گزارش کیهان از اکران یک فیلم ایرانی در اسرائیل
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۸۸۳۱
روزنامه کیهان پیش از این بارها نسبت به فیلم «لرد» به کارگردانی محمد رسولاف که به تقدیس فرقه ضاله بهائیت میپردازد هشدار داده بود.
رسولاف که متهم به فعالیت علیه امنیت ملی است و به قید وثیقه، خارج از زندان به سر میبرد، طی سالهای اخیر به فعالیت آزادانه خود در زمینه فیلمسازی ادامه داد. با این حال وی هیچگاه برای مردم و داخل کشور فیلمی نساخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم سینمایی «لرد» در حالی در جشنواره کن جایزه بخش نوعی نگاه را از آن خود کرده است که فیلم در امتداد سیاهنمایی درباره ایران و ساختار حاکم بر آن، در سکانسی از فیلم علناً به تقدیس فرقه ضاله بهائیت پرداخته است؛ یک دانشآموز به اتهام بهائی بودن از مدرسهای اخراج میشود و بعد از خودکشی، حتی اجازه دفن وی در گورستان داده نمیشود!
نمایش این فیلم در جشنواره کن نه تنها تمسخر تماشاگران را نسبت به ایران و ایرانیان موجب شد بلکه سببساز آن گردید تا چند نفر از فیلمسازان ایرانی حاضر در جشنواره هم اعتراض نمایند. جالب است که نمایندگان رسمی سازمان سینمایی حاضر در این رویداد و از جمله مدیر مادامالعمر بخش بینالملل یک نهاد سینمایی دولتی که با پول بیتالمال راهی این سفر شدهاند، نه تنها کمترین واکنش منفی به سازنده فیلم نشان ندادند بلکه شنیده شده کوشیدند بهطور کاملاً پنهانی و دور از چشم دوربینها به او تبریک بگویند!
دیروز که فیلم کوتاه «حیوان» ساخته دو برادر با نام خانوادگی ارک برنده جایزه از بخش سینه فونداسیون جشنواره کن شد حجت الله ایوبی رییس معزول سینما آن را مرهون راه اندازی مدرسه ای دولتی دانسته بود که در زمان خودش با هزینه هنگفت و بودن سیاست گذاری درست راه اندازی گردید و البته در توصیف این موقعیت از عبارت «از نتایج سحر» استفاده کرد.
با توجه به اینکه پروانه ساخت «لرد» در دوران جناب ایوبی رییس معزول سینمایی صادر شده پرسش اینجاست که آیا جایزه ای که فیلم از کن گرفته هم از نتایج سحر است؟ و آیا تحقیر ایرانیان و تبلیغ فرقه ضاله در فیلم هم در امتداد همین نتایج سحرگاهی است که رییس معزول به آن نازیده است؟
بازیگران فیلم لرد در جشنواره کنساخته شدن فیلمهایی چون لرد را باید بیش از هر چیز به بیبرنامگی و سردرگمی راهبردی در امور سینمایی دولت یازدهم دانست. «لرد» در حالی پروانه ساخت از وزارت ارشاد را اخذ نمود که فیلمساز آن سوابق مشخصی در زمینه فیلمسازی دارد، پس دور از ذهن نبوده است که امروز مسئولان اداره نظارت سازمان سینمایی ارشاد میگویند آنچه رسولاف ساخته با فیلمنامه مصوب تفاوت اساسی دارد! همین تفاوت باعث شد فیلم در ایران مجوز نمایش نگیرد ولی به راحتی می تواند در جشنواره های خارجی به نمایش درآید و با تمسخر ملت ایران جایزه هم اخذ نماید! نکته اصلی این است که رفتار غیرقانونی کارگردانی مثل رسولاف با چه واکنشی از سوی مسئولان سینمایی مواجه خواهد شد؟ آیا رسولاف باز هم امکان فیلمسازی در ایران را پیدا خواهد کرد؟
یکی از فیلمسازان ایرانی حاضر در جشنواره کن درباره این فیلم اظهار داشت: «فیلم کثیف و لجن با تخریب همه مردم ایران و مسجد و نمازگزار، و رشوه گیر نشون دادن همه از بانک تا دادگاه و پلیس و مشخصا طرح موضوع بهاییت و بازداشت دانشجویان در شرایطی که به شدت از نظر سینمایی چه در فیلمنامه چه بازی و چه کارگردانی ضعیف بود جایزه اصلی بخش نوعی نگاه کن را از آن خود کرد! بیشتر از محمد رسول اف باید به حجت اله ایوبی تبریک گفت که این فیلم لجن پراکنانه که نه تنها ضد انقلاب بلکه ضد ملی نیز هست محصول مدیریت وی در سینما است.»
