آلرژیک را از جمله عوارض کوتاه‌مدت آلودگی هواست.

نگران‌کننده نبودن وضعیت هوای تهران!
آلودگی هوای تهران در شرایط نگران کننده‌ای قرار دارد و ‌مسئولان مربوطه به دنبال دلایل ایجاد این وضعیت هستند. تداوم این شرایط برای همه افراد جامعه خطرناک است اما به گفته محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت فعلا آلودگی هوا در شهر تهران شرایط نگران کننده‌ای ندارد، فقط لازم است بیماران قلبی- عروقی، زنان باردار و کودکان حساس کمتر در فضای باز قرار گیرند، تحرک کمتری داشته باشند و درصورت نیاز در شهر تردد کنند، امیدواریم باتوجه به اعلام سازمان هواشناسی، این شرایط رو به بهبودی برود. وی معتقد است عامل اصلی آلودگی هوای این روزها در شهر تهران معادن شن و ماسه اطراف شهر تهران و شرایط جوی است. طبق اعلام فرهادی علت اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، مدارس را تعطیل نکرد این بود که از جمعه شب که این جلسه برگزار شد، پیش‌بینی شد شرایط رو بهبود برود که همین اتفاق هم افتاده است. در دو روز گذشته شاخص آلودگی هوا از 150 به 140و بعد به 123 رسید و عصر دیروز نیز میانگین آن روی 116 قرارگرفت. همچنین وی اعلام کرد، تعداد روزهای آلوده سال جاری نسبت به سال قبل تا این بازه زمانی کمتر بوده است. با شروع فصل پاییز و ماه آبان شاهد اولین روزهای ناسالم هستیم و نسبت به پارسال شرایط بهتر است. با وجود چنین اظهاراتی اما نمایندگان مجلس، مسئولان استانی و شورای شهر تهران به دنبال راه حل برای برطرف کردن این معضل هستند و قرار است فردا بحث آلودگی پایتخت در جلسه مجمع نمایندگان تهران با استاندار مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا روز گذشته نیز کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا با حضور استاندار، فرماندار، مسئولان پلیس راهور، محیط زیست و مدیران تهران برگزار شد.به گفته محمدحسین مقیمی، استاندار تهران مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند، برخی از منابع آلاینده متعلق به اطراف تهران است و نباید از فعالیت‌هایی همچون معادن شن و ماسه، پسماندسوزی، بازیافت فلزات، آتش زدن مزارع، کویر و وضعیت ریزگردها که در تولید آلایندگی تاثیر دارند، غافل شد. باید حداقل مقابل فعالیت‌های آلاینده‌سازی را که زندگی مردم را مختل کرده است، بگیریم. وی معتقد است، دستورالعمل دولت در سال‌های 93 و 95 و قانون هوای پاک باید بررسی شود و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاه‌ها در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود.

هزینه گزاف آلودگی برای کشور
همچنین در همین خصوص وحید حسینی، ، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد، تهران معادل بودجه شهرداری و معادل دو درصد تولید ناخاص داخلی کشور هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌دهد و براساس برآوردهای صورت گرفته هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان است، طبق آمار وزارت بهداشت سالانه مرگ پنج‌هزار نفر در شهر تهران منتسب به آلودگی هوا است. وی از عدم اجرای کامل و دقیق طرح LEZ انتقاد کرده و بیان کرد، نمی‌دانم چرا جدیت خاصی در زمینه اجرای کامل و بی‌نقص طرح LEZ وجود ندارد، این در حالی است که برای اجرای این طرح که می‌تواند بخش زیادی از مسئله آلودگی هوا را حل کند، حاضر نیستیم هیچ هزینه‌ای پرداخت کنیم البته مقصود از هزینه صرفا هزینه‌های مالی نیست بلکه منظورهزینه‌های اجتماعی و فشار آوردن به نهادها و دستگاه‌های مختلف است؛ هزینه‌هایی باید در رده‌های مختلف حاکمیتی پرداخته شود. هریک از مسئولان مربوطه از عوامل ایجاد افزایش آلایند‌ها صحبت می‌کنند اما باید راه حل خروج از این وضعیت بحرانی نیز بررسی شود. شهروندان تهرانی انتظار دارند این شرایط نسبت به سال‌های گذشته بهتر شود، اما هرسال بدتر از قبل می‌شود و مسئولان نباید دلخوش به وضعیت جوی هوا و سایر موارد دیگر باشند و بلکه باید هرچه سریعتر در این خصوص اقدامات جدی صورت بگیرد.
روزنامه حمایت
تهرام/1735

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است

به گزارش همشهری آنلاین؛ شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۹۰ قرار داشت و کیفیت هوا قابل قبول بود و امروز - شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳- نیز شاخص آلودگی هوا روی عدد ۶۷ است و کیفیت هوای پایتخت همچنان در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۱۷ ایستگاه در وضعیت قابل قبول (زرد) قرار دارند و ایستگاه سرخه حصار در منطقه ۱۳ با شاخص ۳۰ تنها ایستگاهی است که وضعیت پاک (سبز) در آن ثبت شده است.

این در حالی است که در ۴ ایستگاه یعنی شادآباد منطقه ۱۸، شهرداری منطقه ۱۹، پارک سلامت منطقه ۱۷ و پاسداران منطقه ۳) وضعیت ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) ثبت شده و عدد شاخص در هیچ ایستگاهی وضعیت ناسالم برای همه (قرمز) را نشان نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که از ابتدای سال جاری تا امروز ۵ روز هوای پاک و ۳۳ روز هوای قابل قبول، در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است و این آمار برای سال ۱۴۰۲ ، ۶ روز هوای پاک ، ۳۱ روز هوای قابل قبول و یک روز هوای ناسالم برای گروه های حساس بوده است.

کد خبر 847377 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها آلودگی هوا آب و هوا - ایران تهران شركت كنترل كيفيت هواى تهران

دیگر خبرها

  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • پیش‌بینی آب و هوای تهران طی روزهای آینده
  • تداوم روند افزایشی دمای هوا در اردبیل/هفته‌ای بدون بارش داریم
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس
  • تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد
  • تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد