Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:01:42 GMT

رییس جمهوری و تاکید بر جایگاه فراجناحی نیروهای مسلح

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۴۵۷۳۴

رییس جمهوری و تاکید بر جایگاه فراجناحی نیروهای مسلح

تهران-ایرنا- حمایت از نیروهای مسلح به عنوان اصل غیر قابل انکار سیاست های کلان دستگاه اجرایی کشور؛ همواره در برنامه ریزی های دولت جایگاه ویژه ای داشته است؛ امری که رییس جمهوری با بیان اهمیت فراجناحی بودن و عدم وابستگی ارتش به جریان های سیاسی بر تداوم آن تاکید کرد.

به گزارش گروه پژهش و تحلیل خبری ایرنا، حمایت دولت از نیروهای مسلح و دوری از وابستگی های جناحی و سیاسی دو اصل مهم اظهارات «حسن روحانی» رییس جمهوری در دیدار با فرماندهان ارتش بود که در روزنامه های چاپ امروز یکشنبه( 14 آبان ماه) مورد توجه قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استعفای غیرمنتظره نخست وزیر لبنان و اظهارات تند او علیه ایران در کنار حل مشکل سپرده گذاران از محورهای مهمی است که در در روزنامه ها بازتاب داشت.

**تاکید بر حمایت دولت از نیروهای مسلح
روز گذشته رییس جمهوری با فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی به مناسبت بزرگداشت روز 13 آبان دیدار کرد. در این دیدار رییس جمهوری به تشریح تلاش های امام خمینی (ره) در مسیر پیروزی انقلاب پرداخت. اعتماد مردم به نیروهای مسلح و ضرورت فراجناحی بودن نیروهای نظامی و انتظامی در کشور از دیگر محورهای سخنان رییس جمهوری در دیدار با فرماندهان ارتش بود که مورد توجه روزنامه های چاپ امروز قرار گرفت.
روزنامه «ایران» در گزارش خود از دیدار رییس جمهوری و فرماندهان ارشد ارتش نوشت: رئیس‌جمهوری روز گذشته و در دیدار فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، با گرامیداشت روز تاریخی ١٣ آبان و تبعید امام راحل، گفت: «بخشی از سخنرانی حضرت امام(ره) در چهارم آبان سال ٤٣ به دفاع از عزت و استقلال ارتش اختصاص داشت و ایشان به‌طور هم‌زمان عزت مردم و نیروهای مسلح را از اهداف انقلاب اسلامی می‌دانست». حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: «از دیدگاه امام، یکی از مهم‌ترین مظاهر استقلال کشور، استقلال نظامی است و در همین راستا در قانون اساسی نیز حفظ نظام، استقلال کشور و تمامیت ارضی از مأموریت‌های اصلی ارتش عنوان شده است».
در روزنامه «ابتکار» بخش دیگری از سخنان رییس جمهوری را اینگونه می خوانیم: رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه «ارتش بعد از انقلاب اسلامی در هر دو بعد اسلامی و مردمی بودن بسیار موفق عمل کرده است»، ادامه داد: نیروهای مسلح باید فراجناحی باشند و امروز بزرگترین سرمایه ارتش، اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان های سیاسی است. روحانی با ذکر خاطراتی از رشادت و ایمان شهدای ارتش در دوران دفاع مقدس از جمله شهیدان فکوری، ستاری، صیاد شیرازی، بابایی، کشوری، شیرودی و همچنین یاد مرحوم سرلشکر ظهیر نژاد، افزود: فداکاری و ایثار فرماندهان و پرسنل نیروهای هوایی، زمینی، دریایی و نیز هوانیروز و پدافند در دفاع مقدس که برای اولین بار در شکستن حصر آبادان جلوگیری شد، فراموش شدنی نیست و ملت ایران قدردان صلابت، نجابت، سلامت و ایثار ارتش هستند.
روزنامه «مردم سالاری» نوشت: رییس جمهور با اشاره به اینکه «ارتش در انقلاب، دفاع مقدس و تاکنون سرافراز بوده و همواره مورد اعتماد امام راحل، رهبری و ملت بوده و هست»، تاکید کرد: اقتدار عملیاتی نیروهای مسلح در گرو چابکی ساختار، انضباط درونی و روزآمدی تجهیزات است. روحانی خاطرنشان کرد: دولت و مردم به ارتش به عنوان نیروهای مسلح مومن و فداکار اطمینان دارند و دولت همچنان به حمایت خود از نیروهای مسلح ادامه خواهد داد. رییس شورای‌عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به وظایف نیروهای مسلح در قانون اساسی، افزود: نیروهای مسلح باید در زمان صلح و در هر زمینه ای که دولت ضروری بداند، در کنار دولت باشند و در پیشبرد برنامه‌های قوه مجریه برای اداره کشور کمک کنند.
روزنامه «جمهوری اسلامی» آورد: در ابتدای این دیدار فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش، رئیس ستاد مشترک، فرمانده نیروی زمینی، فرمانده نیروی هوایی، فرمانده نیروی دریایی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) و رئیس سازمان حفاظت اطلاعات ارتش طی سخنانی ضمن تقدیر از حمایت‌های موثر دولت و رئیس جمهور، گزارشی از ماموریت‌ها و مهمترین اقدامات و الزامات ارتش برای ارتقای حوزه‌های عملیاتی خود تشریح کردند.
روزنامه های اطلاعات، شرق و خراسان نیز سخنان رییس جمهوری در دیدار با فرماندهان ارتش را در شماره امروز خود بازتاب دادند.

**پس لرزه های استعفای سعد حریری
«سعد حریری» نخست وزیر لبنان روز گذشته در حالی که در عربستان سعودی به سر می برد، در اقدامی غیرمنتظره از مقام خود استعفا کرد. استعفای او که با سخنان تندی علیه ایران همراه بود، در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب یافت. روزنامه های امروز هم در گزارش ها و تحلیل های خود به دلایل این استعفا، سخنان حریری و واکنش مسوولان ایرانی پس از این استعفا پرداختند.
روزنامه ایران در گزارش خود نوشت: سعد حریری در اقدامی غیرمنتظره در خاک عربستان و از طریق تلویزیون رسمی این کشور از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر لبنان استعفا کرد. او هرچند دلیل استعفای خود را آنچه مداخله ایران در لبنان و نقش حزب‌الله در این کشور خواند، عنوان کرد اما مواضع نزدیک او به عربستان و سیاست‌های ضد ایرانی ریاض، وجوه دیگری از استعفای او را که پس از دو سفر پیاپی‌اش به عربستان اعلام شد، آشکار می‌کند. بویژه که برخی منابع وابسته به ارتش لبنان افشا کرده‌اند سعد حریری اخیراً تحت فشار شدیدی از سوی عربستان قرار داشته‌ است. استعفای حریری به شیوه و صورتی که انجام شد، با واکنش میشل عون، رئیس‌ جمهوری این کشور مواجه شد.
«استعفا در ریاض پیام به تهران» عنوان گزارش روزنامه «شرق» از تحولات لبنان و استعفای حریری است که در بخش هایی از آن می خوانیم: استعفای سعد حریری هم‌زمان با حضور علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری در بیروت رخ داد. حریری که در سفر عربستان سعودی به سر می‌برده، برای ملاقات با ولایتی به بیروت بازگشت و روز جمعه این دیدار انجام شد اما او بار دیگر به ریاض بازگشت و روز شنبه خارج از مرز کشورش استعفا داد. استعفای او همراه بوده با ادعاهایی شدیدا ضد ایرانی که در مورد نفوذ ایران در منطقه و لبنان مطرح می‌شد. استعفای سعد حریری از ریاض اعلام شده و این در حالی است که او شدیدا به‌عنوان چهره‌ای نزدیک به عربستان شناخته می‌شود. در مقابل او،‌ میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور چهره‌ای نزدیک به حزب‌الله لبنان است که نزدیکی‌اش به ایران، قابل کتمان نیست. همه اینها در صحنه پیچیده سیاسی لبنان در شرایطی کنار هم قرار می‌گیرند که تقسیم سمت‌های سیاسی در لبنان نتیجه یک تقسیم قدرت طایفه‌ای و قبیله‌ای است؛ سیستمی که فرقه‌های مختلف و ادیان متفاوت در صحنه قدرت نقش دارند.
این روزنامه همچنین درباره واکنش ایران به سخنان حریری نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اظهارات آقای حریری علیه نقش منطقه‌ای ایران، گفت: «تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها علیه ایران‌ توسط نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گواه این است که این استعفا نیز سناریوی جدیدی برای تنش‌آفرینی تازه در لبنان و منطقه است اما بر این باوریم مردم‌ مقاوم لبنان‌ از این مرحله نیز به‌راحتی عبور خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه است و منافع خود را در امنیت، ثبات و رونق اقتصادی تمامی کشورهای همسایه و منطقه تعریف کرده است و به همین‌ منظور مبارزه با ناامنی، بی‌ثباتی و گروه‌های افراطی و تروریستی را برای آرامش همه کشورها در اولویت سیاست‌های منطقه‌ای خود قرار داده است.
روزنامه «اعتماد» در تحلیل استعفای حریری نوشت: حریری هفته گذشته در سفری از پیش اعلام نشده به عربستان سعودی سفر کرد و همزمان با حضور وی در ریاض بود که «ثامر السبهان»، وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس اظهارات بسیار تندی را علیه حزب‌الله و ایران مطرح کرد. سعد حریری در حالی روز گذشته استعفای خود را با گذشت کمتر از یک سال حضور در قدرت اعلام کرد که لبنان یک سال پیش در چنین روزهایی در آبان ماه پس از آنکه دو سال و نیم با خلأ ریاست‌جمهوری دست و پنجه نرم می‌کرد چهره میشل عون را به عنوان رییس‌جمهور به خود دید. در میان انتقادهایی که به رفتار سعد حریری شد برخی از خبرنگاران و تحلیلگران مسائل لبنان اقدام عجولانه و غافلگیرکننده نخست‌وزیر را جرقه‌ای دانستند که می‌تواند در میانه بحران‌های منطقه‌ای، لبنان را دوباره گرفتار ناآرامی‌های داخلی کند. سعد حریری در یک سال گذشته مدیریت کابینه ٣٠ نفری لبنان را برعهده داشته و درحالی به نقش حزب‌الله لبنان معترض است که حزب‌الله بخشی از بدنه حاکمیت فعلی در لبنان است. با وجود به هم پیوستگی لبنان و سوریه اما این کشور تاکنون به دلیل اقدام‌های نظامی حزب‌الله لبنان در مرز از شر نیروهای داعش در امان بوده است.
روزنامه ایران در سخن اول دفتر خود به قلم «مصیب نعیمی» کارشناس خاورمیانه و مدیرمسوول روزنامه الوفاق آورد: آنچه خود را در استعفای غیرمترقبه نخست‌وزیر لبنان بروز داد بیش از هر چیز حاصل عصبانیت ریاض از روند اتفاقات در لبنان بود. دور کردن گروه‌های تروریستی و تکفیری که حمایت عربستان را داشتند به دست ارتش لبنان و حزب‌الله و با حمایت ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان و نیز واقعیت بازسازی روابط سیاسی لبنان و سوریه بر خلاف نظر ریاض به نحوی که سفیر سوریه در لبنان مستقر است و به زودی بیروت سفیر خود را به دمشق می‌فرستد از جمله مواردی بود که به ریاض نشان داد دیگر حاکمیت و فرماندهی بر رأس لبنان ندارد. بنابر این آنچه رخ داد را باید قربانی شدن حریری به پای عصبانیت عربستان تعریف کرد.
«کوچ فتنه از اقلیم به لبنان» عنوان گزارش روزنامه «جوان» از استعفای حریری است. این روزنامه با اشاره به تحریک حریری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت: امریکا، صهیونیست‌ها و رژیم سعودی پس از شکست توطئه‌‌های خود در منطقه و از جمله توطئه اقلیم و تجزیه عراق، ارابه فتنه را از عراق و سوریه به سمت لبنان کشیدند تا مقابل جشن حزب‌الله در پایان داعش، صف‌آرایی کنند. سعد حریـری، نخست‌وزیر لبنان نه در بیروت که در ریاض استعفا داد. سخنانی که او در توجیه این اقدام غیرمنتظره به زبان راند، لحن و فحوایی داشت که دو روز پیش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس به کار برد. به نظر می‌رسد نقش بی بدیل حزب الله لبنان در ناکام کردن محور امریکایی - صهیونیستی- سعودی در پیشبرد تروریسم تکفیری در سوریه این محور شر را وادار کرده تا پروژه کشاندن بی‌ثباتی به داخل لبنان را دوباره در معرض تیغ مقاومت قرار دهد. به نظر می‌رسد استعفای حریری در چارچوب تلاش برای ایجاد بهانه جهت هدف قرار دادن محور مقاومت صورت گرفته است. بسیاری از سخنانی که حریری علیه ایران و حزب‌الله ایراد کرد پیش‌تر از سوی مسئولان سعودی مطرح شده است.