آش سینمای جشنوارهای آنقدر شور شده که روزنامه اصلاحطلب شرق هم درباره این فیلم مینویسد: «محمد رسولاف انگار دل پُری داشته، چون ساخت چنین فیلم تلخی که در آن همه و همه بد و شرور هستند و غیر از شبهقهرمان داستان و زنش هیچ آدم خوبی وجود ندارد، دلیل دیگری نمیتواند داشته باشد… هر چه بدها همه دارند در این فیلم یکجا جمع شده است. خطوط قرمز فیلم هم به هم ربطی ندارند، کارگردان برای ربطدادنشان به طور مداوم از سکانسهایی که رضا را زیر دوش یا در غاری در آب در حال شناست، نشان داده که هر ١� دقیقه یک بار میبینیم و کمکی به داستان نمیکند. تمام اتفاقات فیلم هم قابل پیشبینی هستند، چه آتشزدن خانهشان، چه مسمومشدن ماهیها و…، صحنههایی هم که آدمبدها سراغ رضا میآیند، به سبک فیلمفارسیهای قبل از انقلاب است و بیشتر کمدی است تا هیجانآمیز. در آخر فیلم هم رضا که اول در سادگی و ببوگلابیبودن نفر اول است، تبدیل به ابرقهرمان میشود و دیگر کلاً هیچ ربطی به قبلش ندارد. در کمتر از یک ماه کلاً این آدم دیگر آن آدم نیست! ایرانیهای شاد و مغرور که برای دیدن فیلم هموطنمان آمده بودیم، ناراحت سالن را ترک میکردیم. من اما فکر کردم که ای کاش آنها که این قدر ناراحتند و کینه به دل دارند، بروند و هم خیال خودشان را راحت کنند و هم مخصوصاً خیال ما را.»
روزنامه الحیات نیز طی گزارشی در اینباره نوشت: لرد یک فیلم افشاگر است که در قالب استانداردهای نظارتی سینما در ایران اثری بسیار شجاعانه قلمداد میشود! فیلم رسولاف درباره فضای خفقان اجتماعی و سیاسی در ایران است. این روزنامه فیلم لرد را با فیلمهای کارگردانانی چون جعفر پناهی، رخشان بنی اعتماد و اصغر فرهادی مقایسه کرده و نوشته: «فیلم ریتم «بیعدالتی» اجتماعی در ایران را نشان میدهد»
در حال حاضرفیلم مجوز نمایش داشته یا نداشته باشد در جشنواره معتبری چون کن که اهداف و مقاصد مشخصی را دنبال میکند به نمایش درآمده و جایزه بخش مهم این جشنواره را نیز از آن خود کرده است و به گواه افرادی که در جشنواره حضور دارند فیلمی ناامیدکننده به لحاظ محتوا و ساختار بوده و مسرت ایرانیهای حاضر در سالن را به یأس بدل کرده و تصویر نامناسبی از کشور به دنیا نشان دادهاست. باید دید مسئولان وزارت ارشاد چه واکنشی درباره این جایزه بین المللی که یک فیلمساز فراری با تصویر کشیدن سیاه ترین وضع موجود از جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده است چیست؟
محمد رسولاُف (۱۳۵۱، شیراز) کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده ایرانی و از اعضای آکادمی اسکار است.
منبع:سینما پرس
منبع: ساتین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان عملیاتی
تحلیلگران و کارشناسان نظامی در غرب تاکید دارند که پهپادهای ایرانی کارآمدی خود را در میدانهای واقعی اثبات کردهاند و به همین دلیل با استقبال کشورهای زیادی روبهرو شدهاند.
به گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی نظامی «Breaking Defense» در گزارشی به ارزیابی یکی از پیامدهای جهانی عملیات موشکی پهپادی «وعده صادق» پرداخته و آورده است باوجود همکاری و مقابله گسترده چند کشور در کنار اسرائیل با تسلیحات پرتاب شده تهران اما علاقه جهانی به پهپادهای ایرانی رو به کاهش نیست و تحلیلگران میگویند بازار پراشتیاقی در سراسر جهان برای دسترسی و خرید پهپادهای به نسبت ارزان و کارآمد ایران وجود دارد.
نویسنده گزارش تصریح کرد: شاید اسرائیل و متحدانش توانسته باشند با تعداد زیادی از ۳۰۰ پهپاد و موشکی که ایران در حمله بیسابقه خود به اسرائیل پرتاب کرد، مقابله کنند اما به نظر کارشناسان این امر مشتریان پرندههای بدون سرنشین تهران را منصرف نکرده است.
«فابیان هینز» پژوهشگر دفاعی و نظامی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، معتقد است: بیشتر کشورهایی که به پهپادهای ایرانی علاقه مند هستند، میخواهند از آنها در مقابل دشمنان توانمندی همچون آمریکا و اسرائیل استفاده کنند. برای این کشورها قابلیتهای دشمنان پیشرفته همچون ایالات متحده در رهگیری این تسلیحات چندان نگران کننده نیست. پهپادهای تهاجمی ایرانی کارایی خود را به خوبی اثبات کردهاند.
«ساموئل بندت» کارشناس هوش مصنوعی و سیستمهای بدون سرنشین در اندیشکده CNA در واشنگتن نیز عنوان داشت که مخالفتهای اسرائیل هم بر بازار فروش ایران بهویژه به کشورهایی که به دنبال اتخاذ رویکرد سیاسی و نظامی مستقل از غرب هستند، تأثیر نخواهد گذاشت.
این گزارش با بیان جزئیاتی از تعداد و نوع پهپادها و موشکهای مورد استفاده ایران در «وعده صادق» مدعی شد که ایران ۱۷۰ پهپاد شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ را در کنار بیش از ۳۰ موشک کروز و بیشتر از ۱۲۰ موشک بالستیک به سمت اهدافی در اسرائیل شلیک کرد. طبق این تحلیل، در سالهای اخیر خانواده پهپادهای شاهد به دلیل استفاده موفق در چند سناریوی عملیاتی توجه گستردهای را در جهان به خود جلب کردهاند که مهمترین محل نمایش آنها در اوکراین بوده است.
«ژان مارک ریکلی» رئیس بخش ارزیابی ریسکهای جهانی و نوظهور در مرکز سیاستهای امنیتی ژنو هم به Breaking Defence مدعی شد: اوکراین ویترین قدرتمندی را برای پهپاد شاهد ارائه کرد ضمن آنکه حتی اگر این پهپادها در حمله به اسرائیل شکست خورده باشند، آن ها اثبات کردند که هزینه قابل توجهی را به طرف مقابل تحمیل میکنند.
وی تصریح کرد: استفاده از موشکهای گرانقیمت برای نابودی این پهپادهای ارزان هزینه زیادی را به بار میآورد مهمتر آنکه توانمندیهای مدافع را از بین میبرد. در مورد اسرائیل هم انهدام پهپادها هزینهای بیشتر از پهپادها را در بر داشت.
ریکلی با بیان اینکه محاسبه فوق، پهپادهای ایران را برای بسیاری از خریداران بین المللی جذاب کرده است، افزود: بازار بالقوه ایران شامل کشورهایی میشوند که از سوی غرب تحریم شدهاند یا هراسی از تحریم آنها ندارند و مایل هم نیستند شرایط غربیها هنگام فروش تسلیحات را بپذیرند.
طبق این گزارش، علاقه به خرید پهپادهای ایرانی حتی پس از بحثها و انکارهای فراوان در مورد استفاده روسیه از این پرندهها علیه اوکراین بیشتر هم شد. چند ماه بعد از آن یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد که ۲۲ کشور به خرید پهپادهای ساخت ایران ابراز علاقه کردهاند. «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل هم در ماه فوریه مدعی شد که ۵۰ کشور در حال مذاکره با تهران برای خرید موشک و پهپادهای این کشور هستند.
حتی یکی از کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسیها» هم عنوان داشت که «اکنون پهپادهای ایرانی در چهار قاره آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی در میدان عملیات حضور دارند.»
این گزارش در زمینه رقبای ایران در بازار پهپادها نیز آورده است: تحلیلگران پهپادهای ایرانی را راه حلی کم هزینهتر میدانند. ... با اینکه چین در صدر صادرات حوزه پهپاد قرار دارد اما کارشناسان میگویند که ایران فراتر از پکن است و رقبای اندکی هم در بازار خاص خود دارد.
هینز در این رابطه تاکید کرد که ایران در رده پهپادهای برد بلند، جنگی و انتحاری کارآمدی اثبات شدهای دارد. ضمن آنکه در واقعیت هم شرکتهای چندانی در این بازار مطرح هستند.
طبق تحلیل فوق، وقتی بسیاری از کارشناسان برای نخستین بار با گزارشهایی در مورد وابستگی روسیه به پهپادهای ایران برخورد کردند، شگفتزده شدند.
منبع: ایرنا