«استعفای مشکوک در عربستان» عنوان گزارش روزنامه «آرمان» است که در بخش هایی از آن آمده است: استعفای ناگهانی سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، باعث بروز بهت و حیرت در میان ناظران سیاسی منطقه‌ای شد. سعد حریری که همواره مواضعی ضدایرانی اتخاذ می‌کرد، به‌رغم تلاش‌های چندین‌ساله‌اش نتوانست ترور پدرش، رفیق حریری (نخست‌وزیر اسبق لبنان) را به‌ایران و حزب‌ا... ارتباط دهد. وی که در ایام تبلیغات انتخاباتی با حضور در تریبون‌های شیشه‌ای ضدگلوله سخنرانی می‌کرد، سعی در ایجاد فضای ترس و القای بی‌ثباتی داشت و مدعی بود که با همراهی پدر جهان عرب (عربستان) ثبات را به کشور بازخواهد گرداند. حریری پس از سه سال زندگی بدون سروصدا در عربستان، سال 2011 به لبنان بازگشت. شایان ذکر است که حریری مالکیت شرکت «اوجیه» عربستان را داراست و در بانک سرمایه‌گذاری و همچنین گروه بازاریابی و تحقیقات اقتصادی عربستان، سهام عمده را در اختیار دارد. اظهارات و استعفای وی در ریاض، برای تحلیلگران، لایه‌های دیگری از مداخلات عربستان سعودی علیه ثبات کشورهای منطقه را تداعی می‌کند. به نظر می‌رسد منافع اقتصادی وی در عربستان و همچنین منافع سیاسی عربستان در راستای سیاست تقابل با ایران، در استعفای حریری نقش داشته است.
این روزنامه همچنین در یادداشتی به قلم «مصباح زنگنه» کارشناس امور بین الملل نوشت: ریشه رفتار سعد حریری را باید در ترس از تکرار اتفاقی دانست که منجر به کشته شدن رفیق حریری توسط سازمان‌های امنیتی سعودی شد. ترور مرحوم رفیق حریری زمانی اتفاق افتاد که روابط وی با حزب‌ا... بهبود یافته بود و فضایی برای همبستگی و همکاری در آینده لبنان شکل گرفته بود. تا چند روز قبل که سعد حریری با آقای ولایتی ملاقات کرده بود و مطالبی در راستای همراهی با روند بهبود امنیت و توسعه در لبنان از ایشان منتشر می‌شد، به خوبی در جبهه عقلانیت در لبنان حضور یافته بود. پیشتر نیز با حل مشکل ریاست‌جمهوری، همراهی خودش را با مجموعه جریانات سیاسی لبنان نشان داده بود. این روند علی‌الظاهر از سوی عربستان پذیرفته نمی‌شد. با رفت‌وآمدهای وزرای سعودی به لبنان و سپس با احضار سعد حریری به ریاض، هشدار آخر را از عربستان دریافت کرده است.
روزنامه «کیهان» هم در گزارشی با عنوان «استعفای حقارت‌آمیز سعد حریری در ریاض!» نوشت: نخست‌وزیر لبنان درست چند روز بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله، در اقدامی غیرمنتظره و در چارچوب سناریویی تحریک‌آمیز، در ریاض! و در حالی که با صدای لرزان به ایران حمله می‌کرد، استعفا کرد! حریری استعفای تحقیرآمیز خود را از ریاض اعلام کرد و با تکرار اظهارات اخیر ترامپ و مقامات سعودی مدعی شد؛ «ایران علاقه بسیاری به تخریب جهان عرب دارد و شری که ایران به منطقه فرستاده به سوی خودش بازخواهد گشت... علیرغم سیاست بیطرفانه‌ام، ایران به اقدامات تخریبی خود علیه لبنان و منطقه ادامه می‌دهد.» تحلیلگران معتقدند استعفای حریری اقدامی دور از انتظار نبود چرا که حریری متولد ریاض پایتخت عربستان است و به جز شناسنامه لبنانی دارای تابعیت سعودی نیز هست و بیشتر خود را وابسته و پیروی بدون چون و چرای آل‌سعود می‌داند و گرفتن چنین تصمیمی تحت فشار رژیم سعودی صورت گرفته است.

**موسسات مالی و امیدها برای رهایی از تخلف
موضوع تخلفات موسسات مالی غیرمجاز و سرگردانی سپرده های مردم در این موسسات در کنار اعتراض های صورت گرفته در این زمینه موجب تشکیل کمیته ای از سوی سران سه قوه برای حل این مشکل شد. با اختصاص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی و رفع انسداد برخی حساب‌ها توسط قوه قضاییه، پرداخت مطالبات تا سقف دو میلیارد ریال در تعاونی فرشتگان آغاز شد. برخی روزنامه های چاپ امروز تلاش ها برای رفع مشکل سپرده گذاران را مورد توجه قرار دادند.
روزنامه ایران نوشت: علی نعیمی، مدیرعامل مؤسسه کاسپین در گفت‌و‌گو با روابط عمومی این مؤسسه گفت: به‌دنبال برگزاری آخرین جلسه شورای پول و اعتبار و با مساعدت و همکاری بانک مرکزی و قوه قضائیه با هدف رسیدگی و تعیین وضعیت سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله (بویژه فرشتگان)، مؤسسه اعتباری کاسپین در نخستین ساعات شروع به کار شعب در روز پنجشنبه 11 آبان ماه اقدام به تعیین تکلیف و پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف 2 میلیارد ریال کرد. وی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد مابین کمیته منتخب سران قوا و مراجع ذی صلاح و پس از رفع انسداد بخشی از حساب‌های توقیف شده توسط قوه قضائیه و به‌دنبال آن، اختصاص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی، پرداخت وجوه مربوط به تعاونی منحله فرشتگان از سوی کاسپین آغاز شد.
روزنامه آرمان هم در یادداشتی به قلم «محمدرضا خباز» استاندارسمنان نوشت: با ورود بانک مرکزی به ماجرای موسسات مالی غیرمجاز در ابتدا موسسات ریزتر در همدیگر ادغام شد و برخی را در بانک‌های جدیدالتاسیس ادغام کردند و خوشبختانه ‌این کار سنگین امروز دیگر کم‌کم به نتیجه می‌رسد. اقدام شجاعانه بانک مرکزی باعث شد که جلوی این روند نامناسب گرفته شود. البته هنوز برخی مشتریان این موسسات طلبکار و در انتظار پول‌هایشان هستند. اینها هم باید طبیعتا صبور باشند تا بانک مرکزی بتواند املاک به‌دست‌آمده را به فروش رسانده و پاسخ طلبکاران را بدهد. درواقع دیر و زود دارد، ولی سوخت‌وسوز ندارد. طبیعتا بانک مرکزی خودش را نسبت به پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران متعهد می‌داند، ولی از فروش اموال خود این بانک‌ها و موسسات. البته عده‌ای از افراد هم طمع کردند و وقتی صحبت از سودهای 25درصد به بالا شد، فکر نکردند که ‌این میزان سود را از کجا می‌آورند؟ درواقع طمع باعث شد که عده‌ای حتی اموال خود را فروختند و پول‌هایشان را در این صندوق‌ها سپرده‌گذاری کردند تا از سود این پول زندگی خود را اداره کنند اما این کار از نظر اقتصادی کار ناپسندی است.
«گام‌های نهایی برای حل بحران فرشتگان» عنوان گزارش روزنامه «تجارت فردا» است که در بخش هایی از آن می خوانیم: فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه براساس تصمیم سران سه قوه، کمیته ای برای تصمیم گیری در خصوص سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان ایجاد شده است، تصریح کرد: کمیته منتخب در روز چهارشنبه مورخ 10 آبان ماه 1396 تشکیل جلسه داد و در این جلسه با توجه به بازگشایی حسابهای مسدود شده موسسه کاسپین حسب دستور ریاست قوه قضاییه، بر تسریع در پرداخت سپرده‌های سپرده گذاران با مانده به ماخذ 1394.6.1 (تاریخ انحلال تعاونی) تا 200 میلیون تومان تاکید شد. حیدری درخصوص دیگر مصوبه این جلسه گفت: در این جلسه مقرر شد باقیمانده سپرده‌های سپرده گذاران تا 200 میلیون تومان که تاکنون به صورت علی الحساب 90 درصد سپرده‌های خود را به ماخذ 1394.6.1 دریافت کرده‌اند، به میزان 10 درصد، پرداخت شود. معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: براساس مصوبات این جلسه، مقرر شد به هر یک از سپرده گذاران دارای سپرده‌های بالاتر از 200 میلیون تومان نیز مبلغ «تا 200 میلیون تومان» پرداخت شود. به گفته حیدری، بانک مرکزی برای تامین نقدینگی مورد نیاز موسسه کاسپین برای پرداخت سپرده‌های سپرده گذاران سایر تعاونی‌های ساماندهی شده توسط موسسه، تصمیمات لازم را اتخاذ کرده است.

**پژوهشم**9402** **تنظیم: لیلا واحدی**انتشار:
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۴۵۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به مناسبت ۱۰ اردیبهشت «روز ملی خلیج فارس» پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

دهم اردیبهشت‌ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه ازخودگذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیرو‌های متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است؛ تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است، بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است.  در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری شش هزار ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن‌ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی و زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تأکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ یاد کرده‌اند.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متأثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان‌خواران و دست‌نشاندگان آنها بر این منطقه متمرکز شده بود، شاهد مجاهدت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیرو‌های مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهم‌ترین کشوری به شمار می‌رود که همواره نقش مهمی را در تعاملات مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است؛ بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود که در این میان راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • تقدیر سرلشکر سلامی بابت پوشش رسانه‌ای وعده صادق
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین